Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 15 mars 2009

Manekis projekt: Vårörkrokar -- tagning 2






Jag lade upp mina vårörkrokar väl medveten om att många inte vill använda tygblommor i smycken. Men hur kan du då ha nytta av de instruktionerna om du tillhör denna grupp? Jo, samma teknik fungerar bra på (små) knappar.

Tekniken är densamma: knappen träs på kroken (med den sida som ska vara ned först) och förs ned så den sitter över spiralen. Även här behöver knappen fixeras vid spiralen och örkroken med lim eller lod om knappen tål det. Tänk på att sätta en droppe lim mellan spiral och krok också då även spiralen, inte bara knappen, kan snurra runt. Spiralen ger extra yta att limma på och gör att knappen inte glappar då hålen är ganska stora. Därför har jag inte tagit bort den.


Att tänka på:
  • Här har jag använt guldfärgade krokar för att det var vad jag hade hemma. Du använder naturligtvis krokar i en färg som matchar knappen.
  • Använd inte för tunga knappar då det tillkommer vikt från resten av hänget också. Tunga knappar kräver dessutom starkare lim.
  • Alla knappar fungerar inte. För stora knappar kan inte hänga rakt p g a öglan och böjen på kroken. Knappar med "hankar" som är för korta eller sitter för långt in sitter inte heller bra. Vissa hankar/öglor är orienterade på "fel håll". Har knappen en stor öglan, som den stora katten på bilden ovan, så kommer den att nästan glida över kulan på kroken. Denna krok är ett bra exempel på en knapp som inte riktigt fungerar av två skäl: storleken/tyngden och öglans utformning.
  • Använder du krokar tänkta för halvborrade droppärlor så kan du använda vissa knappar som inte passar till de krokar som används här då du istället för på knappen "nedifrån" och det inte finns en ögla som sitter i vägen för den.
  • Testa även att pynta på andra vis, t ex genom att hänga på mittborrade pärlor eller metallrosor som är fästa på en hattpinne (se nedan). Experimentera med vad som funkar och vad som inte funkar. Använder du silver eller andra metaller som kan lödas så slipper du använda lim.



PS! Hur du gör dina egna örkrokar -- inklusive dekorerade sådana -- kan du läsa mer om under Gör dina egna örstickare och -krokar.


3 kommentarer:

  1. Vilka söta katter! Särskilt den silverfärgade är urgullig. Kommer du ihåg var du fick tag i dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga... Det enda jag är relativt säker på är att jag inte köpt någon om knapparna på bilden på nätet. Efter att ha konfererat med syrran så tror vi att det kan ha varit hos Bernt i Lund, en sybehörs- och symaskinsaffär just söder om centrum. De har en hemsida här: http://www.husqvarnasy.nu/ Det är dock ett par år sedan jag köpte dem. Och jag har även köpt kattknappar i andra butiken (bl a en liten butik på Gråbrödersgatan och garnaffären Slända på Lilla Fiskaregatan i Lund, Sy-Söder på Söder i Helsingborg, två sybehörsbutiker på Karl XI:s väg i Halmstad -- den ena heter nåt med Nina, men den andra hade mest intressant sortiment m bl a soutache -- en butik i Malmö som jag inte kan komma på namnet på samt div. Pandurobutiker).

      Vill man sukta efter kattknappar är det dock inget som slår eBay och Etsy. ;-) Några av mina shoppingtips finns här: http://pinterest.com/manekibeader/cat-beads-and-compontents/

      Jag såg faktiskt en säljare på Etsy som har just "min" knapp: http://www.etsy.com/listing/91127740/3-metal-buttons-cat-face-78-inch-22-mm

      Radera
  2. Tack för alla tips, kanske reser jag söderöver någon gång. Otroligt men sant: Hittade en exakt likadan söt kattknapp i silverfärg när jag tittade igenom en kartong där vi packat ner olika småsaker i samband med en flytt för 11 år sedan. Hade just läst det här inlägget och frågat om knapparna ett par dagar innan jag gav mig i kast med kartongen utan någon särskild anledning. Jag hade glömt att jag hade en sådan knapp. Känns nästan magiskt...

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails