Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 9 januari 2009

Pärlsort: Mirage/Mood Beads


Det finns många olika sorters pärlor som kan skifta färg, lysa i mörkret osv. Om färgskiftande glas har jag redan skrivit här. Denna gång tänkte jag istället ta upp mood beads eller mirage beads som de också kallas. De kan ses som en uppdatering av 60- och 70-talets humörsmycken.

Som namnet avslöjar är de gjorda på samma sätt som de gamla hederliga humörringarna. Flytande kristaller reagerar på temperaturväxlingar och byter färg beroende på hur varmt eller kallt det är. När de är riktigt kalla är de svarta, men när värmen ökar går de via bruna, guldiga, orange, grön och blå nyanser upp till violett och indigo. De olika färgerna sägs avspegla bärarens humör, men exakt vad en färg betyder kan variera. En lista hittar du hos Rings & Things. Själv har jag hittat följande lista som följde med en humörring jag fått en gång:

  • Brun: ängslig, nervös, plågad, spänd
  • Orange: ängslig, nervös, spänd
  • Ljusgrön: känslosam, ombytlig, ganska avspänd
  • Blågrön: genomsnittlig, mottaglig, ej under stor stress
  • Grön: genomsnittlig, avslappnad
  • Ljusblå: avslappnad och avspänd, lugn, kärleksfull
  • Blå: mycket lycklig, kärleksfull, passionerad och romantisk
  • Lila: lycklig, drömmande, romantisk
  • Rosa: optimistisk, lycklig
  • Ljusbrun: blandade känslor
  • Klargrön: inga blandade känslor, stabil, stark
  • Klarblå: äkta passionerad, kärleksfull

De flesta är nog på det klara att detta bara är på skoj, men det går faktiskt att hitta amerikanska sajter som säljer dessa med tillägget "for entertainment only" för säkerhets skull.

Åtminstone de "humörpärlor" som går under namnet Mirage Beads är nickelfria. De tål viss väta, men bör inte utsättas för fukt längre stunder. Pärlorna finns i flera storlekar i runda och ovala former. Jag har t o m sett mirage beads med självlysande stjärnor för den som inte nöjer sig med bara ett optiskt fenomen. Än mer udda är dessa mönstrade mood beads.

2 kommentarer:

  1. hej! jag undrar om du känner till ngn affär som säljer just humörringar? inte såna leksaksaktiga, utan riktigt fina ringar.

    Tack på förhand ^^

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Tyvärr har jag inte så jättebra koll på sådana smycken. Senaste jag såg humörringar i varierande former var nog på någon marknad. Vet inte om någon butik med bijouterier/modesmycken (t ex Glitter) säljer -- risken är att du får kolla med några stycken. Speciellt lite mindre butiker, kanske med lite nischade smycken, kan ha dem.

    Första stället jag annars kommer att tänka på är eBay (sök på mood ring eller mood jewelry). En hel del säljs i större förpackningar dock, speciellt som där finns många kinesiska grossister där.

    Hoppas du hittar något som passar!

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails