Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 18 februari 2009

Mönstertips: Collage och tavlor av gamla bijouterier


Ja, jag får nog med en gång varna dig som tycker att det är höjden av förödelse att limma fast smycken. Oavsett om de är nya eller gamla, hela eller trasiga. För det är just vad jag tänkte skriva om idag: att återanvända gamla bijouterier, modesmycken, på ett lite ovanligare sätt. Själv föredrar jag nog att göra nya smycken av gamla, men andra tycker bättre om att göra collage och tavlor av dem. Otroligt kitschiga, men samtidigt ganska kul kreationer.

Enligt Nimue på Curbly kommer idén från 60-talet. Gamla inte längre använda -- daterade eller trasiga -- billighetssmycken limmades fast på en styv bakgrund och blev glittrande tredimensionella tavlor. Det jag sett återkommande har varit julgranar, men som t ex Nimue ovan och Jennifer Perkins på Naughty Secretary Club visar kan samma teknik användas för andra motiv också. Fler bilder på julgranar hittar du hos Thrifty Fun. Det går även att göra tredimensionella granar.

För några, i sammanhanget, betydligt modernare och minimalistiskare sätt att skapa tavlor av gamla smycken, se Vintage Jewelry Collages. Bara en enkel brosch mot en enfärgad bakgrund och dimensionell ram kan ge spännande tavla, som passar inte minst de som gillar "shabby chic". Se exempel här och i artikeln Transform Jewelry into Home Accents. Eller, i mindre format, användas i korttillverkning som här.

***

Om någon känner till om detta pyssel finns/fanns här vore det intressant att höra. Jag sitter nämligen nu och funderar över det. Någonstans i bakhuvudet ringer en pytteliten klocka, men det närmaste jag kan komma just nu är en gammal tavla -- ålder okänd -- med majblommor som arrangerats tillsammans med en plastbladranka för att bilda någon form av fantasifull klängväxt. Något av ett arvegods skulle man kunna säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails