Det finns många olika typer av patina och imiterad patina (färgläggning, t ex med akrylfärg, gesso, alcohol inks, gilder's paste etc) för metall, inte minst för silver och kopparlegeringar. Ofta används en patina, men det går att få spännande effekter genom att kombinera två -- eller kanske t o m fler -- patinor.
Att tänka på
Det finns två saker att tänka på när du ska kombinera patinor eller imiterade patinor. Först och främst bör du undvika att applicera en värmepatina på en patina som inte bör upphettas för att det då kan avge otrevliga gaser eller börja brinna. För det andra måste du planera patinorna i förväg och göra klart för dig vilken patina som ska appliceras först. Det kan nämligen finnas en risk att en patineringsteknik inte bara patinerar utan påverkar eller löser upp den patinan under.
För att förhindra att en patina försvinner helt under en annan patina, som läggs ovanpå, så kan du använda dig av reservageteknik, vilket du kan läsa mer om här. Använd en "snäll" typ av reservagemedium som lätt kan tas bort utan att skada vare sig den nya eller gamla patinan. Vaselin är ett Melissa Manleys förslag.
Exempel
I sin bok Jewelry Lab har Melissa Manley ett projekt (Lab 38) där hon skapar en ångad salt-och-ammonikpatina över med svavellever oxiderad koppar.
Jinks McGrath har ett par olika exempel med kombinerad patina i sin bok The Jeweller's Directory to Decorative Finishes: lätt oxidering över värmepatina samt ångad salt-och-ammonikpatina över stark värmepatina. Båda två på koppar.
På fotot ovan ser du en flerfärgad värmepatina över en intensiv "buried patina" (dvs metallen stoppas i en burk med vinäger- eller ammoniakindränkta sågspån) och i Vit patina med gesso kunde du se ett annat av mina egna experiment: värmepatina kombinerad med gesso"patina". På min andra blogg kan du finna detta exempel på jordnötspatina över buried patina. Brons har använts i det sistnämnda exemplet och mässing i de två andra.
En patina kan även användas som grund för färgläggning av metall. Se Skapa patina med färger och framför allt Pat Gulletts artikel/guide Copper-Coloring Technigques (Art Jewelry November 2008) samt Jill Ericksons artikel How To Layer Colored Pencil on Copper (Art Jewelry July 2010).
Resurse/vidare läsning
En lista över patinarelaterade inlägg på denna blogg finner du här. Texterna omfattar i princip alla de tekniker/metoder som nämnts ovan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.
Tack för din kommentar!
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.