Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 7 november 2013

Teknik: Banan- och apelsinskalspatina


Oranges and Bananas Served at the Walk MS Fredericksburg 2010


Äggmetoden för att antikbehandla/oxidera silver och koppar känner nog de flesta till vid det här laget (om inte, kika här), men visste du att man också kan använda banan- eller apelsinskal till samma sak? Tillvägagångssättet är detsamma som med ägg: skalen läggs i en plastpåse tillsammans med metallen och försluts väl. 

Tipset kommer från Silver Drops Blog, men det nämns även på knivforum som ett bra sätt att patinera knivblad. Läs mer om det t ex här (mitten på sidan).


Foto: Roger Carr [via Flickr.com], Creative Commons BY-NC-SA 2.0


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt, råkade radera ditt inlägg av misstag när jag skulle klicka mig hit!

      Det jag skulle säg var att en annan fördel är att man inte behöver slösa på ett livsmedel (extremkoka ett ägg som sedan inte är gott att äta) utan kan använda avfall som ändå uppstår efter att man ätit innehållet.

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails