Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 13 december 2012

Noterat: EU förbjuder bly i smycken nästa år




I slutet av oktober kunde Kemikalieinspektionen meddela att EU nu slutgiltigt beslutat att följa upp kadmiumförbudet och nickeldirektivet med att förbjuda bly i smycken. Du kan läsa nyheten på deras hemsida här.

I korthet omfattar förbudet smycken -- med eller utan metalldelar -- som säljs inom EU och för halter på 0,05 viktprocent eller mer. Det finns dock undantag från gränsvärde för vissa material där blyet. Dessa material är ädel- och halvädelstenar där bly förekommer naturligt, kristallglas och emalj. Förbudet gäller smycken som släpps ut på marknaden för första gången den 9:e oktober 2013 eller senare. Det omfattar ej smycken tillverkade före den 10:e december 1961.

Förordningen i sin helhet, med alla de detaljer som ett sådant här förbud innebär, kan du läsa här (pdf-fil).

Mer information om bly finner du i ett tidigare inlägg, Bly -- den användbara men giftiga metallen. Lampworkers och glasfusare kan även vara intressrade av Glas och blyförbudet. Mer information om kadmium- och nickelrestriktionerna finner du i inläggen EU förbjuder kadmium i smycken respektive Nickel -- bergsråets metall.

1 kommentar:

  1. Så bra. Jag drar mig för att beställa smyckesdetaljer fr USA, eftersom det inte verkar finnas några generella direktiv mot nickel, kadmium och bly. Jag använder inte heller metalldelar som jag vet är från Kina. Det blir dyrare, men jag litar inte på kinesiska produkter. De säljer ju "venetianska pärlor", "tjeckiska pärlor" och "Swarovski-kristaller" som självklart inte är äkta. Däremot kan jag köpa vackra kinesiska kristaller, om jag ser någon härlig färg. Samma gäller för traditionellt kinesiskt hantverk, som jadehängen.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails