Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 4 oktober 2011

Noterat: Magnetlås för läderband och snören



Det finns olika typer av lås, som passar för smycken av läderband och andra grova snören eller snoddar. En intressant lösning råkade jag se hos Silver Creek Leather Co. Det silverpläterade låset, som du kan se ovan, kallas för Bird cage knot tie clasp. Det som skiljer det från många andra lås är framförallt gallerverket, som inte enbart är dekorativt utan även funktionellt.

Låset fungerar så att du trär läderbandet genom det lilla runda hålet i änden. För att göra en knut för du ut änden på bandet genom en av öppningarna i "gallret" och slår knuten. Änden trimmas (och limmas ev. för säkerhets skull) och sedan dra bandet så knuten åker in i låset. Öppningarna i gallret är stora nog för att kunna skjuta in knuten medan det runda hålet stoppar den. Bra steg-för-stegbilder på hur du går tillväga hittar du hos Mill Lane Studio Blog (längst ned).

Låset är 18 x 22 mm stort. Silver Creek Leather har även några andra typer av magnetlås, bl a med inlagt läder, som du kan se här (pdf-fil).


Foto © Silver Creek Leather Company

1 kommentar:

  1. Jag såg också dessa lås någonstans. I någon tidning tror jag. Vill ha!!!!!!

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails