När du prissätter dina alster -- en ibland svår och komplicerad fråga i sig, vilken inte ska tas upp här -- så ska priset täcka många kostnader. Men en kund ser sällan allt detta som ligger bakom och det kan göra att de inte förstår att uppskatta eller respektera din prislapp. Om de frågar dig hur lång tid det tog att skapa ett alster och du svarar, säg, två timmar, ja, då kommer de att dela priset på prislappen i två delar och bedöma kostnaden utifrån det. Även om du påpekar att materialkostnader, andra omkostnader etc tillkommer så kan de fastna i att du tar ut en för hög timpeng. Dessutom så glömde du ju att räkna med all tid för förberedelser och för att ta din alster från ditt arbetsbord till kunden. Hur lång tid tog det att leta reda på materialen, rätt leverantör, skissa designen, göra några misslyckade test, rengöra osv? Hur lång tid tog det att resa till mässan/marknaden där du möter kunden? Det är också arbetstid som ligger bakom alstret. Tid kunden inte känner till och som du kanske inte tänker på som del av själva tillverkningsprocessen.
Vissa konstnären och konsthantverkar kan ibland svara, säg, "20 år" på frågan och då syfta på tiden det tagit dem att nå den nivå de nu kan prestera på. Erfarenheten är så betydelsefull för resultatet och den sammanlagda arbetstiden är en förutsättning för det alster kunden har framför sig. Men även om det är sant så är det inte säkert alla uppskattar att få det svaret. Antingen för att det inte säger något om just det alster de bedömer utifrån prislappen (alternativt är genuint nyfikna på hur lång tid det tar att göra) eller så för att det kan kännas som en knäpp på näsan. Ett skämt och skratt är också ett vanligt svar, som kan vara än värre.
Även om det handlar mest om konst (snarare än de enklare smycken som många gör) så har Luann Udell skrivit en intressant artikel om detta och framför allt om hur du ska besvara fråga kunden ställer: Questions You Don't Have to Answer: How Long Did That Take You To Make. Hon ger också tips på hur du förbereder dig för frågan -- och har koll på hur lång tid du verkligen spenderar på ett alster.
Hennes förslag på hur du ska besvara denna vanliga fråga är något av en beskrivning som ger kunden en insikt in just hur omfattande skaparprocessen kan vara:
“That’s a great question!” (You do not have to say you get asked that question 20 times a day.) “And it’s also hard to answer.”
Now you can focus on whatever you’d found is a selling point for your work. If time really is a factor, and that impresses customers, use it. My artifacts take many production steps to make. I describe that process, using lots of hand motions to illustrate. I end up with, “I counted up all the steps once, and it was something like 38 production steps…” (pause) “…and then I start to actually shape the animal.”
At this point, people usually gasp. I explain why they have the shapes and markings they do; how I fire, sand and polish them; how I use a scrimshaw technique to bring up the detail, etc. By this time, time is obviously not a big factor in the price. Most people are astounded at the attention to detail I’ve described.
But I don’t stop there. It’s time to take the conversation to another level.
Hela artikeln kan du läsa här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.
Tack för din kommentar!
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.