Titel: Gör egna smycken av naturens skatter
Författare: Sarah Drew
Förlag och år: Känguru, 2012
Sidantal: 144
Sammanfattning: Idé- och teknikbok om att -- i skiftande tekniker -- skapa med naturfynd och upphittade objekt i kombination med mer traditionella material som silver.
Plus: Inspirerande bok för den som tycker om materialen och återbrukstanken. Många fina bilder. Många olika tekniker och material.
Minus: Vissa skulle troligen föredra fler "hela" smyckesprojekt.
Rekommenderas till: Den som vill skapa med upphittade föremål från promenader i naturen och stadsmiljö.
Gör egna smycken av naturens skatter är den svenska utgåvan av Sarah Drews bok Wild Jewellery. Den svenska titeln till trots handlar det inte bara om att använda sig av naturmaterial som man kan plocka upp i skog och mark, utan även sådant som människor slängt eller tappat -- något som skiljer sig från många böcker, som antingen fokuserar på återbruk eller på naturfynd. Ett exempel: där många skulle plocka upp snäckskal, stenar, drivved och strandglas från stranden så går Sarah lite längre och plockar även på sig spökgarn, nylonrepstrassel, sandslipad plast med mera. Författaren tvekar inte inför att blanda högt och lågt, vilket kanske framför allt märks i smycken där plast"skräp" blandas med silver.
Författaren ger många tips på hur man kan arbeta med många vitt skilda material. Tillsammans med den lite ovanliga mixen av naturmaterial och återbruk av skräp är detta bokens stora förtjänst.
Boken är uppdelad i tre delar eller teman: Skattjakt på stranden, Skattjakt i skogen och Skattjakt i staden. Varje del inleds med en presentation av de fynd man kan finna på respektive plats. Varje del utgår från miljön, från platsen där fynden görs, där projekt och inspiration vävs sedan runt respektive tema/plats och materialen där. Boken blandar några hela smyckesprojekt med tekniker och tillverkning av delar av smycken -- t ex ringstomme, hänge etc där du sedan får några förslag på hur delarna kan användas -- samt rena inspirationsbilder på smycken av andra smyckesdesigners. Tanken är att boken ska vara en grund på vilken smyckestillverkaren sedan skapar egendesignade smycken utifrån de tekniker och metoder som presenteras.
Teknikerna omfattar framför allt silversmide (lödning, cold connections/nitar), trådarbete, virkning och hartsgjutning, men du kan även finna projekt som använder sig av polymerlera och silverlera samt trädda och knutna smycken. Varje teknik/grunddesign beskrivs steg för steg i text och bild. I grundteknikerna, som ackompanjerar de tre delarna av boken, finns sådana bra och praktiska råd som hur man rengör fynd som oljiga fiskegarn, rostig metall, smutsiga fjädrar och benfragment. Du får också bl a lära dig att borra i olika material.
Stilen på smyckena varierar, men genom att ofta använda sig av silver och silversmide så kan hon skapa ganska eleganta smycken även med något så billigt som en plastbit. Några smycken tilltalar mig inte så mycket (speciellt Träpärlor med harts och -- trots en intressant teknik -- Virka med plast) och graden av elegans varierar. Men medan vissa böcker gör väldigt enkla och näst barnsliga -- i värsta fall smaklösa och hafsiga -- smycken av naturfynd och skräp så ligger fokus här ändå på en vuxen, välgjord stil.
Man bör dock betänka att några av material, som författaren också nämner, inte varar så länge utan är mer smycken för stunden (från en månad för smycken av bär) eller för ett par år. Andra material har dock obegränsad livslängd.
Boken förordar, som vi sett, att använda material som smyckestillverkaren själv finner och därför inleds boken också med praktiska råd och tips kring "skattjakt". Råd som kan bli lite väl självklara eller överdrivna för någon som är van vid att bo nära naturen (och gått i mulleskola), t ex "kläder efter väder", "glöm inte solskyddskrämen" och "se upp för klippor", men jag antar man inte kan vara nog försiktig om man aldrig rört sig i skog och mark förut. Speciellt om man får för sig att leta i en djup skog eller någon annan plats som personen inte känner till sedan tidigare. Stora pluspoäng för att boken nämner allemansrätten, speciellt då alla material som används i boken inte omfattas av denna rätt. Det gäller t ex ekollon, färska kvistar och dito bark samt fridlysta arter. Det kan även finnas speciella regler för naturreservat.
Tips: En sak som inte nämns i boken är att det i specialfall även kan vara så att kulturmiljölagstiftningen förbjuder att man plockar på sig vissa typer av material, som sten och slagg från platser eller element som är kulturminnesskyddade. Jag har nämnt det när jag skrev om bergslagssten.
En positiv detalj som också är värd att nämna är den detaljerade innehållsförteckningen. Man kan faktiskt använda den för att hitta precis det man letar efter -- något som kanske låter självklart, men som tyvärr inte alltid är det.
Har då boken några svaga sidor? Personligen tycker jag översättningen känns lite klumpig på sina ställen, men beroende på hur stor vikt man fäster vid texten så är det ett överkomligt irritationsmoment. Svagheten ligger nog främst i inriktning och det faktum att alla inte tilltalas av materialen och framför allt materialmixen. En person som vill skapa med naturfynd kanske inte är så intresserad av att läsa om trasiga reflexer, plastkassar och rostiga skruvar. En person som pysslar med återbruk av restprodukter och emballage kanske inte är så intresserad av att plocka kastanjer, alkottar och fjädrar. En smaksak är också om man föredrar projektböcker där man kan följa en design från början till slut eller föredrar denna boks upplägg med fokus på tekniker och bara förslag på hur delarna kan användas.
Summa summarum är det dock en bok som bör tilltala många av de som gillar naturfynd och återbruk. Speciellt de som vill börja använda tidigare nämnda material, men också för de som kanske pysslat lite med naturfynd tidigare då bredden på material som används är lite ovanlig. Personligen var det lite av en ögonöppnare att se någon använda sig av strandfynd jag själv ratar (blå nylonrepstrassel och plastbitar) samtidigt som jag kunde få lite nya tips och idéer för de material jag brukar plocka på mig.
Det är en fördel om läsaren kan löda, men här finns ändå många andra projekt/tekniker och idéer för den som inte kan eller vill löda.
Tidigare recenserade böcker med inslag av naturfynd och/eller återbruk:
- Barta, Melinda: Custom Cool Jewelry. Create 200+ Personalized Pendants, Charms and Clasps. (2008, Interweave)
- Belle Armoire Jewelry (Stampington)
- Eriksson, Mariana & Birgitta Videgård: Smycka dig. (1997, LTs förlag)
- Haab, Sherri: Designer Style Jewelry. Techniques and Projects for Elegant Designs From Classic to Retro. (2004, Watson-Guptill)
- Hørmann, Karen & Anette Ib: Smykker af strandsten. Forlaget (2004, Hørmann & Ib)
- Lenart Kazmer, Susan: Making Connections. A Handbook of Cold Joins for Jewelers and Mixed-Media Artists. (2008, Disegno Productions)
- Örnberg, Anna: Skapa unika smycken. Vintage de luxe (2012, Semic)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.
Tack för din kommentar!
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.