Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 27 maj 2014

Nybörjare: Så trär du en pärlnål




Tips på hur du lyckas trä din pärlnål har jag redan nämnt i gamla inläggen Pärlnålar och Introduktion till sydda tekniker, men med tanke på att det är något många nybörjare kämpar med så kan det vara värt att ge det en egen text. Notera att har bara tas upp själva nålträdningen, för råd kring val av nålar och tråd, se ovan nämnda blogginlägg.

Att trä en pärlnål kan vid första anblick kännas hopplöst, speciellt om det var år och dar sedan man satt i syslöjden och broderade senast. Men även om man trätt brodernålar förr kanske det kännas tveksamt: pärlnålar är mycket tunna och nålsögonen både små och smala. Som lök på laxen är dessutom pärlnålar för små för de flesta vanliga nålträdare. Bl a Miyuki har nålar som säljs med en extra tunn nålträdare, men inte ens den klarar de minsta storlekarna eller alla pärltrådar så även om de kan vara en hjälp ibland funkar de inte alltid. Det finns stora pärlnålar som är ett enda stort öga, men de är grövre och anpassade för pärlvävning, inte broderi och sydda tekniker. Det finns även s. k. collapsible eye needles, men de är mycket tunna och mjuka, klarar inget motstånd, och passar bäst för att t ex trä pärlor på pärlsilke, inte pärlsömnad. Men hav förtröstan: övning ger färdighet, även i detta fall. I början kan det vara klurigt, men det blir snabbt en vanesak.

Nedan kommer jag att ge mina tips på hur du lyckas med att trä en pärlnål. Mer tips samt videor som visar precis hur det går till finner du i bl a Needle threading tips och How to easily thread beading needles.

Först och främst är det av stor vikt att du kapar tråden rätt för att förhindra att den fransar sig och därmed blir svår att få igenom nålsögat. Använd en vass sax när du kapar pärltrådar av nylon (K.O. One-G, Nymo, C-Lon etc). Idag finns det flera moderna pärltrådar av nylon som är förvaxade och som inte fransar sig lika mycket som Nymo, C-Lon etc kan göra. Nylontrådar som inte är preparerade kan vaxas (t ex med Thread Heaven) för att göra dem smidigare, detta hjälper även till att minska risken för att trådändarna fransar sig. Överdriv inte då överskottsvaxet fastnar i nålsögat och blockerar det.

Fireline kan däremot skämma eggen på en sax och bör helst kapas med ett rakblad (tejpa med silvertejp över hela, utan en liten bit av eggen, som du skär med). Alternativet är en s k thread cutter, som säljs i vissa pärlbutiker och de flesta handarbetsbutiker. Även den har ett rakblad, men dolt i ett hänge, som gör det mindre farligt att handskas med. Om du kapar tråden lite på snedden blir det enklare att trä nålen.

Trådar som Fireline kan också plattas till för att bättre passa formen på nålsögat. Använd nageln för att skapa den platt eller kläm åt med en tång (tandläkaren lär inte uppskatta om du använder tänderna).

Det du inte ska göra nu är att fukta tråden eftersom det kan få nålsögat att rosta! Om inte vaxningen är tillräcklig för att hålla bli på trådänden kan du istället applicera lite vax på änden. Använder du läppbalsam/cerat kan du istället preparera trådänden genom att dra den mot läpparna. Som redan sagt ska du inte överdriva så vax- eller ceratlager byggs upp. Bara tillräckligt för att få pli på fransig tråd. Du kan t o m torka av tråden lite efteråt.

Men nu är det äntligen dags att trä tråden. Förberedelserna ovan gör att du har ett bra utgångsläge, men det viktigaste knepet återstår.

Det första felet många gör första gångerna är att de försöker trycka tråden genom nålsögat. Som Askungens möss på julafton, som en pärlare illustrerade det. Istället ska du trä nålen på tråden. Det vill säga: är du högerhänt så håll tråden i vänster nypa. Endast en kort stump ska sticka fram mellan tumme och pekfinger. Ju mindre stump, desto enklare: jag brukar bara ha någon millimeter synlig. Nästan som en prick mellan fingrarna. För sedan nålen, som du håller i höger hand, mot stumpen. När trådänden gått igenom ögat så lossar du greppet om tråden något och skjuter nålen längre in på tråden så den inte ramlar av. Sedan kan du ta tag i nålen och dra igenom tråden mer om det behövs.

Övning ger färdighet -- med tiden kan du nästan göra det medan du blundar. Jag lovar!

Som nämns på Fusion Beads blogg så kan faktiskt nålsögat ha två olika sidor. Trä på tråden från den sida som har en liten fördjupning (se bild på bloggen). Tycker du det är svårt att se någon skillnad så låt det inte frustrera dig: själv har jag aldrig brytt mig om att trä tråden från ett speciellt håll och det har gått bra ändå.

Vissa tycker det underlätta att ha ett förstoringsglas -- t ex ett sådant brodöser hänger om halsen eller ett på stativ som du kan placera över dina händer -- så att nålen, ögat och tråden syns bättre. På samma vis kan det vara bra att ha bra ljus, gärna flödande dagsljus, så att man inte behöver överanstränga ögonen för att se de små detaljerna. (Dessa tips gäller även sedan, när du börjat pärla.)

För att summera, fyra punkter att minnas:
  • Trä nålen på tråden, inte tråden genom nålen
  • Använd en vass sax/rakblad för ett rent snitt som inte fransar sig
  • Använd förvaxad tråd eller vaxa så fransar sig nylontråd mindre
  • Bra ljus och förstoringsglas hjälper

Det finns förstås också en femte viktig punkt: öva, öva, öva för skicklighet kommer enbart genom erfarenhet. Jag tjatar, men det är en sanning som är lätt att glömma när man blir less och frustrerad. Om du skulle hamna i ett läge där nålen verkligen inte vill bli trädd så börja med att undersöka nålsögat: är nålen kanske defekt så en tråd helt enkelt inte kan träs? Använd gärna förstoringsglas. Om nålen är ok så är det troligtvis så att du behöver ta en liten paus innan nästa försök. Ta ett djupt andetag och låt musklerna slappna av. Sträck på dig eller gå en liten runda, drick lite, vila ögonen. När du blivit lugn igen -- i kropp och knopp -- kan du åter sätta dig ned och göra ett nytt försök.

Eller så gör du som BeadFX föreslår och låter ett barn med skarpare syn och flinkare små fingrar trä dina nålar. Mot skälig ersättning/muta förstås.

1 kommentar:

  1. Först av allt - vilken underbar blogg, jag blir helt gråtfärdig av lycka! Nu kommer jag att läsa allt jag bara kan, resten av familjen må tycka jag är tråkig men pärlande är en hobby som väntar på att blomma ut (ja, jag är kanske sen men det struntar jag i), eftersom jag samlat på mig en massa material men inte funnit tiden att sätta igång.
    Ska börja med att läsa allt i kategorin Nybörjare, och att jag väljer att skriva nåt just nu är angående det där att träda nålen på tråden - så har jag alltid gjort! till stort förtret för alla (mamma, pappa, slöjdlärare) som försökt lära mig "rätt". Haha, säger jag.

    Har sen funnit och tittat på dina katt- och drak-pärlor. Jag älskar katter och är en Drake, enligt kineserna, så det är nåt som bor i mig för jämnan. Jag tror du är min nya idol :)

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails