Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 16 augusti 2010

Inspiration: Tänk dimensionellt


Dimensioner. Många gånger tänker vi kanske främst i två dimensioner när vi planerar ett arbete. För vad är viktigare än bredden, längden och höjden på alstret? Det är förstås självklart att först och främst fokusera på de två dimensioner som bestämmer arbetets fysiska "utbredning", men ibland kommer en tredje dimension lite i skymundan: djupet. Genom att arbeta mer tredimensionellt och tänka mer aktivt på just att skapa upphöjda och fördjupade yta så blir arbetet mer intressant för ögat. Djup attraherar ögat och ger det mer detaljer att titta på: det bildas strukturer och skuggar som inte finns i ett platt arbete.

Dessutom ser ett mer dimensionellt arbete ofta också mer genomarbetat och professionellt ut. Trots att det egentligen kan handla om några få små detaljer, som inte tar så lång tid att göra -- men å andra sidan är det ju just i de små detaljerna som kvaliteten i ett arbete ligger.

Hur kan du då skapa dessa dimensioner i ett arbete? På fotot överst på bloggen finns ett tydligt exempel: två blommor "hopsydda" av likadana filigrandelar. De är identiska i utförande, men märk skillnaden mellan den platta blomman och den blomma där varje "kronblad" böjts till innan delarna monterats samman samt där bladspetsarna kröks. Köper du utstansade metallblommor så har de oftast formats så att bladen inte är helt platta just för att göra formerna mer intressanta och naturlika (se nedan). Det gäller f ö också vissa filigrandelar, som ges en kupad eller vågig form innan de lämnar fabriken.


Du kan också kupa metallberlocker själv med hjälp av t ex en puckelanka, vilket du kan se ett exempel på hos Beaducation. Genom att ge metallen en välvd yta så blir den lite mer intressant och du kan få två något olika utseenden genom att vända den konkava eller den konvexa ytan utåt.


De flesta pärlor i sig är ju tydligt tredimensionella, de har i sig ett visst djup, vilket gör att du lätt skapar strukturer genom att blanda pärlformer- och storlekar. Men du kan även här fundera på när det passar bäst med platta motiv eller dimensionella. Se hana-amimotiven ovan: blommotivet till vänster är sytt i sex "sektioner", vilket ger ett platt motiv, medan blomman till höger är sydd i fem "sektioner", vilket gör att den kupar sig och bildar ett puffigare motiv. I vissa fall passar de platta motiven bra, medan de puffiga vid andra tillfällen tillför något litet extra.



Platt motiv är speciellt vanligt vid pärlsömnad och -broderi då små jämnformiga pärlor används. Ibland är detta idealiskt eftersom det kan jämföras vid att måla en tavla, men du kan också skapa strukturer och djup genom att se ditt arbeta mer som en skulptur, dvs ett tredimensionellt snarare än tvådimensionellt alster. Ibland kan det göra en stor skillnad att bara arbeta tredimensionellt på några få ställen där du vill framhäva ett visst designelement.

På fotot ovan ser du två exempel med detaljer -- om än återkommande sådana -- som framhävs genom att bryta med de övriga jämna pärlorna. Överst ser du två sydda alster med blommotiv: i armbandet skapas blommotiven genom att använda andra pärlfärger än i "bakgrunden", men motiven är en del av samma yta som bakgrunden. I halsbandet har istället blommorna broderats fast ovanpå bakgrunden (dessutom har en avvikande pärlform använts).

Nedanför finns ett diskretare exempel där några av rocaillepärlorna bytts ut mot droppärlor och därmed ger en lite annorlunda struktur och bryter mot den mer släta yta som rocaille- och stavpärlorna skapar då de har ungefär samma diameter.

Det är också relativt vanligt att sy hela motiv i "3D", inte minst blommor: med pärlsömnad har du hela tiden valet att skapa ett mönster på en plan yta eller sy tredimensionellt -- eller kombinera de två. Du kan välja att sy en ros så här -- eller så här.

I pärlbroderi kan du finna ett exempel på dimensionella detaljer i The Lone Beaders kattbroschprojekt. Ungefär halvvägs ned på sidan är katten färdigbroderad, men istället för att avsluta så väljer hon att brodera ytterligare ett lager pärlor på ansiktet samt fästa långa rader av pärlor över svansen. Det ger en reliefverkan i alstret då inte hela mönstret ligger på samma nivå. Dessutom pyntar hon med en girlang över katten, vilket är ett exempel på en annan typ av dimensionell verkan, som är mer direkt synlig för betraktaren än den första. Men bådadera bidrar till att skapa djup och omväxling i designen.



Ovan ser du en ring där själva motivet "förseglats" under en välvd glassten. Här är det inte bara "bubblan" i sig som är estetiskt tilltalande -- samma form som cabochoner -- utan den fungerar även som ett förstoringsglas som förstorar upp motivet under den. När du arbetar med (epoxi)harts kan du även notera att många försäljare just framhäver om produkten är ett s k "doming resin" eftersom många vill få just en fin, lite välvd yta över sina bilder. Harts ger dock inte samma förstoringseffekt och det är inte så uttalat tredimensionellt, men jag ville ändå passa på att nämna det i sammanhanget för även här handlar det om en liten detalj som ger ett resultat vissa ser som mer genomarbetat.



Jag avslutar med ännu ett litet exempel, ett hänge som på första bilden bara har en "decouapagad" bakgrund, men som på andra bilden har fått ett tillägg av en svala. Visst hade ett helt platt motiv i förgrunden också fungerat, men testa gärna med just upphöjda motiv också innan du bestämmer dig för ibland kan det ge en fin effekt. När det görs väl skapas en känsla som gör alstret mer levande, det är inte bara en platt tavla utan består verkligen av enskilda element vars form och djup kan både ses med ögat och kännas med fingrarna.


Avslutande ord
Det är absolut inget fel på att vilja arbeta som en målare snarare än en skulptör -- bådadera har sina förtjänster -- men om du känner att du bara arbetar med tvådimensionella tavlor kan det kanske vara en kreativ utmaning att börja tänka mer på den tredje dimensionen, på djupet i dina alster. När du sitter där med en idé eller ett färdigt alster, fundera gärna på vad som skulle hända om du lade till nån detalj i relief eller formade till det. Skulle det tillföra något? Skulle det ge mer djup? Blir formen mer tilltalande eller intressant?


PS! Förutom att arbeta tredimensionellt eller använda pärlor i olika storlekar finns ännu ett viktigt sätt att skapa djup och ett intressantare arbete: färger. Eller mer specifikt arbeta med flera olika nyanser. Det handlar inte bara om att använda olika färger utan just om att skapa variationer även inom en specifik färg. Det tänker jag dock inte gå närmare inpå här, men det är något som kan kombineras med den tredimensionella filosofin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails