Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 26 februari 2016

Projekt: Med låset i fokus






Manekis pärlblogg blir åtta år i juni och med 2300 blogginlägg börjar det bli svårt att hålla isär vad jag skrivit om och vad jag bara noterat skulle kunna vara värt att blogga om. Ibland när det gäller en viss typ av pärla eller komponent kan jag blanda ihop vad som lagts upp på denna blogg och vad som bara visats på min andra blogg. Och, tro mig, med tusentals inlägg är vissa saker svåra att söka efter ("oh, det var ett smycke av läder - jag testar att göra en sökning på 'läder' på bloggen.")...

Nåja, något som jag säkerligen sagt förr är att ibland kan ett lås vara den centrala delen av en design. Det finns även lås som är designade speciellt för att synas, som så kallade pendant clasps som fungerar som både lås och hänge i ett smycke, men bara genom sin design kan ett lås bli så iögonfallande att det inte funkar som diskret smyckestillbehör.

En utsmyckat eller maffigt lås kan användas som fokalelement med bara något enkelt till som inte tar fokus från det. Ett exempel på detta är läderarmbandet hos Think Crafts, som använder sig av ett maffigt lås i en design som blev populär för ett par år sedan då den, speciellt i kombination med läder, passar perfekt till stilar som steampunk och vintage industrial (personligen föredrar jag dock varianter som den nedan med en rundare hake, men det beror förstås på vilken stil man är ute efter).




 Swing hook eller swing clasp kallas låset ofta på engelska för övrigt; svenskt namn känner jag inte till.


Foto: Think Crafts (övre)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails