torsdag 17 december 2009

Teknik: Skapa patinaeffekter med färger



 
Att patinera metall behöver inte betyda att du måste använda kemikalier, vinägerchips, ägg, brännare eller liknande. Du kan också skapa en "falsk patina" med hjälp av färg. Fördelen är att du dels slipper farliga kemikalier och dels kan välja färger du inte kan få på annat vis -- och som du kan kontrollera mer än kemiska reaktioner. På engelska brukar detta kallas faux patina då det handlar om att färg appliceras, inte någon reaktion i metallens yta så som är fallet med riktig patina och oxidering. Målad patina är inte minst vanligt att göra på filigrandelar och stampings i mässing .


En jämförelse på koppar
Pat Gullett har skrivit en artikel där hon jämför olika färgläggningsmetoder (inklusive tre olika sätt att försegla färgen) i artikeln Copper-Coloring Technigques (Art Jewelry November 2008). En mycket intressant artikel, som inte går in på de olika metoderna och materialen så mycket som det är en jämförelse mellan olika färdiga resultat. Det ger dig en möjlighet att hitta det medium som du tycker ser bäst ut.


Oljepastellkritor
På Objects and Elements blogg fastnade jag för inlägget Texturizing technique at objects and elements. Här visar Jane Salley hur du kan använda oljepastell för att färga kopparplåt (fungerar även på brons, sterling silver och mässing), som du först gett en spännande struktur med s k texture hammers. Notera att tekniken kräver en butangasbrännare, både för att mjukglödga metallen och smälta färgen från pastellkritorna.


Akryl- och emaljfärg
Vanliga akrylbaserade färger -- alternativt metallfärg, s k emalj -- kan också användas för att ge en färglagd "patina" på (mönstrad) metall. Antingen sprayfärg eller så målar du med en pensel. Du kan också använda det som ett alternativ till oxidering, att få en antikfärgad patina av färg. Använd i så fall en mörk brun (umbra) eller svart färg. Om du köper smyckesdelar som kallas brass ox är dessa ofta just "oxiderade" med svart färg och sedan lackade.

Instruktioner till hur du målar dina smyckesdelar kan du få från t ex Fanciful Inc, Shiny Little Thing, B'Sue Boutiques, Vintaj, FusionBeads (se även här) och Filigree Jewelry Supplies. Ett exempel på hur det kan se ut om du väljer att använda flera olika färger till motiven finner du hos Vintaj.

Notera att färgen håller bättre om du grundar med ett lager lack eller metallprimer -- extra viktigt om du vill täcka hela ytan med färg. En sida som inte handlar om smycken, men som visar hur du arbetar i olika steg med flera färger för att få ett "naturligt" varierat utseende på patinan, är Faux Painting Techniques. Exempel på hur emaljfärger kan se ut, dock täckande hela metallen och inte bara som accent, kan du se här. Och hur du kan ge metall en oxiderad look med emaljfärg får du veta i gratistutorialen Get the Oxidized Look - Without Oxidizing.


Gesso
Gesso kan användas på samma sätt som akrylfärg. Gesso är vanligtvis cremevit, men finns även i svart och kan färgsättas med pigment. Läs mer om patinering med gesso under Vit patina med gesso (kommande).


Färgpennor
Vaxbaserade färgpennor i konstnärskvalitet kan också användas ovanpå en patina, vilket inte minst kvinnor som Helen Shrik, Marilyn da Silva och Deb Karash visat i sina vackra smycken och konstverk. Förutom i ovan nämnda Copper-Colouring Techniques så beskrivs tekniken ingående i Jill Ericksons artikel How To Layer Colored Pencil on Copper i Art Jewelry July 2010. Det finns även en gratis tutorial av SMD Studio, Copper surface coloring-earrings.


Alcohol inks
Det finns även alkoholbaserade bläck (alcohol inks), som kan användas på metall. Dessa är vanligen mer transparenta än färger, vilket får metallglansen att skina igenom. Fina exempel på detta finner du hos Vintaj, FusionBeads och i Tim Holtz blogg, som visserligen inte visar ett smycke, men väl hur effekten blir. Notera att svart färg även används för att ge en oxiderad look. Kan även kombineras med t ex akrylfärg som här. Läs mer om Alochol inks här.


Lösningsbaserade "stämpelbläck"
Stämpeldynor som Staz-On, vilka är lösningsmedelsbaserade istället för vattenbaserade, fungerar också. För bra exempel på hur de kan användas, se Humblebeads och Vintaj. För fler tips, se Beadwork.about.com.


Märkpenna
Fungerar bäst på små detaljer, som t ex stansad text. Instruktioner finns hos FusionBeads, bläddra förbi de första stegen som handlar om svavellever.


Wood stain
Vintage Stone nämner smyckesmakaren hur hon använder en speciell typ av färgvax för trä när hon antikbehandlar smyckesdelar i mässing. Notera att det här snarare handlar om att ge ytterligare färgdjup till redan patinerad mässing än att patinera den från grunden med enbart vaxet. Detta trävax inte bara fördjupare och ger fler nyanser, den fungerar även som en skyddande finish.


Kommersiella patinafärger
Det finns speciella patinafärger och medel för metallfärg, som du kan köpa exempelvis i butiker som specialiserat sig på konstnärsmaterial eller liknande. Se Missficklemedias patinor för fina exempel på detta.


Glöm inte ...
...att behandla ytan med en skyddande lack eller vax när du är färdig. Annars finns risken att färgen nöts för fort eller färgar av sig. Läs mer om olika alternativ här.




PS! Du kan även täcka metallen helt med färg. Använd då helst speciell metallfärg eller emaljfärg, som fäster bra och håller länge. Inspireras t ex av instruktionerna på Beadin' Path. För mer om "äkta" patinor, se den tematiska innehållsförteckningen och rubriken Patina och yteffekter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Related Posts with Thumbnails