Viktig information om bloggen
Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.
torsdag 15 januari 2009
Material: Fordite
Fordite är ett något annorlunda material, både i ursprung och utseende. Materialet används i smycken och cabochonslipas ofta i olika former. Dessa starka bandade färger gör att du antingen älskar eller hatar den. Materialet ses i bland som en (ädel)sten -- och slipas som sagt som en -- men detta är ingen naturlig produkt.
Vad är då fordite? Faktiskt är det lager på lager av färg som använts vid lackering bilar. Förr i tiden sprutlackerades bilarna för hand och tekniken gjorde att överskottsfärg ansamlades på de löpande banden där bilarna stod. Detta överskott följde sedan med bilen genom ugnarna där färgen härdades. När ett lager torkat täcktes det med nästa lager av färg från nästa arbetspass och eftersom bilarna fick olika färg blev dessa tjocka kakor av färgrester flerfärgade. Några bitar kunde till slut bestå av upp till hundra lager. När dessa "kakor" blev för tjocka så hindrade de arbetet och rensades därför bort.
Enligt sägnen så såg då några händiga arbetare att detta slagg var riktigt vackert. De bestämde sig för att rädda det. Därefter spreds ryktet om detta vackert mönstrade material -- så långt att det sägs att stensamlare började dyka upp i bilfabrikerna och erbjuda sig att ta bort vad som i produktionen bara sågs som skräp. Forditen, som materialet döptes till efter en av de mest kända amerikanska bilproducenterna, har sedan dess blivit populär i smycken och stenslipning.
Källorna är främst bilfabriker i England och USA. Detta är också bakgrunden till alternativa namn som detroitite/detroit agate efter USA:s bilstad nr 1 och dagenhamite/dagenham agate efter fordfabriken i engelska Dagenham. Ännu ett namn som används av Urban Relic Design är Motor agate. Att de liknas vid agater beror på bandningen, som i stensammanhang är så karaktäristisk för just agat. Forditen delas in i olika typer beroende på utseende (färg och färglagrens blandning) och ursprung (Storbritannien, Ohio, Detroit). Nedan kan du se några olika exempel.
Fordite är med andra ord ett bra exempel på kreativ återvinning, där något som annars såg som en slaggprodukt plötsligt fick ett värde i sig (kan jämföras lite med strandglas). Tyvärr används idag inte samma tekniker för att måla bilarna så det bildas inte längre samma typer av överskott av färg, som är nödvändigt för fordite att bildas. Det är med andra ord ett icke-förnybart material, vilket också lett till att det fått samlarstatus. "Köp nu innan det är för sent" är en vanlig slogan från forditesäljare. Dessutom är det en annorlunda relik från biltillverkningens historia.
Råd vid användning: När du arbetar med fordite bör du tänka på att de färger som använts inte alltid håller dagens standard vad gäller hälsovådlighet. Var försiktig med att borra eller slipa stenen utan rejäla inandningsskydd. Hetta inte upp fordite. Ytan är relativt mjuk och kan som alla mjuka stenar få repor. Dessa kan poleras bort med bilpolish. Vissa forditecabochoner har täckts med harts för att göra dem hårdare och enklare att borra i. Materialet rengörs med en mild tvållösning. Rengör inte forditesmycken i ultraljudsbad.
Huvudkälla: Fordite.com. Bilder använda med vänligt tillstånd från Urban Relic Design/Cindy Irwin.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.
Tack för din kommentar!
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.