måndag 25 januari 2016

Teknik: Rama in och montera dina pärlbroderier




Att montera och/eller rama in sina pärlbroderier är inte bara ett praktiskt sätt för att visa upp dem, gjort på ett professionellt vis kan det lyfta arbetet från pyssel till konstverk. Pärlbrodösen Robin Atkins har berättat om hur hon använde sig av en proffsig presentation för att tävla med sina broderier i kategorin "fine arts" istället för "crafts" och om ett lapptäcke av en annan konsthantverkare skrev hon: "It was set apart from all the other quilts in the show by virtue of the way it was displayed, not hanging soft against the wall, but mounted on a stretched and painted canvas. The artist had painted a stretched canvas black and then sewn the quilt to it, which made the quilt look like a fine art painting." Underskatta aldrig vikten av presentationen. Den kan höja ditt alster till en ny nivå – en nivå det förtjänar!

Hur går man då rent tekniskt till väga? Det finns förstås flera olika varianter och alla utvecklar med tiden sina favoritknep och -material, men grunderna är desamma. Robin Atkins har två artiklar som rör ämnet. Dels How to Frame Bead Embroidery och dels Fine Art Finishing Technique for Bead Embroidery. Den senare metoden är enklare (och billigare) och passar bra i många sammanhang, men har nackdelen att pärlorna inte är skyddade (jmf fotot nedan). Om pärlarbetet hänger framme kommer det att med tiden ackumulera damm och smuts. För att skydda mot det bör arbetet istället ramas in bakom glas, vilket beskrivs i den förra artikeln.

Inramning ger också möjligheter som att använda sig av en passepartout för små broderier (se fotot ovan) och skapa inramningar – ram, passepartout – i färger som passar broderiet. En passepartout behöver för övrigt inte vara en skarp gräns mellan pärlarbete och ram: vissa brodöser låter sina konstverk sticka ut över kanten för en spännande effekt. Det kan vara ett blad eller grässtrå som smyger sig utanför broderiets kant, men det kan också vara stora delar av broderiet som tillåts bre ut sig. Eleanor Pigman är ett exempel på en pärlare som ibland utnyttjar det till fullo, som i Turtle och Blue Crab. Där är passepartouten snarare en del av konstverket än av ramen.

Idag används främst enkla, sobra ramar i färger som svart för att signalera att det är fin konst, men du kan förstås även leka med dem, väja ramar efter vad som passar stilen på broderiet.

Det finns även andra sätt att använda sig av en ram, eller kanske snarare bakgrund, till ett pärlarbete. Diane Grygo har exempelvis gjort några verk där broderierna monteras på en canvastavla målad med samma bakgrund som på pärlbroderiet. Se exempelvis Flamingo Moon och Great Blue Heron. Du kan för övrigt se några bilder från när hon syr fast sina broderier på canvas här.

Virginia Brubaker delar med sig av ett annorlunda sätt att montera ett pärlbroderi: med karborreband på en stenplatta. Kardborren är till för att man lätt ska kunna ta loss broderiet, till exempel om det behöver reparera.

Ja, när man väl lärt sig grundteknikerna för montering (och inramning) finns där många idéer att leka med för att utveckla sin egen stil och skapa variationer anpassade till just det arbete man skapat eller just den plats där alstret ska visas upp.




PS! Notera att Atkins broderar på tyg, som du kan se i fotot ovan: använder du dig av styvare underlag som StiffStuff och NBB behöver du inte sträcka det som man gör med tyg. Pigman broderar på styvare underlag, vilket underlättar när hon vill montera delar av sina broderier på passepartouten.


Foto: Robin Atkins, cc by-nc-nd 3.0


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Related Posts with Thumbnails