fredag 13 september 2013

Lästips: Beading Artistry for Quilts





Titel: Beading Artistry for Quilts
Författare: Thom Atkins
Förlag och år: C & T Publications, 2012
Sidantal: 112
Sammanfattning: Bok som går igenom olika sätt att smycka vaddtäcken (quilts) med pärlbroderi. Fokus är på teknik och inspiration, inte projekt, med praktiska exempel från författarens eget skapande.
Plus: Inspirerande bok med mycket ögongodis och bra praktiska tips.
Minus: E-formatet är lite tråkigt.
Rekommenderas till: Speciellt till dig som redan kan kvilta och vill använda pärlor för att ta dina kreationer till nästa nivå. Användbar och inspirerande även för andra som älskar pärlbroderi och vill skapa med lika mycket tyg som pärlor.



Det finns många olika typer av pärlbroderi och följaktligen finns det många olika pärlbroderiböcker. Beading Artistry for Quilts är en bok som främst är riktad till personer som gör lapptäcken/kviltar (även om många tekniker och tips dock passar andra typer av pärlbroderi). Här vill författaren Thom Atkins visa och beskriva sin metod för att smälta samman tyg och pärlor. Och det är just en fusion eller balans som han betonar, där pärlor och textil samspelar.

Vanligtvis är pärlor i textila verk begränsade till rent utsmyckande funktioner. De är där som pricken på i, strösslade här och där i små portioner, men de är inte självständiga designelement. Ta bort pärlorna och du har fortfarande en hel design. Atkins ville göra något mer än så när han började pärla sina textila konstverk. Han ville integrera pärlor och textil, göra båda till lika viktiga designelement utan att det ena tog över det andra. Där ligger fokus i boken och det är just detta som gör boken så intressant även för den som inte sysslar specifikt med lapptäcken. Även om du bara vill göra pärlbroderade smycken eller mindre tavlor så kan Atkins idéer och tekniker ge pärlaren möjlighet att reflektera mer över tygets, underlagets, roll och hur det kan få en tydligare röst i designen – trots att boken i princip handlar om ett motsatta, att ge textilkonstnären möjlighet att reflektera över pärlorna roll och hur de kan få en tydligare röst i designen.

Bokens upplägg kan beskrivas som en personlig monolog riktad till läsaren där författaren beskriver sin arbetsgång, hur han skapar olika effekter och vilka tekniker han använder. Genomgående använder han sina egna arbeten som exempel för att visa hur man kan göra och hur enkla stygn och pärlor på olika vis kan varieras för att skapa olika typer av utsmyckningar och designelement. Boken omfattar tekniker, praktiska råd och goda tips, allmänna diskussioner om det underbara med att pärla samt, förstås, ögongodis.

Efter en inledning som diskuterar vad pärlor har att göra på lapptäcken följer en genomgång av material och verktyg, vilken också ger flera praktiska tips. Därefter tas de grundläggande stygnen upp: raka stygn, efterstygn, läggsöm, latstygn, två enkla kantsömmar, pärlfransar samt tips för att sy större pärlor (bl a hur du tacklar svåra topborrade pärlor). Teknikdelen är intressant även för någon som inte arbetar med vaddstickning och lappteknik, speciellt av en anledning: grundteknikerna är mer eller mindre desamma som vid andra typer av pärlbroderi, men här finns en stor skillnad -- du får två helt olika effekter beroende på om du syr stygnet igenom alla lagren av tyg och vaddering eller om du bara syr genom det översta tyglagret.

Det kan finnas ett par ord eller begrepp, som är obekanta för pärlare (t ex stitch in the ditch, viket är ett vanligt begrepp). Dessa förklaras inte i boken eftersom den är skriven för läsare som redan kan grunderna i kviltning. Det är heller ingen bok som berättar hur du gör ett lapptäcke eller kviltat täcke: boken handlar om pärltekniker för täcken, inte hur du skapar eller avslutar dem. Är du intresserad av att göra ditt första pärlade täcke så bör du alltså finna en kompletterande källa till grunderna i kviltning/lapptäcke.

Efter dessa inledande kapitel kommer själva huvudnumret. Kapitel 4 beskriver hur du ska använda pärlorna och stygnen för att skapa effekter, linjer, färgskiftningar, struktur osv. vilka stygn som passar till vad och hur de kan kombineras. Det är ett teknikkapitel som drar exempel från författarens egna verk. På detta följer kapitel 5, som går djupare in på frågan hur pärlor kan användas på täckena (utsmyckning av täckets design, pärlmotiv över täcket eller en kombination av de två) och vilka element som påverkar pärlarbetet (från praktiska saker som tid och tillgång på olika pärlor till estetiska aspekter som färg, skala, konstrast osv samt rent praktiska saker som gravitation då en art quilt oftast hängs upp). Boken avslutas med bonusinstruktioner till pärlade infattningar samt ett 29 sidor långt galleri, som visar än mer av författarens vackra och varierade verk.

Boken är genomgående rikt illustrerad med Thom Atkins art quilts, vilka ofta visas både i helbild och detalj. Det enda man ibland saknar är att faktiskt se verken på riktigt – oavsett hur hög kvalitet fotona har så kan en tvådimensionell bild aldrig fånga hela intrycket av ett tredimensionellt verk. Pärlorna struktur, glans, tjocklek osv blir nästintill alltid reducerade på bild. Och i fall som dessa är djupet och strukturen en viktig del av upplevelsen. Det sagt är fotona förstås både vackra och inspirerade, rent ögongodis. Man kan inte begära mer av ett foto, men nog önskar man att hans verk fanns att beskåda någonstans i närheten.

Avslutningsvis några ord om bokens layout och format. Jag har läst boken som e-bok i pdf-format. Som pappersboksälskare (som inte har råd med en läsplatta) skulle jag dock rekommendera den i tryckt format, inte minst för att det är en bok man gärna vill bläddra i bara för att se bilderna eller slå upp en sida på måfå för inspiration och tips på vägen. Vissa e-böcker har extra stora, högupplösta bilder, vilket gör e-formatet praktiskt då man kan zooma in på detaljer, men det gäller inte för C&Ts böcker. Pdf-formatet känns dessutom lätt lite förlegat numer och det saknar många praktiska detaljer som t ex att kunna klicka sig fram till ett kapitel via innehållsförteckningen, men samtidigt är formatet enkelt, vilket innebär att boken kan läsas av de flesta på vilken dator som helst och det kräver inte en speciell läsplatta eller app. Inget slår dock en tryckt bok och faktum är att trots att jag fått en e-version så känner jag suget efter att köpa pappersversionen också. Kör e-formatet om du vill ha en billigare bok, direkt levererad till din dator, och/eller vill skona miljön. Eller om du behöver kunna förstora text och teknikillustrationer. Men är du som jag så lägger du gärna en slant till för att få denna inspirerande och spännande bok i tryck!


Fotnot: på engelska används orden quilt (vaddtäcke) och patchwork (lapptäcke) ibland nästan som synonymer, något även jag slarvat med i min text. Lapptäcke handlar om att sammanfoga tygbitar till en större yta, vilken sedan vanligtvis kviltas – även kallat matelassering eller vaddstickning på svenska. En quilt är ett kviltat täcke, som kan – men inte måste – ha gjorts i lappteknik. Även ett slätt täcke av en enda bit tyg kan kviltas. På engelska talas idag om art quilts, konsthantverk som främst är till för att hängas på väggen eller på andra sätt ställas ut snarare än att användas som just täcken. Denna bok handlar om just sådana ”konsttäcken”.


Tidigare recenserade böcker om pärlbroderi:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Related Posts with Thumbnails