fredag 30 november 2012

Projekt: Smycken med fingerborgar


Fingerborgar har en form, som gör dem lämpliga som smyckeskomponenter. De kan användas som pärlhattar/koner/ändavslut -- eller vändas upp-och-ned och användas som hängen att fylla med det ena eller andra. De kommer även i många sirliga och dekorerade varianter, som är smycken i sig själva.

Ibland används fingerborgar i miniatyrer som blomkrukor och s k thimble gardens, något som även inspirerat smyckestillverkare. Ett romantiskt och blommande fingerborgshalsband finner du i Thimble flower necklace (se även nederst på sidan för andras variationer av projektet). En annan variant med knappnålar finner du hos The Wind and The Sail samt, inspirerade av henne, hos Shaken Together och Quiver Full of Blessings. Den senare använder sig av metalltråd för att slippa borra i fingerborgen -- ett bra tips om man använder en gammal fingerborg, som kan ha visst värde.

Det enklaste fingerborghalsbandet, som du även kan använda som en grund för egna variationer, finner du hos Pots and Pins.

Fingerborgar kan med fördel användas som kåpor för eklektiska halsbandstofsar av t ex sariband, kedjor, pärlor etc. Diane Cook hade ett sådant projekt i Belle Armoire Jewelry spring 2011 (se länken för bild och köpinfo). För mer inspiration från liknande tofsar/hängen, googla thimble tasssel. En helt annan typ av "tofs" med länkade pärlor kan du se -- dock utan tutorial -- hos kimmykats.


För ännu mer inspiration, se t ex fingerborgssmycken på Etsy.

Projekt: "Blinga" hängen och berlocker





Vissa gjutna berlocker och hängen i metall har små fördjupningar, som är tänkta för strasstenar. Ibland säljs berlockerna med fastlimmade strasstenar, men det är också vanligt att de säljs utan någon dekoration. Att då själv limma i små glas- eller kristallstenar kan vara ett sätt att göra dem lite lyxigare. Dessutom har det den fördelen att du själv kan välja färg och material när du köper berlocker utan stenar. Ovan användes t ex vintage glasstenar, som inte är så "blingiga", men vilka passade bra till den antikbehandlade guldpläteringen.

Det finns även lås och andra komponenter med plats för stora eller små stenar som enbart säljs utan dekoren. Se t ex Alacarte Clasps för ett exempel på detta. Utöver det finns smyckesdelar med plats för smyckestenar med platt baksida (cabochoner och flatbacks) samt filigran, som inte är tänkt för smyckestenar, men som beroende på utformningen går att limma flat- och/eller pointedbacks på (se här). Sedan finns även delar tänkta att användas med epoxilera/-kitt, som smyckestenarna fästs i för att efterlikna pavéfattningar. Läs mer om det här.

Du kan för övrigt skapa egna smyckeskomponenter i metalltråd med plats för pointedbacks, se Med smyckestenar och lim.


PS! För information om val av lim, se Lim och tejp.

torsdag 29 november 2012

Teknik: Clump beading






Om du är intresserad av att ska upphöjt/vadderat pärlbroderi kan du läsa om många olika varianter under Stoppat pärlbroderi -- reliefeffekter för pärlarbeten (som precis har blivit uppdaterat med fler varianter -- missa inte!).

En variant, som dock förtjänar en egen text är clump beading, en broderiteknik där pärlor sys i bågar i ett cirkelformat mönster. Stygnen påminner om stjälkstygn, men står upp mer än vad stjälkstygn vanligtvis gör. En gratistutorial till stygnet finner du ovan eller så kan du se videon direkt på Youtube här.

Jämför även med de "cirkelsydda" rosorna i Tredimensionella rosor i tre varianter.

onsdag 28 november 2012

Projekt: Kulramar -- från mini till maxi


abacus



En kulram eller abakus består av pärlor (kulor) på stänger i en ram. Ursprungligen var det ett räkneredskap som -- i olika varianter -- användes i både Europa och Asien under lång tid. Idag kan den användas som leksak eller pedagogiskt verktyg för barn, men även som en inredningsdetalj. Ja, en (fungerande) kulram kan t o m integreras i smycken!


Väggfasta och golvstående kulramar

Instruktioner till stora kulramar, som är tänkta som inredningsdetaljer (eller väggfasta pedagogiska leksaker), finner du hos bland annat Anything Pretty, Ma Petite Maison Verte och By Stephanie Lynn.

Små kulramar

Mindre kulramar för barn finns det många olika hemmagjorda varianter av, varav vissa är anpassade för att barn själva ska kunna tillverka dem. Några finner du hos She wears flowers, Education.com, Classroom DIY, TSJ photography, Our Busy Homeschool och Instructables.

Minikulram

Den sötaste minikulramen med swarovskikristaller finner du instruktioner till på Daily Portal. De flesta abakusprojekt använder sig av träpärlor, men varför inte lyxa till det lite?

Smycken

Ett armband med fungerande kulram får du instruktioner till hos Haha Bird. (Det finns även andra smyckesprojekt som tagit inspiration från kulramar, men som inte har rörliga pärlor/kulor. Se t ex Abacus Pendant och Abacus Earrings Tutorial.)


Foto: Leo Reynolds [via Flickr.com], använt i enlighet med CC BY-NC-SA 2.0

tisdag 27 november 2012

Jul: Ornament hangers



Julen närmar sig och det börjar bli lite i sista minuten att börja med julprojekten. Du kan hitta en del sådana här på bloggen i kategorin Jul. Julsmycken, julpynt, mistlar, granar, lacksigillsmycken, änglar och istappar är några teman som tagits upp sedan bloggstarten 2008. En del inlägg har ett par år på nacken, men förhoppningsvis fungerar länkarna ändå.

Idag är temat julgranskulor/pynt. Tips på julpynt och kulor finner du här. Dagens tips är lite mer specialiserat: de fokuserar på krokar för att hänga upp sagda pynt. Krokar kan göra det lättare att hänga upp kulor i julgranen än om de bara har en trådögla, men de kan också användas för att hänga upp pynt på andra platser där en ögla inte fungerar.

I sin enklaste form består en s k ornament hanger av en s-formad metalltråd, se t ex Art Bead Scene, Sue Beads och WigJig för instruktioner.

Men det här är en pärlblogg så vi ska förstås även ha pärlor på kroken. Pärlor kan användas för att göra en enkel, slät julgranskula lite elegantare eller för att matcha krok och kula/pynt.Pärlade krokar av olika slag finner du instruktioner till hos bland annat The Ornament Girl, Rockfront, Beadin' Path, LimaBeads, Craftsy och Mamie Janes.

För dina egna handgjorda julgranskulor så kanske julgranen är en allt för undanskymd plats (eller allt för utsatt för kattattacker). Och det är ju inte alla som kan eller vill ha en inomhusgran. Då kan man göra större krokar, som fästs i en fot som kan ställas på exempelvis ett bord eller i en hylla. De kan också användas som display vid försäljning av julpynt. Instruktioner finner du bl a hos Mamie Jane. Även vissa typer av smyckesdisplayer kan användas på samma sätt -- se t ex mitt pinboard för inspiration och tutorials.


Tips 1: Örkrokar kan också användas som små julpyntskrokar, se t ex Wreath ornament och Tis the season ornaments för exempel med olika typer av örhängeskrokar.

Tips 2: På nätet finns olika idéer för julkuledisplayer och alternativa sätt att dekorera med kulorna. Sök på exempelvis diy ornament display. Den här sidan kan vara ett bra ställe att börja.

måndag 26 november 2012

Swappar: Julkulebyte hos Slöjdakademin

Tidigare har jag nämnt internationella julpyntsbyten, men liksom förra året finns det också swappar för de som vill hålla sig inom landet. Ett sådant julkulebyte finner du hos Slöjdakademin.

Swappen går ut på att du gör en julgranskula i valfri teknik och material (som pärlor och smyckesdelar), vilken du sedan sänder till din av arrangören slumpvis utvalda bytarkompis senaste den 16 december.

Anmälningar tas emot fram till och med 30/11. Mer information kring bytet finner du hos Slöjdakademin.


PS! Behöver du inspiration? Se Julpynta med pärlor och andra inlägg i bloggens julkategori.

Tävling: Panduros pysseltävling


Panduro Hobby har en pysseltävling på gång, som kan vara av intresse för pärlare och smyckestillverkare. Tävlingen, som du kan läsa om här, går ut på att du ska dela med dig av ditt bästa pysseltips/-projekt i en video eller bildsvit, som visar hur man gör. Bland bidragen kommer kedjan att kora en vinnare, som får ett presentkort på Panduro värt 1 000 kr.

Mer information om tävlingen och vad du bör tänka på när du gör din video eller väljer ut dina bilder hittar du här. Fullständiga tävlingsvillkor kan du kika på här (speciellt viktigt för dig som är under 18 år!). Sista tävlingsdag är 14:e december.

fredag 23 november 2012

Lästips: Smycken av naturens skatter (recension)





Titel: Gör egna smycken av naturens skatter
Författare: Sarah Drew
Förlag och år: Känguru, 2012
Sidantal: 144
  
Sammanfattning: Idé- och teknikbok om att -- i skiftande tekniker -- skapa med naturfynd och upphittade objekt i kombination med mer traditionella material som silver.
Plus: Inspirerande bok för den som tycker om materialen och återbrukstanken. Många fina bilder. Många olika tekniker och material.
Minus: Vissa skulle troligen föredra fler "hela" smyckesprojekt.
Rekommenderas till: Den som vill skapa med upphittade föremål från promenader i naturen och stadsmiljö.

Gör egna smycken av naturens skatter är den svenska utgåvan av Sarah Drews bok Wild Jewellery. Den svenska titeln till trots handlar det inte bara om att använda sig av naturmaterial som man kan plocka upp i skog och mark, utan även sådant som människor slängt eller tappat -- något som skiljer sig från många böcker, som antingen fokuserar på återbruk eller på naturfynd. Ett exempel: där många skulle plocka upp snäckskal, stenar, drivved och strandglas från stranden så går Sarah lite längre och plockar även på sig spökgarn, nylonrepstrassel, sandslipad plast med mera. Författaren tvekar inte inför att blanda högt och lågt, vilket kanske framför allt märks i smycken där plast"skräp" blandas med silver.

Författaren ger många tips på hur man kan arbeta med många vitt skilda material. Tillsammans med den lite ovanliga mixen av naturmaterial och återbruk av skräp är detta bokens stora förtjänst.

Boken är uppdelad i tre delar eller teman: Skattjakt på stranden, Skattjakt i skogen och Skattjakt i staden. Varje del inleds med en presentation av de fynd man kan finna på respektive plats. Varje del utgår från miljön, från platsen där fynden görs, där projekt och inspiration vävs sedan runt respektive tema/plats och materialen där. Boken blandar några hela smyckesprojekt med tekniker och tillverkning av delar av smycken -- t ex ringstomme, hänge etc där du sedan får några förslag på hur delarna kan användas -- samt rena inspirationsbilder på smycken av andra smyckesdesigners. Tanken är att boken ska vara en grund på vilken smyckestillverkaren sedan skapar egendesignade smycken utifrån de tekniker och metoder som presenteras.

Teknikerna omfattar framför allt silversmide (lödning, cold connections/nitar), trådarbete, virkning och hartsgjutning, men du kan även finna projekt som använder sig av polymerlera och silverlera samt trädda och knutna smycken. Varje teknik/grunddesign beskrivs steg för steg i text och bild. I grundteknikerna, som ackompanjerar de tre delarna av boken, finns sådana bra och praktiska råd som hur man rengör fynd som oljiga fiskegarn, rostig metall, smutsiga fjädrar och benfragment. Du får också bl a lära dig att borra i olika material.

Stilen på smyckena varierar, men genom att ofta använda sig av silver och silversmide så kan hon skapa ganska eleganta smycken även med något så billigt som en plastbit. Några smycken tilltalar mig inte så mycket (speciellt Träpärlor med harts och -- trots en intressant teknik -- Virka med plast) och graden av elegans varierar. Men medan vissa böcker gör väldigt enkla och näst barnsliga -- i värsta fall smaklösa och hafsiga -- smycken av naturfynd och skräp så ligger fokus här ändå på en vuxen, välgjord stil.

Man bör dock betänka att några av material, som författaren också nämner, inte varar så länge utan är mer smycken för stunden (från en månad för smycken av bär) eller för ett par år. Andra material har dock obegränsad livslängd.

Boken förordar, som vi sett, att använda material som smyckestillverkaren själv finner och därför inleds boken också med praktiska råd och tips kring "skattjakt". Råd som kan bli lite väl självklara eller överdrivna för någon som är van vid att bo nära naturen (och gått i mulleskola), t ex "kläder efter väder", "glöm inte solskyddskrämen" och "se upp för klippor", men jag antar man inte kan vara nog försiktig om man aldrig rört sig i skog och mark förut. Speciellt om man får för sig att leta i en djup skog eller någon annan plats som personen inte känner till sedan tidigare. Stora pluspoäng för att boken nämner allemansrätten, speciellt då alla material som används i boken inte omfattas av denna rätt. Det gäller t ex ekollon, färska kvistar och dito bark samt fridlysta arter. Det kan även finnas speciella regler för naturreservat.

Tips: En sak som inte nämns i boken är att det i specialfall även kan vara så att kulturmiljölagstiftningen förbjuder att man plockar på sig vissa typer av material, som sten och slagg från platser eller element som är kulturminnesskyddade. Jag har nämnt det när jag skrev om bergslagssten.

En positiv detalj som också är värd att nämna är den detaljerade innehållsförteckningen. Man kan faktiskt använda den för att hitta precis det man letar efter -- något som kanske låter självklart, men som tyvärr inte alltid är det.

Har då boken några svaga sidor? Personligen tycker jag översättningen känns lite klumpig på sina ställen, men beroende på hur stor vikt man fäster vid texten så är det ett överkomligt irritationsmoment. Svagheten ligger nog främst i inriktning och det faktum att alla inte tilltalas av materialen och framför allt materialmixen. En person som vill skapa med naturfynd kanske inte är så intresserad av att läsa om trasiga reflexer, plastkassar och rostiga skruvar. En person som pysslar med återbruk av restprodukter och emballage kanske inte är så intresserad av att plocka  kastanjer, alkottar och fjädrar. En smaksak är också om man föredrar projektböcker där man kan följa en design från början till slut eller föredrar denna boks upplägg med fokus på tekniker och bara förslag på hur delarna kan användas.

Summa summarum är det dock en bok som bör tilltala många av de som gillar naturfynd och återbruk. Speciellt de som vill börja använda tidigare nämnda material, men också för de som kanske pysslat lite med naturfynd tidigare då bredden på material som används är lite ovanlig. Personligen var det lite av en ögonöppnare att se någon använda sig av strandfynd jag själv ratar (blå nylonrepstrassel och plastbitar) samtidigt som jag kunde få lite nya tips och idéer för de material jag brukar plocka på mig.

Det är en fördel om läsaren kan löda, men här finns ändå många andra projekt/tekniker och idéer för den som inte kan eller vill löda.


Tidigare recenserade böcker med inslag av naturfynd och/eller återbruk:

torsdag 22 november 2012

Teknik: Läggsöm med pärlor





Läggsöm (eng. couching) är ett relativt vanligt stygn inom pärlbroderi. Eftersom inte varje pärla fästs direkt i underlaget så är det inte det starkaste stygnet, men däremot ett av de snabbaste. Det är också användbart då man använder pärlor, som har små hål, vilket gör det svårt att sy genom dem flera gånger. Läggsöm passar även då man behöver använda en grov tråd eller vajer för pärlor och det skulle vara svårt att sy genom underlaget med pärltråden.

Läggsöm används också till andra detaljer än själva pärlorna i pärlbroderi, t ex kulkedjor och blixtlås vilka inte har hål att trä tråden genom.

En eller två trådar?

Läggsöm kan sys på två sätt. Antingen med två separata trådar och nålar där ena tråden används för att trä pärlorna på och den andra används för att sy fast den första tråden med små osynliga fäststygn. Eller med en tråd, som man först trär upp pärlorna på och sedan syr genom tyget/underlaget för att gå tillbaks och sy fast tråden.

Många pärlsidor visar enbart läggsöm med en tråd, troligtvis för att många finner det enklare att bara arbeta med en tråd/nål åt gången. Oftast inte finns någon anledning att använda olika sorters trådar utan samma tråd används både till pärlorna och fäststygnen. Att sy med en tråd passar speciellt bra till kortare längder där man inte har lika stort behov av att korrigera antalet pärlor eller trådspänningen efter hand.

Att sy läggsöm med två trådar passar bra till längre längder där det kan vara svårare att få antalet pärlor exakt rätt utan att linjen blir knökig i slutet. Du riskerar inte heller att dra åt tråden för hårt när du börjar sy fäststygnen.

Det finns också ett arbetssätt, som enbart fungerar med två trådar: Ska du brodera mycket med samma pärlfärg eller pärlmix så kan du också göra stygnen rationellare att sy genom att först trä upp alla pärlor på trådrullen och sedan sy fast dem bit för bit direkt från rullen (se t ex A-Z of Bead Embroidery för exempel på projekt som broderas på detta vis). Snabbast går det förstås om du har en bead spinner att trä upp pärlorna med. Frestas inte att använda pärlsträngar direkt från hanken om du använder pärlor på hank då den tråden inte är gjord för att tåla allt för stora påfrestningar.

Men framför allt passar metoden bra när du syr med pärlor som har vassa hål eftersom du då kan välja att trä pärlorna på något slitstarkare än pärltråd, t ex tunn flexibel smyckesvajer eller metalltråd (t ex craft wire), och sedan använda en tunn pärltråd eller brodergarn till fäststygnen. Vajer och metalltråd går inte att brodera med, men på detta vis kan du kombinera en stark vajer för pärlorna med en smidig tråd som sys genom tyget/underlaget. Vajern/metalltråden förs genom underlaget i början och slutet av varje stygn och fästs på baksidan med små fäststygn.

Instruktioner

Instruktioner till läggsöm med en tråd finner du bl a hos Pärlplatsen, Bead Pattern Central (pdf-fil) och CQ Magazine online. Instruktioner och tips på när stygnet passar finner du hos Robin Atkins (pdf-fil, s. 51) och

I gratisartikeln Basics of Seed Bead Embroidery beskrivs hur du syr läggsöm med en tråd i "sektioner", dvs du syr en bit som ovan, sedan syr du genom den sista pärlan med fästtråden och trär på en ny rad pärlor direkt, vilka sedan sys fast. I samma artikel finner du även instruktioner till läggsöm med två trådar.

Tydliga instruktioner till läggsöm med två trådar finner du också hos bl a hos Rissa's Pieces.

En variant på läggsöm där två trådar med pärlor fästs samtidigt i ett flätmönster finner du hos Sempstress.

En variant där pärlorna sys i cirklar har tagits upp tidigare i Rosette applique beading. Se artikeln för instruktioner till hur man syr "läggsömscirklar" eller gå direkt till exempelvis Abigail och/eller Canku Ota. Notera att inte alla rosetter alltid sys med läggsömscirklar.

"Specialeffekter"

Vanligtvis så sys läggsömmen med en tunn pärltråd, som inte syns mellan pärlorna. Det finns dock speciella varianter på stygnet där tråden syns väl. Ett exempel finner du hos Jane Davis, som använder pärlgarn som är tjockt nog att synas mellan pärlor. (Hon experimentera även med att använda rocaillepärlor på fäststygnen.)

Linda Wyszynski använder sig i sin bok The Complete Photo Guide to Needlework av läggsöm för att sy fast enstaka och flera stavpärlor. Det som gör hennes söm annorlunda är att hon syr fäststygnen över pärlorna. Se bild hos Craftside.

Man kan även sy pärlorna med mellanrum, vilket du kan se ett exempel på och instruktioner till hos Carla. Hon använder trådar, som smälter in mot bakgrundstyget, men man skulle förstås även kunna sy med trådar i avvikande färger för en helt annan effekt.

onsdag 21 november 2012

Projekt: Smycken och smyckesdelar av plåtburkar



By Robert Ebendorf 3


Mönstrade och färgade brickor eller burkar av plåt, t ex godis- och kakburkar eller gamla kaffeburkar, kan vara ideala material för egentillverkade smyckeskomponenter -- både för den som gillar återbruk och för den som bara vill ha unika, mönstrade delar att skapa med. Jämför även med tidigare blogginlägget Smycken av aluminiumburkar, som använder sig av den tunnare, men ofta lika mönstrade och färgglada, metallen från läskburkar.

Instruktioner till diverse smyckesdelar och smycken finner du bl a hos Lorelei (pärlhattar), Jewelry Making Daily, Katalina Jewelry, Fanciful devices och The Pink Hare (hur du klipper upp en burk). Instruktioner till hur du kan nita fast burkbitar lager-på-lager finner du hos FluxPlay. Se även böcker som Custom Cool Jewelry, Skapa unika smycken och Color, Heat, Set & Fire, vilka alla har enstaka projekt med återbrukad plåt.

Kanterna på plåten måste filas ned för att vara behagliga att bära nära huden. Det finns olika sätt att motverka problemet med vassa, tunna kanter: man kan limma fast filt på baksidan, nita/skruva/limma/"sy" fast plåten på ett annat underlag, använda en infattning (egentillverkad eller köpt), baka in i en ram av polymerlera, limma en klar cabochon över metallen osv. En del nämns i länkarna ovan, andra är det bara att experimentera själv med.

Själva motivet kan också "altras", t ex genom att sandpappra bort färgen längs kanterna, måla på plåten, stryka över cracklemedium eller patineringsvax, stämpla med bläck (och ev. embossingpulver), använda rostig plåt (lacka, annars fortsätter plåten att rosta snabbt), limma fast utsmyckningar (från små pappersbitar till blinginga strasstenar) osv osv.


Kapsyler
Förutom plåtburkar så kan du hitta intressanta färger och mönster i kapsyler av metall, se 365 saker att slöjda, Cri's Page och Crissy's Crafts för några exempel på hur de kan användas (med motivet synligt till skillnad från s k bottle cap pendants där ovansidan blir baksida). En bra teknik att kunna när man arbeta med kapsyler är att platta till dem, se exempelvis Ink Stains, We will always have Paris (använder en Sizzix) och/eller Go make something för instruktioner.


Foto: Dauvit Alexander [via Flickr.com], använt i enlighet med CC BY-NC-SA 2.0

tisdag 20 november 2012

Nyhet: Öppet hus på BeadStyles hemsida



Imorgon och en vecka framåt, 21-27 november, håller BeadStyle magazine ett "virtuellt öppet hus" på sin hemsida. Det innebär att du som inte är registrerad användare på hemsidan eller prenumerant kommer att kunna få tillgång även till projekt, artiklar, gallerier och andra funktioner, som annars bara är tillgängliga för dessa grupper. Att registrera sig är gratis och innebär att du bl a kan delta i forumen och ladda ned vissa gratismönster, men som prenumerant finns där ännu fler mönster med mera som andra vanligtvis inte kommer åt.

Teknik: Glasgravyr


necklace_dragonfly_black2


Glasgravyr kanske mest associeras med presenter till dop och bröllop, men kan även användas för att rita på glashängen och -pärlor. Tekniken används bl a för att skapa motiv på dichroglas före fusing, men kan även användas på många andra typer av glas, från vanligt klarglas till speglar.

Gravyr är ett alternativ till att etsa glas, vilket du kan läsa mer om här. Instruktioner till att trumla och borra glas finner du här. För gravyr i andra material, se Gravyr med hand- eller elverktyg samt Borra och gravera i sten.

Svenska instruktioner till att gravera in mönster i glas finner du bl a hos Slöjd-detaljer och Hobbyman. Dremel har både en instruktionsvideo samt två skrivna instruktioner i projekten Gravera i glas och Glasljusstake.

Notera att man i ovanstående instruktioner genomgående graverar på tunt och klart glas där det är möjligt att fästa mönstret på glasets baksida. Om du graverar ett glashänge, som t ex har en välvd ovansida eller är opakt, får du istället rita upp mönstret på glasets framsida, vilket nämns instruktioner som de här och dessa på eHow.


DSCN0560


Att gravera mönster i dichroglas beskrivs bl a hos Glass Fusing Made Easy och Decals for Fused Glass. I det ena exemplet används gravyren för att skapa huvudmotivet, medan gravyren i det andra exemplet används för att skapa en mer levande bakgrund.

Tänk på att det gör stor skillnad om du graverar på glasets framsida eller på glasets baksida. I vissa fall kan man inte välja, t ex vid gravyr på dichroglas, speglar och opaka färger. På transparent glas har man däremot åtminstone ibland möjlighet att välja.

Foton: Amanda Siska (överst), använt i enlighet med CC BY-NC-SA 2.0, respektive Gabriela Kuhn, CC BY 2.0. [via Flickr.com]

måndag 19 november 2012

Utmaning: Bead Journal Project 2013



Bead Journal Project 2013



Det är dags att registrera sig för alla som vill vara med i Bead Journal Project nästa år. Fram till och med 26:e november har du på dig att anmäla dig om du vill delta i den nya upplagan av den årslånga pärlutmaningen.

Vad är då Bead Journal Project? Den första BJP startades 2007 av pärlkonstnären Robin Atkins och nu har alltså uppstarten för 2012 års utmaning börjat. Projektet innebär att du varje månad under året ska skapa ett "dagboksblad" med pärlor. Pärlbroderi är det vanligaste, men teknik så väl som storlek och material är upp till dig. Vad gäller storlek så är enda regeln att du måste hålla dig till samma format hela året, vare sig det nu är en stor tavla eller små knappar du tänkt göra. Pärlor måste ingå, men dagboksbladet måste inte vara helt täckt med dem. Eftersom det är en dagbok som ska temat varje månad vara något som hänt i ditt liv, en upplevelse, en känsla, en symbol, en viktig person eller liknande.

Läs mer om hur du registrerar dig här. Fullständig information finner du sedan på hemsidan för Bead Journal Project 2013. Bilder från BJP 2012 finner du här.

fredag 16 november 2012

Färger och finishar: Hurricane




Hurricane är benämningen på de tjeckiska glaspärlor som görs av glasmassa i olika färger, vilka rörts ihop innan pärlorna pressats. Eftersom många faktorer påverkar exakt hur färgerna blandar sig och skapar olika virvlande mönster är varje omgång glas unik och det mycket svårt att upprepa exakt samma nyanser och mönster.

Just strimmiga mönster är kanske de som många först och främst tänker på när de hör ordet hurricane, men färgerna kan även blandas på ett sätt så att strimmorna som syns i pärlorna ovan inte är lika tydligt. Storleken och formen på pärlorna påverkar också hur strimmigt glaset upplevs: mönstren blir tydligare i större och plattare pärlor än i små. Ett exempel kan du se i daggersen nedan.




Hurricaneglas ska inte förväxlas med glas som skiftar i olika färger eftersom det belagts med en ytfinish, vilket annars är vanligt på glaspärlor. I hurricanefärger sitter alla nyanser i glaset, inte på det. Detta innebär att det inte finns någon finish som kan nötas bort eller instabil infärgning som kan blekas eller fälla med tiden.


PS! Inte alla butiker använder begreppet hurricane om denna typ av glaspärlor. Färgerna kan ibland beskrivas som marbled (marmorerade) eller striped (randiga).

torsdag 15 november 2012

Lästips: Color, Heat, Set & Fire (recension)





Titel: Heat, Color, Set & Fire: Surface Effects for Metal Jewelry
Författare: Mary Hettmansperger
Förlag och år: Lark Crafts
Sidantal: 128
  
Sammanfattning: Bok om olika tekniker för att sätta färg och manipulera ytan på smycken av metall. Teknikernas omsätts i praktik i bokens 21 projekt.
Plus: Tar upp olika moderna material och tekniker för att skapa yteffekter, vilka inte tas upp i mer traditionellt inriktade böcker.
Minus: Mix som saknar fördjupning: mycket info kan man hitta gratis på nätet. Speciell smyckesstil och approach till metallarbete, som inte tilltalar alla.
Rekommenderas till: Den som gillar både traditionella och moderna material och vill ha en introduktion till att färglägga metallsmycken och skapa nya ytor på metall. Fördel om man gillar författarens rustika, lite grova, smyckestil.


Låt mig få säga en sak direkt: det här är inte en dålig bok, inte alls, men den gjorde mig besviken. När man köper en bok utan att ha läst den tidigare så gör man det med en viss idé om hur boken ska vara, man gör sig en bild av boken -- och den bilden stämmer inte alltid överens med verkligheten, även om man kikat på de previews som finns tillgängliga på nätet. Det blev väldigt tydligt med denna bok, som jag hade hoppats skulle vara ett komplement till min favoritbok, The Jeweller's Directory to Decorative Finishes av Jinks McGrath, och min favoritartikel i ämnet, Copper-Coloring Techniques av Pat Gullett. Framför allt vara det tekniker för att måla och färgalägga metallytor som intresserade mig och jag insåg kanske inte helt exakt hur stort eller litet utrymme dessa tekniker hade i Mary Hettmanspergers senaste bok.

Patina, färgpennor, emalj, akrylfärg, bladguld, silverfusing, cement/fogmassa, epoxilera, harts, embossingpulver, flussmedel, mönstrad plåt och syra för etsning: Hettmanspergers bok tar upp flera olika tekniker, material och idéer vilket är både positivt och negativt. Det positiva ligger i att här finns mycket som kan generera inspiration till egna smycken och det finns något för alla. Det negativa är att det lätt blir lite ytligt, man går inte på djupet med någon teknik eller något material. Läser man boken som en introduktion till patinering och färgläggning så är det inget problem, men för den som redan är ytligt bekant med metoderna så ger den inte alltid svar på de frågor man har efter att ha läst gratistutorials och korta artiklar på nätet. Boken är ett smörgåsbord med lite av varje, men det saknar McGraths encyklopediska och redovisande anslag (med fullständigt fokus på teknik och material, inte projekt), samtidigt som det inte fördjupar sig i någon teknik.

En sak som gjorde mig besviken var att skillnaden mellan olika färger inte alls berördes. Man kan använda akrylfärg, bilfärg (emaljfärg) och oljefärg skriver hon och sedan är det inte mer med det. Kvar sitter man med frågor om skillnaden mellan färger, hur bra olika färger fäster på metall, om det finns skillnad i opacitet och struktur, om färgen kan förtunnas, om det finns skillnader i torktid (oljefärg är ju ofta långsamt torkande eftersom den ska oxidera) osv. Hon nämner inte ens att lösningsmedelsbaserade färger kan vara lite omständliga eftersom de inte kan rengöras i vatten och allmänt inte ses som särskilt "gröna", men å andra sidan kan sådan färg sitta som berget. När det kommer till färgpennor så nämns inget om olika typer/fabrikat eller hur svårt det är att få färgen att sitta -- lite snopet när man tidigare läst artiklar som betonar vikten av rätt pennor för att lyckas. På ett foto ser vi en bläckdyna, vilket också nämns i bildtexten, men trots att bl a Vintaj gjort bläck till ett populärt medium för metall så tas det inte alls upp i boken.

Personligen hade jag gärna sett att boken ägnade sig lite mer åt grunderna när det kommer till att arbeta med olika färger och material eftersom det trots allt handlar både om material som är nya för många smyckestillverkare och material som ibland kan kräva lite eftertanke för att lyckas riktigt bra med. Boken omfattar 21 projekt -- ett eller två skulle kunna offras för att få mer plats till materialkännedom. Det är också i kapitlet med grundtekniker som vi finner en detalj jag verkligen gillade: foton med exempel på resultat av olika tekniker, t ex värmepatinering med flussmedelsmålning och bladguld på emalj. Synd bara att bilderna är så små. Större och fler bilder här hade verkligen fått igång inspirationen. Här får man nämligen en bra bild av hur resultatet kan bli -- och hur det kan variera.

En sak som förvånade mig när jag läst kapitlet var hur författaren inte ens nämner epoxiharts som kallemalj över släta eller mönstrade ytor, en "surface effect" som ofta används i både handgjorda och massproducerade smycken/smyckesdelar för att imitera emaljering (speciellt lite avancerade emaljtekniker som champleve, plique-a-jour och basse taille), men som inte tas upp alls så ofta som hartsgjutning. Här om något skulle det passa in, t ex med ett projekt där transparent harts används på några av Hettmanspergers etsade kopparplåtar. Men man kan ju inte alltid få allt: böcker har ett begränsat antal sidor.

Mer än halva boken ägnas åt projekt med något varierande svårighetsgrad. Det är definitivt en fördel om du kan löda och än mer så om du har en gasbrännare, men några projekt använder sig enbart av s k cold connection eller trådarbete. Du kan fortfarande få ut mycket av teknikdelen om du saknar grundläggande kunskaper i silversmide, men kanske inte av projekten.

Författaren föredrar snabba, rustika metoder framför finlir: hon klipper mex plåtsax eller hugger med mejslar hellre än sågar och gör hål med en syl hellre än en borr. Bra eller dåligt? Å ena sidan kan metoderna uppskattas av nybörjare, som inte kan hantera en guldsmedssåg och inte äger en borrmaskin eller som vill att smyckena ska bli färdiga snabbt, men å andra sidan kan smycken lätt upplevas som oskickligt gjorda och inte tilltala dem som vill lära sig mer exakta tekniker.

Hettmansperger har en speciell stil, en något rustik och grov stil som inte faller alla i smaken. Du kan se en del av projekten på förlagets blogg här. Både där samt här kan du ladda ned ett par av bokens projekt gratis. Länkarna kan ge dig, som inte känner till Mary Hettmansperger, en viss uppfattning om hennes smyckestil.

Boken har många infällda "galleribilder", smycken av andra smyckestillverkare som enbart ska fungera som inspiration. För dig som inte delar författarens estetik så kanske dessa är mer inspirerande än projekten. De visar också hur samma material och tekniker kan ge vitt skilda resultat beroende på hur, var och när de används. (Notera dock att några smycken gjorts med färger eller tekniker, som inte tas upp i boken, t ex grafitpennor, anodisering/eloxering, bläck och "jewelry lacquer".)


Sammanfattningsvis så verkar det kanske som om Hettmanspergers senaste bok har många dåliga sidor, men jag hoppas ändå det framgår att även om boken inte helt tilltalade mig så finns här en introduktion till material och tekniker, som kan vara av stort intresse för de som inte redan hört så mycket om dem. Har du däremot själv på egen hand experimenterat lite med materialen eller läst något om dem i tidningsartiklar eller på nätet så är det inte säkert att boken, trots att den är mycket längre än någon artikel, ger något nytt. Projekten passar framför allt den som gillar en lite rustikare, mindre perfekt smyckestil.


Tidigare recenserade böcker med liknande inriktningar:

onsdag 14 november 2012

Projekt: Kisvirágos






Kisvirágos betyder liten blomma på ungerska och är en ganska bra beskrivning av Panitas pärlsömnadsmönster/teknik. Instruktioner till det armbandet hittar du på Panitas blogg.

Några bra tips -- på engelska -- för att lyckas med mönstret hittar du för övrigt hos Beads for Brains och OTTBS. (Kika också gärna på denna blogg där pärlaren sytt upp mönstret i flera olika färgställningar.)

 Ett lite mer "utvecklad" beskrivning med fler steg-för-stegbilder kan du finna på Salon Bisera.


PS! Om du gillar kisvirágos så kanske du även skulle gilla Double diamond stitch, Pondo stitch och Hana-ami.


Foto: Panita


Färger och finishar: Vega och amethyst luster




Vega är en ametistlila lusterfinish som appliceras på pärlor i olika färger. Från början användes den främst på röda färger och det finns definitioner av vega som är just ametistfinish på siam ruby -- där finishen på andra färger kallas amethyst luster istället för vega. Men du kan även finna vega på andra färger, inklusive crystal clear och chalk där finishens egen lila ton framträder tydligt.

På vissa färger kan vega få en bronsaktig, metallisk lyster och en variant av finishen kallas just bronze vega eller bronze amethyst luster.

tisdag 13 november 2012

Lästips: Skapa unika smycken (recension)



Titel: Skapa unika smycken: vintage de luxe
Författare: Anna Örnberg
Förlag och år: Semic, 2012
Sidantal: 127
  
Sammanfattning: Smyckesprojekt med fokus på återbruk och vintagestil.
Plus: Vacker och inspirerande bok, som omfattar olika tekniker, material och stilar.
Minus: En känsla av att ha sett en del av det förr i amerikanska publikationer.
Rekommenderas till: Den som vill ha en svensk bok med fokus på vintage/återbruk och romantiska smycken.

Skapa unika smycken är en bok skriven av svenska smyckesdesignern Anna Örnberg. Här har hon fokuserat på att skapa smycken med återbruk och mixed media som röd tråd. Hon använder sig av loppisfynd, traderavinster, gamla pappersvaror och diverse smått och gott för att skapa unika och personliga smycken med en touch av vintage och romantik.

Det första som slår mig som läsare är den vackra utformningen av boken. Här har man verkligen försökt skapa en helhet där typsnitt, siddesign och foton går i samma vintageromantiska stil som smyckena. Boken är dessutom tryckt på matt papper, vilket bidrar till känslan. Det finns en del tråkigt och slarvigt designade smyckesböcker där ute -- det här är definitivt inte en av dem!

Boken har också en intressant struktur där varje kapitel -- med namn som Plåtkärlek, Glamour på burk och Tennt var det här! -- ofta börjar med foton på smycken eller delar av smycken och korta berättande textstycken om hur respektive smycke är gjort. Därefter avslutas det med instruktioner till tekniken som används. Grundteknikerna visas i slutet, inte början, av boken, ett upplägg jag personligen alltid gillar eftersom jag vill gå direkt på projekten och bilderna.

Projekten i boken är varierade och här används många olika material (vanliga och mindre vanliga) likväl som olika tekniker. Det borras, filas, sågas, hamras, sys, patineras lite, nitas, länkas, tennlödas (tiffanyteknik) och hälls harts. Svårighetsgraden varierar, men generellt så är det inte allt för avancerat och vissa smycken använder sig bara av grundläggande tekniker som lim. Materialen som används inkluderar bokmärken, dockskåpsporslin, urverk, läderskärp, spetsdukar, plåtburkar, drivved, knappar, (silver)skedar, dominobrickor, nyckelskyltar och tumstockar  -- samt förstås lite mer "traditionella" material som pärlor, berlocker, koppar, mässingsplåt, band och kedjor.

Med andra ord mycket att inspireras av och tycka om, men det finns ett men. Även om jag gillar många av smyckena och materialen så infinner sig dock snart en känsla av att jag har sett det här förr. Nackdelen med att inspireras av återbruks-/vintagetrenden och vad som varit populärt på Etsy de senaste åren är att andra redan hunnit publicera projekt i samma stil. Flera smycken påminner om projekt jag sett i t ex Belle Armoire Jewelry de senaste åren och knappberlockerna får mig direkt att tänka "men det där är ju hängena i Melinda Bartas bok" (med den skillnaden att hon syr med andra pärlor, fp istället för Örnbergs rocaillepärlor). Ångpunk i dess mainstreamversion -- urverk och kugghjul, nycklar och vingar -- har t o m avhandlats i en hel bok (Steampunk Style Jewelry från 2010).

Är det då ett problem att alla projekt inte känns sprillans nya eller som Örnbergsk originaldesign? Det behöver inte vara det eftersom inte alla läser amerikanska publikationer, speciellt inte de lite dyrare och mer svårtillgängliga tidskrifterna som Belle Armoire, och det är inte alla som redan är bekanta med denna typ av smycken eller teknikerna som krävs för att tillverka dem. För dem kommer innehållet troligtvis att kännas mer nytt, originellt och unikt. Och på svenska är det unikt, boken introducerar en annan typ av smyckestillverkning om man jämför med många andra svenska boktitlar. Dessutom finns det även för mig idéer, tekniker och detaljer jag kommer att ta med mig från denna bok. Och framför allt samlar den olika idéer och projekt i en och samma bok.

För att gå in på detaljer så finns det en negativ sak värd att nämna: listan med inköpsställen. Första gången jag läste boken så missade jag den helt eftersom den är tryckt i liten skrift nära bindningen på sidan två, dvs sidan före innehållsförteckningen, den där sidan där det mest brukar stå information om förlaget, tryckeriet osv. Varför inte göra en helsida med dessa länkar, vilket är vanligt i andra böcker? Det är inte mycket nytta med en lista som är näst intill osynlig för läsaren. I vissa fall nämns var du kan köpa ett verktyg eller material i boktexten, något som då också skulle kunna flyttas till en lättöverskådlig och väl synlig "resurssida". Boken känns så välgjord med genomtänkt disposition så varför behandlas listan, som kan vara en väldigt användbar resurs för nybörjare, så styvmoderligt?


Men för att summera är det här alltså en bok som jag gillade och kommer att titta i många gånger, även om jag redan har en hel del liknande projekt och teknikbeskrivningar i mitt lilla "pärl- och smyckesbibliotek" (jämför länkarna nedan). Det är en snygg bok med många projekt och idéer. Det är framför allt en bok med en typ av estetik som tilltalar mig. Dessutom är det förstås extra roligt att se en bok med denna inriktning på svenska: även om jag själv gärna läser engelskspråkiga böcker så vet jag att inte alla vill eller kan det. För dem som bara läser svenska böcker är det en liten guldklimp väl värd att ta en närmare titt på.


Tidigare recenserade böcker med liknande inriktningar:

måndag 12 november 2012

Tävling: Jul- och nyårssmycken hos Smyckestillbehor.se



Smyckestillbehor.se har en ny tävling på gång, som går ut på att skapa det vackraste jul- eller nyårssmycket. Som vanligt måste minst 50 % av materialet komma från butiken och du måste ha handlat i nätbutiken minst en gång under tävlingstiden. Du kan skicka in ett bidrag per lagd order (smyckeset räknas som ett bidrag).

Tävlingen pågår året ut: sista tävlingsdag är 31 december.

Fullständig information finner du på tävlingshemsidan.

Noterat: Flerfärgade läderremmar




Tycker du om brokfärgade och melerade snoddar så kanske "gypsy leather" är något för dig. Dessa 2 mm tjocka läderremmar är infärgade i flera olika färger i en stil som annars kanske främst känns igen från textila trådar och band.

Smyckestillbehor.se har läderremmarna i flera färger, som du kan se ovan. Du finner dem här (där du även kan hitta enfärgad, melerad lädersnodd).

Uppdatering: Snoddarna finns även hos bl a Suzahlsa Design och Fru Pärla.


Foto: Smyckestillbehor.se

fredag 9 november 2012

Teknik: Borra och gravera i sten





Sten är ett sedan urminnes tider populärt smyckesmaterial. Då som nu kan allt från den enklaste lilla strandsten till den dyraste ädelsten bli ett vackert och älskat smycke.

Det finns väldigt många olika tekniker för att forma sten, men här ligger fokus på det mest efterfrågade, borrning, samt gravyr, som är ett kul sätt att göra stenar till små konstverk eller affirmationssmycken. Rubriken till trots kan du även hitta lite tips på andra tekniker i slutet av texten: etsning, trumling, målning, kapning, slipning osv.

PS! Vill du ha lite inspiration för dina stensmycken så finns det bl a ett intressant pinboard på temat här.

 Borra i sten


Ett par saker att tänka på som nybörjare är att det är bäst att börja med mjuka stenar, t ex sandsten från stranden, eftersom det är betydligt enklare än att borra i hårda stenar. Självklart bör du också börja med att borra i stenar som du inte sörjer om de blir förstörda: det är lätt att borra snett, slinta osv de första gångerna.

En annan viktig sak att komma ihåg är att stenen ska kylas och det vanligaste här är att helt sänka ned stenen i vatten, vilket också binder stendamm, som annars kan skada lungorna. Mindre stenar bör aldrig hållas med fingrarna eftersom man kan slinta med borr eller tappa greppet och skada sig.

Det är vanligt att använda ett multiverktyg (t ex från Dremel -- ibland kallas verktyget också för detta, oavsett fabrikat, eftersom de är så stora) för att borra i sten, men kan också ha en vanlig elektrisk borrmaskin med stativ om den kan ta tillräckligt små borr. Ett lite dyrare alternativ är en liten pelarborr för arbetsbänken -- en sådan används bl a i Rio Grandevideon som tipsas om nedan. Oavsett val av maskin så behöver du också diamantborrstift.

Tutorials med steg-för-stegbilder kan du finna på flera håll på nätet. Några ställen att börja är hos Live in Art, Jenny Hoople, Etsy Metal och Mamas Minerals. Den förstnämnda, som jag tipsat om tidigare, visar även hur du borrar riktigt stora hål för att göra länkar/pärlramar av dina pärlor.

Rio Grande har många bra tips och råd i sina instruktioner här. De har också en video, How to Safely Drill Your Own Beads, som tipsar på ett bra sätt att hålla stenarna säkert på plats när de borras.

Hos Objects and Elements visas också hur du borrar i sten och framför allt visar de ett praktiskt knep: att borra med en hockeypuck som underlag. Pucken är ett bra underlag eftersom den är billig och hård, men inte skadar borret om detta borrar in i den. Pucken hindrar också att man borrar sönder vattenbehållaren.

För pärlor och många hängen borrar du rakt genom stenen, men du kan också borra enbart en bit för att fästa upphängningsöglor med stift. Det kan vara lite klurigare eftersom du måste använda ett smalt borr och ofta borrar i en tunnare kant än när du borrar ett hål rakt genom ett hänge, men det ger å andra sidan en fin upphängning. Instruktioner till detta finner du bl a här. I de instruktionerna används även en fiffig metod för att hålla stenen på plats.

Tidigare har jag recenserat danska boken Smykker af strandsten, som du kan läsa mer om här. Tyvärr är den lite svår att få tag på, vilket är synd då den tar upp många tekniker och idéer. Förutom att borra i sten visar den hur man kapar och sågar i sten samt hur man fäller in t ex metall eller smyckestenar.

För betydligt större hål i stenar, se Borra sjöstenslänkar.


Tips: Du kan också borrar små gropar i stenen och limma fast smyckestenar i dem.


Gravyr

Gravyr har tidigare tagits upp i Gravyr med hand- eller elverktyg, men där låg fokus främst på metall även om andra material som glas, sten och trä också nämndes.

Instruktioner till hur du graverar i sten med hjälp av elverktyg finner du hos bl a Lil Blue Boo (multiverktyg) och Dremel (gravyrpenna). Tips: Om du använder ett multiverktyg (ofta kallat en Dremel) så se gärna till att köpa till en böjlig axel så du kan hänga själva motordelen på ett stativ. Dels skyddar du elektroniken från vattnet och dels är det enklare att hålla i handstycket på axeln än att hålla om det klumpiga verktyget.

Gravyren kan framhävas genom att skårorna målas med en för sten anpassad färg eller förgylls med bladguld eller annan slagmetall. Här kan du se ett exempel där stenarna vaxas för att framhäva motivet.


Övriga tips och tekniker

Om du har Dremelverktyg så har företaget en sida där du får hjälp med att välja insatsverktyg (= borr, frässtift, gravyrstift, kapskiva osv) beroende på vilket verktyg du har, vilken teknik du ska använda dig av och vilket material du ska arbeta med. Du hittar guiden här.

Ska du kombinera glas och sten, t ex i ett strandfyndssmycke, så finner du instruktioner till att borra i glas här.

Hur du trumlar sten och andra material kan du läsa om under Stentrumla -- inte bara för sten.

Ett alternativ till att gravera glas är att etsa in motiv. Läs mer om ett sätt att göra detta i Etsa glas eller sten.

Tycker du det är omständigt att gravera så är en enkel och populär metod att skapa motiv på sten att helt enkelt måla eller rita på dem. Vanliga akrylfärger och permanenta märkpennor fungerar bra. Vissa lackar stenen efteråt för att motivet inte ska nötas bort för snabbt. Kan du inte måla så finns andra alternativ så som att använda sig av gnuggisar/rub-ons. Se t ex Craft & Creativity och Garden Mama.

Att kapa och slipa sten är andra vanliga, men lite mer komplicerade tekniker. Det finns mer information om detta på nätet samt i böcker som Smykker af strandsten (se ovan) och Slipa stenar (av David F. Olson, ICA bokförlag). Hur en stensåg används kan du se en video om hos Art Jewerly magazine -- en genomgång av sågen har de här. Ett exempel på arbetsgången från stenblock till färdig pärla eller hänge kan du läsa här.

Är du intresserad av att göra smycken med sten och/eller stenslipning så finns det två amerikanska tidskrifter som kan vara av intresse: Lapidary Journal/Jewelry Artist och Art Jewelry Magazine. De säljer också e-projekt. Den förra har också gratis "e-böcker" som Hunt, Cut and Set Gems och 5 Stone-Cutting Techniques and Projects.

torsdag 8 november 2012

Lästips: The Bench



The Bench är brittiska butiken Cookson Golds tidskrift för smyckestillverkare, som du kan läsa gratis på Cooksonmagazine.com. Tidskriften finns både i e- och pappersversion; den senare kan du beställa från hemsidan.

I dags dato finns det tre nummer av The Bench, som utkommer kvartalsvis, att läsa på hemsidan. Tidningarna innehåller intervjuer, trendspaning, projekt, produkter (från Cookson förstås), artiklar med mera. E-versionen är interaktiv i det att du kan kommentera varje inslag -- om du har ett FB-konto. I senaste numret finns även en undersökning där du kan önska vad du vill se i framtida nummer.

Tävling: Fashion Colorworks 2013




Den senaste upplagan av den årliga pärltävlingen Fashion Colorworks har presenterats. Som vanligt är temat för tävlingen årets trendfärger enligt Pantone Color Institute, vilka delats in i tre olika färgkombinationer, som du kan välja mellan. Varje bidrag ska med andra ord använda sig av någon av färgkombinationerna ovan.

Tävlingen är öppen för proffs och amatörer från hela världen. Du kan delta med upp till ett bidrag, som måste vara nytillverkat (som äldst från maj 2012), i varje färgkombination i varje tävlingskategori, dvs upp till nio bidrag. Kategorierna du kan tävla i är: Seed bead jewelry (mer än 50 % seeds), Finished jewelry (mindre än 50 % seeds) samt Seed bead objects. Tävlingsbidragen kan tillverkas av en enskild pärlare eller i samarbete mellan upp till fyra personer.

Förutom de jurybedömda vinnarna kommer även en vinnare av people's choice award att röstas fram via hemsidan. Priserna inkluderar presentkort från sponsrande pärlbutiker från USA, Storbritannien och Tyskland samt från pärltidningen Perlen Poesie.

Tävlingsbidrag tas emot mellan 1 april och 15 juni 2013. Fullständiga regler och övrig information hittar du här.

onsdag 7 november 2012

Projekt: Hängen med lacksigill




Julen är på väg och en sak många associerar med jul är lacksigill. Dessa sigill, som fungerar som stämplar, passar även att använda i lera av olika slag (polymer-, metall-, epoxi-, porslins- etc) för att göra hängen och berlocker. Sigill skiljer sig från vanliga gummistämplar i det att motivet blir upphöjt, ej nedsjunket, vilket ger en något annorlunda stil.

Hur du gör sigillhängen av (silver)lera kan du lära dig hos Katrina Alana. Hon har även ett tips på hur du kan "piffa till" sigill så motiven syns bättre här -- för metall skulle oxidering vara ett alternativ.

Hos A Charmed Life Designs beskrivs också arbetsgången, men det är dock ingen tutorial.


Egna lacksigill
Sigill säljs i bl a bokhandlar och pysselbutiker och ibland går det att finna vintage/antika sigill på nätet, men det kan vara roligare med unika motiv/mönster som ingen annan har. Det finns några olika tutorials på hur man kan göra egna sigill. Se t ex Craft Phesine, Kelfae, Ragehaus och Wholly Kao för exempel på olika material och metoder.

Det finns även flera säljare på Etsy, inklusive ovan nämnda Katrina Alana, som säljer sigill med av köparen designade motiv. Sök på custom wax seal för att finna dem.


PS! Gillar du att stämpla, se även Gummistämplar på olika material


Foto: Katarina Alana

tisdag 6 november 2012

Noterat: NaSeBeMo -- National Seed Beading Month




November innebär för många världen över NaNoWriMo (National Novel Writing Month). Inspirerad av detta vill Jen VanBenschoten på Beading Daily och Dulcey Heller lansera NaSeBeMo, National Seed Beading Month. Redan förra året skrev de om idén och i år är det dags igen. Här kan du läsa Jens blogginlägg om NaSeBeMo 2012. Dulcey har nämnt årets utmaning här.

Till skillnade från NaNoWriMo så finns det inget av en organisation fastsatt mål att nå utan det är upp till var och en att skapa sitt eget mål för månaden. Eller varför inte gå ihop i en grupp och sätta ett gemensamt mål för att på så sätt peppa varandra? På Beading Daily kan du få några förslag på mål som inspiration.

måndag 5 november 2012

Swap: 12 Days of Christmas Handmade Gift Swap



Lorelei's Blog


Om den förra internationella julswappen inte var något för dig så kanske Loreleis swap är av intresse istället. Hennes  12 Days of Christmas Handmade Gift Swap är inte en utan två olika swappar. Den ena är för handgjorda pärlor/hängen/smyckeskomponenter och den andra är handgjorda gåvor (vad du vill, t ex smycken, julpynt, grytlappar, tryck osv osv).

För att delta i swappen måste du vara beredd att skicka elva paket till lika många deltagare runt om i världen. Du måste också ha en blogg så du kan blogga om dina presenter, som ska öppnas en per dag med start på juldagen. Om du vill delta så anmäler du dig på Loreleis blogg och håller tummarna: endast elva personer kan delta i respektive grupp och dessa kommer att lottas fram bland anmälningarna. Du väljer själv om du vill anmäla dig till en swap eller båda.

De framlottade swappdeltagarna kommer att presenteras onsdagen den 7:e november.

Tävlingar och utmaningar: Novemberutmaningar





Ny månad betyder nya utmaningar för pärlare och smyckestillverkare. Här är en sammanfattning av aktuella månadsutmaningar (för andra under månaden aktuella utmaningar/tävlingar, se tidigare inlägg i kategorin Tävlingar och utmaningar). Som vanligt en mix av både rena utmaningar utan priser involverade samt utmaningar med tävlingsmoment och/eller utlottade priser. Numer finner du även några års- och veckoutmaningar utöver de månatliga i listan.

OBS! De flesta utmaningar håller på månaden ut eller avslutas upp till en vecka före månadsskiftet, men exakta datum kan variera -- några utmaningar har deadline i början eller mitten av månaden -- så läs regler och information noga för att inte missa din deadline. Ju fler utmaningar som läggs till listan, desto fler blir undantagen från regeln. Faktum är att de numer är så många att jag kommer att gå tillbaks och justera de utmaningar som har tidiga deadlines efterhand så återkom gärna och läs i mitten av månaden.

Se alla utmaningar efter brytningen.

lördag 3 november 2012

Tävling: Skapa med daggers (sista minuten-tips)




Om du gillar daggers så finns det just nu en tävling för dig. Spanska pärlbutiken Beads Perles Boutique har en halsbandstävling på g, som dock avslutas redan 9:e november (eftersom jag glömde bort att blogga om den tidigare). Ditt bidrag, som alltså måste vara ett halsband, ska innehålla daggers i valfri storlek och utförande, men självklart får du också lägga till andra komponenter så länge daggerpärlor dominerar. Bidraget ska vara i din egen originaldesign.

Finalister kommer att väljas ut genom en öppen omröstning (en röst per person där alla som är kunder hos butiken kan rösta). Bland dessa finalister kommer sedan en tävlingsjury att välja ut vinnaren, som får produkter till ett värde av 100 euro från pärlbutiken. Beads Perles förbehåller sig även rätten att dela ut ytterligare specialpriser.

Observera att du måste vara registrerad som kund hos Beads Perles för att delta. Fullständig information finner du på butikens hemsida här (spanska) och här (engelska).

fredag 2 november 2012

Utmaning: Challenge of Color





Det är dags för den tredje årliga Challenge of Color från Erin (Treasures Found). Årets färgutmaning och blog hop har fått namnet Earth as Art efter det bildgalleri av satelllitbilder som är inspirationen och utmaningen denna gång. Utmaningen har skapats i samarbete med Brandi Hussey som valt ut ett antal foton som hon skapat färgpaletter till. Varje deltagare kommer att få två slumpmässigt utvalda paletter med tillhörande bilder av Erin. Deltagaren väljer sedan vilken av dem som hon eller han vill använda för att skapa ett valfritt smycke eller accessoar (gärna med en eller flera art beads, men detta är inget krav). Det går också bra att använda sig av båda paletterna om det är svårt att välja.

Fullständig information hittar du på utmaningssidan här. Du kan anmäla dig senast på söndag 4:e november och antalet platser är begränsat till max 80 st. Datum för utmaningens blog hop är fredagen 30:e november.

Månadens pärlmix: November





Eftersom november är "min" månad var lila och koppar givna färger för månadens mix. För att skapa lite variation så byttes dock gröna favoritfärgerna mot mer turkos nyanser.

Cyclamen opal satin är en intressant färg från Swarovski. Normalt sett är den rosalila, en nyans som inte tilltalar alla som ogillar rosa, men när den får en satinfinish så blir den helt lila (förutom i motljus). Cassiopeia är en "specialare" i s k hurricaneglas, som består av tre olika nyanser i samma pärla: turkos/aqua, teal/grön och ametist. De olika färgerna framträder dock tydligare i den större storleken på daggers, som du kan se här (tyvärr är den storleken svår att få tag på och finns inte längre hos grossisten som lanserat dem).

Old rose ox är en typ av kopparplätering, som påminner om -- men inte är helt identisk med -- "antikkoppar". I fotot nedan har metallen bytts mot matte metallic copper glaspärlor.





Mixen fungerar även utan koppar och kan då mixas med metalldelar i silverfärg och svartoxiderat/gunmetal likväl som kopparfärg. Nedan syns en bonuspalett där kopparn bytts mot samma seeds som i fotot ovan.




torsdag 1 november 2012

Noterat/projekt: Personliga pärlor


I ett tidigare inlägg, Personliga tags, kunde du hitta ett antal tips på ställen som erbjuder (eller erbjöd) tags och hängen med personligt utformad gravyr eller motiv. Det finns dock även ställen som erbjuder specialgjorda pärlor med gravyr. Graverade pärlor skulle kunna användas till personliga namnsmycken, egenkomponerade citat- eller affirmationshängen eller som ett alternativ till tags med logo/tillverkarens namn.

Ett företag som erbjuder pärlor i olika material med en eller flera rader av text är amerikanska Innovative Surface Art. Företaget finns även på t ex Etsy.

Även Lilly Pilly Designs, som gör lasergraverade hängen och pärlor i främst trä och snäckskal, erbjuder specialbeställningar av graverade texter och logotyper/bilder. Du kan läsa mer om det här.

Ecuadorian Hands erbjuder färgade taguapärlor och -hängen med lasergravyr.

Det finns också en etsysäljare, Tammy Fakler, som erbjuder stansade ormlänkspärlor i metall.

 Föredrar du att köpa från svenska ställen så finns det många företag som erbjuder lasergraverade produkter. Även om de oftast på sin höjd visar berlocker och medaljonger på sina hemsidor är det möjligt att de även kan gravera på pärlor åt dig (som du troligen själv får förse dem med). Det kan vara värt att leta upp några företag på nätet eller i Gula Sidorna och göra en förfrågan. För personliga hängen och tags, se Personliga tags.


Gravera själv
Vissa material är relativt enkla att gravera så ett alternativ -- om du är stadig på hand -- skulle kunna vara att själv gravera hängen och pärlor. Du kan läsa mer om tekniken här.


Stansbara pärlor
Ett alternativ till att låta gravera pärlor -- eller själv gravera -- är att själv stansa motiv och/eller ord med metallstämplar. Detta fungerar förstås inte på alla pärlor. Metallpärlor som används bör vara av mer eller mindre massiv metall och inte ihåliga, vilket är vanligt, och de bör vara av en mjukare metall som t ex koppar, tenn, silver eller mässing. Som med alla stansade smyckesdelar är opläterad metall att föredra eftersom pläteringen kan skadas av stansarna. En plan yta är också att föredra eftersom det är svårt till omöjligt att stansa på en rund yta.

Förut hade Beaducation "stampable beads", men tyvärr har de utgått ur sortimentet. Medan många pärlbutiker säljer stansbara (eng. stampable) hängen och tags är det betydligt ovanligare med butiker som annonserar om stansbara pärlor. Vill du stansa pärlor så handlar det mycket och att testa sig fram för att se vilka pärlor som passar bäst.

Hur du stansar på metall kan du läsa mer om här.

Du kan också göra egna pärlor i t ex lera (polymer-, porslins-, metall-, epoxy- etc), som är enkelt att stämpla i med metallstansar, gummistämplar och lacksigill medan materialet fortfarande är mjukt. Trä-, harts- och (oglaserade) porslinspärlor kan också stämplas med gummistämplar och bläck -- se Gummistämplar på olika material. Du kan skapa personliga stämplar själv eller låta beställa från ett företag.

Noterat: The Jewellery Nobel Prize

Nobelpriset har inspirerat till informella pris som på ett eller annat vis är relaterade till Nobelpriset. Ett exempel är SF-bokhandelns Nåbelpris. Ett annat är The Jewellery Nobel Prize, skapat av Sanna & Karin som bloggar på smyckeskonstsajten Klimt02. 2012 års "priser" i kemi, fysik, medicin, fred och litteratur kan du läsa om här.

Klimt02 är en sajt dedikerad till nutida smyckeskonst och smyckesdesigners från runt om i världen, bl a kan du finna flera svenska smyckeskonstnärer representerade på hemsidan. Är du intresserad av samtida design och konst inom smyckesområdet kan det vara en sajt värd att titta lite närmare på.
Related Posts with Thumbnails