Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 22 december 2008

Teknik: "Fuskflätning" på två sätt






Det finns olika sätt att fläta och tvinna/sno flerradiga smycken. De flesta kräver dock att du först trär på alla pärlorna på strängarna för att sedan tvinna eller fläta dem, vilket kan vara omständligt och ibland inte riktigt fungerar beroende på hur du sytt ihop smycket. Även smycken utan pärlor kan vara lite omständliga att fläta då du behöver avsluta med att knyta, surra eller klämma fast ändarna på ett snyggt vis.

Det är egentligen inte alls något fusk inblandat -- bara lite andra sätt att fläta på än den klassiska flätan med lösa ändar. Jag har kallat det "fuskflätning" i brist på bättre namn då det är ett enklare sätt -- det känns som en genväg.


Variant 1: Trick sennit

På bilden ovan har jag gjort ett flerradigt armband genom att sy X antal rader med småpärlor och chips. Efter varje rad går tråden igenom öglorna i ändarna. Det finns med andra ord inga lösa ändar för att fläta ihop strängarna på vanligt vis. Istället har jag använt mig av samma teknik som används för att skapa en trick sennit eller mystery braid. Instruktioner finns hos t. ex Craft Time Ideas.

Har du fler än tre rader kan du antingen bunta samman dem i tre grupper eller så fortsätter du helt enkelt att väva över och under raderna tills du gått genom alla. Det viktiga är bara att du varierar så att nästa gång du väver så går du under de rader du förra gången gick över. Och vice versa. En video som visar hur du kan göra en femfläta finner du här.

Vill du ha en lös fläta, som i mitt armband, behöver du inte väva lika många omgångar som om du vill ha en tät, fast fläta.


Variant 2: dekorationsknopar

En annan form av "fuskflätning" är "flätknopen" (braid knot), som till utseende påminner om en enkel trefläta, men som skapas av ett enda snöre. Instruktioner med bra bilder hittar du här. Instruktioner och hur flätan kan användas i smycken kan du lära i Suzen Millodots bok Celtic Knots for Beaded Jewellery (läs min recension av boken här).

En annan klassisk knop som ger ett flätat utseende, men som också skapas av en ensam tråd är valknopen, på engelska känd som turk's head knot. Vi går lite från fuskflätandet nu, men valknopen är så känd och användbar att jag valt att ta med den här. Knuten kan varieras beroende på hur bred och flätad du vill ha den, men grunderna kan du lära på svenska här. Se även Golden Knots, som har olika typer av valknopar. Knuten kan flätas både runt en (temporär) stomme, som i länkarna, men också platt. Även denna knop tas upp i Millodots bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails