Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 19 augusti 2012

Om bloggen: Ny design -- ris eller ros?





Under sommaruppehållet har några kanske märkt att bloggen ser lite annorlunda ut. Eftersom återkommande läsare gärna läser blogginlägg i feedläsare eller prenumererar via e-post så är det kanske inte alla som sett förändringen (ingen har i alla fall kommenterat den!). Därav denna lilla presentation i samband med att bloggen återgår till ordinarie schema från och med imorgon.

Adressändring

Blogger har under den senaste tiden förändrat bloggadresserna för alla blogspotbloggar. Kanske har du sett att domänen beror på var i världen du befinner dig. Manekisparlblogg.blogspot.com blir helt plötsligt manekisparlblogg.blogspot.se. Båda adresserna fungerar dock så det är inget att direkt bry sig om. Du behöver inte ändra bokmärken eller bloggprenumerationer på grund av detta.

Nybörjarsida

Först och främst har infon för nybörjare flyttats till en egen sida. Säg till om du tycker den är för svårhittad och måste framhävas på något vis -- gärna med förslag på hur den ska framhävas på bättre sätt -- men berätta gärna också om du tycker det är en förbättring. Jag tyckte den störde texten och försvann i bloggposterna när hänvisningen till inlägget stod i en textruta direkt ovanför blogginläggen.

Det är med baktanken att testa hur lättfunnen sidan är som jag inte berättar exakt var den ligger: om du inte ser den själv eller hittar den snabbare än tidigare så är förändringen inte lyckad! Berätta gärna om du hittade till sidan eller ej.

Ny favicon och bloggrubrik

Favicon är den lilla bild du kan se bl a på bokmärken och i webbläsarens flik när du besöker bloggen. Tidigare var den identisk med min bloggerbild, nu är den anpassad till pärlbloggens färger och motiv.

Den största utseendemässiga förändringen är headern, bloggrubriken överst på sidan, som bytt utseende. Trots mitt ointresse för älvor är bilden kvar -- dels för att flera läsare gillar älvan, dels för att jag gillar färgerna -- men själva rubriken har bytt utseende och storleken har anpassats för den nya bloggmallen. Bilden har varit ocentrerad sedan bloggen bytte mall, vilket inte varit riktigt snyggt.

Nu har dessutom en liten text om bloggens innehåll tillkommit istället för den text som enbart visades i webbläsarens ovankant. Som en detalj kan nämnas att det betyder att bara själva huvudrubriken syns i blog rolls (blogglistor på bloggar etc) och inte hela den långa underrubriken. Dessutom har den nya designen klistrats in i de e-postmeddelanden, som går ut till er som prenumererar på bloggen via just e-post.

Den nya designen syns på bilden ovan (klicka på respektive bild för att se i full storlek). Nedan kan du se den gamla. Förbättring eller försämring?




Jag hade några olika varianter med olika typsnitt, bl a den du kan se här nedan, som är sirligt likt originalet men något grövre. Ha gärna åsikter om vilket typsnitt som är snyggast. Vill du "nominera" ett nytt typsnitt kan du göra det bland de som är tillgängliga i det redigeringsprogram online, som jag använder, Pixlr Editor. Typsnittet som använts i originalet finns dock inte med.





Ris och ros kring val av typsnitt liksom den nya designen i sin helhet välkomnas!

3 kommentarer:

  1. Den nya headern är mycket lyckad. Typsnittet passar perfekt ihop med den gracila älvan. De fyrkantiga prickarna (i, ä) ger ett lätt romantiskt intryck som gör att texten kompletterar bilden mycket bra. Rubrikens budskap betonas mer än förut utan att texten känns för tung. Jag gillar färgsättningen som den är.

    Jag associerar älvan med Manekis pärlblogg. Man kan fråga sig om en älva egentligen är så bra att ha i headern av en pärlblogg, i motsats till en bild på pärlor och dyl. Jag minns den här älvan. De (mer eller mindre)fulländade pärlbilderna beundrar man när man SER dem. Jag minns ingen av dem.

    Ämnesraden om bloggens innehåll har fått en väl synlig plats som den förtjänar. Manekis pärlblogg är ganska unik även internationellt sett. Något i stil med Nationalencyklopedin om pärlor och smyckestillverkning.

    Jag sökte nyligen efter tips för nybörjare. Jag hittade direkt rubriken högst upp till höger. Jag vet att jag haft svårt att finna den tidigare. Jag upptäckte inte själva platsbytet, noterade bara att det gick ovanligt smidigt att hitta nybörjartipsen.

    Jag tycker att du lyckats mycket bra med de utseendemässiga förändringarna, som du säkert lagt ner mycket arbete på det.



    SvaraRadera
  2. Tack för era positiva kommentarer!

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails