Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 4 februari 2010

Lästips: Making Colourful Wire & Beaded Jewellery


Linda Jones (2004): Making Colourful Wire & Beaded Jewellery. 35 fabulous designs. Cico Books. 128 s.

*


Linda Jones är en brittisk smyckesmakare, som skrivit flera böcker om metalltrådssmycken. En av hennes böcker finns även översatt till svenska: Smycketråd och pärlor (Ica bokförlag). Är du mer nyfiken på henne så har hon en hemsida, www.wirejewellery.co.uk.

Jag måste börja denna recension med att kommentera bokens omslag. Halsbandet på utsidan är inte alls i min smak och de bleka färgerna gör att jag lätt glömmer bort den i bokhyllan. Men rent allmänt tycker jag också att den inte riktigt ger en bra bild av projekten som döljer sig innanför omslaget. Jones använder sig av många olika material i val av metalltråd (silver, koppar, färgad tråd) och inkluderar oftast glaspärlor i skiftande färger. Omslagsbildens halsband skiljer sig betydligt från majoriteten av smyckena. En lite mer varierad bild ger baksidan på boken (nedan).


Som titeln antyder så handlar boken om smycken där metalltrådsarbete står i centrum. Du får lära dig grunder som att göra öglor och kroklås, men det avsnitt jag tycker är speciellt intressant inte minst för nybörjare är där hon förklarar hur metall härdas. Härdning är en mycket viktig process så jag hoppas alla läsare tar sig tid att läsa den sidan.

Projekten är indelade i sex kapitel: Rings and things, Decorative chain making, Chokers and necklaces, Seasonal styles (dvs ett halsbandsprojekt för varje årstid), Charm designs samt Classic jewellery. Varje projekt avslutas med bilder på hur det kan varieras, vilket är en bra och inspirerande detalj. Smyckena rör sig från rena metallsmycken till riktiga "pärlrassel", men de allra flesta har tråden som framträdande designelement. Tråden formas, snurras, tvinnas, hamras och länkas. Stilmässigt finns här både moderna "rena" former och burriga virrvarr. Jag tror inte alla tilltalas av alla projekt, men här finns troligt något för de flesta.

Komplexitet och svårighetsgrad varierar, men boken är riktad mot nybörjare. Även de lite mer vana kan dock ha utbyte av den, speciellt den som vill göra lite mer hamrade smycken eller inspireras till att använda färgad koppartråd, som inte är så vanlig i alla böcker på området. Verktygsmässigt är det främst hammare och tänger som gäller: Jones använder inte jiggar eller liknande hjälpmedel för att forma tråden. Här finns även ett par projekt för en Coiling Gizmo/spiralverktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails