Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 19 januari 2009

Teknik: Soutache


Genom Foxan fick jag höra om en för mig okänd teknik, Soutache. Grunderna till tekniken finns beskrivna i (fransk) text och bild hos Océanie Créations och skulle kunna beskrivas som pärlbroderi med ett stort inslag av platta flätade silkes- eller rayonsnören. Dessa snören används vanligen för att dekorera kläder och heter på bl a franska soutache, vilket alltså är bakgrunden till namnet. Instruktionerna har hon gjort efter Dori Csengeris vackra och spännande smycken, som inspirerat pärlare att skapa smycken i denna teknik. Det finns även instruktioner till ett armband hos Pivoineperles (hon har även publicerat dem med text på ryska).

Jag hade aldrig hört talas om tekniken förr, men med lite googling har jag upptäckt att flera franska pärlare fastnat för denna annorlunda och tidskrävande, men spännande, pärlteknik.

*Credits: Foto använt med vänligt tillstånd från Océanie Créations.*

5 kommentarer:

  1. Det verkar som denna teknik är ganska lik Quilling. Fast då använder man en snöre av seed beads (sydda med ladder stitch) istället för soutache. Jätterolig teknik!
    Kolla även http://www.dia-box.ru/blog/tag/sutazh
    /Olga

    SvaraRadera
  2. Ja, visst gör det. Tänkte också lite på det nu när jag satt och skrev om de olika teknikerna nästan samtidigt. Har fortfarande inte testat någon av dem än, men är väldigt sugen på det.

    Tack för länken!

    SvaraRadera
  3. Soutache är en teknik som jag länge intresserat mig för. Besöker ofta ryska pärlsajter och som vanligt hittar man där sagolikt vackra smycken även i denna teknik. Nu när vi skriver 2012 verkar soutache vara på modet, eftersom Bead and Button publicerat instruktioner till tekniken. Jag älskar att sy och det är roligt att kombinera pärlor med textil. Jag tycker att det är lättast att hitta soutacheband i franska nätbutiker. Soutache kan väl kallas för snörmakerier på svenska, sådant som man hade på uniformer med mera förr i världen?Härligt att gamla tekniker kan användas på nya sätt. Vid quilling med pärlor tycker jag att själva pärlorna försvinner lite för mycket. Med papper kan de riktigt skickliga göra fantastiska kreationer, mycket mer än bara vackra kort. En ryska vars namn jag tyvärr inte minns, har gjort reklam för storföretag i denna teknik. Man kan säga att hon arbetar med pappersquilling som konst. Säkert kan man använda papper till smyckesdetaljer med, bara man efterbehandlar dem ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle nästan behövas ett nytt inlägg om soutache nu när det blivit så spritt över världen -- och det finns även många fler tutorials, både gratis och betalmönster, för den som är intresserad.

      Quillade smyckesprojekt har faktiskt nämnts på bloggen: Smycken i paper quilling.

      Radera
    2. Jag tycker att det skulle vara intressant att läsa om soutache här på bloggen. Intressant inlägg om papper quilling. Anna

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails