Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 8 februari 2009

Manekis projekt: Pärlhattsblomma 3 -- Guldklocka






Från vårblommor till sommarblom. När jag gjort min kopparsippa så ville det sig inte bättre än att det också blev en guldig blåklocka, en "guldklocka". Ska man vara nog har jag här använt en kon snarare än pärlhatt, men principen är den samma. Som pistill har jag i sann anda använt en "kläpp".


Material för en berlock:
1 (stor) kon med flikiga ändar
1 (stor) droppe i metall
0,6 mm metalltråd alternativt 1 öglepinne

Verktyg: rundtång, spets- eller plattång

Teknik: trådarbete (wire-wrapping)




1. Om du använder tråd, börja med att göra en enkel ögla i änden (se kopparsippan). Kapa tråden så den är lagom lång för dig att arbeta med.

2. Ta fram droppen. Ibland kommer de med en motring/bindögla fastsatt. Ta bort den i så fall. Böj ut öglan på tråden/öglepinnen och häng fast droppen. Slut öglan.

3. Trä konen på pinnen och avsluta med en snurröglan, som du gjorde med kopparsippan.


Tips
I detta fall var droppen i rätt storlek för den stora konen. Om du använder en mindre kon bör du även använda små droppar för att få bra proportioner. Du kan också använda en liten droppe, i metall eller glas, till en stor kon, men då behöver du göra ett stopp så att droppen inte sitte för långt in i konen. Detta kan du göra på två vis: antingen genom att trä några små pärlor på öglepinnen innan du sätter på konen eller genom att göra en ögla på pinnen (se bild nedan).




Mät noga så att droppen hänger rätt och justera gärna mer än jag gjort på bilden så att "stängeln", dvs delen nedanför öglan, hänger rakt. När du mäter kan du med fördel markera med märkpenna på tråden: det gör inget om du inte får bort märket sen då det kommer att döljas inuti blomman.

Kläppen gör att blomman låter lite när den rör sig, men inte alls så mycket som en bjällra gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails