Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 22 oktober 2008

Teknik: Pärlblommor


Med bara seed beads (rocaille) och tunn metalltråd kan du göra fina pärlblommor. Det finns flera olika tekniker för att skapa blommorna, men grundteknikerna kan delas in i två grupper: fransk och viktoriansk/engelsk teknik. Den franska tekniker är den vi kanske främst förknippar med pärlblommor och har den fördel att metalltråden oftast går igenom varje pärla bara en gång till skillnad från de viktorianska teknikerna som mest kan liknas vid ladder stitch. En jämförelse mellan de två teknikerna hittar du hos Beaded Flower Encyclopedia.

På den hemsidan kan du också lära dig mer om grunderna, t ex vilken typ av tråd du ska använda, vilka pärlstorlekar som fungerar bäst och hur du stammar upp dina blommor. Mer om grunder samt en bra genomgång av olika tekniker hittar du hos Beaded Flowers/Kralenbloemen, som även har lite olika mönster, och Bead Flower Patterns (pdf-fil). Bildinstruktioner på fransk teknik hittar du hos ryska BiCer samt hos Kimbery Chapman och se även denna video på Youtube. Än fler tekniker hittar du hos italienska Perline och även tyska Perlenblumen. Förutom hemsidorna finns det flera böcker i ämnet. Sök i din bokhandel eller hos Amazon på beaded flowers eller french beaded flowers.

Det var grunderna -- fler mönster hittar du hos Rings & Things (ros), HGTV (grunder och påsklilja), BeadJewelryMaking (ros), Perline (många olika), Kimberly Chapman (träd), Beadsmania (körsbärsblom), BiCer (obs! 2 sidor -- se även teknologisidan), The Glass Butterfly Etc (orkidé och fuchsia), Arbre en Perles (flera olika -- klicka på menu för att se bilder på färdiga arbeten), Rue des Perles (lönnlöv), Floriperles (citron-, apelsin- och körsbärsträd), Perlenblumen (många olika), Les Perles de Rocaille (se under les fleurs och les arbres), Tomato Beads (flera olika), Bead Studio (fantasiblomma), Margo's Beadie Critter Collection (enkla fantasiblommor), B&B (enkla löv av R. Kanakoff) samt B&B (tvåfärgad teros). Betalmönster hittar du hos Bead Flower Patterns, Beaded Garden och Dalene Kelly (bead-patterns.com). Hose Beaded Garden hittar du också en nyare variant av pärlblommor som använder swarovskikristaller istället för seed beads.

Som synes ovan har jag använt blomtekniken (ladder stitch/viktoriansk teknik) för att göra ett hänge. Vanligtvis stammas blommorna upp och används som dekoration, men fler instruktioner på smycken med pärlblommor hittar du hos Craftbits, My Lovely Beads och Oh So Crafty.


Vad är då ganutell?

I några av länkarna ovan finner du även blommor i en maltesisk teknik som kallas ganutell. Dessa blommor görs av metalltråd, molla, träns och broderigarn och påminner en del om pärlblommor, men utan pärlor. På sin höjd kan några pärlor användas som pistiller eller liknande. Mer om detta hantverk kan du läsa på Maria Kerrs hemsida. Hon har även skrivit en bok med instruktioner, utgiven av brittiska Scientific Wire Company (vad jag kan se är Bokus enda svenska bokhandeln som för titeln, men de är också dyrast -- själv köpte jag mitt exemplar från en engelsk pärlbutik). För fler exempel på blommor, se Ganutell Blossoms och Ganutell.net. Och när jag ändå är inne på "pärlfria" blommor måste jag nämna australiensiska Flowers that Last och deras stumpbyxeblommor.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Fina tips du kommer med, men vart hittar man hur man får ihop till en sådan som du har på bilden, bladen förstår jag ju men själva sammansättningen av blomman. *Nyfiken* /mella

    SvaraRadera
  2. Det där var min första blomma så jag minns inte riktigt var jag hittade instruktionerna till monteringen. I princip finns det två sätt att montera ihop kronbladen: hålla ihop blommorna och tvinna ihop trådarna precis under pärlorna [enklast och vanligast] eller så trär man trådarna genom pärlorna [håller ihop bra, men funkar bara med ladder stich/viktoriansk teknik]. Jag gjorde det senare. Få se om jag kan förklara:

    "Komponenter": Gjorde 6 kronblad med ladder stitch (1-2-3-4-4-4-3-2-1)samt ytterligare 6 där jag gjorde mittersta raden 5 pärlor bred istället för 4. Trådändarna slätades ut så de pekade rakt ned.

    Montering: Tog upp ett av de smala kronbladen. Böjde ut en av trådändarna åt sidan och trädde den genom nedersta pärlan på nästa kronblad. Drog åt och böjde ned tråden. Tog upp en trådände från kronblad nr 2 och upprepade prodceduren. När jag kom till sista kronbladet (av de sex smala) så trädde jag trådänden från blad 6 genom nedersta pärlan på blad 1.

    [Har du bara en rad kronblad så snurrar du vid denna punkt ihop alla trådarna -- runt en "stjälktråd" om du vill stamma upp blomman.]

    Yttre raden med blomblad fogades samman på samma vis, runt om den första cirkeln. Sen tryckte jag ned en 6 mm bicone på lång hattpinne i mitten och så tvinnade jag samman alla trådar. Sist böjde jag till blombladen.


    Om du vill göra ett hänge, som jag gjort på bilden, rekommenderar jag nog att du monterar bladen på en sil istället så slipper du -- till skillnad från mig -- att kämpa med alla dessa trådar, som måste flätas ihop så att ingen ände sticker ut och irriterar huden eller fastnar i kläder. Det finns silar som säljs med bakstycken som har en ögla för upphängning. Annars får du själv sätta dit en ögla.

    Jag kan tänka mig andra sätt att montera blomman, men jag gillar silar och det är även en variant som är lätt att få snygg. Mitt hänge är fäst på halsringen genom att en del av trådarna lindats runt stommen och andra har "flätats ihop" på baksidan.

    Hoppas du fått lite svar på din fråga där. Annars är det bara att fråga igen. ;-)

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails