måndag 30 september 2013

Månadens pärlmix: Septemberbonus





Någon dag efter att jag skrev föregående inlägg med septembermixen så fick jag lite tid att fota en mix. Eftersom månadsmixen redan var färdigställd så har jag valt att behålla den och lägga till den nya mixen som en "bonus".

Bonusmixen går, om man hårdrar det, i samma stil som föregående mix. Det rödrosa är dock utbytt mot en mer rostig aprikos ton och en senapsgul nyans har lagts till som en brygga mellan det rostiga och det gröna -- en nyans som motsvarar de sektioner av den brokfärgade tråden där grönt och rött möts. Alla tre nyanserna kommer från Miyukis nya luminoussortiment, som består av allt från murriga naturtoner som de ovan till rena neonfärger.

Månadens pärlmix: September





På grund av det oförutsedda blogguppehållet så har det inte funnits tid att skapa en månadens pärlmix. Istället blir det därför en mix som tidigare har synts i artikeln Pärla med flerfärgad tråd. Färgerna är dock väldigt passande för september, en månad då mycket i naturen går i färgkombinationen rött och grönt: äppelträden, rönnarna, oxlarna, rådhusvinet, jordgubbsplantorna, jättebalsaminerna -- och snart kommer även andra träd att börja skifta från grönt till rött.

Pärlmixen är inte så mycket en pärlmix eller ens en kombination av pärlfärger eftersom färgen helt och hållet kommer från den brokfärgade silkestråden. Nyanserna kan lätt förändras genom att välja en ljust färgad transparent pärla istället för en klar. Till exempel ger en topasgul pärla en varmare höstton medan black diamond (transparent grå) ger tråden en mörk "antikbehandling". Mer tips kring att pärla med transparenta/klara pärlor och flerfärgad tråd finner du i ovanstående text.

För en riktigt höstig rödgrön färgkombination bör du fokusera på lite murriga nyanser. Klarröd och -grön blir lätt väldigt juligt. Hösten kräver rostiga röda eller rödorange nyanser (alternativt rosatonat som på bilden) och khakigröna toner. Om du inte använder flerfärgad tråd som blir det bäst om du blandar flera olika röda respektive gröna nyanser för att skapa variation och djup -- precis som ute i naturen eller trädgården. Fundera även på att mixa olika finishar.

söndag 15 september 2013

Blogguppehåll p.g.a. sjukdom




"Höstsäsongen" hann knappt börja innan svårigheterna avlöste varandra. Just före bloggstarten blev en av våra katter riktigt sjuk (han är helt återställd nu!) och efter det var det min tur att börja bli krasslig -- samtidigt som en av våra äldsta katter, Mini, dog, för att göra allt ännu ledsammare..
Det är inget hemskt allvarligt fel på mig, inte så vitt jag vet, men penicillin har ännu inte fått önskad verkan -- förutom att kapa febern -- och redan före helgen kände jag att förra veckans blogginlägg var vad jag orkade med i nuvarande tillstånd. Just nu orkar jag inte sitta vid datorn och researcha och skriva.

Hur länge blogguppehållet kommer att pågå vet jag ej just nu eftersom det helt beror på hur snabbt jag kan börja tillfriskna. Som allra, allra minst blir det veckan ut. Just nu känns det som att även nästa vecka är i farozonen, men det beror som sagt helt på hur snabbt detta vänder. Jag har ingen aning just nu.

Uppdatering: Nya blogginlägg kommer med början vecka 40 (30/9)

fredag 13 september 2013

Lästips: Beading Artistry for Quilts





Titel: Beading Artistry for Quilts
Författare: Thom Atkins
Förlag och år: C & T Publications, 2012
Sidantal: 112
Sammanfattning: Bok som går igenom olika sätt att smycka vaddtäcken (quilts) med pärlbroderi. Fokus är på teknik och inspiration, inte projekt, med praktiska exempel från författarens eget skapande.
Plus: Inspirerande bok med mycket ögongodis och bra praktiska tips.
Minus: E-formatet är lite tråkigt.
Rekommenderas till: Speciellt till dig som redan kan kvilta och vill använda pärlor för att ta dina kreationer till nästa nivå. Användbar och inspirerande även för andra som älskar pärlbroderi och vill skapa med lika mycket tyg som pärlor.



Det finns många olika typer av pärlbroderi och följaktligen finns det många olika pärlbroderiböcker. Beading Artistry for Quilts är en bok som främst är riktad till personer som gör lapptäcken/kviltar (även om många tekniker och tips dock passar andra typer av pärlbroderi). Här vill författaren Thom Atkins visa och beskriva sin metod för att smälta samman tyg och pärlor. Och det är just en fusion eller balans som han betonar, där pärlor och textil samspelar.

Vanligtvis är pärlor i textila verk begränsade till rent utsmyckande funktioner. De är där som pricken på i, strösslade här och där i små portioner, men de är inte självständiga designelement. Ta bort pärlorna och du har fortfarande en hel design. Atkins ville göra något mer än så när han började pärla sina textila konstverk. Han ville integrera pärlor och textil, göra båda till lika viktiga designelement utan att det ena tog över det andra. Där ligger fokus i boken och det är just detta som gör boken så intressant även för den som inte sysslar specifikt med lapptäcken. Även om du bara vill göra pärlbroderade smycken eller mindre tavlor så kan Atkins idéer och tekniker ge pärlaren möjlighet att reflektera mer över tygets, underlagets, roll och hur det kan få en tydligare röst i designen – trots att boken i princip handlar om ett motsatta, att ge textilkonstnären möjlighet att reflektera över pärlorna roll och hur de kan få en tydligare röst i designen.

Bokens upplägg kan beskrivas som en personlig monolog riktad till läsaren där författaren beskriver sin arbetsgång, hur han skapar olika effekter och vilka tekniker han använder. Genomgående använder han sina egna arbeten som exempel för att visa hur man kan göra och hur enkla stygn och pärlor på olika vis kan varieras för att skapa olika typer av utsmyckningar och designelement. Boken omfattar tekniker, praktiska råd och goda tips, allmänna diskussioner om det underbara med att pärla samt, förstås, ögongodis.

Efter en inledning som diskuterar vad pärlor har att göra på lapptäcken följer en genomgång av material och verktyg, vilken också ger flera praktiska tips. Därefter tas de grundläggande stygnen upp: raka stygn, efterstygn, läggsöm, latstygn, två enkla kantsömmar, pärlfransar samt tips för att sy större pärlor (bl a hur du tacklar svåra topborrade pärlor). Teknikdelen är intressant även för någon som inte arbetar med vaddstickning och lappteknik, speciellt av en anledning: grundteknikerna är mer eller mindre desamma som vid andra typer av pärlbroderi, men här finns en stor skillnad -- du får två helt olika effekter beroende på om du syr stygnet igenom alla lagren av tyg och vaddering eller om du bara syr genom det översta tyglagret.

Det kan finnas ett par ord eller begrepp, som är obekanta för pärlare (t ex stitch in the ditch, viket är ett vanligt begrepp). Dessa förklaras inte i boken eftersom den är skriven för läsare som redan kan grunderna i kviltning. Det är heller ingen bok som berättar hur du gör ett lapptäcke eller kviltat täcke: boken handlar om pärltekniker för täcken, inte hur du skapar eller avslutar dem. Är du intresserad av att göra ditt första pärlade täcke så bör du alltså finna en kompletterande källa till grunderna i kviltning/lapptäcke.

Efter dessa inledande kapitel kommer själva huvudnumret. Kapitel 4 beskriver hur du ska använda pärlorna och stygnen för att skapa effekter, linjer, färgskiftningar, struktur osv. vilka stygn som passar till vad och hur de kan kombineras. Det är ett teknikkapitel som drar exempel från författarens egna verk. På detta följer kapitel 5, som går djupare in på frågan hur pärlor kan användas på täckena (utsmyckning av täckets design, pärlmotiv över täcket eller en kombination av de två) och vilka element som påverkar pärlarbetet (från praktiska saker som tid och tillgång på olika pärlor till estetiska aspekter som färg, skala, konstrast osv samt rent praktiska saker som gravitation då en art quilt oftast hängs upp). Boken avslutas med bonusinstruktioner till pärlade infattningar samt ett 29 sidor långt galleri, som visar än mer av författarens vackra och varierade verk.

Boken är genomgående rikt illustrerad med Thom Atkins art quilts, vilka ofta visas både i helbild och detalj. Det enda man ibland saknar är att faktiskt se verken på riktigt – oavsett hur hög kvalitet fotona har så kan en tvådimensionell bild aldrig fånga hela intrycket av ett tredimensionellt verk. Pärlorna struktur, glans, tjocklek osv blir nästintill alltid reducerade på bild. Och i fall som dessa är djupet och strukturen en viktig del av upplevelsen. Det sagt är fotona förstås både vackra och inspirerade, rent ögongodis. Man kan inte begära mer av ett foto, men nog önskar man att hans verk fanns att beskåda någonstans i närheten.

Avslutningsvis några ord om bokens layout och format. Jag har läst boken som e-bok i pdf-format. Som pappersboksälskare (som inte har råd med en läsplatta) skulle jag dock rekommendera den i tryckt format, inte minst för att det är en bok man gärna vill bläddra i bara för att se bilderna eller slå upp en sida på måfå för inspiration och tips på vägen. Vissa e-böcker har extra stora, högupplösta bilder, vilket gör e-formatet praktiskt då man kan zooma in på detaljer, men det gäller inte för C&Ts böcker. Pdf-formatet känns dessutom lätt lite förlegat numer och det saknar många praktiska detaljer som t ex att kunna klicka sig fram till ett kapitel via innehållsförteckningen, men samtidigt är formatet enkelt, vilket innebär att boken kan läsas av de flesta på vilken dator som helst och det kräver inte en speciell läsplatta eller app. Inget slår dock en tryckt bok och faktum är att trots att jag fått en e-version så känner jag suget efter att köpa pappersversionen också. Kör e-formatet om du vill ha en billigare bok, direkt levererad till din dator, och/eller vill skona miljön. Eller om du behöver kunna förstora text och teknikillustrationer. Men är du som jag så lägger du gärna en slant till för att få denna inspirerande och spännande bok i tryck!


Fotnot: på engelska används orden quilt (vaddtäcke) och patchwork (lapptäcke) ibland nästan som synonymer, något även jag slarvat med i min text. Lapptäcke handlar om att sammanfoga tygbitar till en större yta, vilken sedan vanligtvis kviltas – även kallat matelassering eller vaddstickning på svenska. En quilt är ett kviltat täcke, som kan – men inte måste – ha gjorts i lappteknik. Även ett slätt täcke av en enda bit tyg kan kviltas. På engelska talas idag om art quilts, konsthantverk som främst är till för att hängas på väggen eller på andra sätt ställas ut snarare än att användas som just täcken. Denna bok handlar om just sådana ”konsttäcken”.


Tidigare recenserade böcker om pärlbroderi:

torsdag 12 september 2013

Inspiration: Ringhållarhalsband - ringhållarhängen




Fingerringar kan ibland vara ivägen eller riskera skadas t ex vid diskning, bakning, trädgårdsarbete, på jobbet osv. Ett praktiskt sätt att kunna ta av sin ring utan att slarva bort den är att använda ett s k ringhållarhalsband eller ringhållarhänge. Det är ett halsband med hänge som på ett eller annat sätt är designat för att man lätt ska kunna fästa på sin ring på det (utan att behöva ta av sig halsbandet). Det ska vara lila snabbt och lätt att fästa ringen på hänget/halsbandet som att lägga den ifrån sig någonstans.

Själva lösningarna för detta varierar. För den rene pragmatikern räcker det med en halskedja, som träs i en ögla genom ringen, men det finns även lite mer utsirade varianter, vilka även är fina smycken i sig. Bl a Alora Locks har specialiserat sig i halsband där ett vackert lås används som hänge och ringhållare. Det finns även de som säljer varianter med två lås som håller ringen, som exempel här. Emily C är en av de som fokuserat på ett hänge som håller fast ringen, se hemsidan både för foton på hållaren och en kort video som visar hur den fungerar. En betydligt mer avancerad design, specialtillverkad för en vigselring, kan du se hos Chuck Domitrovich.

Det finns förstås även halsband med ringhållare som är gjorda för de som inte alls vill bära ringarna på fingrarna eller som inte ha samma behov av att snabbt och lätt ta av och ta på en ring kanske flera gånger om dagen. Så som detta halsband (där ringarna kan bäras på två vis beroende på typ och antal).


Oavsett vilken lösning man själv väljer  så är två saker mycket viktiga: ringhållare ska vara smidiga att använda och de ska vara säkra. Ofta används hållarna för vigselringar, som kan ha stora både emotionella och ekonomiska värden, det räcker inte med t ex ett s-kroklås eller liknande att hänga ringen på utan det måste vara något som håller ringen på plats till hundra procent. (Ok, en krok som är så tajt att ringen måste tryckas på må vara säker, men å andra sidan kan den skada och slita en mjuk guldring.)

onsdag 11 september 2013

Tidsfördriv: Kulkedjeexperimentet





På grund av en miss så blev ingen text publicerad idag så som tänkt. Eftersom jag ligger efter med skrivandet nu senast på grund av sjukdom så passar jag därför på att som kompensation istället helt enkelt ge er något som främst till namnet är pärlbloggsrelaterat: en video som visar vad man kan göra med en grov kulkedja om man bara ha tillräckligt mycket av den.

Experimentet kallas på engelska för Newton's beads eller "Self siphoning beads". Steve Mould lade upp en video av det här, vilket enbart visar hur kulkedjan beter sig. Själva fysiken bakom diskuteras i den video från Earth Unplugged, som du kan se inbäddad ovan.

Andra varianter, som hos Steve Spangler, verkar istället använda sig av pärlor fastsmälta på tråd (tänk billiga plasthalsband/mardi grashalsband).

tisdag 10 september 2013

Historia: Antika pärlor kom från rymden






Tidigare i sommar kunde nyhetsmedia berätta om en undersökning som fastslog ursprunget på de 5000 år gamla järnpärlorna från Egypten, vilka syns i mitten på fotot ovan. Smyckena som pärlorna ingår i grävdes fram redan 1911, men de var i så dåligt skick att det med den tidens metoder inte gick att fastställa vilken sammansättningen järnet hade. Dagens moderna teknologi har dock gett oss nya verktyg för att undersöka föremål som dessa.

Nya undersökningarna visar att järnpärlorna är ungefär 5000 år gamla -- eller med andra ord 2000 år äldre än tekniken att smälta järn, något som genererat frågan: hur kunde man forma järn långt innan man kunde utvinna järn ur järnmalm? Med hjälp av modern röntgenteknik har forskarna nu också kunnat studera metallens struktur och metallsammansättning utan att skada de urgamla pärlorna. Utifrån detta anser de det bevisat att järnet kom från meteoriter, s k järnmeteoriter, och inte järnmalm (magnetit). Meteoriter av denna typ innehåller metalliskt järn, som inte behöver förädlas eller smältas för att bli metalliskt och därmed kunna bearbetas till föremål. Detta har man tidigare känt till bl a genom föremål som isolerade inuiter skapade med de s k Kap York-meteoriterna, något du kan läsa om exempelvis här och här.

Undersökningen har också gett oss en bild av hur meteoritmetallen bearbetades av människorna som fann den. Pärlorna skapades genom att bitar av meteoriten försiktigt hamrades ut till tunna plåtar, som sedan rullades ihop till rör -- en teknik som kan ha utvecklats just genom tillverkningen av dessa rörpärlor. Pärlorna träddes sedan på halsband tillsammans med guld och ädelstenar, vilket ses som ett tecken på hur värdefullt och exotiskt järnet ansågs. Att egyptierna kände till att järnet kom från rymden anses dock som mycket otroligt, det fick sitt värde genom att vara sällsynt, inte från att man kände till dess spännande ursprung.

Du kan läsa hela forskningsrapporten gratis på nätet här. Föredrar du en enklare sammanfattning av forskningsresultatet så har nyheten rapporterats på allt från Sveriges Radio till io9 i varierande detalj.



måndag 9 september 2013

Tävlingar och utmaningar: Septemberutmaningar




 
Ny månad betyder nya utmaningar för pärlare och smyckestillverkare. Här är en sammanfattning av aktuella månadsutmaningar (för andra under månaden aktuella utmaningar/tävlingar, se tidigare inlägg i kategorin Tävlingar och utmaningar). Som vanligt en mix av både rena utmaningar utan priser involverade samt utmaningar med tävlingsmoment och/eller utlottade priser. Numer finner du även några års- och veckoutmaningar utöver de månatliga i listan.

OBS! De flesta utmaningar håller på månaden ut eller avslutas upp till en vecka före månadsskiftet, men exakta datum kan variera -- några utmaningar har deadline i början eller mitten av månaden -- så läs regler och information noga för att inte missa din deadline. Ju fler utmaningar som läggs till listan, desto fler blir undantagen från regeln. Faktum är att de numer är så många att jag kommer att gå tillbaks och justera de utmaningar som har tidiga deadlines efterhand så återkom gärna och läs i mitten av månaden.

Se alla utmaningar efter brytningen.

Lästips: Tryckfel och rättelser




Att man fastnar på instruktioner kan bero på flera saker, men i mer eller mindre sällsynta fall kan vara instruktionerna och inget annat som det är fel på. Då kan det vara värt att kolla upp om det är en känd miss och rättelse finns tillgänglig. Misstag kan alltid ske och projekt/mönster är inga undantag. Tryckfel och skrivfel som en mening som fallit bort, ett tal som blivit fel eller en illustration som förväxlats kan ibland dyka upp i tidskrifter, e-projekt och böcker.

Om du misstänker att det finns ett fel, som du inte kan rätta till själv med hjälp av skicklighet och fantasi, så kan det finnas rättelselistor, errata, t ex på förlagets hemsida, i nästa nummer (om felet är i en tidskrift) eller på designerns hemsida eller blogg. Om felet upptäckts efter tryck men före leverans kan det i sällsynta fall hända att ett rättelseblad medföljer trycksaken.

Finns ingen rättelse, antingen öppet publicerade på en hemsida eller som tillhandahålls vid kontakt, så kan det, speciellt om det gäller en alldeles färsk publikation och ett fel som inte är lätt att fixa själv, vara värt att kontakta utgivaren eller designern direkt för att göra dem uppmärksamma på missen så att de kan publicera en rättelse och korrigera ev. framtida utgåvor.











fredag 6 september 2013

Utställning: Pearls på Victoria and Albert Museum





Planerar du en resa till London i höst? Victoria and Albert Museum, ofta förkortat V&A, lär vara en populär destination där för alla som gillar smycken och pärlor. Och än bättre blir det den 21 september då de öppnar dörrarna till utställningen Pearls. Utställningen, som varar till 19 januari 2014 och genomförs i samarbete med Qatar Museums Authority (Qatar är ett land känt för sina äkta pärlor), utforskar pärlornas historia från det tidiga romarriket fram till idag. Eller som de uttrycker det: "Experience the beauty and allure of pearls which across centuries and cultures have long been associated with wealth, royalty and glamour".

Över 200 smycken och konstverk kommer att kunna beskådas, vilket inkluderar sådana unika objekt som pärlörhängen Karl I av England bar vid sin avrättning, kungliga diadem och ett pärlhalsband Marilyn Monroe fick av Joe DiMaggio 1954. Utställningen har ett globalt perspektiv och spänner från pärlans tillkomst och skörd över den historiska handeln med pärlor till färdiga hantverksföremål, men speciellt fokus på smycken genom historien. Bl a omnämns Carl von Linnés försök att odla pärlor (läs mer om det här), liksom japanske Kokichi Mikimotos mer lyckade försök långt senare. Äldsta smycket som visas upp är romerska juvelsmycken från första århundradet. Förutom smycken från V&A:s egna kollektioner kommer även smycken från bl a the Royal Collection, Tate Britain, British Museum, Mikimoto, Tiffany & Co, Cartier och René Lalique att visas upp.

Som vanligt kombineras utställningen med flera evenemang. Denna gång kan du delta i V&A Book Group, som diskuterar Flicka med pärlörhänge, en föreläsning om pärlor (endast för medlemmar), ett kvällsevenemang som frågar oss varför vi smyckar oss samt en praktisk workshop där du kan lära dig brodera pärlor med tamburnål, s k couture beading (läs mer om tekniken här).

Självklart finns även en utställningskatalog att köpa, liksom en speciell smyckeskollektion som säljs i museishopen. På plats eller via museets hemsida.

Fullständig information om utställningen, evenemangen och produkter till salu finner du på utställningshemsidan.

Utställning: Magnificent Views? Landscapes in Jewellery




Tyska smyckesmuseet Schmuckmuseum Pforzheim öppnade i juli en ny utställning, som på engelska heter Magnificent Views? Landscapes in Jewellery. Utställningen, som kombineras med utställningen Landscapes, a Matter of Perspective, handlar om hur landskapet fann en plats i konsten i allmänhet och smyckeskonsten i synnerhet. Från att enbart ha skymtats i kanten eller använts som en dekorativ bakgrund så får landskapet en huvudroll under 1700- och 1800-talens romantiska strömningar. I utställningen visas detta i både historiska och samtida smycken.

Utställningen pågår till och med den 13 oktober. För dig som inte har möjlighet att se utställningen så finns utställningskatalogen, som är fylld med bilder och texter, att köpa här.

Mer information finner du på museets hemsida. En presentation av utställningen med bilder på några av de utställda smyckena finner du på Klimt02.

torsdag 5 september 2013

Inspiration: Pärlade cabochoner



Pärlade pärlor känner de flesta till, men har du sett pärlade cabochoner? Leela använde sig av pärlade "halvpärlor" för sitt prisvinnande halsband Rusty Echinacea, som du kan se här på hennes blogg.

Exempel på halvpärlor att pärla för att skapa pärlade cabbar kan du finna här.

Shoppingtips: Pärlshopping live på PUSS





Även i år erbjuder pärlträffen PUSS i Täby en "minpärlmässa" som är öppen för allmänheten. Lördagen den 5 oktober finns sex butiker (2 Stenar, Anjalu, Beaded Jewelry, Smyckerian, Suzahlsa Design och Pearlized) på plats på Täby Park Hotel kl. 10-18.

Mer information  finner du på PUSS hemsida.

onsdag 4 september 2013

Nyhet: Swarovski Elements Innovations Fall/Winter 2014/15






Swarovski har presenterat sina senaste nyheter, Innovations Fall/Winter 2014/15. Nya färger för i år är Crystal Lilac Shadow och Dark Moss Green i kristall samt Crystal Blackberry Pearl på pärlimitationerna. Dark Moss Green är en turmalingrön färg som kopplas till den nyekologiska trenden medan Blackberry är en djupt bärfärgad lila pärla, som Swarovski beskriver som "this season's leading fashion shade" -- till lycka för alla som älskar lila. Crystal Lilac Shadow är en yteffekt som skimrar i ljuslila och guld.

De nya formerna inkluderar pärlhattsformade Dome Bead, som kommer i två storlekar, Crystal Coin Pearl, Triangle Pendant, Urban Pendant (inspirerad av dog tags), Solaris Fancy Stone, Clover Pendant, Heart Crystal Button och asymmetriska Sweet Heart Fancy Stone.

Swarovski presenterar även vad de kallar Full Coating technology: "an eye-catching, high-intensity metallic coating in 26 colors and 6 effects across the Beads assortment." I princip AB2x på andra pärlformer än bicones verkar det som -- se bilder här.

Bilder och mer information kring den nya kollektionen finner du bl a på swarovskisajten Create Your Style och i senaste numret av Swarovski Elements e-tidskrift. På Create Your Style kan du även finna ett kompendium (pdf-fil) med gratisprojekt som inkluderar säsongens nyheter.






tisdag 3 september 2013

Tävling: Four Seasons Challenge 2013/2014




Brittiska Stitch 'n' Craft Beads har nyligen presenterat sin nya årslånga tävling/utmaning, som i år har titeln The Four Seasons Beading Challenge. Tävlingen, som är en s k kittävling, pågår från augusti i år till juli nästa år och temat är, som namnet anger, de fyra årstiderna. Tävlingen är uppdelad i fyra kvartal, ett för varje årstid, och därmed fyra s k challenge packs (20 GBP, värde 40 GBP) som du måste införskaffa för att delta. Varje kvartal ska du alltså skapa något (halsband, armband, tredimensionellt föremål eller fritt val) på årstidens färgschema och inkludera komponenter från kittet. Första kit ut har tema sommar.

Tävlingen har fyra kategorier, vilka definieras på tävlingshemsidan: beginner, intermediate, advanced och professional. Vinnaren i varje kategori får ett presentkort i butiken på 75 GBP. Notera att jurybedömning sker i butiken, vilket innebär att bidragen måste antingen skickas in eller lämnas in direkt i deras fysiska butik.

Fullständig tävlingsinformation finner du här.

Noterat: Bead Trends nedlagd






Nu i sommar lades den amerikanska pärltidningen Bead Trends i och med julinumret. Förlaget som ger ut tidskriften, Northridge Publishing, motiverar beslutet med att de vill satsa på sin kärnverksamhet, scrapbooking och korttillverkning. Prenumeranter kompenserades med ett all-access digital pass till förlagets sju publikationer under den återstående prenumerationstiden.

Efter nyheten om nedläggningen var det fortfarande möjligt att köpa lösnummer, tryckta eller i e-format, från förlaget, men nu verkar tidskriften ha försvunnit totalt från hemsidan.

måndag 2 september 2013

Utställning: Ganoksin söker smycken med färg




Ganoksin söker just nu efter bidrag till den fjärde årliga upplagan av Ganoksin International Online Jewelry Exhibition, som detta år har temat "Changing Hues: Color Embraced by Metalsmiths Around the World".

Den nätbaserade utställningen är öppen för alla som arbetare med metall (metalsmiths) -- nybörjare och experter, proffs och amatörer -- från hela världen. Bidragen ska vara smycken med fokus på färg i någon form, t ex målade ytor, emalj, anodiserad metall osv. Det viktiga är att färgen dominerar. Om färg enbart används som accent eller fokalpunkt refuseras bidraget.

Du kan skicka in upp till sex olika bidrag. Eftersom det är en internetutställning så är fotokvaliteten mycket viktig -- foton som inte uppfyller kriterierna accepteras ej oavsett bidragets kvaliteter. Alla bidrag kommer att jurybedömas av utställningens curator, Beth Wicker, och ansvarige, Ganoksins grundare Hanuman Aspler.

Sista dag att skicka in bidrag är 15 februari 2014. Fullständig information finner du på Ganoksins hemsida.





Tävling: Haute Couture Beading Contest 2013





Den internationella pärltävlingen Haute Couture Beading Contest är tillbaka. Tävlingen går ut på att du ska skapa ett bidrag inspirerat av en av bilderna ovan. Det handlar inte om att skapa ett smycke som kan bäras med ditt valda klädesplagg utan att skapa ett smycke inspirerat av kläderna i sig, t ex färg, teknik, struktur, form, stil osv. Låt dina vildaste drömmar ta form i smycket.

Ditt bidrag -- du får tävla med max ett smycke -- ska vara gjort i pärlbroderi och/eller sydda tekniker (pärlsömnad). Tävlingsbidragen kommer att jurybedömas utifrån kriterierna kreativitet, originalitet, bärbarhet, koppling till vald inspirationsbild samt din förmåga att verbalt uttrycka hur modekreationen inspirerade ditt smycke. Som vanligt kommer där förutom juryns priser att delas ut ett "people's choice", ett hedersomnämnade som inte innebär något pris.

Sista dagen att maila in ett kvalitetsfoto på ditt bidrag är 15 november.  Fullständig tävlingsinformation finner du här.

söndag 1 september 2013

Nyhet: Pärlbloggen tillbaks på ordinarie schema





Sommaren är över för i år och i och med detta återgår pärlbloggen äntligen till ordinarie schema. Första veckan kommer att ha fokus på tävlingar och andra nyhetsbitar, delvis pga av en sjuk katt, som gjort att jag inte haft den planerade tiden att förbereda de första veckorna, men jag hoppas snart vara ifatt schemat igen.

Som inledning på "höstterminen" kommer här den vanliga summeringen av tidigare inlägg som fortfarande är aktuella alternativ är mer aktuella nu än när de skrevs, men som kanske fösvunnit långt bak i arkivet under de månader som gått. Främst gäller det tävlingar, men även några andra ämnen smyger sig in.


Tävlingar och utmaningar


Övrigt
Related Posts with Thumbnails