onsdag 26 mars 2014

Inspiration: Att välja trådfärg





Detaljerna gör skillnaden mellan ett mediokert arbete och ett välgjort arbete. Det gäller både i val av teknik och material. Som ditt val av trådfärg vid tekniker som pärlbroderi, -sömnad (sydda tekniker), -vävning, -virkning med mera. Jag har tidigare skrivit utförligt om ämnet på Nätverket Inspira, vilket du kan läsa här. Detta är en lätt redigerad version av den artikeln.

Notera att detta bara gäller val av trådfärg. När det gäller val av trådtyp, se Vilse i tråddjungeln.

Inledning

Att välja färg på sin tråd, speciellt när den riskerar att skymta fram någonstans, är oftast något som följer huvudreglen: välj en färg som matchar eller åtminstone smälter in mot pärlorna. Men jag tänkte utveckla det lite mer än så här.

  

Matcha eller välj neutraler

Grunden är som sagt att du bör välja en färg som smälter in bland pärlor och blir så osynlig som möjligt (undantaget smyckesvajer, som göms väl -- se nedan). Det behöver dock inte vara exakt samma nyans. Syr du med småpärlor och trådar som C-Lon eller Nymo så känner du till att det finns en hel uppsjö nyanser att välja mellan, men bara för att du använder många olika färger på pärlor behöver du inte köpa en mängd olika trådfärger. Oftast kan ett halvdussin färger -- eller mindre! -- täcka det mesta. T ex kan svart smälta in lika bra som en lila tråd om du syr med mörklila pärlor och en brun tråd passar även till rött osv.

Många väljer faktiskt att ofta sy med en neutral tråd i vitt, beige, brun, grå eller svart oavsett pärlfärgerna. Vitt är en standardfärg, men det kan ibland bli för skarpt tillsammans med färg och därmed för tydlig kontrast i pärlarbeten där tråden skymtar fram. En beige eller ljusgrå tråd däremot smälter in bra och håller sig anonym. Det är speciellt användbart om ditt pärlarbete innehåller många olika färger, som gör det svårt att följa huvudregeln.


Vill du inte använda en neutral färg när du arbetar med många olika färger kan du välja tråd efter den dominerande pärlfärgen. Eller så går du efter var tråden kommer/riskerar att vara som mest synlig: vilken färg på pärlor finns där? I tilaarmbandet ovan har jag använt svart tråd till både bas och uddkant. Tråden som använts till uddkanten är som mest synlig där den vänder vid varje svart pärla. Därför är svart bästa färgen. Hade färgordningen istället varit den omvända -- svart pärla först, sedan en guldig -- så hade en gulbrun tråd kunnat vara det diskretare valet.

Valet av trådfärg är speciellt viktigt om dina pärlor är ljust färgade och transparenta eftersom tråden då kommer att till viss grad även synas genom pärlorna. En vit tråd kan då fungera på samma sätt som white-lining i rocaille- och cylinderpärlor: den framhäver pärlans egen färg och gör den tydligare. En färgad tråd kommer däremot att påverka hur färgen på pärlan upplevs. En blå tråd kan t ex ge en grön ton till en ljusgul pärla. Svarta och andra mörka trådar kan göra pärlfärgen "murrig". Att använda mörk tråd kan faktiskt vara ett sätt att tona ned en pärla som känns för ljus eller gräll.


Ännu ett enkelt exempel: För denna infattning valde jag att använda mörklila tråd eftersom basen är sydd i metalliclila pärlor. Det gör att tråden smälter i vid punkter där den är synlig (A). Som en oförutsedd bieffekt fick det också de ljusa blågrå pärlorna med AB-finish (B) att framstå som lite mer lila än de egentligen är -- något som gör att de matchar rivolin lite bättre. Dessutom gör tråden dem lite mörkare så kontrasten inte blir lika skarp. Effekten är liten, men gör stor skillnad på resultatet.




Vid vissa tillfällen kan speciella tumregler gälla. Här nedan är fyra exempel på detta:

För pärlbroderi på kläder och hemtextilier gäller tumregeln är att tråden bör matcha/smälta in mot tyget med undantag för då tråden syns mellan pärlorna, t ex när du syr stoppstygn. Byt trådfärg när det behövs.

Vid pärlvävning (på pärlväv) kan det finnas flera faktorer att tänka på vid val av färg för varp och inslag -- de behöver inte nödvändigtvis vara samma -- vilket bl a Erin Simonetti kan berätta mer om.

Om du syr fast pärlor på en stomme av metall, t ex brick stitch runt en creolring, så kan du välja att använda en tråd som matchar eller accentuerar dina pärlor, men vill du att tråden inte ska vara synlig vid basen (där du fäster pärlorna runt stommen) så bör du välja en färg som matchar metallen. Vissa föredrar det förra, andrar föredrar det senare. Ibland kan valet även bero på pärldesign och pärlfärgerna, om det ena eller andra är att föredra. Kan du täcka basen helt med pärlor behöver du inte anpassa dig efter metallfärgen.

Plastad vajer kommer vanligen i standardfärgen grått, som räcker långt. Vid avsluten kan tråden döljas med wire guards, cover spirals, träns (french wire, bullion), knutgömmor eller liknande i en färg som matchar smyckets metalldelar. Det finns även smyckesvajer i färger som matchar smyckesdelarna (guld, silver, koppar). Gör du svävande halsband där vajern syns rekommenderas ofta försilvrad vajer. Ett billigare alternativ, som är attraktivt men ändå neutralt, är att använda vitfärgad vajer.

Osynlig tråd

Illusion cord och fiskelina är exempel på osynlig tråd. Den används främst till s k svävande halsband där man vill skapa en illusion av pärlor som svävar fritt (jmf även hudfärgad tråd nedan). Trådens nackdel är att den är väldigt töjbar och dessutom är den för grov för tekniker som pärlsömnad, -broderi eller -vävning.

Osynlig sytråd används ibland i tenntrådsarmband för att fästa flätan i renskinnet. Notera dock att den tråden inte passar särskilt bra för sydda tekniker och pärlbroderi.


Skapa kontraster

Hittills har jag tipsat om sätt att hålla tråden så osynlig som möjlig, men det finns faktiskt en idé med att välja en tråd i avvikande färg, som accentuerar dina pärlor, ibland. Ett snyggt exempel på det fann jag en gång i ett herringbonehalsband. Pärlorna var matta, opaka och elfenbensvita. Tråden var mörkbrun. Det gav en effekt liknande den då man oxiderar silver och sedan putsar upp det så svärtan bara ligger kvar i de nedsjunkna partierna.

Du kan också välja att lyfta fram en accentfärg bland pärlorna genom att matcha tråden med den nyansen snarare än den dominerande färgen. Jag har inga bilder på det, som inte Lynn Davy gjort bättre. Se hennes exempel i denna tråd (ca halvvägs ned). Exemplet nedan är lite av en variant på detta. Jag valde tråd inte efter den mörkbruna nyans, som egentligen dominerar, utan efter den beige nyansen i hänget. Dels ville jag få med både nyanserna i pärlbandet, men dels ville jag också lätta upp det eftersom bara mörkbruna pärlor hade blivit för dystert och jag saknade beige mellanpärlor.





På närbilderna nedan (klicka för förstoring) syns ännu ett exempel: till det pärlvirkade halsbandet till vänster valde jag brun tråd till mina gröna pärlor. Till höger däremot valde jag metalltråd efter färgen på stommen. Eftersom tråden är bar (ej täckt med pärlor) på baksidan valde jag silverfärgad tråd som matchar den silverfärgade halsbandsstommen. Silver är en neutral färg som dessutom passar ihop med de blå pärlorna. Den förhöjer de kalla färgerna men håller sig ändå anonym.


Färgeffekter med transparenta pärlor

En speciellt effekt, som utnyttjas främst i pärlbroderi och pärlvirkning, är att brodera med klara, ofärgade seed beads alternativt ljust transparenta pärlor och färgat brodergarn. Det kan antingen vara enfärgad eller flerfärgad tråd beroende på vilken effekt man är ute efter. Läs mer om detta, med fokus på melerade trådar, i Pärla med flerfärgad tråd.


Hudfärgad tråd

Man kan skapa illusionen av svävande pärlor inte bara med ofärgad tråd, som tidigare nämnts. För knutna pärlcollier finns en klassisk variant där man istället för att matcha pärlfärgen knyter med hudfärgad tråd. Knutarna kommer då att smälta in mot huden när halsbandet bärs, vilket ger en illusion av svävande pärlor. Det fungerar dock främst i knutna smycken där inte så mycket av tråden syns mellan pärlorna.

Tutorials

Ett specialfall jag måste passa på att ta upp även om det inte handlar om design är tutorials. När du gör en steg-för-stegbeskrivning med foton är det bra att välja pärlor och tråd i färger som står i stark kontrast till varandra eftersom tråden ska synas tydligt på fotona. Matchande färger gör att slutresultatet ser snyggt ut, men det kan vara svårt för läsaren att följa med i bilderna på hur tråden ska sys eller träs.

Man tager vad man haver


Ibland har man inte den ideala färgen på tråd hemma. Då får man bara göra det bästa av situationen. Med min röda rosenring valde jag mellan svart, brun, olivgrön och beige. Valet föll på komplementärfärgen olivgrön. Grön är en färg de flesta förknippar med blommor (framförallt med deras blad) och pistillen på en ros kan vara grönaktig likväl som gul. Att inte ha den perfekta matchande trådfärgen hemma behöver alltså vara långt ifrån ett problem om man bara funderar lite på färg och design.


Avslutande tips: test dina färgval

Det bästa sättet att avgöra vilken trådfärg som passar bäst är att helt enkelt testa några olika varianter med de pärlor och den teknik som ditt projekt kräver. På samma sätt som du kan sy upp provbitar för att kolla hur en färgkombination eller speciell nyans ser ut "in action" eller för att kolla hur en viss pärlsort fungerar i en teknik så kan du sy upp provbitar med olika tråd. I slutet på denna artikel visar Erin Simonetti hur valet av varpfärg i pärlvävning påverkar olika pärlor. Det är en perfekt illustration av både denna artikel och behovet av att fundera över vad som först kan verka vara enbart en liten detalj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Related Posts with Thumbnails