Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 29 maj 2014

Om bloggen: 2000 inlägg!





Med dagens text om textila berlockarmband så nådde pärlbloggen en ny milsten, den 2000:e publicerade texten! Det har tagit nästan sex år (bloggen "fyller år" 1:a juli) att nå hit och det har varit ömsom kul och inspirerande, ömsom segt och tradigt. Det sista får jag ärligt erkänna. Men allra mest har det förstås varit kul,  jättekul, annars hade jag inte fortsatt. När det är svårt att komma på något att skriva om är det ju sällan bloggens fel, utan något annat utanför den som gör bloggandet oinspirerat eller tröttsamt, som en påtvingat pass vid grottekvarnen. I slutänden är jag alltid glad över att jag fortsatt, även om det är precis som med pärlandet, att det kan gå upp och ned. Man måste ta sig igenom det svåra och sega för att komma ut på andra sidan där det är kul och inspirerat igen -- precis som vid all annan idétorka eller borttappad skaparglädje. Om man låter ett hinder stoppa, om man ger upp så lätt, så kommer man aldrig någonvart och skadar sig själv mer än något annat. Det är ju bara tillfälligt så varför behandla det som något permanent?

Men nu har vi hamnat en bit från vad det var jag skulle skriva om. Det var inte meningen att denna text skulle handla om kreativitetens upp- och nedgångar. Även om det förstås är en viktig lärdom för alla som skapar: det går i stå ibland, det känns segt och trist, men om man bara envisas med att fortsätta istället för att stanna upp så kommer man förr eller senare ur den kämpiga uppförsbacken och kan åter njuta av farten när man flyger utför backen igen. Att börja när man står still är svårt så håll dig i rörelse. Speciellt om pärlor och smycken bara är en hobby som du kan pausa från när du vill så är det lätt att fastna. Så därför: gör något litet varje dag eller varje helg för att hålla motorn igång, även om det är på låga varvtal. Gör något litet, utan krav på resultatet, bara med det att göra något som mål. Skriv en liten dikt varje kväll, rita en kludd varje morgon, brodera en litet pärlmotiv varje dag eller vad du nu tycker passar dig. Till skillnad från en blogg behöver du ju inte ens visa upp resultatet av dina små övningar så bara släpp kraven och låt kreativiteten sippra fram, även om det är få droppar just då och de sitter hårt inne.

Men, men -- åter till ämnet, tycker jag. Inte ska jag ta upp din tid mer med detta när du bara vill få lite pärl- och smyckestips.

Så... 2000 blogginlägg -- hur många av dem har du läst? Hur många har varit värda att läsa borde jag kanske fråga istället? Hur stor eller liten blogg man än har så önskar väl alla bloggare att det de skriver uppskattas av någon annan än dem själva också.

Om du inte läst alla så kan det finnas tid då bloggen tar semesterledigt under sommaren. I år har jag ännu inte bestämt mig om hur och när bloggen ska falla in i sommartider. Det är inte säkert att det blir som tidigare år med stopp till midsommar och nya inlägg runt 1:a september, kanske blir det två kortare uppehåll (juni och augusti) eller bara längre mellan publiceringarna istället för total semesterstängning. Jag hoppas kunna ge besked på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails