Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 17 november 2008

Lästips: Mary Hettmansperger och Susan Lenart Kazmer


Mary Hettmansperger: Fabulous Woven Jewelry. Plaiting, Coiling, Knotting, Looping & Twining with Fiber & Metal. (2006, Lark Books)
Susan Lenart Kazmer: Making Connections. A Handbook of Cold Joins for Jewelers and Mixed-Media Artists. (2008, Disegno Productions)

Skulle jag just nu peka ut två favoritböcker så skulle det nog bli Mary Hettmanspergers Fabulous Woven Jewelry och Susan Lenart Kazmers nya. Någon som blev förvånad? Nej, jag har varit duktig på att nämna dessa böcker inte minst de senaste veckorna. Så en bättre presentation av dem kanske vore på sin plats.

Jag räknar båda böckerna till de teknikbaserade, dvs böckerna fokuserar på att lära ut nya tekniker snarare än att lära ut projekt. Hettmanspergers bok har flera projekt, men inte alla är in min smak och det är själva teknikerna som ger mest intresse. Jag tror inte det här är böcker för alla dock. Gillar du inte trådarbete (wirework) och metall/smide alternativt korgtekniker och arbeta med fiber så kan du sluta läsa nu.

Fabulous Woven Jewelry riktar sig till dig som tycker om att arbeta med metalltråd eller klassiska material för korgtillverkning (vaxad lintråd, näver, raffia, rotting). En bra present till den som vill lära sig fler trådtekniker än bara coiling och att använda mönsterjigg. Själva projekten kan delas upp i smycken och påsar (pouches), varav de senare inte är av intresse för mig i alla fall. Men som teknikbok är den perfekt.

Boken är uppdelad på kapitlen plaiting (vävning), looping (kallas även netting, "nätsöm"), twining (korsvävning/korsflätning), knotting (knutar eller mer exakt halvslag) samt coiling. Noteras bör att i kapitlet coiling använder hon inte metalltråd som coilingtråd så även om tekniken är densamma rekommenderar jag istället jewelrylessons.com för dig som vill lära den typen av coiling. Alla tekniker illustreras steg för steg med teckningar. På projektsidorna hänvisas till tekniksidorna och vissa steg visas i färgfoton. Boken har avslutningsvis ett mycket trevligt galleri som visar exempel på alla teknikerna. Du kan se en förhandsvisning av boken på Google Books.

Making Connections riktar sig till dig som vill arbeta med metall och mer precist 'cold connections', dvs tekniker som inte kräver lödning, fusing och liknande varma tekniker. Dock använder hon återkommande en brännare för att göra kulor på metalltråd. Kazmer gillar att använda upphittade och återvunna föremål så boken är mycket instpirerande för den som vill arbeta med found-object jewelry, altered art och annorlunda material. Boken inleds med en presentation av vilka verktyg som behövs samt grundläggande säkerhetsföreskrifter. Sedan följer kapitel om hattpinnar, 'filling hollow forms', gångjärn, nitar, infattningar, öljetter, rörliga leder och textila tekniker. Jag känner att boken gett mig något av en nystart, med intresse för nya tekniker och stilar. På de två veckor jag haft den har jag nästan läst den varje dag. Vilken kick!

Är du van vid pärltidningarnas många foton och färgillustrationer så är detta något helt annat. Teknikerna är illustrerade i marginalen med teckningar och mycket får du läsa dig till. Texten är helt klart i centrum här, men den är också intressant, lättförståelig och inspirerande. Boken innehåller i princip inga projekt utan här handlar det om en ren teknikbok. Men även om boken är textorienterad saknas inte färgfoton: här finns flera foton på smycken och detaljer på varje sida. Även i Making Connections finns ett intressant galleri, men som marginalanteckning kan jag säga att jag saknar teknik- och materialbeskrivningar till smyckena. Du kan se en förhandsvisning av boken här.

Inköpsställen: Hettmanspergers bok har jag köpt i en svensk bokhandel på nätet så den är lätt att få tag i, men Kazmers bok verkar inte finnas här. Dock har den nått England nyligen, om det nu är så att du inte vill köpa från amerikanska Amazon.


PS! Om du är mer nyfiken på dessa kvinnor och deras verk se Maryhetts.com respektive SusanLenartKazmer.net. Fler bok- och tidningstips är på gång. Tills dess rekommenderar jag boktipsen på Pärlplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails