Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 15 juli 2008

Noterat: Mångsidiga smyckesdelar



För ett tag sedan köpte jag några ett lås i tenn för att matcha några av mina mer ovanliga smyckesdelar. Dessa komponenter i opläterad tennlegering (eng. pewter) ser ut som knappar från framsidan, men på baksidan har de flera öglor där du kan fästa smyckesvajer, motringar, metalltråd med mera. Eftersom de har många fler fästpunkter än vanliga delar brukar ha så kan du använda dem på olika sätt och till både en- och flerradiga smycken. De kan även användas som lås på samma sätt som en vanlig metallknapp. De blyfria smyckesdelarna är tillverkade av amerikanen Mike Barker på hantverksmässiga grunder. Eftersom de är opläterade så har de tennets karaktäristiska matta gråsilvriga färg.

Förutom dessa "knappar" finns även örstickare med platta och öglor bak, mer traditionella dekorerade distansbommar, berlocker, glasögonhållare, pins med hål eller öglor, pärlor i samma mönster som "knapparna", lås med mera i samma stil. Se exempel nedan samt mycket, mycket mer hos Artbeads (välj kategori och sedan unplated eller traditional) samt Beadin' Path (komponenter respektive pärlor).




Tips: Gillar du vackra, välgjorda tennpärlor, -knappar och -hängen kanske du också gillar Green Girl Studios (kan köpa via hennes hemsida eller exempelvis FusionBeads) och Mamacita Beadworks. Green Girl är en stor personlig favorit och även om pärlorna inte är billiga -- på grund av hantverket kring dem inte minst -- så är jag lycklig ägare till så väl en gullig drakpärla som en ursöt fladdermuspärla. Vackra pärlor med tyngd och generösa hål som passar även tjockare snören.

2 kommentarer:

  1. Hej Maneki, jag har just upptäckt din blogg. Den är verkligen fantastisk!
    Stora kramar från Millejor

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord! Det är så roligt att höra när någon hittat hit och gillar det jag skriver och har samlat ihop här. :D

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails