Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 2 mars 2012

Projekt: Färgglada makraméarmband

Enligt bl a Kurbits ("din slöjdkompis i inredningsvärlden) så är smyckesslöjd med mixade material och tekniker en stark trend inom pyssel och slöjd  i år. Bl a kommer makramé med pärlor, som varit populärt några år, att få ett uppsving 2012.

Makramé har nämnts här på bloggen flera gånger -- se länklistan längre ned. Idag får du ett tips på smala, färgsprakande armband som du hittar instruktioner till hos Mary & Patch. Ett enkelt och effektfullt mönster, som passar alla oavsett nivå på makramékunskaperna.

Vill du ha lite "bling" så kanske Yellow Blackbird har makraméarmbandsprojektet för dig. Även detta färgglada armband som knyts över en stomme.

Du kan också knyta över andra armbandsstommar än de metallringar som används ovan. Se t ex Creativ Company som använder sig av memory wire.


Sådana tunna armringar, som används i projektet passar för övrigt även bra att linda med garn etc. Se t ex Heodeza som lindar armband med pärlsträngar och brodergarn. Kul- eller strasskedja skulle kunna vara andra alternativ.


Mer makramé

Apropå makraméarmband, missa inte Knot Gypsy Designs, som har flera fina pärlmakramémönster till salu.

Missa inte heller några av de tidigare blogginläggen på temat:

Se även den tematiska innehållsförteckningen för fler relaterade tekniker.

4 kommentarer:

  1. Hej.Trevlig sida du har. Jag har försökt mig på det här med makrame men det vill sig inte riktigt. När jag knyter vrider sig arbetet. Det blir som en spiral. Jag knyter den vanliga slätknuten. Vet du vad jag gör för fel?

    Syrenflickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar bloggen! Min första tanken är att du råkar slå knuten fel så det blir en spiralknut istället. De är väldigt lika. Skillnaden är att för att få en spiral så slår du likadana knutar hela tiden medan slagen i slätknuten varieras. Du börjar med samma slag som i en spiralknut, men sedan görs nästa slag "omvänt". Och så upprepar man. Det är lite som skillnaden mellan en kärringknut och en råbandsknop. Och det är väldigt lätt att råka slå fel. Det räcker med att en eller ett par knutar blir fel så börjar arbetet vrida sig och bråka.

      Kika t ex på bilderna här: http://www.elainecraft.com/instructions/instruc.sq.html#halfknot (spiralen får man av att hela tiden slå half knots, som syns på den övre bilden, medan ett slätt band fås om man slår slätknutar, square knots, som på fotot nedanför.)

      Ibland kan det vara enklare att börja med två trådar i olika färger, som i länken ovan för då ser man lättare -- och snabbare -- om man råkat knyta fel någonstans. När man sedan fått in tekniken kan man gå över till en färg.

      Radera
  2. Haft den tanken med. Har plockat upp om och om igen. Har en kalvtråd. Kan det ha betydelse. Kan man knyta för hårt. Syrenflickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalven skulle kunna påverka, kan jag tänka mig. Om du har en rund tråd är det enklare för knutarna att börja glida runt än om du har två för då blir profilen mer platt med en fram- och baksida, om du förstår hur jag tänker. Är tråden dessutom lite glatt... Har inte så stor erfarenhet så det är mest ett teoretiskt resonemang, men har haft problem med glidande knutar när jag en gång som nybörjare tyckte att det var en bra idé att använda en längd smyckesvajer som kalv.

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails