Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 8 oktober 2008

Teknik: Sy friform

Friform är ett spännande sätt att sy med pärlor mer eller mindre improviserat. Till skillnad från det vanliga sättet att sy så blandar du pärlstorlekar och -former så att resultatet blir ett livfullt och busigt arbete. Främst används de vanliga pärlorna som seed beads, cylinder beads, stavpärlor, cubes, drops osv, men ibland används även större pärlor som accenter. Vissa tekniker luftiga medan andra är kompakta, vissa bubblar och snurrar medan andra är platta. Exakt hur det ser ut är upp till dig. Friform blir sällan som man tänkt sig, men det är en del av vad som gör friform så intressant. Friform fungerar både till smycken och till rena konstverk.

Det är en fördel att kunna en teknik innan man försöker sig på friform. Kan du flera tekniker kan du även experimentera med av blanda dem (vissa kombinationer är enklare än andra att få ihop). Grunderna kan du lära dig på exempelvis Pärlplatsen och Beadwork.about.com eller böcker som Pärlteknik. Det kan vara lite läskigt i början att helt plötsligt blanda pärlor och sy utan raka linjer och bestämda mönster, men jag kan ärligt säga att jag aldrig hört någon ångra att de börjat sy friform.


Den kanske vanligaste tekniken för friform är peyote, som ibland nästan är synonymt med att sy friform. En bra tutorial jag hört mycket gott om är Whimbeads. Fler gratisinstruktioner hittar du hos Beadwork.about.com och bead-patterns.com. Oftast är de instruktioner som finns för armband, men det finns undantag som Tina Koyamas Doodle Beads -- pärlade pärlor i friform.

En annan teknik som lämpar sig bra till friform är right-angle weave. Friform RAW kan delas in i två huvudtyper, dels kan du som hos Morticia's Magical Bead Tour sy klassisk RAW med fyra pärlor i varje "ring", men blanda pärlstorlekar, och dels kan du variera antalet pärlor i "ringarna" för ett luftigt arbete à la NanC Meinhardt. En bra tutorial, som även ger allmänna tips för att sy friform oavsett teknik, fanns i Beadwork February/March 2008 -- rekommenderas! En bild på hennes armband finner du här. Instruktioner till Janet Francis halsband hittar du hos Beading Daily. Även det halsbandet är gjort i luftig free-form RAW, men "snällare" än NanCs armband.

I samma nummer av Beadwork fanns Kim Otterbeins Modern Lace Necklace, ett halsband i friform-netting. En lite bättre bild på halsbandet finns här. Jag har inte sett några instruktioner på nätet, men principen är den samma som för andra friformsarbeten: hon blandar former och storlekar och syr bågar med varierande antal pärlor. Jag har även sett vertikal netting i friform nämnas, men aldrig sett instruktioner.

Ytterligare en teknik som passar för friform är brick stitch. Också här har jag inte sett några direkta instruktioner på nätet, men det fanns en mycket informativ och inspirerande tutorial av Tina Koyama i Beadwork October/November 2008. En bild på halsbandet finns på hennes hemsida. Ett mer avancerat projekt kan du köpa via Bead & Button, Diane Karzens Ring of Stones (inkluderar stenar infattade i RAW).

Herringbone/Ndebele kan också sys i friform, men jag har inte sett några instruktioner eller projekt i tekniker på nätet. NanC Meinhardt har en kurs i tekniken, se hennes hemsida för beskrivning av den. Se även länkarna längre ned till inspirationsbilder.

Som jag nämnde tidigare så är det möjligt att blanda olika tekniker i friform. Några exempel på detta hittar du hos Feathered Fibers, Carole Ohl, Beth Stone, Joanne Strehle Bast samt Catherine Vondenhuevel, som även använder tekniker jag inte nämnt ovan i sina "thought catchers". Du kan också arbeta lager-på-lager genom sy pärlor ovanpå en bas för ett maffigare intryck. Ett annorlunda arbete som blandar friformpeyote med trådarbete hittar du gratis instruktioner till hos Mazel Tov Jewelry Treasures.

Om du tycker det är svårt att påbörja ett friformsarbete kanske du kan få inspiration från Jean Campbell på Beading Daily, som tipsar om att skapa en bas för friform genom att sy ihop sydda "stuvar": spara alla misslyckade eller övergivna projekt, påbörjade arbeten som blev fel och ful småbitar som du annars repat upp och använd dem.

Tutorials och projekt i all ära, friform handlar om att följa sin intuition och fantasi. Förutom tips och tillvägagångssätt i de ovan nämnda instruktionerna så tycker jag du ska bildgoogla lite för att hitta mer inspiration och idéer, som får igång dig. Jag hittade bland annat ett halsband i free-form herringbone, ett spännande halsband i netting och brick, rivoliarmband i netting, brick stitch-hjärta, eldigt peyotehalsband, lila peyotehänge, peyotehalsband med känsla av en övergiven trädgård, armband med strandkänsla, herringbonearmband, spännande blomma i freeform herringbone, peyote och herringbone på spiral rope, brick stitch-hänge av Tina Koyama. Jag avslutar med några fina halsband som visar att freeform även kan vara nätt.


PS! Det finns även andra pärltekniker där friform förekommer, så som trådarbete, virkning och pärlbroderi, men de kommer jag att ta upp vid senare tillfällen.

4 kommentarer:

  1. I forgot one thing from the survey: I find it best, if the links open in a new tab/window. In Blogspot, this has to be done manually in the html-code, I'd be happy to tell you how, if you like the idea :)

    SvaraRadera
  2. I'm a notious "right-clicker" so I don't notice that anymore ;) But I agree with you: it's better when a link open in a new tab and I've always seen this as a drawback. Is there an easy way to make the links in the posts and lists open in new tabs, but archive and label links open in the same tab? I was afraid that if I added som code it would be hard to do it so that not all links open in new tabs (that is as annoying as no links opening in new tabs). I know very little of html so I try to keep it simple.

    By the way, you have some lovely beadwork on your blog, I'll have to take some time to read it soon. :)

    SvaraRadera
  3. Har du sett den nya boken som lämpligt nog heter "Pärlhandboken" skriven av Juju Vail. Där gås det igenom tekniker, som brick one och two drop, peyote både one och two drop, samt en massa andra trevliga sömnadssätt. Dessutom finns det graphpapers längst bak i boken för de genomgångna stygnen, så det är bara att börja designa

    SvaraRadera
  4. Jag har hört om den, men inte bläddrat i den. Själv lärde jag mig ju det mesta via nätet även om jag sedan köpte Pärlteknik just för att jag ville ha en grundbok i mitt lilla "bibliotek" för pärl- och smyckestillverkningsböcker. Jag är lite boknörd så jag tyckte det skulle vara så även om jag inte använder boken direkt... Just nu är det en hop japanska pärlböcker samt Susan Lenart Kazmers Making Connections som står högst på min önskelista. :)

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails