Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 9 februari 2012

Färger och finishar: Polsweet



Polaris är märke av polyesterpärlor, som tillverkas i Italien. Dessa finns i flera färger och finishar, men det är specifikt en av dessa, Polsweet, som står i fokus här. Polsweet karaktäriseras av en matt yta med en inre glöd som påminner om frostade folierade pärlor. Ytan har oregelbundna gropar och fläckar, som ger den ett speciellt utseende. I svart kan pärlorna påminna om lavasten medan den i andra neutrala färger som jet hematite med lite fantasi kan påminna om en måne, planet eller annan himlakropp med kratrar och mörka fläckar.

Självklart äger jag en pärla i en av de mest svårfotograferade färgerna om man vill att detaljerna ska synas tydligt, färgstarka hyacinth. Jämför därför även med nedanstående bilder, som kommer från Perles & Co -- en av många europeiska pärlbutiker som säljer Polarispärlor.


Polaris round bead polsweet 14mm Jet  x1Polaris round bead polsweet 14mm Jet Hematite x1Polaris round bead polsweet 14mm Crystal Golden Shadow x1

2 kommentarer:

  1. Polarispärlorna förekommer bl a smycken i tidningen PerlenPoesie.Tyska "pärldoktorn"(hon är urolog när hon inte pärlar) Sabine Lippert har ett smycke med polaris. Jag har undrat vad det är för pärlor men inte tagit reda på det eftersom de inte ser så imponerande vackra ut på bild. Nu blev jag intresserad!Anna

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kan inte svara för de andra polarisvarianterna (äger inga), men åtminstone polsweet är betydligt intressantare än många andra plast- och hartspärlor. De kostar lite mer också, men det känns i alla fall som man får bättre kvalitet än t ex plastpärlorna i leksaksbutikerna.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails