Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 26 juli 2012

Nyhet:Twinsortimentet utökat med färger och pressglaspärla


application_102



Sedan Twin Bead lanserades av Preciosa Ornela hösten 2011 har tjugo ton av pärlorna sålts. Framgången har gjort att tillverkaren nu utökat antalet färger från 80 till 300.

Även en ny twinpärla har lanserats: Preciosa Twin Pressed Bead, som är en pressglaspärla i samma form som originalet Preciosa Twin Seed Bead. Denna pärla innebär bl a att nya färger, som inte finns i orignalet (antalet färger bekskrivs som "unlimited" medan originalen görs enbart i chalk, crystal och black med olika finishar) nu är tillgängliga. Pärlan kan ses som Preciosas svar på konkurrenten SuperDuo, som föredras framför Twin av vissa pga dess avsaknad av de ojämnheter som finns i Twin Beads.

Mer information om Twin Pressed Bead och det utökade sortimentet av Twin Seed Bead finner du här.


Foto: Preciosa Ornela [via Flickr.com], i enlighet med CC BY 2.0

2 kommentarer:

  1. Så bra, det stämmer att åtminstone jag var tvungen att gallra bland mina Twins för att pärlorna skulle passa för en design där det krävs att de verkligen är lika. De som inte passade in där gick raka vägen till lådan för pärlor för pärlbroderi. Där behövs det knappt två hål, men vi får se. Formen på SuperDuo och de här nya Preciosapärlorna ser lite annorlunda ut också än formen på Twins. Du som har tillgång till båda sorterna, stämmer det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det första jag lade märke till när jag fick min light copper satin twins var att de kändes lite rundare i formen jämfört med mina andra (tyvärr framgår de ej från säljaren om det är twin seeds eller twin pressed). Och jag skulle nog säga att mina SuperDuos också känns lite bredare om midjan än orignaltwinpärlorna. Jag har också några Twin Seeds som är plattare på ena sidan till skillnad från pressglaspärlorna. Fast eftersom Twin Seeds kan variera lite i form så beror de också lite på vilka pärlor man använder för jämförelsen. Men visst känns det som där är några små skillnader ibland.

      Två hål gör att twins sitter där de sitter när man broderar med dem. Jag har också blandat in dem i ett pågående pärlbroderiprojekt sytt med nästan bra chips. Där har jag använt några av dem på "högkant", fastsydda bara i ett hål, lite som avlånga drops: de kommer perfekt i höjd med chipsen till skillnad från seeds som ibland nästan "druknar" mellan alla de större pärlorna. Man skulle ju också kunna sy fast dem med hålen uppåt och försöka utnyttja formen och det faktum att de har två hål på något sätt. Eller sy fast på högkant och utnyttja de oanvända hålen för lite sydda tekniker/fringe. Endera dan kommer man på nån idé som gör två hål bättre än ett, även i pärlbroderi. ;-)

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails