Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 28 december 2008

Mönstertips: Två halsband från "den gamla goda tiden"


I min virkbok som jag övertagit efter min farmor och ena faster, vilka båda gick bort flera år innan jag föddes, har jag en urklippt tidningssida från en gammal vecko- eller damtidning. Anledningen till att den är sparad är att det på ena sidan, s. 40, finns mönster till en stickad katt och teddybjörn i Eskimågarn. Det är också kattmönstret som fått mig att spara urklippet. Men så för några månader sedan fick jag för mig att vända på tidningspappret för jag visste där fanns något. Det visade sig vara instruktioner för att göra sina egna accessoarer: "pynt för de unga damerna". Bland broderade handskar, aftonväskor och skärp hittade jag även två halsband.

På bilden ovan ser du både tidningssidan och instruktionerna. Klicka på bilden för att se den i full storlek. Om halsbanden står följande:
T. h.: En vanlig ventilkedja -- köpes i järnaffär -- nypes av på ett flertal ställen och bindes samman med tunn mässingstråd. På dessa ståltrådsskarvar träs olikfärgade dekorativa pärlor -- färgade glaspärlor eller träpärlor som målats eller lindats med bast.

Nedan: Gör eleganta halsband av ben- eller gardinringar. Linda dem med Turabast som finns i ett flertal färger och fäst baständarna med textillim. Bind samman ringarna med mindre ringar som formas av fjädrande mässingstråd. Använd en liten flattång som kan nypa till och klippa av metalltråden.

En kul återblick på hobbytillverkning av smycken förr, enligt devisen "man tager vad man haver". Materialen är dessutom inte dyrare eller mer svåråtkomliga än att många "unga damer" har råd att göra smyckena.

Jag har ingen aning om från vilket år tidningen är eller vad den heter. Upplysningar kring detta urklipp tas gärna emot. Kanske någon som vågar sig på att gissa på ett år?

1 kommentar:

  1. Jag hade gissat att tidningen är från 40-talet

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails