Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 17 december 2008

Tillbehör: Stampings



Jag tror jag kan ha nämnt stampings förr och även haft dem med på bild, men jag tror också att det finns en hel del som aldrig hört talas om detta ord förr så en lite presentation är kanske på sin plats.

Stampings eller brass stampings är den engelska benämningen på tredimensionella motiv som stansas ut ur mässingsplåt eller mässingsklädd stålplåt av en maskin. Ordet kommer sig av att processen kallas för stamping på engelska. Vad det kallas på svenska vet jag helt enkelt inte då dessa stampings inte är så vanliga i Sverige. Mer om hur stamping går till kan du läsa här.

Dekorativa stampings kan användas som dekoration i många hobbysammanhang, bland annat smyckestillverkning och scrapbooking. De säljs antingen som "råa", dvs i obehandlad mässing, eller pläterade. Pläterade stampings har ofta en antikbehandling (Ox) för att framhäva detaljerna i motivet. Du kan också själv oxidera dina råa stampings. Motiven och modellerna är ofta gammeldags, hämtade från de årtionden då stampings var vanliga i bijouterier. Inte minst kan stampings vara av stort intresse för dig som gillar jugend/art nouveau samt till viss del även dig som gillar den viktorianska stilen.

Även hängen, länkar/connectors och filigrandelar kan framställas med samma process, men det är vanligen bara de produkter som likt de i fotot saknar hål som kallas just stampings. Filigrandelar och connectors kallas ibland också för stampings. I smyckessammanhang alltså: stampings är även ett övergripande ord för alla produkter som tillverkas genom denna procss, vilket inte minst är många olika komponenter till olika industrier.

OBS! Jag vet tyvärr inte om alla stampings uppfyller EU:s nickeldirektiv så jag råder dig att testa först om du är allergisk eller vill sälja smycken du gör med dina stampings.



Att använda stampings
Stampings har normalt inga hål, men det är relativt enkelt att själv borra eller slå hål om det behövs för att fästa dem. I vissa fall går det även att fästa smyckesdelen med hjälp av befintliga hål och brutna ytor. Alternativ kan de mjuklödas eller limmas fast på ett underlag av metall eller tyg/filt (för pärlbroderi). Eftersom de inte har en platt baksida kan de dock vara lite kluriga att limma fast. För idéer och instruktioner på olika sätt att använda stampings se exempelvis Craftstylish, Designer's Findings, B'Sue Boutiques, HHH Enterprises, Fanciful, Inc., Vintage Jewelry Supplies, Pastel Floral Set respektive Egyptian Revival Set från Costume Jewelry Supplies samt Organza and Metal Earrings respektive Vintage Key Necklace från jewelrymaking.about.com.

Du kan som sagt oxidera dina stampings, men det finns också de som målar dem, t ex för att skapa färgglada patineringar. Se instruktioner och bilder här. Mer tips om målning och patinering hittar du hos Fanciful, Inc. Vissa stampings kan också användas som bas för decoupage eller andra former av "altered art".

Beroende på hur tjock och/eller djup din stamping är kan du i vissa fall även böja den. Fladdermusen på bilden ovan är ett exempel på en ganska platt stamping som fungerar alldeles utmärkt att böja. Tänk dock på att vara försiktig när du böjer, men samtidigt ta i lite. Böj i intervaller och kontrollera mellan varje gång att metallen böjer sig som du vill. Just denna fladdermus ska bli "centerpiece" i en choker. Jag har en kompis till den, som jag böjt mer för att passa som armband.


PS! Om du gillar stampings kanske du också gillar filigran. Gör en sökning på filigran* så får du upp några inlägg jag skrivit om filigrandelar tidigare. Missa inte heller mitt inspirationsinlägg om steampunk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails