Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 15 juni 2012

Tillbehör: Gilder's paste





Gilder’s paste är ett färgat vax, som används på bl a metall, men även exempelvis trä, polymerlera, harts och keramik, för att ge olika effekter/. Populärast är kanske de färger, som ger en patinerad ärggrön eller oxidbrun nyans och därmed imiterar en naturlig patina/oxidation. 

Vaxet appliceras med en trasa, svamp, borste eller finger och gnids på den rengjorda metallen. Om metallen är helt slät kan ytan ruggas upp med exempelvis fin stålull eller patineras så vaxet fäster bättre. Vaxet kan putsas så att det mesta av färgen stannar i håligheter och nedsänkta partier – något som ger en naturtrogen patinaeffekt. Det kan även förtunnas för att kunna målas och stöpplas. Om det poleras skapas en högglansig yta, annars är färgen halvblank till matt. Vaxet ska vara permanent när det väl torkat, men vissa förordar ändå ett extra skydd i form av en klarlack, vilket även skyddar metallen från att oxidera.

Mer information, så väl tips som inspirationsbilder, finner du på tillverkarens hemsida. Instrukstionsvideor till hur du använder produkten kan du finna hos bl a Beadaholique och B'Sue Boutiques (hon har fler tips på sin blogg). Fler instruktioner samt några gratisprojekt har Artbeads.

Gilder's paste finns numer att köpa i Sverige hos exempelvis Smyckestillbehor.se


Fotnot: Stampingen på fotot är inte färgad med gilder's paste utan ett annat antikguldfärgat vax.

2 kommentarer:

  1. Hej! Snart börjar semestern och då ska jag prova olika färger på vax på metalldelar för att testa "patina"och färger. Sedan ska jag ta itu med Manekis pärlblogg från början till senaste inlägget. Jag tror att jag kommer att få inspiration till saker som jag inte ha provat tidigare. Ha en skön sommar! >^..^<

    SvaraRadera
  2. Hej det är >^..^<. Smygstartade lite med din blogg. Det är omöjligt att hinna läsa allt under semestern med alla intressanta länkar och utvikningar. Det är lika bra för då finns det något riktigt intressant kvar till hösten att läsa och lära av. Spännande.>^..^<

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails