fredag 30 maj 2014

Projekt: Söta armband med brodergarn och mellanpärlor




Brodergarn är ett återkommande material (liksom mitt personliga beklagande att moulinégarn slits för lätt för att passa alla smycken) och här är ännu ett snyggt exempel på enkla och färgglada smycken. Hur du gör dessa olika kedjor av brodergarn och runda eller kvadratiska mellanpärlor av metall kan du läsa på bloggen How Did You Make This?, allt i allt tre olika mönster.


För mer smycken med brodergarn, se bl a Med brodergarn och kedja, Trådvirade berlockarmband, Armband med klämpärlor och Garnvävda läderarmband.

Foto: How Did You Make This?

Biz: Rätt svar på frågan "Hur lång tid tog det att göra"?





När du prissätter dina alster -- en ibland svår och komplicerad fråga i sig, vilken inte ska tas upp här -- så ska priset täcka många kostnader. Men en kund ser sällan allt detta som ligger bakom och det kan göra att de inte förstår att uppskatta eller respektera din prislapp. Om de frågar dig hur lång tid det tog att skapa ett alster och du svarar, säg, två timmar, ja, då kommer de att dela priset på prislappen i två delar och bedöma kostnaden utifrån det. Även om du påpekar att materialkostnader, andra omkostnader etc tillkommer så kan de fastna i att du tar ut en för hög timpeng. Dessutom så glömde du ju att räkna med all tid för förberedelser och för att ta din alster från ditt arbetsbord till kunden. Hur lång tid tog det att leta reda på materialen, rätt leverantör, skissa designen, göra några misslyckade test, rengöra osv? Hur lång tid tog det att resa till mässan/marknaden där du möter kunden? Det är också arbetstid som ligger bakom alstret. Tid kunden inte känner till och som du kanske inte tänker på som del av själva tillverkningsprocessen.

Vissa konstnären och konsthantverkar kan ibland svara, säg, "20 år" på frågan och då syfta på tiden det tagit dem att nå den nivå de nu kan prestera på. Erfarenheten är så betydelsefull för resultatet och den sammanlagda arbetstiden är en förutsättning för det alster kunden har framför sig. Men även om det är sant så är det inte säkert alla uppskattar att få det svaret. Antingen för att det inte säger något om just det alster de bedömer utifrån prislappen (alternativt är genuint nyfikna på hur lång tid det tar att göra) eller så för att det kan kännas som en knäpp på näsan. Ett skämt och skratt är också ett vanligt svar, som kan vara än värre.

Även om det handlar mest om konst (snarare än de enklare smycken som många gör) så har Luann Udell skrivit en intressant artikel om detta och framför allt om hur du ska besvara fråga kunden ställer: Questions You Don't Have to Answer: How Long Did That Take You To Make. Hon ger också tips på hur du förbereder dig för frågan -- och har koll på hur lång tid du verkligen spenderar på ett alster.

Hennes förslag på hur du ska besvara denna vanliga fråga är något av en beskrivning som ger kunden en insikt in just hur omfattande skaparprocessen kan vara:
“That’s a great question!”  (You do not have to say you get asked that question 20 times a day.)  “And it’s also hard to answer.”  
Now you can focus on whatever you’d found is a selling point for your work. If time really is a factor, and that impresses customers, use it.  My artifacts take many production steps to make.  I describe that process, using lots of hand motions to illustrate.  I end up with, “I counted up all the steps once, and it was something like 38 production steps…” (pause) “…and then I start to actually shape the animal.”  
At this point, people usually gasp.  I explain why they have the shapes and markings they do; how I fire, sand and polish them; how I use a scrimshaw technique to bring up the detail, etc.  By this time, time is obviously not a big factor in the price.  Most people are astounded at the attention to detail I’ve described.   
But I don’t stop there.  It’s time to take the conversation to another level.

Hela artikeln kan du läsa här.

torsdag 29 maj 2014

Om bloggen: 2000 inlägg!





Med dagens text om textila berlockarmband så nådde pärlbloggen en ny milsten, den 2000:e publicerade texten! Det har tagit nästan sex år (bloggen "fyller år" 1:a juli) att nå hit och det har varit ömsom kul och inspirerande, ömsom segt och tradigt. Det sista får jag ärligt erkänna. Men allra mest har det förstås varit kul,  jättekul, annars hade jag inte fortsatt. När det är svårt att komma på något att skriva om är det ju sällan bloggens fel, utan något annat utanför den som gör bloggandet oinspirerat eller tröttsamt, som en påtvingat pass vid grottekvarnen. I slutänden är jag alltid glad över att jag fortsatt, även om det är precis som med pärlandet, att det kan gå upp och ned. Man måste ta sig igenom det svåra och sega för att komma ut på andra sidan där det är kul och inspirerat igen -- precis som vid all annan idétorka eller borttappad skaparglädje. Om man låter ett hinder stoppa, om man ger upp så lätt, så kommer man aldrig någonvart och skadar sig själv mer än något annat. Det är ju bara tillfälligt så varför behandla det som något permanent?

Men nu har vi hamnat en bit från vad det var jag skulle skriva om. Det var inte meningen att denna text skulle handla om kreativitetens upp- och nedgångar. Även om det förstås är en viktig lärdom för alla som skapar: det går i stå ibland, det känns segt och trist, men om man bara envisas med att fortsätta istället för att stanna upp så kommer man förr eller senare ur den kämpiga uppförsbacken och kan åter njuta av farten när man flyger utför backen igen. Att börja när man står still är svårt så håll dig i rörelse. Speciellt om pärlor och smycken bara är en hobby som du kan pausa från när du vill så är det lätt att fastna. Så därför: gör något litet varje dag eller varje helg för att hålla motorn igång, även om det är på låga varvtal. Gör något litet, utan krav på resultatet, bara med det att göra något som mål. Skriv en liten dikt varje kväll, rita en kludd varje morgon, brodera en litet pärlmotiv varje dag eller vad du nu tycker passar dig. Till skillnad från en blogg behöver du ju inte ens visa upp resultatet av dina små övningar så bara släpp kraven och låt kreativiteten sippra fram, även om det är få droppar just då och de sitter hårt inne.

Men, men -- åter till ämnet, tycker jag. Inte ska jag ta upp din tid mer med detta när du bara vill få lite pärl- och smyckestips.

Så... 2000 blogginlägg -- hur många av dem har du läst? Hur många har varit värda att läsa borde jag kanske fråga istället? Hur stor eller liten blogg man än har så önskar väl alla bloggare att det de skriver uppskattas av någon annan än dem själva också.

Om du inte läst alla så kan det finnas tid då bloggen tar semesterledigt under sommaren. I år har jag ännu inte bestämt mig om hur och när bloggen ska falla in i sommartider. Det är inte säkert att det blir som tidigare år med stopp till midsommar och nya inlägg runt 1:a september, kanske blir det två kortare uppehåll (juni och augusti) eller bara längre mellan publiceringarna istället för total semesterstängning. Jag hoppas kunna ge besked på måndag.

Projekt: Trådvirade berlockarmband





Armband med virad tråd/brodergarn/snöre är ett tema som återkommit ofta. Idag blir det ännu en variant på detta tema och denna gång handlar det om tunna armband smyckade med motringar och berlocker.

Snyggaste varianterna på dessa armband finner du hos Honestly WTF, som använder sig av smala armband och mättade färger där motringarna dinglar löst. Ytterligare varianter finner du hos Beads Direct och Pandahall. De förstnämnda virar tråd runt färdigköpta armbandsstommar medan den senare visar hur du gör din egen stomme av metalltråd.

Tips: Det finns många olika typer av trådar och än större är variationen av färger och färgeffekter. Är du inte bekant med brodergarn så kika gärna i en välsorterad brodeributik för en mängd inspirerande trådar. Tänk på att olika material är olika slitstarka och olika färger är olika tvättäkta.

Foto: Honestly WTF

onsdag 28 maj 2014

Teknik: Hamrad yta utan kulhammare


Silver Acorn Earrings


En yta som den på bilden ovan är en klassisk finish på metall. Vanligtvis åstadkoms den genom att metallen bearbetas med en kulhammare, men det finns tillfället då detta inte är möjligt. Det kan handla om att man inte kommer åt med hammaren eller att man vill restaurera ett smycke där hamrandet skulle töja ut metallen (en ring skulle t ex bli större och inte längre passa) eller skada någon annan del av smycket. Så hur gör man då?

Svaret är enkelt: man använder sig av en kulfräs, som fräser små gropar i metallen. Blir groparna för djupa så går man sedan över ytan med en gummitrissa. Hur du gör beskrivs i denna artikel från PJM (scrolla ned till Hammer Finish).


Foto: Kirsten Skiles [via Flickr.com], CC BY-ND 2.0







tisdag 27 maj 2014

Nybörjare: Så trär du en pärlnål




Tips på hur du lyckas trä din pärlnål har jag redan nämnt i gamla inläggen Pärlnålar och Introduktion till sydda tekniker, men med tanke på att det är något många nybörjare kämpar med så kan det vara värt att ge det en egen text. Notera att har bara tas upp själva nålträdningen, för råd kring val av nålar och tråd, se ovan nämnda blogginlägg.

Att trä en pärlnål kan vid första anblick kännas hopplöst, speciellt om det var år och dar sedan man satt i syslöjden och broderade senast. Men även om man trätt brodernålar förr kanske det kännas tveksamt: pärlnålar är mycket tunna och nålsögonen både små och smala. Som lök på laxen är dessutom pärlnålar för små för de flesta vanliga nålträdare. Bl a Miyuki har nålar som säljs med en extra tunn nålträdare, men inte ens den klarar de minsta storlekarna eller alla pärltrådar så även om de kan vara en hjälp ibland funkar de inte alltid. Det finns stora pärlnålar som är ett enda stort öga, men de är grövre och anpassade för pärlvävning, inte broderi och sydda tekniker. Det finns även s. k. collapsible eye needles, men de är mycket tunna och mjuka, klarar inget motstånd, och passar bäst för att t ex trä pärlor på pärlsilke, inte pärlsömnad. Men hav förtröstan: övning ger färdighet, även i detta fall. I början kan det vara klurigt, men det blir snabbt en vanesak.

Nedan kommer jag att ge mina tips på hur du lyckas med att trä en pärlnål. Mer tips samt videor som visar precis hur det går till finner du i bl a Needle threading tips och How to easily thread beading needles.

Först och främst är det av stor vikt att du kapar tråden rätt för att förhindra att den fransar sig och därmed blir svår att få igenom nålsögat. Använd en vass sax när du kapar pärltrådar av nylon (K.O. One-G, Nymo, C-Lon etc). Idag finns det flera moderna pärltrådar av nylon som är förvaxade och som inte fransar sig lika mycket som Nymo, C-Lon etc kan göra. Nylontrådar som inte är preparerade kan vaxas (t ex med Thread Heaven) för att göra dem smidigare, detta hjälper även till att minska risken för att trådändarna fransar sig. Överdriv inte då överskottsvaxet fastnar i nålsögat och blockerar det.

Fireline kan däremot skämma eggen på en sax och bör helst kapas med ett rakblad (tejpa med silvertejp över hela, utan en liten bit av eggen, som du skär med). Alternativet är en s k thread cutter, som säljs i vissa pärlbutiker och de flesta handarbetsbutiker. Även den har ett rakblad, men dolt i ett hänge, som gör det mindre farligt att handskas med. Om du kapar tråden lite på snedden blir det enklare att trä nålen.

Trådar som Fireline kan också plattas till för att bättre passa formen på nålsögat. Använd nageln för att skapa den platt eller kläm åt med en tång (tandläkaren lär inte uppskatta om du använder tänderna).

Det du inte ska göra nu är att fukta tråden eftersom det kan få nålsögat att rosta! Om inte vaxningen är tillräcklig för att hålla bli på trådänden kan du istället applicera lite vax på änden. Använder du läppbalsam/cerat kan du istället preparera trådänden genom att dra den mot läpparna. Som redan sagt ska du inte överdriva så vax- eller ceratlager byggs upp. Bara tillräckligt för att få pli på fransig tråd. Du kan t o m torka av tråden lite efteråt.

Men nu är det äntligen dags att trä tråden. Förberedelserna ovan gör att du har ett bra utgångsläge, men det viktigaste knepet återstår.

Det första felet många gör första gångerna är att de försöker trycka tråden genom nålsögat. Som Askungens möss på julafton, som en pärlare illustrerade det. Istället ska du trä nålen på tråden. Det vill säga: är du högerhänt så håll tråden i vänster nypa. Endast en kort stump ska sticka fram mellan tumme och pekfinger. Ju mindre stump, desto enklare: jag brukar bara ha någon millimeter synlig. Nästan som en prick mellan fingrarna. För sedan nålen, som du håller i höger hand, mot stumpen. När trådänden gått igenom ögat så lossar du greppet om tråden något och skjuter nålen längre in på tråden så den inte ramlar av. Sedan kan du ta tag i nålen och dra igenom tråden mer om det behövs.

Övning ger färdighet -- med tiden kan du nästan göra det medan du blundar. Jag lovar!

Som nämns på Fusion Beads blogg så kan faktiskt nålsögat ha två olika sidor. Trä på tråden från den sida som har en liten fördjupning (se bild på bloggen). Tycker du det är svårt att se någon skillnad så låt det inte frustrera dig: själv har jag aldrig brytt mig om att trä tråden från ett speciellt håll och det har gått bra ändå.

Vissa tycker det underlätta att ha ett förstoringsglas -- t ex ett sådant brodöser hänger om halsen eller ett på stativ som du kan placera över dina händer -- så att nålen, ögat och tråden syns bättre. På samma vis kan det vara bra att ha bra ljus, gärna flödande dagsljus, så att man inte behöver överanstränga ögonen för att se de små detaljerna. (Dessa tips gäller även sedan, när du börjat pärla.)

För att summera, fyra punkter att minnas:
  • Trä nålen på tråden, inte tråden genom nålen
  • Använd en vass sax/rakblad för ett rent snitt som inte fransar sig
  • Använd förvaxad tråd eller vaxa så fransar sig nylontråd mindre
  • Bra ljus och förstoringsglas hjälper

Det finns förstås också en femte viktig punkt: öva, öva, öva för skicklighet kommer enbart genom erfarenhet. Jag tjatar, men det är en sanning som är lätt att glömma när man blir less och frustrerad. Om du skulle hamna i ett läge där nålen verkligen inte vill bli trädd så börja med att undersöka nålsögat: är nålen kanske defekt så en tråd helt enkelt inte kan träs? Använd gärna förstoringsglas. Om nålen är ok så är det troligtvis så att du behöver ta en liten paus innan nästa försök. Ta ett djupt andetag och låt musklerna slappna av. Sträck på dig eller gå en liten runda, drick lite, vila ögonen. När du blivit lugn igen -- i kropp och knopp -- kan du åter sätta dig ned och göra ett nytt försök.

Eller så gör du som BeadFX föreslår och låter ett barn med skarpare syn och flinkare små fingrar trä dina nålar. Mot skälig ersättning/muta förstås.

måndag 26 maj 2014

Projekt: Armband av strass och band




Det blir ännu mer strass/flatbacks idag. Här är temat strass på band istället för på läderremmar och metallarmband. Genomgående används hotfix, strass som fixeras med ett speciellt värmeverktyg eller ett strykjärn, vilket gör att du slipper kladda med lim. Några av dem beskrevs åtminstone i Frankrike som höst- och vintertrenden 2013, men de kan väl fortfarande vara av intresse?

Gillar du elastiska lycraarmband så kanske dessa elastiska strassarmband är något för dig. (Som nämndes i förra inlägget kan strass bytas ut mot flatback pearls, stryknitar etc om du inte gillar kristaller och bling.)

Tycker du det är pilligt att applicera stenarna en efter en så kan detta projekt, också från Perles & Co vara av intresse. Där används strassband, som består av stenar i rad på ett själhäftande material, som enkelt stryks fast på bandet.

Det finns även bredare strassband (crystal mesh), som är flera stenar bredar, vilka kan användas för maffigare armband. De används på samma sätt som ovan. Tyvärr har jag inga instruktioner, men speciellt på franska sajter kan du finna sådana strassarmband, vilka görs med crystal mesh och ripsband och är försedda med ett reglerbart lås (egentligen ett sådant där stopp som används på jackor). Här är ett exempel. Det finns även smalare varianter med bara en strassten eller två i bredd.

Swarovski har även nyligen lanserat en variant av sina strassband där flatbackkristallerna är fixerade på en typ av fuskmocka kallad alcantra. Eftersom kristallerna inte går ända ut till kanten är det bara att fästa en tryckknapp (eller lås) i ändarna och -- voilà! -- ett färdigt strassarmband. Se exempelvis Scatter Crystals och/eller Dreamtime Creations.


Projekt: Enkla läderarmband med flatbacks




Ett smalt läderband, strass som matchar bredden och ett klämavslut är allt du behöver för att göra dessa enkla armband. Instruktioner hittar du hos Kiwa, men notera att de är på japanska. En variant där vissa av swarovskikristallerna mixats med daisy spacers hittar du här.

Kiwa använder sig av strass som limmas på plats, ofta ett bättre val för tjocka och värmekänsliga material som läder, men som FusionBeads visar i projektet Saddle Up Bracelet kan man även använda hotfix, strasstenar som är förlimmade om som fixeras med ett speciellt verktyg (alternativt ett strykjärn).

Du kan också göra breda armband med crystal mesh, som Perles & Co visar här.




Föredrar du stela metallarmband före läder? Kiwa har tidgare haft ett projekt på det temat, vilken mixat flatbacks och mellanpärlor i något som bäst kanske kallas indisk stil, på sin hemsidan, men när sajten nyligen gjordes om så försvann många projekt. Du kan dock se bilder på armbanden exempelvis här. Följ bara samma arbetsgång som ovan och se till att använda ett lim som fäster bra på metall men ändå är skonsamt mot kristallernas foliering.

PS! Gillar du inte strass kan du istället använda pärlimitationer eller stryknitar av metall på samma vis.


Foton: Kiwa

fredag 23 maj 2014

Noterat: Kopparskimrande blommor




Czech Beads s.r.o., som tidigare nämnts för sina pärlor med svalmotiv, tillverkar små och stora blompärlor för dig som gillar koppar. Dessa pressglaspärlor, designade av Jiri Sikola och Ivana Sikolova, kommer i flera olika modeller och färger (från satinskimrande lavendel, som ovan, till opaksvart), alla med accenter av en djup, skimrande capri wash.

Blompärlorna kan köpas i storpack direkt från tillverkaren här eller köpas i mindre kvantiteter från exempelvis flera etsysäljare.




En av de senaste pärlmodellerna är de 14 mm stora blompärlorna du kan se nedan.


Foto: Czech Beads s.r.o.

Noterat: Kristallfattningar för platt memory wire







De senaste åren har du kunnat se många varianter på memory wire-armband med strasskedja eller kristaller i fattningar som surrats runt wiren, men nu finns även ett annat sätt att fästa kristaller på memory wire. Beadalon har lanserat fattningar speciellt anpassade till att träs på platt memory wire, som en del av en kollektion kallad Flat memory wire findings. Hur de används kan du se i Beadaholiques video ovan, vilken också visar hur du gör ett enkelt kristallprytt armband.

Fattningarna kan, enligt Beadalon, även användas på deras elasticity chain.

Förutom fattningar för chatons så omfattar kollektionen sliders som du kan limma fast cabbar etc på, ändavslut och speciellt hattpinnar med en bas som har hål för memory wiren. Mer information om smyckesdelarna finner du på Beadalons hemsida. Där finner du även, på respektive produktsida, instruktioner till hur delarna används.

Beadaholique har två projekt med dessa produkter: Sparkling Lilac Bracelet och Shore Leave Bracelet.



torsdag 22 maj 2014

Ordlista: Carat och karat






När det kommer till smycken i ädelsten och ädelmetall så finns det två begrepp man måste lära sig att hålla isär, men som är så lätta att blanda ihop eller stava fel. Det handlar förstås om carat och karat. För att komplicera saken kan karat stavas med såväl k som c på engelska beroende på i vilket land du befinner dig och carat kan på svenska också kallas metrisk karat.

Karat, förkortat k (eng. äv. kt), är en enhet som mäter renheten i guldlegeringar. 1 karat är 1/24 av den totala vikten. 24 k betyder alltså 100 % guld. 18 k är en vanlig halt i smycken och innebär att legeringen innehåller 18/24 (ca 75 %) rent guld. Tidigare var 18 k den lägsta renheten smycken fick innehålla för att kallas äkta guldsmycken i Sverige, men efter anpassning till europeisk standard är lägsta guldhalten idag 9 k, vilket motsvarar ca 37,5 % guld.

Ordet karat lär komma från viktenheten carat då ett visst gammalt guldmynt vägde 24 carat.

Carat eller metrisk karat, förkortat c (eng. äv. ct), är en viktenhet för ädelstenar. Sedan 1914 är 1 carat definierat som 200 mg och då fick enhet även tillnamnet metrisk karat för att skilja den från andra carateneheter. Ursprunget till namnet kommer från ett grekiskt namn, troligtvis med arabiskt ursprung, för johannesbrödsträdets (carob) frukter vilka användes som vikter då de ansågs variera väldigt lite i vikt.

Eftersom det är en viktenhet säger carat egentligen inget om ädelstenens storlek då en tätare, tyngre sten på 1 c är mindre än en lättare sten med samma vikt. En diamant på en carat är därför något mindre än, säg, en smaragd med samma vikt då diamanten har större densitet.

onsdag 21 maj 2014

Pärlsort: Pärlor i fattigmanssilver





Fattigmanssilver är namnet till trots inte ett material av metall utan en typ av invändigt silverfolierat glas. Metoden att "försilvra" munblåst glas invändigt med silvernitrat uppfanns på 1840-talet. Gammalt fattigmanssilver kallas ofta för kvicksilverglas eller mercury glass, men beroende på vem du frågar så användes eller användes inte kvicksilver för att försilvra glas innan silvernitratmetoden uppfanns. (Klart är dock att kvicksilver förr användes för något liknande, nämligen att skapa den reflekterande filmen på spegelglasets baksida.) Fattigmanssilver användes i en mängd olika föremål från rent praktiska ändamål som värmereflekterande innerflaskor i termosar till dekorativa föremål som fat, vaser och ljusstakar för de som inte hade råd med äkta silver. Andra vanliga användningsområden var julgranskulor -- och pärlor.

Pärlor i fattigmanssilver kunde tillverkas på två olika sätt. Vissa pärlor, speciellt de som skulle användas som knappar eller droppar, blåstes styckvis och försilvrades en och en efteråt, men vanligare var att man massproducerade pärlorna genom att ta ett upphettat glasrör, blåsa upp det inut i en gjutform, som skapar ett pärlband med upphöjningar, och låta det svalna. Röret försilvras sedan och kapas mellan upphöjningarna -- på samma vis som man gör med rocaille- och stavpärlor) -- så att pärlorna bildas. Formerna på dessa pärlor kunde variera från vanliga runda eller risformade till droppar, rör och barockpärlor. De känns igen på den karaktäristiska formen kring hålet, vilket du kan se på fotot ovan. Metoden för att massproducera pärlor på detta vis uppfanns i Böhmen på 1870-talet och vid denna tid utvecklade man även en metod för att injicera silverlösningen med hjälp av en maskin istället för att suga med munnen. Mindre tillverkare fortsatte dock att försilvra på det gamla viset.

Även om silvriga pärlor är vanligast så tillverkades också pärlor i andra färger genom att använda färgad glasmassa. Till exempel använde man bärnstensfärgat glas för att skapa guldliknande pärlor.

Pärlorna på fotot kommer från Japan, det land jämte Tjeckien där de flesta fattigmanssilverpärlorna kommer ifrån. Mig veterligen tillverkas inte längre pärlor av denna typ utan du kan endast köpa dem som tjeckiska eller japanska vintagepärlor.

Eftersom denna pärlsort är invändigt belagda med silver så kan de precis som silverlined pärlor oxidera med tiden, speciellt om de blir fuktiga. Föremål som vaser och ljusstakar, vilka försilvrades på detta vis, var dubbelväggiga så att silverlösningen lade sig "inuti" glaset, vilket sedan förseglades och därför skyddades bättre från påverkan från syre, fukt, parfym etc än pärlorna.

Det är inte bara oxideringen som kan vara ett problem med fattigmanssilverpärlor. Eftersom de består av tunt, munblåst glas så är de relativt sköra och går lätt sönder. De måste användas med ett viss mått av försiktighet och omtanke.


Källor/vidare läsning:
Anikvärlden: Fattigmanssilver
Bumbershoot Designs and Supplies: How Vintage Mercury Glass Beads Were Made
Wikipedia: Mercury glass

tisdag 20 maj 2014

Teknik: Tab setting



Tab Ring


Tab setting är det engelska namnet på en typ av stenfattning, som jag tyvärr inte har ett svenskt namn på i skrivande stund. Som namnet anger består fattningen av tabbar, flikar, som håller stenen på plats. Tabbarna sågas antingen från en platt metallplåt (se fotot ovan) eller så skapar man en kistfattning och sågar flikar från kanten (se fotot nedan).

Förutom att tab settings räknas som en (relativt) enkel teknik för att infatta stenar så är den mycket flexibel med stor utrymme för kreativa lösningar och olika former på flikarna. Flikarna kan vara små och diskreta eller stora och iögonfallande, regelbundna och likformiga eller oregelbundna och i friform, nätta eller rustika, många eller få (minimum är tre). Tabbarna kan till och med "lindas" om stenen som i detta exempel.

Det finns flera gratistutorials på nätet för den som vill börja experimentera med tekniken och utöver det kan du även köpa projekt. Ett urval finner du här:

Som du ser finns det redan i detta lilla urval en bredd i både stil och utformningen av tabbarna. De varianter där man sågar ut tabbarna från en silver- eller kopparplåt är ofta speciellt intressanta då hålen efter de utsågade flikarna blir en del av designen. Förutom sajterna ovan kan du se ett mycket lyckat exempel på detta i detta hänge där tabbarna hjälper till att skapa formen på "kronbladen" som omger cabochonen i mitten.


Charms with tab setting 2


Foton: Shannon Conrad (överst) respektive Erin Austin [via Flickr.com], CC BY-NC-SA 2.0

måndag 19 maj 2014

Tävla: Vinn taguapärlor varje månad





Ecuadorian Hands, en ecuadoriansk butik som bl a specialiserat sig på taguapärlor, vill se dina smyckeskreationer och samtidigt uppmuntra pärlare att skapa med miljövänliga material och har därför startat en månatlig tävling där du kan vinna taguapärlor till ett värde av 20 USD.

Det finns inga restriktioner i materialval utan du kan använda dig av vilka pärlor du vill i ditt smycke. Månadsvinnare är det alster som får flest röster i en öppen omröstning på sajten. Mer information om tävlingen finner du här.


PS! Mer om tagua, även kallat vegetabiliskt elfenben, kan du läsa här.

Övrigt: Vilseledande stennamn -- ett översättningsproblem




För den som vill köpa stenpärlor kan namnen ibland vara frustrerande. Inte nog med att mindre seriösa säljare försöker luras genom att ge sina billiga pärlor fel namn -- många välanvända stennamn är dessutom vilseledande. Jade är, som du kunnat läsa här, ett bra exempel på detta. New jade, socho jade, afghan jade, african jade -- inget av det är faktiskt jade! Så varför kallas det då för det? Är det lurendrejeri?

Nej, det handlar inte alltid om att säljare med vilje försöker bedra köparna. En betydande del av problemet ligger i det faktum att nyanser kan försvinna i översättningarna. Lost in translation. Många stenpärlor kommer i dag från eller via Kina och det kinesiska språket skiljer sig i vissa betydande delar från europeiska språk. En betydande skillnad, som bl a Russ Nobbs rett ut på sin butiks blogg, är att kinesiska namn på stenpärlor ofta är beskrivande snarare än mineralogiska. Tänk själv på hur du kan beskriva en sten som turkos sten utan att för den delen mena att det är en turkos -- turkos är ju både ett mineral och ett färgord. På kinesiska skrivs stenen/mineralet turkos med tecknen för grön, träd och sten -- grön trädsten. Det är därför lätt hänt att allt som ser ut som grön sten kallas för detta, det vill säga är det turkosfärgat blir det en turkos.

Han ger ett exempel på hur det kan se ut när butiken köper från en kinesisk grossist. Grossisten förstår att färgad magnesit inte är äkta turkos och att stabiliserad betyder att stenen blivit behandlad. Så han sorterar upp stena turkos stenpärlor i två högar: stabiliserad turkos och naturlig turkos. Den stabiliserade turkosen vill vi ska heta färgad magnesit enligt vårt sätt att se på det och den naturliga turkos bör med samma synsätt vara obehandlad, men en närmare titt visar att den senare är behandlad med harts -- ett vanligt sätt att behandla äkta turkos för att den ska hålla bättre, men något som gör att vi vill att den ska heta stabiliserad turkos och inte naturlig turkos. För oss betyder naturlig turkos obehandlad, för grossisten att det i grunden är riktig turkos, som är naturligt turkosfärgad.

Att det finns så många stenar som kallas för jade beror på att man på kinesiska kallar äkta jade (nefrit och jadeite) för yu -- men i Kina används yu även som namn på andra liknande stenar som passar bra att snida och använda i smycken. Bokstavligen betyder yu både jade och vacker! Det är inte bara namnet på en sten, utan ett paraplybegrepp så har mer gemensamt med begreppet smyckesten än med den västerländska definitionen av jade. Gemensamt för stenar som kallas yu är att de är vackra, har en fin färg, är medelhårda och har en fin struktur. Förutom äkta jade inkluderar det stenar som agat, opal, serpentin, kvarts, turkos, lapis lazuli, malakit, marmor, obsidian, rodokrosit, sodalit och rodonit.

På grund av att yu är ett så brett namn kan man därför finna kinesiska säljare som i princip använder sig av engelska ordet jade på de flesta stenpärlor de säljer. Du kan finna garnet jade, som alltså är äkta granat, och agate jade, som är agat likväl som beskrivande namn för olika serpentiner och agater så som green jade, japanese jade, white jade, golden jade, purple jade osv.

Man kan lite jämföra det med när svenskar skriver pearls när de menar beads eftersom de inte förstår skillnaden mellan pärlor och pärlor.

Som Russ Nobbs sammanfattar det:
"Some misrepresentation is intentional because the fake will sell better if the buyer thinks is is a more expensive stone.  
Some is misunderstanding the level of mineralogical detail or accuracy we in the West want.  
Some is that the importer does not ask enough questions of the cutter or Chinese exporter and passes on inaccurate names.  
Some is mislabeling by the Chinese exporter because they do not understand the English words.  
Some is simply lack of knowledge about stones and not caring to find out what they are selling."

Det gäller med andra ord att vara på sin vakt, men man bör inte som vissa tyvärr gör anklaga oskyldiga kinesiska säljare för att medvetet lura sina kunder. Ibland är det bara en olycklig kulturkrock, ett översättningsproblem, som ställer till det.

fredag 16 maj 2014

Projekt: Make a wish pendants





Det är maskrosornas tid nu och för den som fortfarande håller fast vid sin barnsliga och/eller romantiska sida så betyder det maskrosbollar att blåsa -- bara för skojs skull eller för att önska sig något. Sedvänjan att önska sig något har inspirerat smyckesmakare att skapa "Make a Wish necklaces" eller wish pendants, små glasflaskor/-kulor som fylls med ett eller flera maskrosfjun.

Som diy-projekt är varianten med miniglasflaskor vanligast -- se t ex Class & Creation, DIY Crafty och SoCraftastic -- men du kan förstås även använda dig av andra små "behållare" så som munblåsta glaspärlor (ihåliga), rörformade hängen eller glober/kupor av den typ som nämnts här. För inspiration, se exempelvis Etsy där det finns många smycken av denna typ att kika på.




torsdag 15 maj 2014

Projekt: Porslinsimitation i epoxi






I projektet Create Faux Porcelain Pendants visar Nunn Design hur du kan imitera glaserat porslin med reliefmönster i epoxilera (här av märket Crystal Clay) och färgat harts.

Förutom att visar hur du skapar den porslinsliknande ytan så beskriver projektet även hur du gör dina egna silikongjutformar för att skapa de tredimensionella cabbar som utgör grunden för hängena.


Foto: Nunn Design

onsdag 14 maj 2014

Material: Magnesit




Magnesit (magnesiumkarbonat) är en vanlig smyckesten, inte så mycket för sin naturliga färg (vit) som för att den har en annan uppskattad egenskap: den är perfekt att färga in. Du kommer därför att finna magnesit i regnbågens alla färger i pärlbutikerna. Materialet slipas/snidas ofta i olika former som döskallar, fredstecken och stjärnor likväl som i mer klassiska pärlformer.

Magnesit används, liksom howlit, ofta för att imitera turkos och säljs då under namn som chalk turquoise, marshmallow turquoise, lime turquoise och mojave green turquoise. Ibland kallas den även stabiliserad turkos, vilket vållar huvudbry då även äkta turkos ofta stabiliseras. Ofärgad magnesit säljs ibland också under namnet white turquoise.

På senare tid har magnesit med svarta eller bruna krackelerade mönster dykt upp. När sådan magnesit färgas turkos kan den vara mycket svår att skilja från äkta turkos på ytan. (Som du kan se här så är dock lätt att upptäcka turkosimitationer genom att klyva dem då färgen ligger närmare ytan, men det är inget test man vill råka göra med äkta turkos.)

Magnesit är inget nytt smyckesmaterial, det har använts i hundratals år av nordamerikanska indianer som pomofolket i Kalifornien, som formade dem till pärlor vilka nyttjades som så väl smyckesmaterial som valuta. Magnesitpärlorna ansågs ganska värdefulla och byttes styckvis till skillnad från de flesta andra "pengapärlor" som hanterades i hela strängar.

Som kuriosa kan nämnas att mineralet också har flera andra användingsområden. Pulveriserad används magnesit som klumpförebyggande medel under beteckningen E 504 och av bergsklättrare och tyngdlyftare för att krita händerna så greppförmågan blir bättre.


Källor:
Rings & Things Gemstone Index
Wikipedia

tisdag 13 maj 2014

Projekt: Majskolvar



A-maize-ing colors



Majskolvar kanske inte låter så spännande, men om du går bortom den vanliga ljusgula sockermajsen i affären så finns det härliga färgstark majs att inspireras av  -- blå, röd eller flerfärgad som på fotot ovan -- och rocaillepärlor bara råkar ha den perfekta formen för att imitera majskorn på en kolv.

Majskolvarna kan göras på olika vis. Ett projekt anpassat för barn, som använder sig av ponnypärlor och piprensare, finner du hos Cutesy Crafts. Annars är det inte minst square stitch, som faktiskt också heter corn stitch, som används. Instruktioner hittar du hos exempelvis Beadwork.about.com och Native American Beadwork.

Jag har även sett pärlad majs i trådarbete, som här, men dock inga instruktioner.


PS! Flerfärgad majs, som för övrigt är den ursprungliga sorten till skillnad från de moderna gula hybriderna, kan också torkas så att majskornen kan användas som pärlor. Mer om detta kan du läsa hos GardenMama.

PPS! Även om du inte tilltalas av idén att skapa majskolvar så kan de vara perfekt färginpspiration -- bildgoogla native corn och låt dig inspireras av färgerna och färgkomibinationerna.


Foto: M. Ellis/CIMMYT (Creative Commons BY-NC-SA 2.0)

måndag 12 maj 2014

Tävling: Sirligs pärltävling





Pärlbutiken Sirlig anordnar just nu en pärltävling. Eftersom tävlingsinformation inte verkar finnas på hemsidan utan enbart gått ut i nyhetsbrevet så bifogar jag fullständiga tävlingsregler nedan.


Vi välkomnar alla deltagare och olika typer av alster! Läs anvisningarna nedan för mer information.Visste ni att ordet sirlig betyder konstfull och att exempel på ord som används synonymt med sirlig är: förfinad, graciös och elegant. Ordet fägna som ingår i vårt företagsnamn, fägna design AB, betyder glädja eller vara vacker att titta på.
Utifrån ovanstående ledord vill vi att ni skapar ett konstfullt alster som är ämnat för att glädja någon annan. Dessutom ska det passa in på temat midsommarblommor. 

TÄLINGSREGLERDitt tävlingsbidrag måste innehålla minst tre olika produkter från Sirlig Pärlor. I övrigt finns inga begränsningar vad gäller material, teknik eller utformning. Bidraget måste alltså inte vara ett smycke så länge produktkrav, tema och övriga regler följs.
Tävlingsbidraget ska ha skapats unikt för denna tävling. Bidraget ska vara skapat av den tävlande och varje deltagare får lämna in ett bidrag. Bidraget får dock gärna bestå av ett set, t.ex. ett smyckeset med halsband och örhängen. Det ska då tydligt framgå att sakerna hör ihop. 
SÅ DELTAR DUSkapa ditt tävlingsbidrag enligt ovan. Ta sedan ett fotografi av ditt bidrag och skicka det till oss via mejl på: order@sirlig.se, senast den 15 juni 2014. Tänk på att ta en så bra och skarp bil som möjligt! Du får gärna skicka med flera bilder men observera att minst en bild ska vara en översiktbild av hela tävlingsbidraget. I mejlet vill vi att du motiverar vem du tänkt glädja ditt tävlingsbidrag med och varför. Ange också vilka tre produkter i ditt tävlingsbidrag som kommer från Sirlig Pärlor.
VINSTER1:a pris - Presentkort hos Sirlig Pärlor (värde: 100 kr)
2:a pris - materialsats till ett armband (välj mellan färgerna: lila, rosa och blå)
3:e pris - kumihimoset.
Vinnarna utses av en jury bestående av representanter från oss på Sirlig Pärlor och publiceras i vår webbshop samt kontaktas via den mejl som bidraget inkommit från.


Tävlingen pågår 8/5-15/6 2014. Vinsterna i tävlingen sponsras av Sirlig Pärlor och vi förbehåller oss rätten att förlänga tävlingsperioden och minska antalet utgivna vinster om antalet tävlande är för få. Vid deltagande i tävlingen förbehåller vi oss rätten att använda de foton på tävlingsbidragen som inkommer till oss i marknadsförings- och inspirationssyfte. Det innebär att fotografierna kan komma att publiceras på vår hemsida och/eller på vår Facebook-sida. Självklart har du rätt att vara anonym!

Månadens pärlmix: Maj 2014




Temat för månadens färginspiration är vad som på engelska kallas jewel tones, det vill säga mättade färger som påminner om olika färgade ädelstenar så som smaragdgrön, rubinrött, safirblått, ametistlila, citringult och så vidare. I just detta fall ligger fokus på blå-lila-rött med en stänk av grönt. (Vill du ha ännu en nyans mellan indigoblått och smaragdgrön finns t ex blue zircon.)

För dig som inte sett dark indigo IRL kan nämnas att den är väldigt mörk så ju mindre pärla, desto mer svart än blå ser den ut.

fredag 9 maj 2014

Inspiration: När pärlorna tar slut






Det är lätt att råka räkna fel på antalet pärlor som behövs till ett trätt projekt eller så vill man göra något, men pärlorna man har hemma räcker inte. Speciellt när man är ny är det lätt att över- eller underskatta hur mycket pärlor en design kräver. Men det behöver inte betyda att man måste skrota sitt projekt. Det finns olika lösningar, små fiffiga tips och tricks att utnyttja.

Ovan kan du se ett exempel där avvikande pärlor, som matchar låset används i ändarna på halsbandet. Eftersom man korrigerar felet på detta vis behöver man inte ens trä om halsbandet så det är både en snabb och snygg lösning. Om du trär ett halsband med stora pärlor kan det t o m vara en fördel att avsluta med mindre/plattare pärlor närmast låset då det gör att halsbandet ligger bekvämare runt nacken.

Om jag trär smycken på vajer föredrar jag att fästa låset i öglorna på vajern med hjälp av motringar. Det gör att man lätt kan byta ett lås om det skadas eller visar sig opraktiskt utan att behöva klippa upp klämpärlor och trä om smycket. Då är det också lätt att korrigera ett halsband som visar sig för kort när det är färdiggjort: bara öppna motringarna och fäst en motring eller connector/mellandel i den och fäst sedan den nya komponenten i låset. Varför inte använda en connector med egna loggan om du säljer dina alster? Du kan även använda en pärla som träs på metalltråd och förses med öglor i varje ände: låt den ena fästas vid halsbandet och den andra vid låset.

Handlar det bara om en liten förlängning kan även ett byte av lås göra skillnad. Om du använder ett klolås så kan du istället för bara en vanlig motring använda en oval motring eller annan komponent som låset hakas i.

Passar det designen kan du även fundera på att trä små mellanpärlor eller seed beads mellan pärlorna för att dryga ut dem. Att trä på tråd/snodd med knutar mellan varje pärla är ett annat alternativ. Det påverkar designen, men inte så mycket som om du lägger till ett par fokalpärlor eller drygar ut med stora pärlor, vilket också kan vara användbara förslag. Strategin kräver förstås att du antingen inser att där är för få pärlor från start eller att du är beredd att trä om smycket.

Eller så gör du halsbandet så långt som går, avslutar med öglor på vajern -- och trär ett band genom öglorna så det kan knytas som ett reglerbart lås. Ett slumpmässigt utvalt exempel på det finner du här.

Man kan också gå åt andra hållet, kanske till och med ta bort några av pärlor, och istället låta största delen av halsbandet bestå av en kedja eller en snodd. Som i exemplet nedan. Det passar även om man ångrar sig en bit in i ett armbandsprojekt och vill konvertera armbandet till halsband (jmf Armband blir halsband).




Om du har köpt eller fått ett halsband/armband som är för kort och där det inte går att göra om smycket finns det för övrigt också lösningar. Läs mer om dem under Fyra sätt att förlänga halsband respektive Förlängningskedjor.

Din tur: Vilka är dina bästa tips när ett trätt eller länkat halsband eller armband verkar bli för kort för att pärlorna tar slut? Tipsa gärna andra nedan!

torsdag 8 maj 2014

Verktyg och tillbehör: Bead Sweeper






Alla som har många småpärlor att samla ihop efter en pärlsession eller som tappat pärlor på golvet har nog någon gång velat ha ett hjälpmedel för att plocka upp dem snabbt och lätt. För Perler beads (USA:s motsvarighet till Nabbi- och Hamapärlor) finns det en s. k. Bead Sweeper att köpa. Du kan läsa mer om den och se en video på hur den fungerar här. Borsten är framtagen för stora plaströrspärlor, men som tipsas på Bead Buzz-bloggen så kan den också användas för seed beads. "I've tried it with size 15/0, 11/0, and 8/0 seed beads as well as a few larger Czech glass beads and it worked with all of them", rapporterar Julia Gerlach.

Tidigare fanns det även en s. k. Craft Vac, en sorts bordsdammsugare med behållare som fångade upp pärlor, paljetter, glitter etc, men den verkar inte längre finnas på marknaden. Omdömena varierade starkt, inte minst kritiserades de svaga batterierna som gjorde det svårt att suga upp lite tyngre pysselmaterial som seed beads, vilket kan ha gjort att inte så många pärlare ansåg den värd priset. Du kan se en instruktionsvideo till produkten här.


Mer tips för pärlspill
För pärlor med mera som hamnat på golvet är den klassiska lösningen att trä en strumpbyxa över dammsugarmunstycket (så att pärlorna hamna i strumpan istället för i dammsugarpåsen) eller, om spillet inte är så omfattande, surra tejp runt handen och "klappa" fast smitarpärlorna, men det finns även olika tillbehör för att suga eller sopa upp pärlor.

Fler tips på hur du fångar upp spillda pärlor utan att investera i prylar, som ovan, samt hur du minimerar spillrisken hittar du hos Bead-meadia.com.

onsdag 7 maj 2014

Projekt: Söta små djur av träpärlor




Disneyägda sajten Spoonful riktar sig främst till barn och barnfamiljer, men även om detta projekt, "Bead babies", är tänkt för småbarn så passar det även vuxna, som tycker om söta små pysselprojekt.

Med hjälp av små filtbitar och färgade träpärlor kan du skapa larver, kaniner och ankor. Och med de mönstren som inspiration, varför inte testa att göra andra djur i egen design också?


Foto: Spoonful.com (ursprungligen publicerat i FamilyFun Magazine)

Om bloggen: Nya kategorier




Bloggen har fått två nya kategorier igen. Denna gången är det För barn och Ätbart som kompletterar listan. Det är alltid en balansgång mellan att ha tillräckligt med kategorier för att besökare ska kunna hitta det de söker och att inte göra det för krångligt med för många och för specialiserade kategorier, men jag tror och hoppas att dessa två ska vara ett användbart tillägg.

En kort presentation av kategorierna:
För barn: Kategorin för barn fokuserar främst på projekt som är uttryckligen anpassade för barn/ barnfamiljer, men här kan även förekomma några inlägg som mer handlar om projekt för vuxna att skapa åt barn. Vissa inlägg innehåller bara enstaka utpräglade projekt för barn och kommer i den mån jag hittar dem (det är många gamla inlägg att söka igenom!) att taggas, men det är möjligt att några inlägg missas.
Ätbart: Precis som det låter fokuserar denna kategori på recept och kul smyckesidéer med t ex godispärlor eller bakkreationer på smyckes-/pärltema. Perfekt för dig som gillar bakning lika mycket som pärlor/smyckestillverkning.

Kategorin För barn kommer troligtvis inte att bli komplett i brådrasket då maj-juni är hektisk tid för mig och det är många gamla inlägg att tråla igenom för att hitta barnprojekt, som är gömda bland andra projekt.


Fler kategorier?
Vad gäller övriga kategorier har jag funderat på att byta ut jul mot något annat för att inkluderar andra speciella högtider som t ex påsk, halloween osv, men för det första vet jag inte riktigt var jag ska dra gränsen  för högtid av intresse (bröllop är förstås en sorts högtid som har egen kategori) och för det andra vet jag inte om det finns något intresse för en sådan kategori (där högtiderna alltså skulle vara blandade, inte en specifik kategori för varje högtid).

Har du något önskemål kring en kategori du gärna skulle vilja se -- eller för den delen en som du finner onödig -- så kommentera gärna! Antingen öppet i kommentarerna nedan eller privat via kontaktsidan.

tisdag 6 maj 2014

Utställning: Smycka Halsen och föreläsning hos Konsthantverkarna





Många gallerier runt om i landet håller då och då smyckesutställningar. I helgen öppnade till exempel den nya utställningen Smycka Halsen i Konsthantverkarnas galleri i Stockholm. I denna medlemsutställning lyfter föreningen fram smycken från fjorton deltagande smyckekonstnärer och metallformgivare. Så här beskrivs utställningen:
Utställningens fokus blir på det exklusiva halsbandet som kan bäras till storslagna fester och eleganta mingel. Alla visar två halsband var, besläktade med varandra, men inte lika. Det ena presenteras i galleriet och det andra i montrar som går att öppna. Med detta vill Konsthantverkarna uppmana till att prova halsbanden och hitta det som är du!
Mer information om utställningen, inklusive introduktioner till medverkande smyckesskapare, finner du här.

I anslutning till utställningen bjuder man även in till en föreläsning på temat svensk smyckeskonst den 13:e maj. Föreläsare är smyckeskonstnären Agnieszka Knap (vars alster du kan se på hennes hemsida). Anmälan till föreläsningen görs via Konsthantverkarnas hemsida.

Konsthantverkarnas butik och galleri finner du på Södermalmstorg i Stockholm. De har öppet 11-18 måndag till fredag samt 11-16 på lördagar. Utställningen Smycka halsen varar till 21 maj.


Foto: Peter de Ru, Creative Commons BY 3.0

Kultur: Godispärlor i jätteformat




När konststudenten Nicola Freeman skulle delta i en examensutställning 2011 föll hennes val av projekt på godis, bland annat nostalgifavoriten godispärlor.

Projektet utgjordes av fyra delar, varav godishalsbandet och godisarmbandet syns på fotot ovan. Alla delarna, som är flera gånger större än deras förebilder, är gjutna i gips och plast så de är tyvärr varken bärbara eller ätbara, men de gav mången utställningsbesökare ett leende på läpparna när de vandrade mellan verken likt lilleputtar.

För mer om Nicolas projekt, se denna intervju på sajten Makezine.




Foton: Andrew Lewis/Make.

måndag 5 maj 2014

Tävling: FMG Creative Clays





Fire Mountain Gems har nu öppnat sin senaste av de rullande årliga tävlingarna, Creative Clays. Som namnet antyder är lera temat för tävling och mer precist innebär det att minst 50 % av tävlingsbidraget ska bestå av polymerlera eller Vitrium air-dried resin. Notera att andra leror som metallera och epoxilera/Apoxie inte ingår i temat, men du kan förstås inkludera dem i mindre mängd i din design.

Sista dagen att tävla är 30:e juni. Fullständig tävlingsinformation finner du här. Schema för kommande tävlingar -- de har alltid/ofta en pågående -- finner du här.

Tävlingar och utmaningar: Majutmaningar




Ny månad betyder nya utmaningar för pärlare och smyckestillverkare. Här är en sammanfattning av aktuella månadsutmaningar (för andra under månaden aktuella utmaningar/tävlingar, se tidigare inlägg i kategorin Tävlingar och utmaningar). Som vanligt en mix av både rena utmaningar utan priser involverade samt utmaningar med tävlingsmoment och/eller utlottade priser. Numer finner du även några års- och veckoutmaningar utöver de månatliga i listan.


OBS! Många månadsutmaningar håller på månaden ut eller avslutas upp till en vecka före månadsskiftet, men exakta datum kan variera stort -- många utmaningar har nu deadline i början eller mitten av månaden -- så läs regler och information noga för att inte missa din deadline.

Se alla utmaningar efter sidbrytningen.

fredag 2 maj 2014

Lästips: Albion Stitch & Albion Stitch: Book Two (recension)




Titel: Albion Stitch respektive Albion Stitch: Book Two
Författare: Heather Kingsley-Heath
Förlag och år: The Useful Booklet Company, 2009 resp. 2010
Sidantal: 64
Sammanfattning: En introduktion och fördjupning i en sydd teknik framtagen av författaren själv. Du lär dig grundtekniken samt flera olika variationer genom 19+21 projekt.
Plus: Kul att lära sig om en mindre känd teknik och hur mycket den kan varieras. Bokens upplägg med kapitel och inspirationssidor är både pedagogiskt och idégivande. Bred variation i projekten. Spiralryggen praktisk.
Minus: Innehållsmässigt inga större minus.
Rekommenderas till: Den som gillar sydda tekniker och vill lära sig något nytt. Både nybörjare och de mer erfarna kan finna roliga och inspirerande projekt. 

Pärlsömnad, sydda tekniker, är kanske en av de mest intressanta pärlteknikerna, eller snarare grupp av tekniker eftersom begreppet omfattar en mängd olika sömmar och stygn varav vilka är mycket kända och spridda medan andra är mer obskyra. Grundteknikerna är i många fall mycket gamla och i många fall har en teknik uppstått på flera olika platser oberoende av varandra, men det finns även exempel på enskilda personer som utvecklat egna tekniker eller teknikvariationer på senare tid. Albion stitch är ett sådant exempel, skapat av engelska pärlaren Heather Kingsley-Heath. Tekniken har hon presenterat i två böcker: Albion Stitch -- An introduction to the new beadwork stitch samt Albion Stitch Book Two -- Developing the new beadwork stitch. Eftersom bok två är en direkt fortsättning på den första boken så behandlas de här i en och samma recension.

För den som gillar sydda tekniker så är böckerna sitt lilla format till trots fullproppade med teknikvariationer och projekt, men även ren inspiration i form av de "moodboards" med fokus på färg (bok 1) respektive form  (bok 2) som inleder varje kapitel. I den första boken introduceras tekniken. I tydliga diagram presenteras först grundtekniken och den terminologi som denna kräver. Därpå kommer de åtta kapitel, som vart och ett introducerar en ny variation på grundtekniken genom totalt 19 projekt: du får lära dig att enkla variationer på grundtekniken, variera stygnlängden, sy cirkulära och tubulära varianter, göra pärlade pärlor och forma kurvor. Vill du sedan ta tekniken ytterligare ett steg så fortsätter du med bok två, som fokuserar på mer tredimensionella former som pärlade infattningar (beaded bezels), vågor, kuber och konstruktioner (askar, skålar), blommor och blad samt, avslutningsvis, fåglar och insekter.




Ovan kan du se en (tyvärr haldåligt inskannad) bild från inledningen av kapitel sex i första boken med ett moodboard på temat somriga citrustoner till vänster och introduktionen till nästa steg, den tubulära variationen, till höger. Varje kapitel har sitt tema, som  helt eller delvis sätter tonen för de följande projekten. Både moodboardsen och projekten är mycket varierande i stil och färgkombinationer, vilket bidrar till att göra boken intressant. Till skillnad från vissa böcker är det inte bara olika varianter på ett tema i fråga om färg och/eller form utan här finns allt från sprakande citrustoner och strama projekt till neutrala paletter och romantiskt filigraninspirerade mönster.

(Här kan du också se den stora fördelen med det enkla spiralbundna formatet: när du slår upp boken på en sida så ligger uppslaget platt mot bordet utan att sidorna behöver hållas på plats för att inte slå igen. Mycket praktisk, men inte så vanlig, detalj på alla former av instruktionsböcker.)

Ofta påpekar jag att jag personligen föredrar teknikböcker framför projektböcker, men i detta fall är upplägget med projekt som steg för steg utvecklar tekniken så bra att jag inte skulle vilja ha det på något annat vis. Den ovan nämnda mönstervariationen bidrar till att man finner varje nytt projekt intressant och man får inte bara lära sig något nytt utan får lite ny inspiration på köpet.

Jag har förstås inte testat alla mönster, men hittills har jag upplevt instruktionerna lätta att följa. I de flesta fallen kompletteras texten med tydliga diagram (i något lite mer avancerat mönster visas bara ett delvis diagram, men å andra sidan kan man där följa texten) och själva grundtekniken med dess olika variationer förklaras tydligt och pedagogiskt. På grund av hur tekniken är uppbyggd så kräver den en delvis ny terminologi  (foundation row, stalk, tip, spacer row, anchor row) utöver den som all pärlsömnad kräver. Som med all terminologi kan det kanske kännas som mycket nya begrepp att memorera på en gång, men om man följer bokens steg och tittar på diagrammen så lär/vänjer man sig fort. Förklaring av terminologin inleder båda böckerna.

"Bör böckerna köpas och läsas tillsammans?" kanske du frågar dig nu. Personligen gillade jag det eftersom bok 1 gav grunderna medan bok 2 innehöll den typ av mönster jag gillar bäst. Är du nybörjare i sydda tekniker så kan den första boken räcka långt, men för den som har mer erfarenhet erbjuder bok 2 större utmaningar och mer spännande former. Skulle då en erfaren seedbeader kunna skippa bok 1 om hon/han bara är intresserad av mönstren i andra boken? Eftersom jag läste böckerna i ordning och lärt mig grunderna när jag kom till bok 2 vågar jag mig inte på ett definitivt svar, men det vore inte omöjligt.

Oavsett om du väljer att läsa bara första boken eller båda två så har du dock en trevlig bekantskap att göra i Heathers böcker och i Albion stitch (Albion = gammalt namn för Storbritannien). Det finns många sydda tekniker och albion stitch har varit en kul pärlsömnadsteknik att lägga till de jag redan kan. Den har redan hittat sin plats bland mina andra favoriter, som den nu kompletterar väl. Jag uppskattade böckerna och tekniken som erfaren seedbeader och tror även jag skulle ha gillat dem som nybörjare.

~*~

Inköpsställen: Böckerna kan finnas i vissa bokhandlar och pärlbutiker, men du kan också köpa den direkt från författarens hemsida, Heatherworks. Där kan du även köpa mönster och kit, inklusive sådana som helt eller delvis görs i albion stitch.


Tidigare recenserade böcker inom pärlsömnad:

torsdag 1 maj 2014

Ordlista: Gamla pärlnamn




http://digitaltmuseum.se/things/brosch/S-NM/NM.0184526?query=st%C3%A5lp%C3%A4rlor&search_context=1&count=41&pos=13



Temat för dagen är gamla pärlnamn, ord och benämningar på pärlor som man kan råka på i texter från 1800- och det tidiga 1900-talet. Det bör dock direkt poängteras att alla gamla ord inte är förlegade, en del används fortfarande idag även om vissa ändrat betydelse eller blivit mindre vanliga. Vissa ord har kanske bara använts en enstaka gång av en författare eller i en tidskrift och därför aldrig varit vanliga.

Fokus ligger på olika typer av pärlor, inte andra relaterade pärlord som rör t ex pärlfiske, pärlstickeri, medicin eller smycken eftersom listan då skulle bli för omfattande (även om den skulle omfatta så trevliga men idag oanvända ord som pärlsirad, girandol, pärlgramaner och pärlskatt). Ej heller omfattas liknelser (t ex pärlskimrande) eller ting som liknas vid pärlor (pärlhyacint, pärlskur, pärlmalm) – inte bara för längdens skull utan även för att jag fruktar att jag är i minoritet som gillar att fördjupa mig i sådana parenteser.

Källan är framför allt Svenska Akademiens Ordbrok (SAOB) och uggleupplagan av Nordisk familjebok, som gavs ut 1904-1926. Även Kvinnans bibliotek: Uppslagsbok för hemmet har använts. De båda sistnämnda kan läsas gratis på runeberg.org. Även SAOB är tillgänglig gratis på nätet – och den perfekta källan för dig som vill nörda ner dig i alla gamla ord som börjar på pärl-.


~*~

Aggripärlor --  äv. stavat agri- eller agiri-; "ett genom ålder och stor spridning märkligt slags pärlor af glas eller sten", venetianska pärlor som använts i den internationella handeln
Beniciadiamanter -- amerikansk diamantimitation, som vid en tid var i ropet (och dyrare än andra likvärdiga similier)
Böhmiska perlor -- "ett slags stora, aflånga och slipade (glas-)perlor i flere färger" (1873)
Clair de lune -- "ett slags glaspärlor" (eg. franska ordet för månsken)
Fadervårpärla -- stor pärla i ett radband, även kallad paternosterpärla
Falska pärlor -- oäkta/imiterade pärlor (läs mer om det här)
Fantasipärlor -- barockpärlor (ojämn form av äkta/odlade pärlor)
Flodpärlor -- sötvattenspärlor från flodpärlmusslan, motsats till havspärlor
Fransk pärla -- konstgjord pärla av glas, "förvillande lik en äkta pärla", se vidare Vaxpärlor
Glasdiamanter -- strass
Glasflusspärla -- pärlor och strasstenar/ädelstensimitationer av färgat glas, s. k. glasfluss
Glaskorall -- (genomborrad) glaspärla av färgat eller ofärgat glas för halsband o. d.
Glitterpärlor -- silverglittrande glaspärlor
Gruspärlor -- se Pärlfrö och Pärlgrus
Havspärlor -- pärlor från pärlmusslan, "sammanfalla i stort sedt med de orientaliska"
Japanpärlor -- äv. japanska pärlor; odlade havspärlor från Japan
Knappsten -- se Glaskorall
Konstpärlor -- se Falska pärlor
Kornpärlor -- allra minsta storleken av äkta pärlor, mindre än lodpärlor
Kristallpärla -- pärla av kristallglas eller bergkristall
Lodpärlor -- minsta storleken av äkta pärlor som säljs efter vikt (1 lod = 13,29 gram)
Löjfjällspärla -- falsk pärla som fått sin pärlglans från löjfjäll (se denna artikel)
Mariapärla -- liten pärla i ett radband (jmf Fadervårpärla)
Mosaikpärla -- mångfärgad glaspärla, spec. förhistoriska sådana
Olivetter --  avlånga glaspärlor, använda som bytesmedel i Afrika (alt. olivformade koraller ej lämpade för slipning)
Paternosterpärla -- se Fadervårpärla
Pärlemormassa -- massa för tillverkning av konstgjord pärlemor (pärlemorimitation)
Pärlemorpärla -- svarvad av pärlemor
Pärlfrö -- Äkta pärla av minsta storleksgraden, användes i broderier och malda i medicin
Pärlgrus -- se Pärlfrö, jämför även med Gruspärlor
Pärlsten -- pärla (äv. obsidian, ett mineral som bildar pärlliknande formationer eller små stenar för detaljer i stenmonument)
Pärlstenskedja -- Kedja med pärlor eller kulor. Speciellt använt om urkedjor
Pärlstickad -- pärlbroderad, senare även om stickning med pärlor
Pärlstickare -- person som (yrkesmässigt) sysslar med pärlstickeri (se nedan)
Pärlstickeri -- pärlstickning (i äldre tid stundom med inbegrepp av utsmyckning av klädesplagg o. d. med guld silver, ädelstenar, silkesbroderier o. d.); äv. konkret(are), om utsmyckningen l. det pärlstickade föremålet.
Pärlstickerska -- pärlstickares hustru eller kvinnlig pärlstickare
Rocaille -- glaspärlor för smycken m.m.; "Rocaille är det i Frankrike gemensamma handelsnamnet för sådane glasperlor och glaskoraller, som nyttjas till halsband, armband, rosenkransar, o. d."
Romerska pärlor -- Italiensk pärlimitationer, ej av glas, vilka är oregelbundet kulformiga, "på flera sidor tillstukade"
Rubinpärla -- (rubin)röd glaspärla
Sandpärlor 1 -- små glaspärlor för broderi; idag rocaillepärlor eller seed beads
Sandpärlor 2 -- liten (och föga värdefull) äkta pärla.
Silverglitterpärla -- silverglittrande glaspärla
Silverskumpärla -- med oäkta bladsilver överdragen pärla (silverskum var en legering av tenn och zink)
Similibriljant -- se Similidiamant
Similidiamanter -- diamantimitation i strass, ofta franska (till skillnad från de amerikanska Beniciadiamanterna)
Similipärla -- pärlimitation, se Falska pärlor
Stoftpärla -- äkta pärla som är för liten för att kunna användas i smycken
Stråpärlor -- stavpärlor (jmf ord som stråpärlebroderi och stråpärleband)
Stålpärlor -- eller facetterade stålpärlor; svenskt namn på steel cuts
Sypärlor -- pärlor gjorda för att broderas fast på tyg
Sädespärlor -- se Lodpärlor
Talmi -- guldliknande kopparlegering som användes till smycken, ur etc; äv. allmänt om något imiterat eller av sämre kvalitet
Vaxpärlor -- vaxfyllda pärlimitationer av glas som får sin pärlemoglans av löjfjäll, främst från Paris
Wattupärlor – förekommer i ett par bouppteckningar från 1600-talet. Ingen förklaring funnen.
Äkta pariserguld -- ursprunglig Talmilegering med 1 % guld
Äkta sandpärlor -- se Sandpärlor 2 (för att skilja dem från sandpärlor av glas)

~*~

Related Posts with Thumbnails