fredag 29 oktober 2010

Inspiration: När kreativiteten och lusten försvinner






Att skapa kräver inspiration, lust och kreativitet. Inte enbart, men det är en viktig del av skapandet. Förr eller senare händer det dock alla: kreativiteten försvinner, inspirationen vägrar infinna sig, den där lusten till pärlorna som alltid varit så stark är borta. Precis som när en författare får skrivkramp kan en pärlare och smyckestillverkare få "skaparkramp". Den är en naturlig del av "kreativitetscykeln", även om det känns jobbigt, inte minst de första gångerna. Blockeringen kan innebära att du helt saknar idéer och energi -- eller så har du många idéer men kan inte påbörja något av allt det du skulle vilja.

Det finns många lösningar och idéer för hur en blockering eller kreativitetstorka ska bearbetas. Vid en liten blockering kan det vara enkelt att komma över problemet, medan djupare blockeringar kan kräva flera olika metoder. Nedan finner du en lista på de förslag, som brukar komma upp då frågan diskuteras. Som du kommer att märka finns där några olika vägar som utkristalliserar sig, från göra ingenting till allmänt inspirationssökande till fokus på dina pärlgömmor till olika "tvångsåtgärder" för att börja pärla. De har ingen inbördes ordning -- med undantag för de två första punkterna.

Notera att brist på inspiration och brist på pärllust inte behöver vara samma sak: man kan sakna både och likväl som man kan sakna bara det ena eller andra. Precis som olika lösningar passar olika personer kan de olika förslagen vara mer eller mindre bra beroende på om det är inspiration eller lust som saknas. Även om förslagen nedan används av många så använder varje enskild person inte alla knepen för att de helt enkelt inte passar pärlaren i fråga eller dennes situation. Det är bara att testa sig fram för att se vad som fungerar bäst för en själv.

Är du nybörjare kan de vara "prestationsångest" som är den stora stötestenen. Om du tror detta kan gälla dig, läs gärna också texten Besegra "nybörjarnojan"! parallellt med tipsen här.

  • Acceptera:"Lågsäsong" är en del av kreativiteten -- du skulle inte orka vara produktiv och spruta ut idéer hela tiden särskilt länge. Ta det lugnt och oroa dig inte för att din skaparglädje skulle vara borta för alltid. Ofta kommer den tillbaks av sig själv, utan att du gör nåt.
  • Kroppens behov: torkan kan vara ett tecken på att din kropp försöker säga dig något. Stress, sjukdom, dåliga nyheter och annat påverkar dig. Liksom om du har sömnproblem, äter felaktigt osv. Det kan vara så enkelt som att du behöver en god natts sömn, nyttigare mat, mer vätska, frisk luft, lite sol i ansiktet och lite motion. Det kan göra underverk både för humör och kreativitet. Du får mer energi helt enkelt -- något som inte minst kan behövas under solfattiga och ruskiga höst- och vintermånader.
  • Själens behov: Ligger exempelvis oro för en sjuk person/husdjur i din närhet, bortgången av en kär vän eller någon annan ledsam händelse bakom så är också det något som kommer att göra dig låg och påverka ditt skapande. Ditt emotionella fokus ligger helt enkelt på något annat just nu, kanske något som du dessutom har svårt att acceptera att det skett. Det kan vara som om någon "dragit ur kontakten", all energi är bara borta. Till skillnad från kroppens behov är det här något du inte helt kan påverka själv. Vissa kan bearbeta jobbiga händelser genom just sitt skapande så det kan vara extra positivt att i sådana fall försöka få igång kreativiteten, men för andra passar det bättre att bara göra ett avbrott ett tag.
  • Avbrott: Som redan nämnts så kommer kreativiteten oftast tillbaks av sig själv. Men du kan också mer aktivt göra ett avbrott, inte bara passivt vänta. Lägg pärlorna åt sidan och ägna dig åt något annat. Vissa tar tag i städningen som aldrig blir gjord, andra lagar mat. Ibland kan en riktig semester vara på sin plats -- något som också kan hjälpa till att få spänningar i kroppen att försvinna. Ibland kan det behövas att inte bara lägga pärlorna utan även andra måsten åt sidan.
  • Andra hobbier: Ett avbrott behöver inte betyda att du slutar skapa. Många alternerar mellan olika medier så att när lusten till pärlorna är borta så tar t ex stickning, broderi, scrapping, måleri eller något annat vid. Har du ingen "alternativ hobby" så är det här ett perfekt tillfälle att skaffa en.
  • Utforska ett nytt medium: som ovan, men här går du in för någon annan form av skapande, som du inte arbetat med innan. Inte nog med att du får leka med något spännande och nytt, du kommer säkerligen att på samma gång få idéer som passar dina smycken/pärlarbeten. Bara det att utforska ny mark, att gå utanför den du är van vid och känner dig trygg med, trigga inspiration -- och gör dig mer orädd för att testa nya saker.
  • Nya intryck: Ett av de mest klassiska tipsen är att nära sin inspiration genom att njuta av andras skapande. Det kan vara specifikt att du surfar på nätet efter smycken och pärlarbeten, hittar nya stilar och designers som slår an något hos dig. Du kan läsa böcker om andra skapande aktiviteter (se ovan). Det kan vara mer allmänt kulturellt som att gå på museum eller konstgallerier, läsa poesi eller titta på balett. Eller varför inte besöka en ny plats och insupa dess atmosfär, arkitektur och händelser. Naturen är en outtömlig källa till både inspiration och ny energi: där finner du spännande former, vackra färgkombinationer och mycket mer.
  • Lär en ny teknik: När inspirationen tryter och behöver ny näring kan det vara ett tecken på att du behöver en ny väg att slå in på i pärlvärlden. Kanske har du t o m kommit så långt du kan inom just en teknik och behöver något nytt att bli "besatt" av. Att lära sig en ny pärl-/smyckesteknik kan vara mycket inspirerande och öppna för nya möjligheter.
  • Skaffa ett mönster: När det går dåligt att skapa något eget så kan lösningen vara att ta fram ett mönster/projekt att pärla. Det kan vara något från dina gamla pärltidningar, som du aldrig kom för dig att göra fast du gillade det eller så kan det vara något nytt du funnit på nätet. Många gånger är det svåraste att faktiskt börja och med ett färdigt projekt så behöver du bara just börja, du kan skippa hela designprocessen. Ibland måste man helt enkelt tvinga sig att börja arbeta med något igen för att inse hur mycket man gillar det! Ett projekt kan också ge dig nya idéer genom dess färger, former, designlösningar -- och bara genom att du faktiskt pärlar.
  • Köp en tidning eller bok: Det här är en variant av de tre punkterna ovan. Du kan köpa en spännande pärltidning både för inspiration och för att hitta ett mönster att jobba med. Men det behöver inte vara just en tidning om smyckestillverkning -- ibland kan inspiration komma från att köpa en tidning om någon annan form av hobby. Välj gärna en närliggande (t ex mixed media, wearable art) för projekt som tangerar ditt eget skapande och är lätt att överföra på pärlande. Fråga andra pärlare om de har någon speciell titel att rekommendera. Dels för att du kan få bra tips, dels för att du kan få tips på tidningar eller böcker du inte skulle hittat på egen hand.
  • Plocka fram ett UFO: alternativ till att följa ett mönster. Ta fram ett halvfärdigt projekt, som du stuvat undan, och gör färdigt det. Det är redan påbörjat så du har en grund att stå på, även om du sedan kanske skrotar det mesta av din gamla idé.
  • Sy friform: Sysslar du med pärlsömnad? Då vill jag gärna slå ett slag för single-needle freeform RAW. Även andra typer av friform kan också fungera, RAW är bara min personliga favorit. Ta fram en "pärlsoppa", dvs mix av färger och storlekar, och sedan är det bara att sy. Arbeta intuitivt utan någon plan, låt pärlarbetet växa fram av sig själv utan att du tänker på det. Det är händerna, inte hjärnan, som ska göra något. Perfekt för dig som inte vill arbeta med ett färdigt mönster, men vill komma igång med något. Läs mer om friform här. Glasfusing, trådarbete, lödning, pärlbroderi -- egentligen kan mycket på ett eller annat sätt göras i friform.
  • Gör lösa delar: Gör småbitar istället för att fokusera på att få ihop hela projekt. Detta miniprojekt kan du sedan sätta ihop till hela smycken om du vill. Eftersom du bara göra delmoment, fristående komponenter, så kan du göra själva smyckesdesignen i efterhand genom att komponera de lösa delarna på olika sätt tills du är nöjd med designen. Jämför Louise Duhamel och Maria Teresa Stoas friformsprojekt The Stargate Necklace (Belle Armoire, autumn 2004). Hänger du inte med i vad jag pratar om? Läs andra halvan av Fraktaler och komponenter.
  • Sortera pärlor: Sortera pärlorna är också en klassiker. Detta har flera fördelar. Du kan fingra på dina pärlor, känna dem, även om du inte arbetar med dem. Du får en bättre idé om vad du har för pärlor i dina gömmor. Du får bättre ordning, som gör att du lättare hittar dina pärlor. I processen lär du finna pärlor du glömt bort att du hade (men som skulle vara kul att göra något med) och du kan råka lägga några pärlor intill varandra -- för att upptäcka att de skulle ju vara perfekt att använda tillsammans eller färgkombon de bildade var spännande.
  • Skaffa ny pärlförvaring: När du nu sorterat dina pärlor så kan det vara så att du kommer fram till att din förvaring inte passar dig. Många upplever att de får mer inspiration när de faktiskt kan se sina pärlor. Är de för undanstoppade i (opaka) lådor och burkar så är de mentalt borta. Genomskinliga pärllådor, som står framme på bordet, och/eller pärlsträngar hängande på väggen (så som i pärlbutikerna) kan göra stor skillnad. UFO:n, dvs halvfärdiga projekt, bör också gärna ligga synliga för att inte försvinna i glömska. Tyvärr är det inte alltid så enkelt att göra om man inte har en egen fast pysselhörna eller pärlrum utan måste "evakuera" pärlorna varje gång familjen behöver köksbordet eller vill ha plats i TV-soffan där du jobbar.
  • Rensa ut: Minst en gång om året rensar jag bland mina pärlor. Ut med det gamla och in med det nya. I samband med att du sorterar dina pärlor eller uppgraderar din förvaring så är det perfekt att också rensa bort pärlor du haft länge, men aldrig gör något med. Det kan vara pärlor du köpte som nybörjare, men som du sedan dess inte tilltalats av. Visst är det bra att spara saker för en dag får du en idé som kräver just den saken, men det kan också vara oerhört skönt att rensa ut "bottenskrapet". Kan du sälja dina destashpärlor så kan du dessutom köpa nya pärlor utan dåligt samvete -- pärlor du kanske behövt för idéer du haft, men inte haft råd att förverkliga. Förrän nu.
  • Köp nytt: Nej, köpa saker är inte lösningen på allt, men ibland kan det vara just vad som behövs. Det kan vara bara en liten sak som tänder gnistan. På samma sätt som en ny teknik kan få igång kreativiteten direkt så kan även nya material kickstarta inspirationen och idéerna. Köp en typ av pärla eller annat material som du inte arbetat med förr. Har du dessutom destashat (föregående punkt) så behöver du inte känna av samvetet för att du spenderat pengarna.
  • Låt dig utmanas: Hoppa på en utmaning eller tävling. Det kan vara en internationell tävling likväl som en liten utmaning några kompisar emellan. Utmaningar och tävlingar kan nämligen ha flera fördelar. Utmaningar kan pusha dig att testa på nya saker du inte gjort annars (jämför testa ny teknik/material). Och att testa nytt är viktigt för kreativiteten, att gå utanför ramen för vad som känns tryggt. Om utmaningen/tävlingen har ett tema är detta perfekt för att fokusera -- inte minst behövligt om din försvunna pärllust handlar om att du har svårt att välja vilken av de tusen idéer du har, som du ska börja med. Den har dessutom en deadline, som också bidrar till fokus och inte är något du kan förhandla bort på samma sätt som något du gör för bara dig själv. En tävling har också priser som kan locka dig till att faktiskt sätta dig ned och göra något.
  • Utmana dig själv: Du kan också utmana dig själv om du har lite självdisciplin eller inte vill delta i mer öppna utmaningar/tävlingar, där resultatet på ett eller annat vis ska redovisas. Det kan vara genom att ge dig själv en kreativ övning varje dag, bestämma att du ska lära dig en viss ny teknik eller använda ett visst nytt material, leka med färg för att hitta nya färgkombinationer du inte använt förr eller låta slumpen avgöra. Med det senare tänker jag på en sån sak som att på måfå slå upp en ordbok, encyklopedi, djurbok, konstlexikon eller vad som helst. Blunda, öppna boken och peka någonstans på sidan. Det du hittar där ska du använda som inspiration och tolka i pärlor. Ännu en utmaning är att göra något med saker du har i dina gömmor, som du inte använt på länge. Eller att använda enstaka överblivna pärlor eller pärlsoppor.
  • Övningar: Gör en kreativ övning varje dag. Låt en vän hitta på dem eller följ övningar som någon annan skrivit. Se t ex Jenn Masons 2 Week Cure for Artist Block, som visserligen vänder sig till mixed media-utövare, men som är intressant även för andra att läsa. Du vet väl vad författarna säger: 10 % inspiration, 90 % perspiration -- den författare som sitter och bara väntar på inspirationens musa får sällan skrivit en enda bok i sitt liv. Musiker, konstnärer, idrottare -- alla behöver övning för att bli duktiga och för det kreativa skapandet kan övning vara det som får inspirationen att fortsätta flöda.
  • Lek med färger: Det är lätt att hamna i samma färger hela tiden, att våga arbeta med nya färgkombinationer kan ge en ny dimension till arbetet på samma sätt som att våga sig på nya tekniker eller medier. Färger har dessutom en psykologisk påverkan på vår hjärna, som undermedvetet kan hjälpa till att tända den där gnistan av inspiration vi saknar. För tips på intressanta sajter, böcker och färgverktyg att leka med, se Guide till färgteori och färglek.
  • Mood board: Vet inte vad de kallas på svenska, men det hela går ut på att du tar fram ett papper och på detta limmar du olika typer av inspiration. Det kan vara ett häftigt smycke från en modetidning, parat med ett foto på en skön väggfärg, en tygbit med ett mönster eller struktur du gillar, en skiss av något du såg utanför fönstret osv. Det ska finnas ett tema eller något som gör att delarna passar ihop. Spara urklipp, enskilda skisser, bilder osv i en mapp så du kan sitta ned vid ett tillfälle och kombinera ihop ett mood board. Använd dem direkt och gör smycken inspirerade av dem eller spara dem och ta fram när du behöver en ny inspirationsinjektion.
  • Hitta tiden: De flesta pärlar på sin fritid, en fritid som också innehåller många måsten. Ibland kan man behöva sätta sig ned och faktiskt ha ett schema för att hitta en lucka varje dag, som man kan använda för sitt skapande och sina kreativa övningar. Just den dagliga rutinen är något många professionella konstutövare poängterar. Se till att förlägga den rutinen till ett tillfälle på dygnet då du är som mest kreativ (i den mån det är möjligt). För vissa är det i ottan, för andra mitt på dagen eller på eftermiddagen, för ytterligare vissa är det efter midnatt.
  • Komplimanger: Om olusten hänger ihop med att du allmänt känner dig nere eller kanske t o m för att ditt självförtroende är lågt så kan det, om inte ge dig inspirationen tillbaks, men åtminstone få dig på lite bättre humör om du läser positiva saker personer skrivit om dina smycken. T ex i ett forumsgalleri eller på din blogg.
  • Träffa andra: Att träffa andra pärlare, t ex på små eller stora pärlträffar eller kurser, kan också få lusten att komma tillbaks. Pärlare inspirerar varandra och många inspireras av att se någon annan visa upp sitt senaste verk. Träffarna ger också en social samvaro, som många blir glada av. Ett virtuellt alternativ är nätforumen, som åtminstone delvis kan fungera som ett substitut till träffar IRL. Det kan räcka att bara ha en kompis, som du träffar och pärlar med. Då och då eller på mer regelbunden basis, t ex en gång i veckan.


Har jag glömt något i min lista? Skriv gärna en kommentar med dina egna tips för att finna tillbaks till lusten och inspirationen.

torsdag 28 oktober 2010

Tävlingstips: Bead Uniques pärlbroderitävling

Idag kommer ännu ett tävlingstips. Amerikanska pärltidningen Bead Unique började i förra numret med ett nytt fast inslag: med varje nummer kommer en tävling att presenteras där vinnaren får en gratisprenumeration på tidningen i ett år och alstret publiceras i ett kommande nummer. I det nummer som just nu är aktuellt är temat pärlbroderi.

Tävlingen omfattar smycken, men även andra pärlkreationer som mode (kläder, accessoarer) och heminredning. Bidraget måste självklart vara din egen originaldesign. Bidragen bedöms efter "originality and quality of design concept" med extra poäng för "unusual use of materials".

Sista tävlingsdag är 13 december. Mer information finner du på Bead Uniques hemsida.


PS! Kika även igenom tidigare inlägg under Tävlingstips för fler aktuella tävlingar. Notera att vissa tävlingar har så generös deadline att de tipsats om för flera månder sedan.

onsdag 27 oktober 2010

Tävlingstips: Your Designs Rock 2011

Under januari och februari 2011 tar Rings & Things emot bidrag till 2011 års designtävling. Nytt för i år är att kategorin polymerlera återkommit samt att alla finalistbidrag ska skickas in för en fysisk bedömning av juryn (som är fallet med de flesta stora tävlingar).

Tävlingen består av sex kategorier: Glass & Crystal, Gemstones & Pearls, Mostly Metal, Metal Clay, Polymer Clay samt Mixed Media. I potten ligger presentkort på allt från 75 till 750 dollar. Som vanligt måste bidragen vara originalverk, som du äger upphovsrätten till. Det ska vara nygjort (sedan mars 2010) och inte ha deltagit i något tidigare tävling. Du behöver inte vara kund hos butiken för att delta, men du ska till största delen använda material som säljs av dem. Du får delta med maximalt tre olika bidrag.

Skickar du in ditt/dina bidrag senast 7:e februari kommer du också att vara med i en speciell "early bird drawing" med chans att vinna pärlpriser. Det finns också en speciell utlottning bland de som deltar i den årliga tävlingen för första gången.

Sista tävlingsdag är 28 februari. Vinnare utses första veckan i juni. Mer information och fullständiga regler finner du på R&T tävlingshemsida.

Material: Flinta


Idag vill jag slå ett slag för en vanlig sten, som gör sig fint i smycken och inte är dyr, men som du sällan ser i pärlbutikerna: flinta. En hård sten, som människan använt sedan urminnes tider. Bokstavligt talat. Själv samlade jag på flinta som barn -- delvis gör jag det än idag -- så därför tycker jag på en rent personligt plan att det är en sten värd att uppmärksamma.


Flinta är en variant av hård kvarts (liksom exempelvis kalcedon) och har också samma hårdhet, ca 7 på Mohs skala. En hårdhet som gör att den kan poleras upp väl. Stenen förekommer ofta som bitar inbäddade i krita eller kalk, vilket förklarar de vita lager och/eller fläckar, som stenen kan ha (se fotot). Man vet inte riktigt hur flintan skapades, men en teori går ut på att den skapades genom utfällningar från döda urtidsdjur. Färgmässigt kan utseendet skifta: från svart, grå och (grå)blå till brun, röd och ockra. Ibland kan den även ha lätt grönaktiga nyanser. Ytan är ofta glas- eller vaxartad.

Flinta kan återfinnas på stränder och strandnära marker där den blivit slipad av sand och hav, vilket ger en mjuk, matt yta med rundade hörn -- ganska olik den flinta som du finner längre från stränderna. Vissa speciella former av flinta, ofta från den brittiska sydkusten, kan innehålla fossil av t ex havslevande växter och korall.

Sedan stenåldern har människan använt den hårda flintan för att skapa verktyg och vapen som yxor, skrapor, pilspetsar, knivar med mera. I antika Egypten så användes flinta bl a i armband. Sedan romarrikets dagar har flinta använts för att bygga murar i England, men även i Sverige kan du finna murade murar med inslag av flinta. Utöver detta har flinta haft en annan viktig funktion i historisk tid: bitar av flinta användes för att slå gnistor. Det gjorde att man kunde tända eldar med hjälp av eldstål och fnöske eller antända krut i pistoler med hjälp av snapplås och senare det mer pålitliga flintlåset.

På grund av att flinta är vanligt förekommande i Skåne utsågs stenen till Skånes landsskapssten.

I smyckessammanhang är det inte lätt som pärlare att få tag på flintpärlor. Om du inte kan eller vill bearbeta flinta själv är det enklast att hitta trumlad sten hos t ex vissa pärlbutiker, rena stenbutiker eller new agebutiker. Inom new age och kristallterapi anses nämligen flinta motverka mardrömmar samt vara stärkande och helande. Utöver detta säljs trumlade stenar, cabochoner och färdiga smycken av enskilda hantverkare, som arbetar med stenslipning.


OBS! Om du på förhistoriskt vis vill knacka fram former i flinta är det viktigt att du använder bra ögonskydd för att hindra de ibland skalpellvassa stenbitarna från att träffa ögonen samt använder munskydd för att inte råka andas in damm eller stenbitar. Näst mikroskopiskt stora stenbitar, som även de är mycket vassa, kan också tränga in genom huden så använd skyddshandskar. Att testa på att knacka flinta likt stenåldersmänniskor kan vara kul, men det kan också vara farligt om du är oförsiktig. Stenåldersmänniskor slipade flinta med sand och vatten -- en process som tog oerhört lång tid. Idag kan vi använda en stentrumla, som slipar åt oss, eller betydligt effektivare slipskivor.

tisdag 26 oktober 2010

Tävlingstips: Vintaj presenterar novemberutmaningen

Idag har Vintaj presenterat temat för november månads designutmaning. Till middagstid (lokal tid) fredagen 12 november har du på dig att skapa ett alster -- inte bara smycken tas emot -- med Vintajs Natural Brass eller Arte Metal på temat Wandering Journey.

Mer information om utmaningen finner du här. Glöm inte att inspirationsalster på utmaningstemat kommer att publiceras på bloggen, om du vill vill få lite idéer.


PS! Vill du redan förbereda ditt bidrag för december kommer den månadens utmaning att ha temat Traditional Christmas. Det är sista chansen att vinna i år och därmed den sista platsen till omröstningen End of Year Challenge där en mästare ska röstas fram bland alla vinnare från årets utmaningar.

Noterat: Glass bezels hos Rings & Things


Fotoberlocker och collagesmycken är populära just nu. Oftast används "ramar"/fotoberlocker/bezels i metall, men varför inte testa på ett alternativ material för en annan look? Det finns bezels i bl a trä, keramik och, som hos amerikanska pärlbutiken Rings & Things, glas.

Rings & Things glass bezels är exklusivt tillverkade för butiken och finns i fyra former: ovala, rund, kvadratiska och rektangulära. De runda och ovala finns i två olika storlekar var, medan de fyrkantiga bara finns i en storlek. Glaset är 7-8 mm tjockt med 2,5 mm breda väggar. Djupet på insidan är ca 4-5 mm. Ramarna är mellan 25 och 35 mm stora.

Ramarna har har inga hål eller upphängningsöglor utan du kan själv välja vilken typ av upphängning du vill använda dig av. Varför inte limma fast en ögla (bail) som matchar ditt val av motiv? Eller föredrar du att använda dem till broscher, snarare än hängen? Designmöjligheterna är många. Eftersom de är gjorda av glas kan de färgläggas med färg och pennor för glas, vilket kan vara en idé om du inte vill ha en genomskinlig ram. Ett exempel på halsband gjort med dessa ramar kan du se i butikens designgalleri.

Du finner alla glass bezels här.


Foto är
© Rings & Things, här använda med vänligt tillstånd. Obs! Bilden är ett montage: skalan är inte nödvändigtvis den samma på alla produkter.

måndag 25 oktober 2010

Övrigt: Att tvätta pärlbroderade textilier



Om du gör pärlbroderade smycken så behöver du oftast inte fundera så mycket över hur "tvättåliga" dina pärlor är då smyckena inte tvättas. Åtminstone inte särskilt ofta. Men om du broderar kläder eller andra textilier som exempelvis muddar, vantar, prydnadskuddar eller dukar så kan det vara bra att reflektera över ditt val av pärlor innan du börjar sy. Alla pärlor tål nämligen inte en tvätt och paljetter kan skadas svårt om de råkar hamna i torktumlaren.


Hållbarhet hos pärlor och paljetter
Vissa glas-, plast- och stenpärlor får sin färg genom att de absorberar sin färg i ett färgbad. Sådana färger kan lätt "blöda" och försvinna i en vanlig tvätt med vatten. Risken finns även att färgen missfärgar tyget. Det är också vanligt med olika finishar och yteffekter, som i varierande grad tål tvätt och/eller torktumling. Exempelvis kan vissa pärlimitationer helt tappa sin pärlemorskimrande yta om de kemtvättas.

Även pärlor med en metallfinish så som metallic och galvaniserade pärlor kan fara illa av såväl tvätt som annan mekanisk och kemisk nötning. Vissa är hållbarare än andra. Metallic-lined pärlor kan också flagna, men vanligt är även att bl a silver-lined seed beads oxiderar i kontakt med vatten -- det gäller även snabba dopp, som t ex ett armband som råkar ramla i ned i diskhon när du diskar eller pärlblommor som dammas av genom att sprejas med vatten eller sköljas under en kran.

Metallpärlor som kan ärga, oxidera eller rosta bör inte användas på något som kommer att tvättas eftersom vatten och tvättmedel kan starta reaktionen och det är då inte bara pärlan som påverkas utan även tyget under den. En rostfläck på tyg kan vara svår att få bort och kan kräva fläckborttagningsmedel som de andra pärlorna inte tål (det är också anledningen till att inte låta nålar sitta kvar i tyg, som ett pågående broderi, en längre tid). Vill du använda metallpärlor, var noga med att skyddslacka dem in- och utvändigt och använd en skonsam rengöringsmetod som inte påverkar lacken.

Vissa pärltillverkare, speciell de som gör seed beads, anger på sina hemsidor om en pärla inte tål vissa behandlingar. För användbara länkar, se Färgkartor för seed beads. Eventuella tvättrekommendationer brukar nämligen noteras på eller i anslutning till färgkartorna. På fotot ovan ser du pärlrör från Gütermann, vilka även har tvättråden tryckta på locket.

Paljetter är tillverkade av plast och det är därför kanske föga förvånande att de inte tål hetta så bra. De kan deformeras, krympa, smälta eller bli mjölkiga. Därför ska plagg med paljetter oftast inte torktumlas (eller torkas i för varma torkskåp) eller ångpressas. Även kemtvätt kan göra paljetternas ytor mjölkiga -- eller till och med helt lösa upp dem.

Pärlor broderas ofta fast, men både pärlor och stenar (flatbacks, t ex Swarovski Hot-Fix) kan fästas på tyg med hjälp av lim. Då är det viktigt att kontrollera vilken typ av tvätt och torkning limmet tål. Det kan t ex reagera med kemikalierna som används vid kemtvätt eller på värmen vid torktumling. I värsta fall kanske limmet inte alls tål tvätt med vatten!

Tips: Om pärlorna är känsliga för en tvätt så är det extra viktigt att inte använda dem i smycken du bär när du t ex diskar eller duschar. Du bör aldrig utsätta smycken för den sortens behandling, men vissa pärlor och smyckesdelar tål det bättre än andra.


Tvättråd
Som med det allra mesta är det bra att först testa hur bra dina pärlor tål en tvätt innan du använder dem. Oavsett om tillverkaren har angett tvättråd eller ej. Även ett plagg som bara används en gång, som en brudklänning, kan råka ut för olyckor och behöva en tvätt. Andra plagg, t ex festplagg, kanske kommer att tvättas flera gånger under sin livstid. Ju oftare plagget kan behövas tvättas, desto viktigare att pärlorna tål behandlingen. Genom att provtvätta dina pärlor minskar du risken för obehagliga överraskningar längre fram. En provtvätt med ett pärlbroderat tyg kan också avslöja om du fäster dina trådar tillräckligt bra.

Om du ska tvätta ett plagg eller textiler, som pärlats av tillverkaren själv, följ tvättråden som medföljer och undvik att chansa om dessa t ex säger enbart kemtvätt. I alla fall om det gäller kläder el dyl som du är rädd om. Har plagget pärlats av någon annan än dig själv, men inte av klädtillverkaren, finns det en risk att lappen med tvättråd inte längre stämmer -- låt i så fall pärlorna avgöra vad som är bästa sättet att tvätta på. I den mån det är möjligt.

Som med alla känsliga plagg ska kläder med pärlor och/eller paljetter tvättas vända ut-och-in. Detta skyddar pärlorna. Blixtlås och knappar ska knäppas före tvätten. Vid maskintvätt ska ett skonprogram användas och vid handtvätt ska plagget inte gnuggas eller vridas för mycket.

Om plagget bara har någon enstaka fläck kan det vara bättre att bearbeta enbart fläcken med ett bra fläckborttagningsmedel istället för att "riskera" broderiet med en hel tvätt.

Lite mer om tvättrekommendationer kan du läsa i de två engelskspråkiga artiklarna How to Care for Beaded Garments samt How to Care for Sequined Garments. Är du osäker på vad de olika tvättsymbolerna betyder kan du hitta en förklaring på bl a denna sajt.


Alternativ till tvätt: avtagbara applikationer
Det finns ett alternativ till pärlbroderade kläder, som minskar problemen och ovissheten med att tvätta kläderna: använd applikationer istället för att brodera direkt på plagget. Applikationer gör du genom att först brodera din design på ett tunt tyg, t ex organza, och sedan försegla kanterna med lim för att förhindra att tyget fransar sig innan du klipper ut motivet. Den färdiga applikationen kan sedan sys fast på önskat plagg med några enkla stygn.

I sin bok Designs for Bead Embroidery föreslår pärlbrodören och haute couturedesignern Kenneth King applikationer för att undvika de svårigheter som uppstår vid tvätt av pärlade kläder. Fördelen är att applikationen är att den enkelt kan sprättas bort vid en tvätt och plagget kan därmed tvättas som vanligt. Applikationen kan p g a sin temporära natur också flyttas från ett plagg till ett annat. Nackdelen är, förutom att det innebär lite extra arbeta att sy på och sprätta bort den, att applikationen kan göra en tunt och mjukt tyg mindre följsamt eftersom den är stel. Designmässigt finns också vissa begränsningar då applikationen alltid har en definitiv, pärlad kant.

lördag 23 oktober 2010

Nyhet: Skapa lila smycken för att visa stöd


På Smyckestillverkning iFokus finns just en utmaning från forumgrundaren: skapa ett lila smycke senast den 26 oktober. Bakgrunden är ett uppmaning att klä sig i någonting lila -- klädesplagg, accessoar -- onsdagen den 27:e oktober för att visa sitt stöd för HBT-tonåringar, som stöd för dem då unga som är osäkra på sin sexualitet oftare än andra mår dåligt och är självmordsbenägna. Du kan läsa mer om utmaningen här.

UPPDATERING: Utmaningsbidragen börjar nu läggas upp i den nya forumtråden Den lila kampanjen.


Smycken som skickar signaler
Smycken har alltid använts (delvis) för att signalera något. Det kan vara sociala eller socioekonomiska markörer om grupptillhörighet eller status. En sak som dök upp för några år sedan är den s k singelringen, som skulle/ska bäras av singlar som vill visa för andra att de är lediga på samma sätt som en vigselring visar att en person är "upptagen". I modern tid har vi i bl a Sverige "smycken" för personer med vissa sjukdomar som diabetes, epilepsi, blödarsjuka m fl för att de snabbt ska få hjälp om de drabbas av t ex ett anfall.

Men smycken används också ofta som signal för att visa omgivningen vad bäraren tycker om något: vilken religion hon tillhör, vilken politisk uppfattning hon har, en kampanj hon stöder, vilket hennes favoritdjur är, vilket stjärntecken hon är (vilket också signalerar att hon tror på astrologi). Och så vidare. Ibland är symbolerna tydliga, ibland är de diskreta -- antingen rent visuellt diskreta eller i form av hemliga symboler -- och säger enbart något till andra invigda. Det senare kan användas när det gäller något hemligt, känsligt eller rent av olagligt, som det kan finnas en fara i att allt för öppet visa. Bl a använde sig kristna av hemliga symboler, som brukas i kristna smycken än idag, för att identifiera trosfränder under den tid då romarna förbjudit kristendom.

Ibland är smyckena just symboler, som de kristnas stiliserade fiskar, men ibland handlar det om en accessoar som inte är rent symbolisk för ägaren, men som för omgivningen är en signal då den tydligt kan kopplas samman till någon personen står för. En person som bär på bönepärlor (katolskt radband, hinduiska malas osv) är ett tydligt exempel, även om de troligen inte ser sina pärlor som just smycken. En amulett har samma verkan: den har en allt annat än enbart symbolisk betydelse för bäraren, men fungerar samtidigt som just symbol och signal utåt, mot omgivningen som ser den.

Manifestationen för unga HBT-personer är just ett exempel på hur smycken kan användas för att säga något till andra utan att tala.

fredag 22 oktober 2010

Mönstertips: Blommor i silvertråd och pärlor

Kristin Smith, alias K S Jewellery Designs, har inte mindre än tre olika tutorials för blomhängen gjorda av hamrad metalltråd och dekorerade med pärlor som "pistill". På hennes blogg finner du inte bara länkar till hennes tutorials, som hon säljer på bl a Etsy, Jewelrylessons.com och DeCors, utan även många foton på variationer av hennes blommor. Även med köpemönstren kommer bilder på olika versioner av "grundblommorna".

Totalt har hon skrivit tre tutorials till blommor: Five Bead Flower, Jewelled Flowers samt Wire Flowers (4 variations). Med med alla variationer inräknade kan du med dessa tre mönster skapa en mängd olika blommor. Utöver Kristins egna variationer kommer du dessutom troligen att inspireras till att skapa dina egna.

torsdag 21 oktober 2010

Tillbehör: Alcohol inks


"Colorizing metal" är något som dyker upp mer och mer på de amerikanska sajterna, det vill säga olika sätt att färglägga metall själv. För detta kan olika typer av färger användas, t ex oljepastell, akrylfärg, metallfärger (s k emaljfärg), vax, speciella patineringsvätskor. Mer om det kan du läsa här. Idag tänkte jag fokusera på en typ av färg, alcohol inks.

Alcohol inks är alkoholbaserade bläck, som du enkelt finner i hobby- och scrapbookingbutiker. De är gjorda för att kunna användas på en mängd material och smyckestillverkare har alltså upptäckt att de kan vara ideala för smyckesdelar i metall. De kan användas som alternativ till oxideringsmedel för att de färg och djup till fördjupningar i metallen eller så kan de användas för att färga hela ytan. I en färg eller flera. Ibland kombineras de med andra färger och material som akrylfärg, embossing, traditionell patina med mera.

Bläcken är lösliga i alkohol, även när de torkat. Färgen kan tas bort med exempelvis t-sprit. För att förhindra att färgen försvinner av misstag så bör du försegla den på något vis, t ex med klarlack, harts, Diamond Glaze, Glossy/Matte/Crackle Accent eller liknande. MEN var noga att testa först då vissa produkter kan lösa upp bläcket igen.



Teknik och instruktioner

Instruktioner kring hur du kan använda bläcken finner du bl a i FusionBeads artiklar Coloring Metal Stamped Letters with Alcohol Inks, Coloring Metal with Alcohol Inks och Coloring Metal with Acrylic Paint Dabbers and Alcohol Inks. Hos B'Sue får du tips på att använda bläck på patinerad metall och i Vintajs inspirationsgalleri kan du finna en mängd projekt, vissa med instruktioner. I sökrutan klickar du på rullisten vid Technique och väljer Alochol inks. Bello Modo har en video som visar hur du kan använda bläck för att "altra" metal blanks. Ett par fina projekt finner du även hos Rings & Things, som visar hur färgerna kan se ut på olika metaller: Electric Scarab och Fly Bee Free.

Se även Oljepastell på metall och skapa patina med färger för mer inspiration.

onsdag 20 oktober 2010

Inspiration: Temari och kaga yubinuki


Temari är japanska texila bollar, som du kan se exempel på ovan. Kaga yubinuki är japanska "fingerborgar" i form av ringar. Båda har det gemensamt att de dekoreras med geometriska broderade/vävda mönster -- och att tekniken kan användas även för att göra smycken.

Temari
Idag säljs temari bl a som uppskattade japanska souvenirer och konsthantverk. Ett handarbete som vunnit popularitet även i andra länder.Från början tillverkades de av kvinnor som gav dem till sina barn eller barnbarn som leksaker. Vid nyår kunde mammor ge bollar till sina barn med papperslappar med lyckönskningar åt dem. När moderna gummibollar introducerades i Japan minskade behovet av temaribollar hos barnen, men tekniken utvecklades istället som ett konsthantverk, inte minst bland adeln. Temari har sitt ursprung i Kina, för ca 1 000 år sedan, och "importerades sedan till Japan där bollarna funnits i ungefär 600 år. För att bli en riktig temaritillverkare och i Japan behöver man genomgå formell utbildning och avlägga prov på sin skicklighet. För att bli mästare krävs minst två års studier.

En temariboll är uppbyggd av en "kärna", mari, som från början bestod enbart av avlagda kimonoremsor. Det är dock idag även vanligt att använda en färdig boll av styrolit eller trä som ev. täcks med vadd istället för att linda en rund boll av enbart tygremsor. Det är mindre tidsödande och lättare att få en helt rund form. Sedan lindas bollen in i garn och är färdig att börja dekorera. Broderiet byggs upp av trådar/broderigarn som ligger fritt på bollens yta (som läggsöm), vävs över och under tidigare trådar etc. Motiven är geometriska och ofta symmetriska, vilket gör att de kan påminna om kalejdoskopmönster.

Bilder och instruktioner kan du finna hos bl a Japanese Temari, Temari.com och Temarikai. För fler bilder på färdiga bollar, se även The Temari Pool på Flickr och The TemariChallenge Gallery. Det finns flera böcker på engelska (och förstås på japanska) som beskriver hur du gör temaribollar -- kika hos din favoritbokhandel på nätet för förslag på titlar.

Temaribollar är oftast relativt stora -- de användes ju som sagt som leksaksbollar -- men det går att göra miniversioner av bollarna, som kan användas som halsbandshängen eller eventuellt pärlor. Det senare kan du se ett modernt exempel på hos Macrame-etc. Halsband finner du på omslaget till The Simple Art of Japanese Temari.

Det finns även personer som gör temaribollar med inslag av rocaillepärlor, se t ex den här. Ibland kallas vissa pärlbollar för "beaded temari".


Kaga yubinuki
Yubinuki är japanska för fingerborg, men i vår del av världen används det oftast för att beteckna en speciell typ av japanska fingerborgar: kaga yubinuki. Dessa liknar inte våra vanliga fingerborgar, som täcker fingertoppen utan är istället "vadderade" ringar som träs på fingret och närmast påminner de om en mindre variant av de "syhandskar" som används vid skinnsömnad.

Eftersom de är så dekorativa använder och tillverkar vissa yubinuki som just fingerringar snarare än bruksföremål. Och de gör även armringar på samma sätt, fast i lite större format. Ett bra exempel på det finner du hos NatalieS, som har länkar till flera sajter av intresse. Bl a Ma Mercerie, som beskriver hur hon gör sina fingerborgar här. Se även Shishi Girl, som har både länkar och grundinstruktioner i sin blogg. Hur du gör själva ringstommen kan du läsa hos Japanese Temari.


Berlingo
När jag letade efter intressanta sidor om temari råkade jag stöta på något som kallades berlingo. För beskrivning av och bilder på detta, se Macrame-etc.

tisdag 19 oktober 2010

Teknik: Sy med farfallepärlor


Jablonex farfalle, "jordnötsformade" pärlor som du kan läsa mer om här, ger en spännande effekt när de träs på tråd. Många tycker att det är det enklaste sättet att använda pärlor och tänker att formen nog gör dem svåra att använda i pärlsömnad. Men som du kan läsa hos Maggie's Musings så går det faktiskt att sy t ex peyote, right-angle weave (RAW) och herringbone med dem.

Maggie skriver om sina experiment med pärlorna och hur hon upplevde resultatet. Bl a får du räkna med att ditt pärlarbete blir tjockare. Formen på pärlorna gör att de "griper tag" i varandra som pusselbitar -- nåt som inte minst märks i RAW, en teknik som verkar mer eller mindre perfekt för farfallepärlor. Hon rekommenderar att du använder grövre tråd eftersom pärlorna har hål ungefär lika stora som i 8/0 seed beads. Power Pro och Fireline är perfekta, men t ex Nymo D fungerar också. Tråden ska vaxas om den inte är förvaxad och trådspänningen ska hållas jämn.

Om du -- likt mig -- tvekat att sy med farfalle så kanske du nu fått lite inspiration till att testa. Från mitt eget lilla försök med 2-needle RAW kan jag säga att det var riktigt kul att få testa på en ny pärlform i pärlsömnad och att se hur formen förändrar utseendet jämfört med att sy med vanliga seeds.



UPPDATERING: Miyuki, som gör en variant på farfalle som de kallar Berry Beads, har instruktioner till ett RAW-armband här. På sidan finner du även några inspirationsbilder.


PS! Numer gör även Matsuno en pärla som liknar farfalle. De kallar den Peanut.

Material: Porfyr -- "den svenska diamanten"


Porfyr är en sten som känns igen på dess fläckar. I Sverige finns det flera vackra porfyrarter, som använts i olika typer av konstföremål, inte minst under 1800-talet. Idag finns inga stora porfyrsliperier, men det finns enskilda konsthantverkare och hobbyister som fortsätter att slipa och trumla sten i mindre skala, inte minst till smycken. Det är alltså en sten med en viss kulturhistoria, inte minst i Älvdalen. Porfyr är också Dalarna landskapssten.


Vad är porfyr?
Enligt GeoNord är porfyr "beteckning på äldre ytbergarter motsvarande granit och syenit bland djupbergarterna; motsvarande yngre ytbergarter kallas liparit eller rhyolit och trakyt, porfyrnamnet används ofta även i vidsträckt mening som sammanfattning för vulkaniska bergarter med porfyrisk utbildning, d v s vulkaniska bergarter med större korn, s k strökorn, i en finkornig till tät grundmassa."

Porfyr är en magmatisk bergart, vilket betyder att den skapats av stelnad lava/magma, men den kan även skapas av "förstenad" vulkanisk alska. Den bildar kristallin sten med inslag av framför allt kvarts- och fältspatskristaller, strökorn, som ger de karaktäristiska fläckarna (stenen ser ibland ut lite som prickig korv). Den kan även ha fläckar av svart glimmer. Oftast är stenen grå eller svart, men den kan också vara röd, rödbrun eller brunlila. Namnet porfyr kommer från grekiskans ord för just purpur. Purpur var enkom kejsarens färg och brunlila porfyr kallades därför "kejserlig porfyr".

I Sverige är den s k älvdalsporfyren mest känd. Det är en porfyr som kommer från ett femton kvadratmil stort område i Älvdalen i norra Dalarna. Varianterna av älvdalsporfyren får namn efter respektive fyndort, t ex väsaporfyr, blybergporfyr osv. Blybergsbrottet är det största av de 8-10 porfyrbrotten i området.

Stenen har en en hårdhet på ca 7 på Mohs skala.


Historik
Redan de gamla egyptierna uppskattade porfyr och via dem fick romarna upp ögonen för stenen som användes i pelare, byggnader och monument, bl a på Kreta och i Libanon. I Bysans användes porfyr rikligt i olika monument, bl a i Hagia Sofia. År 18 e.Kr. så ska "kejserlig porfyr" ha blivit funnen av en legionär på en avsides plats i Egypten, enligt Plinius. Vägen från stenbrottet till Qena vid Nilen kallas än idag för Via Porphyrites, Porfyrvägen. Berget där all sten kom från kallades Mons Porpyritis, Porfyrberget, och dess porfyr kom med tiden att via romarnas monument sprida sig över Europa. Stenbrottet "försvann" på 300-talet och trots flera försök (bl a av Napoleon) återfanns det inte förrän 1823.

I Sverige finns det framförallt allt vackra porfyrer i Älvdalen och andra platser runt om i Dalarna. Även i Småland, Härjedalen, Dalsland och Värmland. I ett land som inte har så många dyrbara stenar kom den dekorativa och hårda porfyren att bli populär att användas i så väl arkitektoniska föremål som konstföremål. T ex pelare, dopfuntar, ljusstakar, smöraskar, vaser, urnor med mera.

Det lär vara under missväxtåren på 1700-talet, som staten började utreda vilka naturtillgångar som fanns i norra Dalarna, vilka kunde generera en inkomst för de fattiga och svältande invånarna där och minska utflyttningen av arbetssökande och tiggare. Det var snålt med mineraler, som t ex koppar, vilken betytt mycket för svensk ekonomi. Men i Älvdalen fann man då den vackra och bearbetningsbara porfyren. Den hade upptäckts redan på 1730-talet av kyrkoherden Eric Näsman, som beskrev den som "en bergart med röda fläckar isprängd, liknande Jaspis" -- av lokalbefolkningen kallad koppusten (=fläckig sten) -- men först drygt ett halvt sekel senare blev det aktuellt att börja bryta och bearbeta stenen. Initiativet togs av riksrådet Nils Adam Bielke, som 1785 visade upp prover för Gustav III, som genast blev intresserad. 1787 slipades en porfyrurna som överlämnades till konungen. Året efter fick Erik Hagström i uppgift att rita och bygga ett porfyrverk. Två år senare stod Elfdals Porphyrverk, med uttalat syfte att ge arbete och bröd till områdets befolkning, färdigt.

1818 -- 1856 ägdes porfyrverket av Karl XIV Johan och under denna tid blev porfyren populär, inte minst i den s k karljohanstilen, och några av de mest praktfulla föremålen tillverkades då. 1876 eldhärjades porfyrverket, men några maskiner kunde räddas och köptes in av Frost Anders Andersson, som 1897 grundade Älvdalens Nya Porfyrverk. Där tillverkades gravvårdar, smycken och lampor. Verksamheten var som störst på 1910-talet. Anderssons söner tog över verksamheten fram till 1983. Idag förekommer ingen tillverkning, men verket är byggnadsminnesförklarat och sommartid förekommer guidade visningar.

Idag tillverkas mindre föremål i porfyr, t ex smycken och ljusstakar, av några enskilda hantverkare i Älvdalen.


Tillgänglighet

Förutom färdiga smycken och andra dekorativa föremål så kan porfyr köpas som trumlad sten, cabochoner, hängen och fokalpärlor. Det är enklare att hitta porfyrpärlor i färdiga smycken än sålda för sig. En del av det som säljs är just älvdalsporfyr.

Porfyr kan även hittas längs stränder där den av naturen trumlats till en matt, mjuk sten. Ofta med små fördjupningar då fläckarna slipats ned fortare än resten av stenen. På fotot syns råsten av porfyr, funna i Mellansverige.


Namn på färg i glaspärlor
Porphyry -- den engelska namnet för porfyr -- är också namnet på en färgeffekt i glaspärlor där färgad glasmassa blandats med vitt glas, vilket ger en melerad, randig pärla. Till skillnad från stenen är glasfärgen alltså randig, inte fläckig.


Källor:
GeoNord: Geologiska och mineralogiska termförklaringar -- P
Nationalencyklopedin: Porfyr
Wikipedia: Porfyr
Wikipedia: Porphyry
Älvdalens kommun: Porfyrmuseet

måndag 18 oktober 2010

Nyhet: Beads of Clay anordnar virtuell öppen studio



Beads of Clay är en grupp för pärlmakare som arbetar med keramisk lera (dvs keramik och porslin, inte metallera, polymerlera osv), som hobbyister eller professionella. Den är även öppen för beundrare av keramiska pärlor. På söndag, den 24 oktober, kommer de att anordna en "virtuell öppen studio", en typ av konstrunda skulle man kunna säga. Det innebär att du under en dag kan besöka deltagande pärlmakares bloggar och där få en inblick i deras studior samt kunna delta i giveaways. Utlottningarna kommer att vara aktiva i endast en kvart för att ge en känsla av att evenemanget är live, som en riktig öppen dag.

Open Studio Fall Event kommer att pågå från kl. 14-17 EST, vilket motsvarar kl. 20-23 svensk tid (enligt nätet). Mer information kan du läsa på Beads of Clays blogg.

Mönstertips: Projekt för tila beads


Miyukis nya tila beads har rönt intresse bland seedbeaders världen över. Eftersom de har två hål till skillnad från andra småpärlor så har de ibland också vållat visst huvudbry då de inte kan sys på exakt samma sätt som pärlor med ett (centrerat) hål. För dig som vill ha lite inspiration för dina nya tilapärlor så kan du finna en liten samling av projekt, som du kan finna på nätet.

*

Först vill jag passa på att -- i samband med uppdateringen av denna text -- inflika att även om främst sydda pärlarbeten tas upp här så passar pärlorna även i t ex trädda smycken. Hos John Beads hittar du ett fint exempel. Bläddra nedåt i texten för att hitta bild och (kortfattade) instruktioner. Enkel teknik med snyggt resultat, minst lika fint som de sydda smyckena! Och varför inte använda dem i de "pärlvävda" läderarmband som är populära bland amerikanerna just nu? Ovan till höger ser du ett exempel på det från Miyuki själva.)

*

De första projekten med tilapärlor i pärltidningarna har redan publicerats. I Bead & Button October 2010 finner du Elegance Squared, ett herringbonehalsband av Diane Fitzgerald. Hon skriver även om hur du kan använda olika sömnadssätt (ladder, square, peyote) till tilapärlor. B&B har även en video där pärlan presenteras och du bl a får tips för att sy med dem. Andra tidningar som publicerat tilaprojekt inkluderar bla The Bead Shop (Nottingham) bilaga till Making Jewellery. En bild på armbandet finner du här. Också i tyska Perlen-Poesie har flera projekt publicerats, inte minst i nr. 07.

Miyukis egen produkthemsida kan du också få tips för hur du kan sy och väva med tila. Klicka på rubriken design patterns och sedan på respektive bild för att komma till instruktionerna. De har nu också börjat publicera projekt under rubriken Instructions på samma sida, samt även i ett nytt mönsterhäfte.

På Beadwork.about.com finner du både projekt och en steg-för-stegtutorial till en speciell teknik, som passar till tilas: Diagonal Stitch for Tila Beads. Se sedan projekten Fancy Tila Bracelet, Elegant Tila Bracelet och Golden Waterfall Necklace.

Mer tekniker: hur du syr RAW med tilas beskrivs på bloggen Inspirational Beading.

Sök även på tila på sajten Bead-Patterns.com för projekt från olika kreatörer -- notera dock att tyvärr inte alla projekt med tilas dyker upp vid en sökning då det inte alltid används som nyckelord... Men i skrivande stund får du i alla fall träff på tio olika projekt/mönster.

Deborah Robertis mönster kan du även hitta direkt på hennes hemsida Around the Beading Table och på samma sätt hittar du alla Sandra Halpennys tilaprojekt här (sök på tila). Förutom spetslika halsband och armband inkluderar Sandras mönster även flera snöflingor.

Också Ellad2 har flera tilaprojekt, just nu fyra stycken, som du kan köpa via hennes hemsida. Och Marcie (alias La Bella Joya) har tre fina mönster, som du hittar i hennes Etsybutik.

Smadar har komponerat flera mönster med tilas: Geometric Integrated Nets Bracelet, Cubic Star Pendant och Fan Pendant and Matching Earrings, som arbetar med tilas i olika former. Du hittar dem till salu i hennes Artfirebutik.

Föredrar du armband med genombrutna mönster så finner du det i Troy/Troja beaded bracelet av Mariposa och Crystal Corners Tila Bead Stitch av Mikki. Kerrie Slades Twinkling Tilas tutorial skapar ett armband med stjärnmotiv. Mu skapar uddiga blommor/cirklar i sitt armband Hiro.

Hos Peetje finner du instruktioner till armbanden Domitila och Tilatrio. Även Around the square av Thorsten Grotke är ett armband i samma typ av stil. För ett armband med fransar längs kanterna, se Whimbeads Spikey Tila Bead Bracelet. Ett uddigt set med armband och örhängen finns hos The Beading Butterfly: Indigo Glacier Bracelet & Earrings. Ett ännu tätare armband finner du i Caravan Beads Tila Bead Square Stitch Bracelet där pärlorna sys så de överlappar varandra.

Ett herringbonearmband finner du hos FusionBeads. För ett helt annat sätt att integrera tilas i herringbone, se Baubles by Balonis och hennes mönster Tila Herringbone.

Slutligen, hur du gör en boll med tilas hittar du gratisinstruktioner till hos Szilu.


Se även Så kan du använda tvåhålspärlor, som visserligen handlar om större pärlor -- dock kan du få inspiration t ex kring hur du kan göra flerradiga trädda smycken med dina tila.


Foto är © Miyuki Co., Ltd, här använt med vänligt tillstånd.

fredag 15 oktober 2010

Mönstertips: Scale flowers


Scales är "fjäll" av metall som kan användas i chain maille, vilket jag berättat om här. De görs bl a av anodiserad aluminium i dess karaktäristiskt klara färger. På grund av färgerna är det kanske föga förvånande att flera personer började utveckla blommor genom att länka samman scales med metallringar. Oftast görs de med fem eller sex "kronblad". Nedan finns instruktioner till ett par fembladiga blommor.

Den förste person som gjorde en scale flower var troligen Lorenzo, alias Eric Matwe. Det är hans första originalblomma som syns på fotot ovan. Instruktioner för en fembladig blomma baserad på Lorenzos finner du på M.A.I.L. Liknande blommor kan göras med exempelvis sex eller åtta kronblad istället för enbart fem.

The Ring Lord, en kanadensisk specialist på chainmailmaterial, säljer instruktioner och kit till en annan variant av fembladiga blommor. Kiten, som finns i två olika storlekar i anodiserad aluminium eller en storlek i sterling silver, finner du här medan instruktionerna finns på denna sida.


Fotot är lånat från Maille Artisans hemsida i enlighet med Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Canada License, som Lorenzos blommönster är licensierat under. Bilden är beskuren.

Pärlsort: Bicones -- en klassisk pärlform


Bicone är troligtvis ett av de första "pärlord" en ny pärlare lär sig, men ibland blir det lite missuppfattningar kring vad ordet betyder. Inte minst som ordet främst används om fasetterade kristallpärlor.

Bicone är inte en pärlsort/-typ utan en form. Ordet betyder "två koner" och beskriver precis hur formen ser ut: två koner som är sammanfogade vid basen. Formen är som sagt inte minst vanlig i fasetterade kristallpärlor eftersom den oftast är billigare än rundslipade pärlor i samma storlek. Därför är det inte ovanligt att se (nya) pärlare fråga efter bicones utan att definiera vilken typ av pärlor de söker: för dem är bicone liktydigt med de kristallpärlor som syns i nedre vänstra hörnet av fotot ovan. För vissa är dte specifikt liktydigt med Swarovski Elements biconeformade pärlor. Dubbelkonformen används dock även i andra märken av kristallpärlor, pressglaspärlor, vaxpärlor/pearlcoated, metallpärlor, plastpärlor etc. Ibland är de fasetterade, vilket är speciellt vanligt med kristall- och plastpärlor, men de kan också vara helt släta (se kopparpärlorna ovan). Pärlorna är oftast borrade från ena konens topp till den andra, men det finns även toppborrade bicones. Exempel på detta finner du i de peridotgröna swarovskipärlorna på fotot.

Hos Swarovski Elements hade den klassiska biconen artikelnummer 5301, men i en ansträngning att minska problemet med de "piratkopior" som översvämmar marknaden och andra märken av kristallbicones som felaktigt säljs som Swarovski utvecklade de en ny slipning, vilken de också mönsterskyddade. Den nya slipningen alternerar mellan långa och korta fasetter, vilket anses ge en ännu mer glittrande effekt. Den officiella namnet på pärlan är Xilion Bead och den har artikelnummer 5328.

En speciell form av bicone kallas square bicone eller pyramidpärlor (se rosa pärlor t. h. på fotot). Dessa består inte av två runda koner utan snarare av två pyramidformade halvor med rundade hörn. Den har en fyrkantig "midja" och består av triangelformade sidor. Eftersom den är kantig så är det geometriskt sett inte koner, men trots det kallas formen alltså ofta för square bicone på engelska.

torsdag 14 oktober 2010

Tävlingstips: Caraga förannonserar kittävling

Pärlbutiken Caraga ska hålla en kittävlingen, dvs en pärltävling där deltagarna skapar utifrån identiska pärlkit. Dessa kit kommer att presenteras och börja säljas 20 oktober, vilket därmed blir första tävlingsdagen. Antalet kit till salu är begränsat till 30 st och det är först till kvarn som gäller. Fram till 10 januari har deltagarna på sig att skapa ett tävlingsbidrag.

Pärlkitet kommer att kosta 269 kr plus frakt och innehålla pärlor till ett värde av 350 kr. Alla deltagare som lämnar in ett bidrag kommer också att bjudas på 100 kr i presentkort i butiken. Tre vinster kommer att delas ut i form av presenkort.

Mer om tävlingen kan du läsa på Caragas hemsida.

Mönstertips: Pärlbollar


Pärlbollar är sfäriska figurer som sys av pärlor. Pärlbollar används som pärlor eller hängen, men de kan också vara basen för andra pärlade figurer som t ex japanska pärldjur -- se länkar här -- eller runda frukter och bär som apelsiner, druvor, körsbär osv. Ett exempel på det senare kommer du att finna längre ned i detta inlägg. Gillar du pärlbollar, se även det tidigare inlägget om pärlkuber.
Här kommer jag enbart att ta upp bollar, inte andra pärlade pärlor. Gränsdragningen är flytande, men som princip har jag valt bollar som är helt runda och inte har speciella hål för att träs upp på tråd och det ska heller inte handla om att "klä in" en baspärla i pärlor utan det ska vara bollar som håller sig form av sig själv. Övriga runda pärlor kommer att tas upp i framtida inlägg om pärlade pärlor.


Den första, och i antalet pärlor minsta, pärlbollen jag tänkte tipsa om är likt en 12 pärlors pärlkub -- se länk ovan -- egentligen inte rund, men kan upplevas som en boll när den hängs upp. Instruktioner finner du hos Kiwa. En annan, ej helt rund boll finner du i Mini-Blumenkugel.

Ytterligare en liten boll du kan göra ser du längst fram i mitten på mitt foto ovan. Den är gjord enligt samma princip som hana-amipuffar, men med enbart fyra istället för fem "kronblad", vilket gör den rundare/toppigare. Den påminner även om denna pärlboll från Beadsmania.

Den allra vanligaste pärlbollen är dock den som görs med 30 pärlor i en form som kallas dodekaeder. Den används bl a i de sötvattenspärlbollar, som säljs i pärlbutiker. Det finns många instruktioner på nätet bl a hos Emos Pärlkonst, Pärlplatsen, Pysselskolan, My Daily Bead (video), Chris Prussing, Potion Magique, Cristalperles m fl. Tips: tappar du orienteringen när du trär pärlorna? Nybörjaren använder med fördel en avvikande färg på de fem första pärlorna, som träs, för att alltid veta vilken cirkel som är basen.

30-bollarna kan även utsmyckas, inte minst i de hål som bildas. En stor pärla kan placeras inuti bollen eller så kan utsmyckning sys fast utanpå den, som i Omochabakos strassboll eller Beadsmanias blomboll. Du kan även skapa olika effekter genom att byta ut de vanliga runda bollarna mot droppar, ovala pärlor, stavpärlor eller liknande. Seed beads/rocaillepärlor fungerar också, liksom chips med lite lirkande.

Precis samma arbetssätt används i 90 pärlors pärlboll, en ikosaeder. Den kan göras med enbart "stora" pärlor, men det är också mycket vanligt att blanda runda eller biconeformade pärlor med seed beads, vilket får bollen att bli en tredimensionell variant av hana-ami. Instruktioner finner du hos bl a Emos Pärlkonst, Beadjewelrymaking, My Daily Bead, 3dBeading, Kiwa, Beadsmania, Rollendes Atelier, Artbeads.co.kr och Chris Prussing.

90-bollen är den idealiska "fotbollsformen", vilket du kan se i projekt som detta. Även denna boll kan pyntas, även om den är mycket dekorativ i sig själv. En enkel touch ger NatalieS åt sin boll genom att sy fast en gul pärla som pistill mitt i varje "småpärlsring". Beadsmania gör ett lite roligt hänge genom att lägga en bjällra inuti sin vårliga 90-boll. Bead Origami har ett par projekt, som så vitt jag kan se med blotta ögat är baserade på 90-bollen: Teardrop Bubbles, som görs med droppärlor samt Disco Ball med sötvattenspärlor som "kläs in" i netting.

Utöver dessa "grundformer" finns också en mängd andra pärlbollar, varav ett antal inte kommer att tas upp här utan först nästa gång jag skriver om pärlade pärlor. Men Några exempel vill jag ge. Se t ex Perle Albarine, Baroca Bead, Beaded Crystal Ball samt Bead Origamis olika pärlbollar/pärlade pärlor.


Övriga tekniker
Pärlbollar behöver inte sys -- hos Beadwrangler finner du instruktioner till en virkad pärlboll. För enklare tekniker, se även Pärldoppade pärlor.


PS! Se även Blomsterbollar för en annan typ av pärlbollar.

onsdag 13 oktober 2010

Teknik: Plaited herringbone -- herringbone à la SweetPeas

SweetPeas är japanska pärlaren Chika Terais alias och herringbone à la SweetPeas är namnet hon gav till den teknik hon råkade upptäcka när hon skulle lära sig ndebele/herringbone. När tekniken publicerades i Bead & Button (April 2002) så döptes den av dem till plaited herringbone. Namnet till trots är tekniken på sätt och vis ganska olik det sömsätt som inspirerade den: här sys pärlorna fast "omlott " i ett asymmetriskt mönster.

Chika har publicerat grundinstruktioner på sin hemsida. Längst ned på sidan finner du bilder på färdiga smycken, som hon gjort i tekniken. Artikeln i B&B kan du köpa från deras hemsida där den går under rubriken An Exciting Japanese Export. Chika har även utvecklat sin teknik och i artikeln Part 2: Plaited Herringbone så kan du där dig en cirkulär och tubulär version av den. I det projektet ingår så väl pärlade pärlor som runda hängen.

Obs! I den första artikeln är två illustrationer felaktiga: du kan ladda ned de rättade versionerna här.

tisdag 12 oktober 2010

Noterat: Hattpinnar med ståndare och blommor


Hos Shiana, ett fairtrade-certifierat företag som specialiserat sig på Karen hill tribe silver, fann jag dessa intressanta, lite annorlunda hattpinnar. De avslutas med ett knippe ståndare/pistiller, vilket gör dem perfekta att använda till blompärlor med hål genom mitten. Hattpinnarna, som görs i finsilver, finns i fyra färger: silver, gold vermeil (förgyllt silver), pink gold vermeil (roséförgyllt silver, påminner om koppar) samt black silver (svartoxiderat). Hattpinnarna är designade exklusivt för Shiana.

För dig som älskar blommor har Shiana också, förutom många blomhängen, ett antal mycket vackra hattpinnar med blommor, även de i de fyra finishar som nämndes ovan -- missa inte dem!


Alla foton är © Shiana, här använda med vänligt tillstånd.

Noterat: Nya finishar från TierraCast

Nu har pärlbutikerna börjat ta in produkter i TierraCasts två nya finishar i de mest efterfrågade färgerna: black och brass oxide. Den svarta finishen har en metalliskt mörk hematitglänsande yta (gunmetal) medan brass oxide som namnet anger är en klassisk antikmässing-/antikguldfärg. Det framgår dock inte från hemsidan om dessa nya finishar klarar EU:s nickelkrav eller ej.

Läs mer om nyheterna på TierraCasts hemsida.

måndag 11 oktober 2010

Nyhet: Facett.Sthlm tar emot anmälningar till vårens pärlträff

Igår, samma dag som PUSS (pärlträffen i Täby) avslutades så började Facett.STHLM ta emot anmälningar till deras pärlträff 1-3 april på Lidingö. I skrivande stund är det osäkert hur många platser som fortfarande är öppna: som alltid går pärlträffplatserna åt som smör och idag har nya enkelrum tagits fram på ett närliggande hotell då alla enkelrum på konferenshotellet redan är slutbokade.

Liksom förra året och på PUSS kommer pärlträffen att kombineras med en pärlmässa där allmänheten gratis kan komma in och handla av närvarande pärlbutiker. Själva träffen med dessa tävlingar, workshops och samvaro är dock enbart öppen för betalande deltagare och är begränsad till 140 platser.

Mer information finner du på Facett.STHLM:s hemsida.

Manekis daggerblommor






Några av er har kanske sett min första daggerblomma i helgen, antingen på min personliga blogg eller IRL på PUSS. För att göra dessa "rymdblommor" behöver du bara några få pärlor och en passande pärlhatt. Det är viktigt att du använder en pärlhatt som har fyra långa flikar -- och som går att manipulera, dvs inga gjutna pärlhattar. Experimentera gärna med olika modeller för att finna en stil du gillar.

*

Material för en berlock:
4 st 11 mm daggers (= spjutformade glaspärlor)
1 st 6 mm square bicone/pyramidpärla
1 st pärlhatt, ca 9 mm
1 st mjuk hattpinne
1 st liten pärla, max 2 mm (t ex rund metallpärla eller seed bead)
pärltråd, t ex Fireline, K.O., C-Lon el. dyl.
lim

Verktyg: rundtång, (böjd) spetstång, avbitare, sax, ev. pärlnål

*




1. Börja med att plocka fram en tråd du trivs att arbeta med. Till berlockerna i dessa bilder har K.O. (strl D) samt C-Lon D använts. Trä daggers på tråden och för sedan tråden ännu en gång genom pärlorna i samma riktning.




2. Dra åt tråden och knyt en s k kirurgknut -- se instruktioner här. Om pärlorna vill lägga sig platt, tryck dem mot varandra som i bilden till höger innan du knyter. Dra åt tråden lite extra efter att du tryckt ihop pärlorna eftersom det kan töja ut tråden.




3. Trä trådändarna genom en pärla eller två på varsin sida och fixera knuten med en droppe lim. När limmet har torkat helt klipper du av trådstumparna med en liten, vass sax. Använd en nål om du tycker det är svårt att få tråden genom hålen.




4. Ta fram din pärlhatt. Testa om den sitter bra över din blomma. Troligen behöver "flikarna" böjas ut, vilket du enkelt gör med fingrarna. Se till att alla flikar böjs ut lika mycket så att pärlhatten inte blir ojämn i formen. Böj dem lite åt gången. Fortsätt tills du är nöjd med hur pärlhatten sitter på pärlorna.




5. Om du vill kan du böja in spetsen på varje flik något. Använd en rundtång och krök varje spets försiktigt inåt medan du håller den med dina fingrar. Var försiktig så du inte deformerar flikarna.




6. Trä alla delar på ett hattpinne i den ordning som visas på fotot ovan: square bicone, daggerblomma, liten pärla, pärlhatt. Den lilla metallpärlan är till för att dölja den lilla glipa som gärna blir mellan pärlorna och pärlhatten. Använd en pärla i samma färg som pärlhatten eller dina daggers.




7. Avsluta med att göra en snurrögla. För att göra en snurrögla börjar du med att greppa hattpinnen med yttersta spetsen på din spetstång och böjer hattpinnen 90 grader. Pressa gärna tången lite mot pärlhatten så att avståndet mellan pärlhatt och böj inte blir för stort.




8. Grip tag i hattpinnen där böjen börjar med en rundtång. Böj pinnen över käften så den bildar ett c. Ompositionera rundtången så den nu greppar om halvcirkelns övre del och fortsätt böja till en full cirkel/ögla. Du kan behöva flytta tången mer än en gång för att forma en jämn cirkel.




9. Grip tag i öglan med din spetstång (alternativt flacktång)så att den hålls still medan du med andra handen snurrar den utstickande delen av hattpinnen runt mitten, från öglan ned mot pärlhatten. Snurra tråden tills den sitter tajt mot pärlhatten:pärlorna ska inte sitta så löst att de kan vicka.




10. Kapa den överblivna stumpen av pinnen nära snurren med en vinklad avbitare. Änden på hattpinnen kommer att sticka ut någon millimeter så kläm in den med hjälp av din spetstång för ett proffsigt resultat. Böj rätt öglan om den blivit sned när du snurrade den.



Din blomberlock är nu färdig.


Tips:


  • Hittar du inga square bicones så går det också att använda vanliga 6 mm bicones. Se fotot ovan för en jämförelse mellan de två pärlformerna. Det syns inte helt tydligt, men till blomman i purple iris har en kristallpärla använts till skillnad mot pyramidpärlan i den lila blomman.


  • Om du saknar 11 mm daggers kan du testa med mindre eller längre. Anpassa pärlhatten/pärlkåpan efter pärlornas längd. Använder du samma pärlhatt som i instruktionerna till 16 mm daggers får du en blomman som ser ut som den på fotot ovan.
  • Pärlhatten jag använt kommer från Fru Pärla där den kallas pärlkåpa "spindel".
Related Posts with Thumbnails