Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 18 juni 2012

Teknik: Patina med reservage





Reservageteknik är ett begrepp som egentligen hör samman med tygfärgning och tekniker som batik där motiv skapas genom att en reserveringspasta eller vax appliceras på tyget. När tyget doppas i ett färgbad så färgas det -- förutom på de ställen där tyget skyddats av pastan. Liknande tekniker används även inom andra områden och i brist på bättre ord används det alltså här för att beskriva en typ av mönstrad patina.

Tekniken har tidigare nämnts i samband med svavellever (oxideringsmedel) i Oxidera med reservageteknik, men det kan vara dags att utvidga texten till att omfatta även andra patinor och fler reservagealternativ.

"Reservageoxidering" är ett spännande sätt att skapa motiv på metall med hjälp av oxideringsmedel, patina eller imiterad patina (färgläggning, t ex med akryl-/oljefärg, gesso, alcohol inks etc). Ett motiv ritas med exempelvis permanent märkpenna (helst svart), nagellack, vaselin, bivax, tejp/kontaktpapper eller klistermärken. Viktigast är att du använder ett material som är tillräckligt permanent för att inte lossna medan metallen patineras, men som samtidigt gå att ta bort utan att skada patinan efteråt. Anpassa därför valet av medium efter valet av patineringsmetod.

Holly Gage har instruktioner till oxidering med reservage, som inkluderar flera av de ovan nämnda metoderna. Scolla ned till Selective coloring using a resist så finner du en lista över både medium och "lösningsmedel" för dem. (Hon har även tips på hur du får bort patina -- bra att vet om du skulle känna att resultatet inte blev så bra som du hoppades.) I Jackie Trutys projekt Bring a High Polish to a Metal Clay Pendant används märkpennemetoden på silverlera. Hänget poleras sedan mycket lätt med silverputs för att få tillbaks lite av glansen i hänget. Det är dock viktigt att inte polera för mycket då motivet och oxiden försvinner. (För en hematitliknande glas kan oxiderat silver också trumlas en stund.)

Ännu fler tips finner du hos Tim McCreight och Brynmorgen Press. Pdf-filen Resist patinas visar exempel på medium som märkpenna, glasyr och senap(!) kombinerat med olika patineringsmetoder. Filen är ett komplement till McCreights DVD Patina Basics. Om du klickar på länken kan du hitta en halvannan minut lång videosnutt, som handlar just om resist patinas -- samma videosnutt som inleder detta blogginlägg i brist på passande bild att illustrera det med.

4 kommentarer:

  1. En bra serie av inlägg som på beställning. Tänker använda en del av min sommarlovslediga tid till att testa olika sätt att fuskpatinera. Har en "hjälpsam"katt hemma vilket gör att jag inte vill ha eld eller hög värme som hjälpmedel...läste dina tips för patinering för kattägare förresten. Praktiskt men lol i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Maneki, du som har så omfattande praktiska och teoretiska kunskaper i ämnet material design och färg...m.m. har du någon favorit bland medel som kan användas för att skydda t ex patina, seed beads i sydda smycken mot tidens tand? På engelska nämns ofta golvpolish och akryllack. Finns det ngt bra lack som kan används, spray eller annat? Kanske på Panduro el konstnärsbutiker? törs inte riktigt spraya mina färdiga pärlalster med den spray som finns hemma. Tack på förhand. Anna

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig spraylackat, fixerat eller dippat mina pärlor så där saknar jag personlig erfarenhet. (Däremot ska det komma ett blogginlägg om det någon gång -- det finns en del info på Beading Daily t ex här och här.) Kan nämna att Future, som ofta nämns på amerikanska sajter, lär vara samma produkt som i Sverige säljs under namnet Pledge Extra Protection Wax.

    För metall brukar jag testa lite olika varianter -- och ibland lackar jag inte alls, speciellt om patinan är lätt att göra om, t ex en enkel värmepatina på stål. Vet inte om någon produkt jag använder är bättre än någon annan då mina smycken inte utsätts för så mycket slitage. Valet beror lite på hur metallen är behandlad och om jag använt t ex decoupagelim eller bilder, som lätt kan lösas upp av lösningsmedelsbaserade spraylacker, också. Jag har en cellulosalack som förstörde en image transfer för mig -- bilden löstes upp helt! -- men samtidigt har jag använt den på ren metall utan problem. Akrylspraylack är behändigt eftersom det är lättare att spraya ett jämt lager än att pensla på det, men jag har också använt t ex Magic Metallics sealer, som just appliceras med pensel, och varit nöjd med resultatet. Färglägger jag med akrylfärg använder jag helst akryllack. Vax vill jag testa, men har ännu inte hunnit göra det så det kan jag inte uttala mig om (borde dock inte passa så bra på känsliga patinor och färg eftersom den gnids in).

    En sak att tänka på är inte bara val av produkt utan också val av glans: helmatt lack kan faktiskt bli för matt, speciellt om man råkar sprayat för tjocka lager, även om instruktioner ofta säger just att man ska använda matt akrylbaserad spraylack. Högglansig lack kan också vara bra att undvika (speciellt direkt på metall snarare än på en färg eller patina) eftersom det kan ge metallen ett plastigt utseende.

    Har du förresten läst Olika alternativ för att skydda metall? Jag har absolut inte testa allt själv utan det är en sammanfattning av produkter som används av andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för utförligt svar. Anna

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails