Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 14 februari 2011

Projekt och mönster: Pärlor som "lådknoppar"



För ett tag sedan skrev jag om ett projekt där pärlor användes som "tassar" på en ask, som blev till ett fint smyckeskrin. Pärlor kan användas på så många olika sätt. Panduro är inne på nåt liknande och tipsar om hur du kan använda (trä)pärlor som små knoppar på lådor för att öppna dessa. För att fästa pärlan används en påsklämma.

En annan romantisk variant på detta finner du hos Crafty Loops (i slutet av projektet).

In My Own Style har tre varianter på knoppar för presentaskar, varav en med en sidenbandsögla att hålla asken i. Helena knyter fast sina pärlknoppar med tråd på Craft & Creativity.

Har du inga fina pärlor så kan du decoupaga eller altra en enkel träpärla och limma fast den som knopp så som t ex Kerri gör.

Pärlknoppar kan även användas på askar som dras ut likt lådor (tändstickaskar) så som hos t ex Layers of Ink och The Frugal Crafter samt i minibyråer som hos Martha Stewart. Notera att hon använder två olika pärlformer tillsammans för att få ett lådhantag som är lätt att hålla i.

Lådor behöver inte vara det enda du kan använda denna idé för. Själv har jag en stor frostad glaspärla i mina gömmor, som länge väntat på att användas som dörrknopp på ett skåp. Ungefär som dessa träpärlekoppar fast tjusigare. För låd-/skåpshandtag med flera pärlor, se Pärlade lådhantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails