Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 4 mars 2009

Övrigt: Vad är bead soup?


Bead soup är enkelt uttryckt en blandning av pärlor eller pärlslattar. Det finns egentligen två olika sorters pärlblandningar som kallas för detta. Det vanligaste är att det avser små pärlslattar, som blivit över från ett projekt, vilka lagts i en gemensam påse eller ask. Antingen för att mängden är för liten för att användas i ett helt nytt projekt eller för att pärlorna redan är blandade. Lite som en pytt i panna av rester.

I vissa fall kan bead soup även användas om mer avsiktligt skapade pärlblandningar, antingen en man skapa för ett visst projekt eller färdigköpta pärlmixar. Färdiga pärlmixar är oftast standardiserade åtminstone i färgkombinationerna, men det finns butiker som även säljer rena soppor, dvs slumpmässiga blandningar av slattar som blivit över då pärlor i en stor förpackning delats upp i mindre för kunderna. Det finns inga regler för vilka pärlor som ingår i en bead soup, men oftast är det ett koncept som används av seedbeaders, med mixar av småpärlor.

Fördelarna med att arbetar med dessa pärlblandningar är kanske framför allt att det ger en fin effekt i pärlarbetet att använda olika färger, nyanser och finishar. Det kan skapa djup och variation som en enfärgad yta inte har. Vanligen har en bead soup en mängd olika storlekar på pärlorna förutom färgvariationen så de passar inte minst bäst till arbeten sydda, trädda eller wire-wrapped i friform.

Vill du göra dina egna "pärlsoppor" kan det vara bra att fundera lite på vilken sorts soppa du vill tillaga. Vill du blanda alla färger och former i en mix eller vill du ha lite mer uppdelat, t ex 11/0 för sig, bara blå nyanser, inga stavpärlor? Vad som passar bäst beror på hur du vill arbeta med olika färger och vad soppan ska användas till. Vill du t ex sy ett smycke i peyote som inte är i friform kanske du vill använda en mix av färger snarare än mix av form och storlek. Vill du arbeta med friform eller trä pärlorna (fint med flerradigt) så kanske du vill slänga in lite större pärlor. Men glöm i så fall inte att du inte bör blanda allt för mjuka material med hårda: sötvattenspärlor och halvädelsten kan skadas medan hårda och vasskantade kristall- eller metallpärlor kan skada andra. Mer steg-för-stegtips på hur du skapar en fin bead soup i stil med en färdigköpt pärlmix finner du här. Men då börjar vi går ganska långt från ursprungskonceptet om slumpmässigt blandade slattar.

Finns det då nackdelar med en bead soup? Är detta något "alla" gör? Nej, att blanda samman slattar passar inte alla. Själv tillhör jag dem som vill ha varje pärla -- nu pratar vi främst småpärlor -- för sig. Även om det bara är något enstaka gram kvar så föredrar jag att ha nyanserna separerade. Däremot kan jag blanda ihop en liten pärlsoppa för ett projekt, men då handlar det om en kontrollerad mix där jag inte häller ned allt möjligt utan bara just de färger och former jag vill ha. Och jag köper även pärlmixar ibland. I övrigt vill jag sortera upp pärlorna så att jag vet vilka färger jag har istället för att blanda dem och köpa nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails