Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 7 januari 2009

Teknik: Pärlsmältning II: glas

Tidigare har jag skrivit om att smälta plastpärlor till smycken och andra dekorationer. Nu tänkte jag även ta upp glas. Det handlar alltså inte om att smälta glas för att göra pärlor utan att smälta färdiga glaspärlor. Tekniken kräver mer verktyg (butangasbrännare) och försiktighet än att smälta plast. Jag har inte hittat så mycket skrivet om detta, men tänkte ta upp två exempel.


Kristallpärlor
I The Bead Book Magazine (issue 11) finns ett projekt av Debbie Rijns, Dogwood Rose Brooch, där hon dekorerar en brosch av silverlera med swarovskikristaller. Så här skriver hon: "I discovered that because Swarovski crystals have such a high lead content, when fired with a butane torch, they are able to take that high heat without cracking or breaking apart".

Det hon gör är att först forma ett hål i silverleran (när hon gjort färdigt smycket), lagom för en 3 eller 4 mm bicone, och sedan bränner hon leran som vanligt med en brännare. Efter rengöring lägger hon pärlan i fördjupningen och värmer upp silvret runt kristallen så att det glöder, varefter hon för brännaren något närmare pärlan så att den smälter ihop till en cabochon eller boll. Det är viktigt att glaset inte överhettas för då blir det grått och fult.


Seed beads/rocaillepärlor
Själv har jag experimenterat med betydligt billigare pärlor på koppartråd. Ursprunget var mitt intresse för emaljering (som ju är smältning av malt glas) och Jill Ericksons Easy Torch-Fired Enamel Necklace (Art Jewelry, July 2007). Jag läste aldrig det numret, men väl ett senare där en läsare tipsade om att "dropparna" kunde göras större om man först smälte fast en seed bead på hattpinnen innan den doppades i emalj. Detta tog jag fasta på när jag fick "min" första butangasbrännare.


Jag använde dels färdiga hattpinnar i solid koppar och dels egentillverkade. På dessa rengjorda hattpinnar satte jag vars en seed bead/rocaille eller stavpärla och sedan hettade jag försiktigt upp glaset tills det började glöda och smälta lite i kanterna. Då fastnar de på hattpinnen. Jag kan inte så mycket om att arbeta i varma tekniker med glas, men detta är de erfarenheter jag gjorde:

  • Vissa glas ändrar färg, t ex kan vita pärlor bli mjölkigt genomskinliga. Överhetta inte glaset, som kan bli missfärgat. Vissa färger missfärgas snabbare än andra.
  • Hetta inte upp för snabbt och använd inte för stora pärlor, som kan spricka. Låt glaset svalna sakta för att det inte ska spricka.
  • Även om min största seed, som jag testade med sprack, så hände det inte när jag hettade upp en liten blompärla, men däremot värme jag den lite för mycket på ena sidan så att formen försvann.
  • En pärla fastnar på hattpinnenn/tråden innan den smält så mycket att den ändrar form. Flera små pärlor kan träs på en ögla och smältas samman eller två pärlor träs ovanpå varandra på en hattpinne. Det går också att smälta fast pärlor i omgångar (se pinnen med blompärlan).
  • Det här är pärlmisshandel på hög nivå. Stackars mina pärlor!

Jag vill åter igen påpeka att detta är tekniker som omfattar heta gaslågor och glas så var försiktig och glöm inte skyddsglasögonen för säkerhets skull. Med smält glas tar jag alltid det säkra före det osäkra, men samtidigt är det inget att vara rädd för så länge du har respekt.

1 kommentar:

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails