Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 15 februari 2012

Biz: Prissättning

.    
 .            
You don't sell through price.
You sell the price.


                             ~Philip Kotler

Prissättning är en svår fråga för många och ett ämne som dyker upp då och då på pärl- och smyckesforumen. Så länge man bara säljer några enstaka smycken är det kanske inte en stor grej, men om du vill starta ett företag eller satsa seriöst på smycken som hobbyverksamhet så är det viktigt att tänka igenom. Priset ska vara högt nog att täcka kostnaderna och ge en liten vinst samtidigt som det ska vara konkurrenskraftigt nog att locka köparna -- en balansgång många finner svår. Den återkommande tumregeln med 3 x materialkostnaden är användbar ibland, men svår att applicera i andra sammanhang.

Prissättningen är också en del av en övergripande marknadsföringsstrategi och branding, som handlar om mer än bara kostnadstäckning -- vilket är vad marknadsföringsgurun Philip Kotler noterar i ovanstående citat (från boken Marketing Management).


Prissättningsartiklar/-guider
Min bakgrund inom företagsekonomin till trots tänker jag inte själv skriva så mycket i ämnet utan presenterar här ett antal artiklar som kan vara av intresse. Några är grundläggande och går igenom grunderna i prissättning och hur du räknar ut dina faktiska kostnader och break-even point. Andra ger tips och idéer kring prissättningsstrategier. Tillsammans kan de kanske ge dig hjälp på traven när du ska sätta dina priser.

Det finns även flera kalkylatorer för den som vill räkna ut sina kostnader eller sitt försäljningspris. Från USA har vi t ex Eni Oken (Bead Cost Calculator, Jewelry Price Calculator) och Bead Manager Pro. Det finns även mer allmänna räkneverktyg som Räkna ut ditt pris på Verksamt.se.

Som du ser är de flesta texterna på engelska, men många av de saker du måste tänka på när du ska sätta ditt pris är universella, t ex vikten av att veta sina kostnader och inte bara uppskatta dem, skillnaden mellan detaljist- och grossistpriser, omkostnader som avgifter om du säljer via säljsajter med mera. Sedan finns där andra saker, som är mer geografiskt bundna så som skattenivåer, vilka priser marknaden tål och även andra variabler som vilka målgrupper du kan nå (något som i hög grad påverkar vilket pris du kan ta ut).


Att höja sina priser
Får artiklarna dig att vilja höja dina priser, men du vet inte hur det ska gå? Detta tas upp av några av artikelförfattarna i listan. Du kan även läsa artikeln Våga höja dina priser! på Driva Eget. Generellt sett brukar dig sägas att det är enklare att sänka priserna än att höja dem och att det därför inte är fel att sätta lite högre pris än man tror sig kunna sälja för i början. När kunder vant sig vid en prisnivå -- oavsett var den ligger -- vill de ha varan till det priset eller lägre. Att sänka priserna kan innebära att du behåller befintliga kunder och får nya, men att höja innebär oftare att du också får omprofilera dig mot en ny målgrupp, vilket inte sker automatiskt.


Det rätta priset?
Till sist en liten uppmuntran/påminnelse: Oavsett vilket pris du tar kommer det alltid finnas personer som tycker du tar ut för högt eller för lågt pris. Av en eller annan anledning så tycker de så och vill mer än gärna berätta det för dig. Ibland kan det vara bra att lyssna, men mycket är löst tyckande som du inte behöver bry dig om -- alternativt tyckande med en självisk baktanke (pruta för att få billigare smycken, avundsjuka, konkurrens etc). Det viktigaste är att du själv känner dig trygg och säker på att det pris du tar ut är försvarbart med tanke på materialkostnad, tidsåtgång och målgrupp/försäljningskanal.

Tänk också på att välja rätt plats (och därmed rätt målgrupp)  att sälja smycken på din prisnivå. Försöker du sälja till fel målgrupp kommer priset att ifrågasättas -- om inte alla så flera -- av de du försöker sälja till. Det kan fungera åt båda hållen: billiga smycken kan upplevas som dåliga kvalitet av en person som är inställd på att köpa dyrare smycken medan en person som bara köper masstillverkade bijouterier kan uppleva även billiga handgjorda smycken som för dyra. Och för vissa är priset aldrig gott nog även om det är nästintill gratis!


Fotnot
Det finns även flera sajter för entreprenörer och personer som vill starta eget där prissättning diskuteras. Utöver det kan du hitta en mängd facklitteratur som används bl a i ekonomiutbildningar. Du finner dem i välsorterade bokhandlar. Utöver det har vissa pärl- och smyckestidningar fasta inslag som behandlar allt som rör affärsverksamhet och försäljning.

2 kommentarer:

  1. Hej Maneki! Jag säljer inte mina smycken utan ger bort dem i present eller behåller själv. I alla fall t.v.
    Prissättning är dock en fråga som intresserar mig. Jag tycker ofta att svenska smyckesskapare säljer sina alster allt för billigt om man jämför med priser på motsvarende handgjorda smycken på utländska sajter. Särskilt tänker jag på unikat. Ett OOAK sytt el. pärlbroderat smycke kan man få billigt om konstnären är svensk. Liknande smycken kan gå för ett par tre tusenlappar el. mer t.ex. i Ryssland el. USA. Uppskattar vi inte ett fint handarbete? Eller är kundkretsen för den typen av smycken för litet i ett land där formgivningen kännetecknas av nordisk enkelhet och "trendriktighet"? Hoppas att länkarna ovan hjälper pärlare att framför allt inte sälja sina smycken till underpris.

    SvaraRadera
  2. En aspekt på prissättning är att det är den som tar ut (för) låga priser för sina smycken som så att säga sätter prisnivån för alla som säljer samma typ av smycken. Det drabbar alla, även personen själv. Jag misstänker att många lider av bristande självförtroende när de prissätter sina smycken. Låt oss glömma jantelagen och tro på oss själva!Som Maneki skriver här är det lättare att sänka priset än höja.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails