Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 19 februari 2010

Manekis projekt: Kedjehalsband med utbytbart hänge






En fördel med kedjor, som inte har sammanlödade länkar, är att dessa länkar oftast ganska lätt kan öppnas och stängas igen. Det är något jag ibland utnyttjar för att länkar samman korta kedjestumpar till längre kedjor eller för att bruka enskilda länkar som matchande motringar. Här är ett mycket enkelt projekt som visar hur du kan göra ett "oändligt" halsband samt hur du fäster hängen på detta. Hängen, som sedan lätt kan bytas mot andra.

Detta är bara ett grundläggande exempel, som du kan variera på olika sätt ( kedjelänkningen och/eller de utbytbara hängena).




Material för ett halsband:

Kedja med olödda länkar, ej för grov
hängen med relativt stora hål, t ex donuts, go-gos osv

Verktyg: 2 spetstänger (ev. böjda)



1. Börja med att välja ut en lämplig kedja. Den ska ha länkar som inte är sammanlödade utan går att öppna som motringar. Välj en kedja som inte är för grov eftersom det gör det svårt att fästa hängena och det ger en klumpig knut. Välj gärna en dekorativ kedja, som också passar bra att bära utan hänge. Se till att materialet är hållbart eftersom kedjan kan nötas om hängen byts ofta.


2. Bestäm hur lång kedja du vill ha. Eftersom den saknar lås måste den minst vara så lång att den lätt kan träs över huvudet.




3. Lägg kedja på bordet och se till att den inte är snurrad, vriden eller på annat vis inte ligger med alla länkar i rätt position. Vänd rätt kedjan, bit för bit, om så behövs. Öppna den första länken på kedjan med hjälp av två spetstänger. Precis som med motringar ska du hålla i länken med en tång på varsin sida om skarven; för ena tången mot dig och andra från dig så ändarna glider ifrån varandra. Öppna aldrig en länk genom att bända länken utåt. Då deformeras den. (Se illustration här eller denna video.)




4. Kontrollera kedjan igen. Beroende på kedjetyp syns det olika tydligt om kedjan är snurrad, men oavsett är det snyggast om den ligger korrekt. Ta tag i första länken i andra änden av kedjan, sett från din öppna länk, och häkta fast den i den öppna länken. Slut länken på samma vis som du öppnade den. Du kan behöva böja ändarna precis förbi varandra för att de ska stanna i rätt position.




5. Nu är det dags att trä på hänget. Här nyttjas en knut vid namn lärkhuvud. Håll kedjan i en ände och för denna igenom hålet på ditt hänge, bakifrån och fram.

6. Dra igenom tillräckligt mycket kedja för att få en ögla som du sedan kan föra över hänget så att öglan nu ligger på dess baksida. För öglan uppåt mot resten av kedjan och dra i kedjans bortre ände för att dra åt knuten. Du behöver inte ta i så mycket.

7. För att ta bort hänget upprepar du steg 5-6 baklänges. Låt hänget sitta permanent eller byt mellan olika hängen. Du kan även trä på flera hängen bredvid varandra.

Tips: Du kan även trä på kedjan så som visas nedan. Fördelen med metoden ovan är att du kan fästa hänget medan du bär halsbandet -- tekniken nedan funkar bara när du tagit av dig kedjan.




Men fisken... Fiskhänget har en något för liten ögla i förhållande till kedjans grovlek. Knuten kan därför inte dras åt. Det går inte att få knuten att hålla om den förs upp på ringens ovansida, men även om det görs ser lärkhuvudet för klumpigt ut. Därför har kedjan bara dragits åt så pass att den sitter om ringens nedre del.





2 kommentarer:

  1. Jag älskar fiskehänget i det här inlägget. Finns det att få tag på någonstans?

    Förövrigt hittade jag precis hit och har redan lagt in sidan bland mina favoriter! Mycket bra inspiration till smycketillverkningen! :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att du gillar bloggen. :D

    Min fisk har jag köpt i en "tiokronorsaffär" i Västerås, men därifrån flyttade jag 2004 så det är ett antal år sedan. Jag har sett cloisonnéfiskar i vissa pärlbutiker, men just nu kan jag i princip bara komma på några danska, som Halling-Beads.dk. Som jag inte själv har någon erfarenhet av att handla från. Andra ställen jag sett liknande fiskar är på eBay och Etsy. Någon gång har jag även sett dem säljas som färdiga bijouterier, nyckelringar eller mobilsmycken i olika butiker med fokus på billiga smycken, "10-kronorsgrejer", kinesiska prylar osv. Jag har ett vagt minne av att jag nån gång sett sådana här fiskar i en svensk pärlbutik också, men jag vet inte vilken...

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails