fredag 29 april 2011

Teknik: Blanda din egen kopparlera

Det finns färdiga kopparleror att köpa, både i form av pulver som blandas med vatten (från Hadar's Clay) och som färdig lera. Är du sugen på att testa att blanda din egen lera från grunden så hittar du instruktioner till detta på Instructables där pulveriserat xanthangummi, glycerin, destillerat vatten och majsstärkelse används för att binda samman kopparpartiklar till en massa som går lätt att forma och arbeta med.

Projektet ger också tips på hur du skapar trilobithängen från silikonformar med din egenhändigt skapade metallera.

Tänk på: Glöm inte att använda en bra ansiktsmask för att undvika att andas in pulvren, bl a gummit bildar en seg massa när den blandas med vatten -- vilket inkluderar saliv och fukt i din kropp.

Teknik: Diamond stitch och double diamond stitch


Diamond chains är i grunden varianter på (single-needle) RAW där man syr på ett lite annorlunda sätt så att det bildas diamanter snarare än kuber på rad. Många gånger står Kathy Rice som upphovsman bakom tekniken, men det finns även lite varianter som ger ett liknande resultat även om de sys lite annorlunda då man inte går genom alla pärlor två gånger och skippar "hörnpärlorna". Sådana varianter finner du i ett annat tidigare blogginlägg: Klassiskt kristallarmband.


Diamond stitch
Instruktioner till den enkla diamanttekniken finner du hos exempelvis Fire Mountain Gems (inkl. video) eller Beady Boop (pdf-fil). En kedja som alternerar mellan diamond stitch och RAW hittar du på BellaOnline. Tekniken kan användas som kedja (dvs bara en rad) eller sys till bredare pärlarbeten, vilket du kan se i exempelvis Kathy Rices projekt Christmas Tree Earrings.

Double diamond stitch
Det finns också en dubbel diamantteknik, som du bl a kan se en variant av i mitt halsband ovan. Denna teknik har bl a Robyn tagit fram. Tyvärr har sidan med instruktioner försvunnit i och med at Geocities gick i graven (alla sidor sparades dock på en annan sajt, som tyvärr numer inte är direkt barnvänlig att länka till). Varianter hittar du hos Ruby och Mu. Den senare använder även sin variant för att göra en pärlad infattning.

PS! "Vrid" rutorna och du får något som påminner om Gwen Fishers Super RAW.

torsdag 28 april 2011

Projekt och mönster: Fjäril i epoxi


Att täcka något med epoxiharts -- ett material som inte verkar förlora i popularitet för tillfället -- kan vara ett sätt att bevara och förstärka något som annars lätt skulle vara för bräckligt för smycken. Tidigare har jag nämnt exempelvis Försegla papper i harts, men samma princip kan användas på en mängd olika material.

På nya bloggen Resin Crafts visar Carmi hur du kan försegla en fjäril av fjädrar -- av den typ som är vanlig i pyssel- och inredningsbutiker -- i epoxiharts så den kan användas i smycken, t ex som ett halsbandshänge. Instruktionerna hittar du i inlägget Environtex Lite As A Glaze -- The Feathery Butterfly.

onsdag 27 april 2011

Noterat: Internationella berlockdagen imorgon


Imorgon, 28:e april, är det åter igen dags för International Charm Day (eller International Handmade Art Charms Day, som det officiella namnet lyder). Och det är inte för sent att komma på ditt eget sätt att fira dagen.

I januari, när årets upplaga av ICD presenterades skrev jag följande om evenemanget:
Liksom förra året kommer International Charm Day att genomföras den 28:e april i år. Som jag skrev inför 2010 års firande är dagen instiftad av Amber Dawn -- på bloggen Shiny little things beskriven som "the queen of charm swaps". Dagen har mottot Wear & Share och det hela handlar enkelt beskrivet åt att ägna en dag i de handgjorda berlockernas tecken. I fokus står s k art charms, unika handgjorda berlocker, vilka du kan läsa mer om här.

Du kan fira på många olika sätt, t ex genom att ge bort egentillverkade eller inköpta handgjorda art charms till nära och kära, byta berlocker med andra, skicka en RAK till någon som kan behöva en glad överraskning, ägna dagen åt att tillverka dina egna unika berlocker, ställa ut din kollektion eller göra något tillsammans med andra smyckestillverkare. Det centrala är att just fira de handgjorda små konstverken på ett eller annat vis. Ledorden är "sharing and caring" samt fokus på hantverket och de konstnärliga kvaliteterna i handgjorda berlocker snarare än att se det som en dag att sälja och hårdmarknadsföra sig själv.

Evenemanget är internationellt och giveaways, tillställningar med mera kommer att utlysas av deltagare i flera länder. Bland annat kan du delta i utlottningar genom att följa bloggen International Charm Day. Om du planerar att göra något speciellt för ICD, t ex publicera en tutorial, hålla i en utlottning/giveaway eller anordna en swap, så vill Dawn gärna veta, bl a så hon kan göra en blogroll. Lämna en kommenterar till denna post.

Projekt och mönster: Länka med smyckesvajer -- tips för "vajerstumpar"


SoftFlexGirl tipsar om hur du kan länka pärlor med smyckesvajer istället för metalltråd samt hur du kan göra öglor, som alternativ till (lödda) motringar, på sin blogg. Du hittar steg-för steginstruktioner i inlägget How to make Soft Flex connectors, jump rings and dangles.

Tips: spara överblivna stumpar av smyckesvajer för denna typ av projekt, som bara kräver små längder. På SoftFlex hemsida kan du hitta fler projekt, så som Waste Not Want Not Bracelet och örhängen, vilka passar just för att få användning för de där småstumparna av vajer, som man ofta får över när man avslutat ett halsband/armband eller när rullen tar slut.


Foto © SoftFlex Company.

tisdag 26 april 2011

Nyhet: Berry beads från Miyuki


Miyuki "hakar på" samma trend som PreciosaOrnela (f. d. Jablonex) och Matsuno och introducerar en jordnötsformad pärla. PreciosaOrnela kallar pärlformen för farfalle och Matsuno använder beteckningen peanut. Miyuki å sin sida har valt att kalla de nya pärlorna Berry Beads. För tillfället är pärlan bara tillgänglig i storleken 2,5x4,5 mm, men en större version på 3,3x5,5 mm kommer också att släppas. Denna form på pärlor lämpar sig väl i trädda smycken, men du kan även sy med dem, vilket du kan läsa mer om i detta blogginlägg.

Läs mer om berry beads på Miyukis hemsida.


Foton © Miyuki Co., Ltd.

Tävling: Metal Clay Mania -- metalleratema hos Bead Unique

Här kommer ännu ett tävlingstips med bara några dagar kvar för dig som vill delta. Senaste tävlingstemat i amerikanska tävlingen Bead Unique är Metal Clay Mania. Till och med 1:a maj har du på dig att skapa ett eller flera -- det är fritt fram att skicka in så många bidrag man vill -- alster av metallera (silver-, koppar-, brons-, guld-, stållera) inom någon av kategorierna art jewelry, home décor och/eller fashion.

Som vanligt bedöms bidragen efter originalitet och kvalitet i utförande med bonuspoäng för ovanliga sätt att använda materialen. Vinnaren får, även det i vanlig ordning, en årsprenumeration på tidningen och juryns favoriter -- inte bara vinnaren -- kommer att tryckas i augustinumret av Bead Unique.

Läs mer om tävlingen på Bead Uniques hemsida.

Tävling: Morsdagstävling från Artbeads

Amerikanska Artbeads har presenterat sin senaste tävling, som är öppen för amatörer som proffs i hela världen (som inte är under 18 år). Tävlingen heter Make It For Mom Challenge. Temat är nämligen morsdagskreationer.

Bidragen ska bestå av minst 50 % material från Artbeads. Det kan vara ett smycke, men även något helt annat -- bara det är gjort med pärlor. Senaste den 7:e maj ska du ha mailat in en bild på ditt tävlingsbidrag och på mors dag, söndag 8:e maj, så kan allmänheten börja rösta fram en vinnare, som vinner ett presentkort på 250 USD samt en chans att synas på Artbeads hemsida.

Mer information hittar du på Artbeads tävlingshemsida där du även kan se bidragen efter hand som de skickas in.

fredag 22 april 2011

Om bloggen: Gästbloggare?

Egentligen har bloggen tagit långledigt nu under påskhelgen, men jag ville passa på att skriva om en tanke jag haft ett tag, att låta andra skriva gästblogginlägg på bloggen någon gång då och då.

Syftet skulle vara att bredda vad som tas upp på bloggen, ge lite andra perspektiv genom att erbjuda en liten plats för andra att skriva ett eget inlägg om något pärl- eller smyckesrelaterat de gärna vill berätta för andra. Det kan vara allt från små tips till krönikor: en hyllning till peyote eller din favoritpärla, din egen videotutorial, en berättelse i text och bild om hur du tillverkar lampworkpärlor/fusade cabbar, beskrivning till ett gratis smyckesprojekt, pärlrelaterade resereportage, kanske tips för någon som vill starta en pärlbutik, en beskrivning av din erfarenhet av att använda pärlor som pedagogiska hjälpmedel, ett test av hållbarhet i olika material. Ja, vad du än känner för och som du tror någon annan pärlare kan tänkas vilja läsa. Det finns vissa ämnen jag inte tagit upp så mycket, t ex försäljning, av olika orsaker -- här finns plats för andra som är mer insatta att istället skriva om detta. Ämnena är helt fria, bara de är pärl- och/eller smyckesrelaterade.

Självklart är det inte en plats för att enbart göra reklam för sig själv eller sin egen verksamhet. Ledordet ska vara att gästbloggaren vill dela med sig av något till andra, inte bara skriva i egenintresse. Däremot kommer varje gästbloggare att presenteras, vilket inkluderar länkar till ev. bloggar, hemsidor eller annan kontaktinformation. Jag förbehåller mig rätten att säga nej till ämnen, som jag inte anser passar på bloggen. Tanken är att gästbloggandet ska omfatta ett inlägg, men självklart finns det möjlighet att återkomma som gästbloggare om man har bra ämnen man vill ta upp.

Så därför skulle jag gärna vilja få lite feedback: Vad tycker du som läsare om idén att ha gästblogginlägg? Bra? Dålig? Tveksam? Bryr dig inte om vilket? Vet ej? Berätta!

Skriv en kommentar (du kan vara anonym) eller skicka ett privat mail via kontaktsidan om du föredrar det.

Skulle du gärna vilja skriva på bloggen och har en idé redan nu får du gärna maila mig med ditt förslag/idé eller en färdig text -- gärna med någon bild (som du självklart har rätt att publicera) -- även om jag ännu inte bestämt mig för om jag kommer att genomföra detta. Huruvida det kommer att dyka upp gästbloggare beror dels på reaktionerna från er läsare och dels på om jag hittar gästbloggare med passande material. Men tveka inte att skriva redan nu, om du är intresserad av att skriva en gästbloggpost om något som intresserar dig.


Glad Påsk!

torsdag 21 april 2011

Tillbehör: Pärlvävar



För att väva behöver du någon form av vävram eller vävstol. Så även för pärlvävningen. Det finns en mängd olika typer av pärlvävar och vilken som passar just dig beror på flera faktorer så som budget, vilken typ av projekt du vill arbeta med och hur ofta du kommer att använda den. I artikeln Before you buy a bead loom finns flera tips på saker du bör tänka på innan du köper något.

En pärlväv kan i sin allra enklaste utformning vara en kartongbit -- såsom visas på 365 saker du kan slöjda -- eller ett skokartongslock som du slår varpen om. Det senare kan du se ett exempel på här samt på Pysselbolaget och det beskrivs även hos Horace Goodhue som menar att det inte är nödvändigt att skära skåror för varptrådarna. Men en pärlväv kan också vara mycket stor med flera olika typer av detaljer. Stora vävramar används i smyckessammanhang kanske inte inte minst för att väva s k slip loom necklaces samt även pärlade väggbonader. Däremellan finns medelstora vävar, som den på fotot ovan, som framför allt används till armband. Det finns också specialutformade vävar liksom traditionella vävar, t ex från indiansk tradition. Vissa vävar har justerbar längd.

Exempel på företag som gör många olika typer av vävar för pärlare är Mirrix. På deras hemsida kan du se exempel på moderna pärlvävar i olika storlekar. Andra exempel på olika vävar hittar du ho t ex Bearcat, Sharon Bateman (tube loom), Crazy Crow (adjustable loom) och Don Pierce (Larry the loom). För ännu fler varianter testa att bildgoogla eller kika hos en pärlbutik, som har tillbehör för pärlvävningar. Då och då kommer det dessutom nya, fiffiga pärlvävar.


Gör din egen pärlväv
Som synes ovan behöver det inte vara svårt att göra sin egen vävram eller -stol. Ovan fick du länkar till kartong- och lådvävar, men också att göra en ram i trä kan vara ett relativt enkelt projekt. Som bonus kan du dessutom anpassa väven efter dina egna behov, t ex i fråga om längd och bredd.

Det är inte svårt att hitta instruktioner på nätet. Sajten eHow har flera olika tutorials listade här (notera att vissa är instruktioner för själva vävningen, inte för att bygga vävramen). För dig som är intresserad av indiansk vävning kan de tre olika vävarna på sajten Canku Ota kanske vara av intresse. Där finner du bl a instruktioner till en gammeldags bågväv. En lite stadigare version av skokartongsväven, som görs med en trälåda istället, hittar du hos Beekman.

Du kan också göra en vävstol med vävsked, vilket gör att du kan väva med pärlor på samma sätt som man väver med tråd, det vill säga lägger inslagstråden med pärlorna mellan varptrådarna som separeras. Tips på hur du göra sådana pärlvävstolar hittar du hos Abigailscraftshowto.com. Hon beskriver även hur du väver med en "heddle loom".

Färger och finishar: Därför folieras smyckestenar


Många transparenta och opalina smyckestenar -- vare sig de är av glas eller plast -- folieras med en silvrig film på baksidan. Ska du limma fast transparent färgade cabochoner av glas eller sten på ett underlag (t ex vid pärlbroderi) så rekommenderas du ibland att först limma fast silverfolie på baksidan. Med stenar med platt baksida kan du också få en liknande effekt med en kistinfattning där silvret ligger direkt mot stenen.

Anledningen till detta syns tydligt i fotot ovan där du ser två ofärgade rivolis av kristall. Den till höger är folierad medan den till vänster inte är det. De är olika stora, men har samma slipning. Trots det glittrar den lilla smyckestenen mer -- på grund av folieringen. Notera hur folieringen inte bara reflekterar ljuset utan också gör fasetteringen tydligare. Hade stenarna varit färgade (ej opaka) så hade du kunnat se något av en skillnad i färg eftersom folieringen gjort färgen intensivare.

Folieringen gör också att stenens färg inte påverkas av bakgrunden. Hade t ex en flatbackkristall utan folierad baksida limmats på svart tyg skulle stenens färg påverkas av den starka bakgrunden. En ofärgad sten hade sett svart ut medan andra färger hade påverkats i varierande grad beroende på hur starka de är. Stenen hade dessutom inte verkat lika glittrande då underlaget absorberat mer av ljuset. Nedan ser du hur de två rivolisarna på fotot ovan ser ut fotade mot en ljuslila bakgrund.


Vad vill jag då ha sagt med detta? Silverfoliering påverkar hur färger och ljusglitter i en pärla eller smyckesten upplevs. Har du bara sett en viss nyans i en kristallpärla kan du uppleva den annorlunda i en rivoli eller annan folierad sten, inte bara för att den är tjockare än pärlan (vilket får transparenta färger att verka mörkare och intensivare än i små glasmängder) utan för att ljuset reflekteras annorlunda.

Du kan också använda detta själv om du vill ge t ex ett fusat glashänge, en glascabochon eller en rosenslipad transparent sten en extra glans eller framhäva en ljus färg, som annars lätt försvunnit mot en färgad bakgrund (t ex en tröja). Du får också en liknande effekt vid transfers på metallhängen där metallen lyser igenom ett transparent bildmotiv -- jämför hängena i inlägget Image transfers. Silverfärgade metaller ger en sval metallisk glans medan t ex guld- och kopparfärgade metaller också påverkar färgerna, vilket måste tas med i beräkningen.

onsdag 20 april 2011

Nyhet: Bokstavsstansar med runor och kyrilliska tecken


Smyckestillbehör.se har presenterat en ny sats med bokstavsstansar för metall (och läder) för dig som gillar fornnordiska motiv. De 24 stansarna/stämplarna omfattar en variant av den äldre futharken (även kallad den fornnordiska eller urgermanska futharken). Stansarna säljs i hel bokstavssats likväl som styckvis för dig som bara är intresserad av någon enstaka runa. Runorna är ca 4 mm höga och du hittar dem här.


Butiken har även tagit in ett set med stansar för det kyrilliska alfabetet, vilket omfattar 30 tecken med ca 3 mm höjd. Kyrilliska bokstäver förknippas kanske mest av allt med ryskan, men även i flera andra slaviska språk samt språk i länder som tidigare tillhörde Sovjetunionen använder sig av dem. Sedan Bulgarien blev medlem i EU är det också unionens tredje officiella alfabet (de övriga två är det latinska och det grekiska).

Du kan läsa mer om futharken och det kyrilliska alfabetet på exempelvis Wikipedia.


Fotnot: Runor syns inte så sällan i "new age" och ockulta sammanhang, b l på smyckesberlocker, men den "runmagi" som där utövas har inte så mycket med vikingatidens trollrunor att göra utan är utvecklade av en österrikisk ockultist i början på 1900-talet. Hans runalfabet, som ofta används i dylika sammanhang, har 18 bokstäver. Även den fornnordiska respektive anglofrisiska futharken används dock i diverse moderna runamuletter.


Foton är
© Smyckestillbehor.se.

tisdag 19 april 2011

Färger och finishar: Skillnaden mellan chocolate och cocoa


Chocolate och cocoa är två olika färgnamn. Choklad och kakao -- det låter som samma sak, eller hur? Kakaopulver har ju samma färg som en god (mörk) chokladbit. Dock är det så att som färgnamn skiljer de sig markant åt.

Choklad är precis som man kan gissa en opak djup (röd)brun nyans. Den kan skifta från riktigt mörkbrun till tydligt rödbrun. Den röda tonen blir inte minst tydlig om pärlan är matt (se rocaillepärlorna till vänster på fotot ovan).



Kakao däremot har samma färg som drickchoklad/varm kakao (eng. hot cocoa): en ljus brunbeige, som inte minst är vanlig på pärlimitationer. Ibland skulle den närmast kunna kallas för nougat. När färgen används i colour-lined seeds beads, som ovan till vänster, kan den ljusa bruna tonen vara tydligare än i de svalare nougatgrå pärlimitationerna. Det finns även en variant som heter galvanized cocoa: samma nyans, men med en metallisk yta.



Avslutningsvis finns det även en ljus chokladnyans, light chocolate. Den påminner ofta om nyansen på mjölkchoklad eller annan ljusare choklad.

Färger och finishar: Gilded marbled


Det finns många typer av pärlfinishar, inte minst bland glaspärlor. Ovan syns ett exempel på Tohos finish gilded marbled, en "ojämn" förgyllning som inte är heltäckande -- som på galvaniserade metallicpärlor -- utan just marmorerad så att pärlans egen färg skymtar emellanåt.

Gilded marbled finns endast i en handfull färger, som du kan se på Tohos färgkarta.



Toho har även andra marmorerade pärlor där en färg läggs ovanpå en annan i samma fläckiga finish som gilded marbled. På fotot ovan syns t ex marbled paque avocado/pink (eller marbled gold blush) och marbled opaque white/blue. För en fullständig förteckning på tillgängliga färger, se ovan nämnda färgkarta.

Liknande finishar som Tohos gilded marbled och marbled kan du även finna på inte minst tjeckiskt glas. Vanliga varianter är marbled bronze (bronze picasso), men de har även "tvåfärgade" marmoreringar som de på andra fotot. Jämför även picasso och travertin.

måndag 18 april 2011

Material: Argentium och Reflections -- sterling silver som inte oxiderar

Sterling silver är ett av de vanligaste smyckesmaterialen. Emedan det har många positiva egenskaper har den också relativt lätt för att oxidera (gulna och svartna), vilket många inte gillar. Detta kan motverkas genom att skydda silvret genom att lacka, vaxa eller på andra sätt täcka yta med en skyddande barriär. En annan klassisk metod är att rodinera silvret, dvs dra över det med en tunt lager av den silverfärgade metallen rodium (ibland kallat italiensk finish). Andra alternativ har inkluderat att helt enkelt välja andra vita ädelmetaller som vitt guld eller platina istället.

Men sedan några år tillbaks finns det nya silverlegeringar, som håller samma höga silverhalt som sterling, men där kopparn -- den beståndsdel som orsakar både oxidering och s k firescale i silvret -- bytts ut mot andra metaller som inte reagerar med syre på samma sätt.

Mest känd är kanske Argentium silver (nickelfri silverlegering med inslag av germanium), som blivit mycket omtalad för sina positiva egenskaper. Inte bara är den motståndskraftig mot oxidation, men . Argentium lär även gå att använda till wire fusing och granulering, vilket vanligt sterling silver inte passar för (då används istället finsilver, 999). Legeringen skiljer sig lite från sterling genom att färgen är ljusare än så väl sterling silver som platina. Legeringen är patenterad och varumärkesregistrerad. Argentium har en silver halt på 93,2 eller 96 %, vilket är högre än minimigränsen för sterling på 92,5 %.

Cookson Gold, en brittisk butik som specialiserar sig på material för ädelsmide, säljer en variant av sterling där kopparn delvis ersatts med zink, tenn och germanium. De kallar legeringen Reflections silver. Den beskrivs i princip i samma ordalag som Argentium. De säljer även en silvertråd vid namn Brilliante, som också är en sterling silverlegering motståndskraftig mot oxidation. Denna legering innehåller inte germanium utan indium (samt tenn, zink och koppar utöver 93,5 % silver).

Det finns även andra varumärken på liknande legeringar så som t ex De-Ox sterling och Sterilite, men få är lika kända och utbredda som Argentium. Hur bra de olika silverlegeringarna motstår oxidation kan variera och liksom med alla metaller som oxiderar påverkar även andra yttre faktorer som fuktig luft, närhet till havet och personkemi.

fredag 15 april 2011

Om bloggen: 1000 inlägg


Med dagens tävlingstips har bloggen nu kommit upp i inte mindre än 1000 inlägg på de knappt tre år jag bloggat. Vem hade kunnat tro det när jag började 1 juli 2008? Inte jag i alla fall, som uppskattade att jag på min höjd hade material för 2-3 månader om jag skulle blogga dagligen. Jag trodde också att dagligt bloggande inte bara skulle ta slut på material utan också ta slut på min energi och entusiasm för bloggandet, vilket visade sig lika fel. Nog för att jag tagit pauser då och då, men lusten att blogga har aldrig försvunnit helt. Och nu har jag alltså nått en ny milstolpe med tresiffrigt i min inläggsstatistik.

Det är väl lite kutym att i sådana lägen -- jubileum och milstolpar ifråga om inlägg eller antal bloggföljare -- att fira med giveaways, en tävling eller liknande, men tyvärr får ni klara er utan det denna gång. [Jag hade ingen jubileumstävling i somras heller, men det var främst av familjeskäl.] Ärligt talat var det först i måndags jag började inse att jag skulle nå 1000-nivån denna vecka så det har inte ens varit läge att fundera över eller planera någon form av speciellt firande. Men man ska aldrig säga aldrig. Är någon intresserad av en tävling eller utlottning och kan jag hitta något att ge bort (alternativt någon godhjärtad sponsor med större plånbok än min) så kanske det blir någon form av firande i efterskott...

1000 inlägg. Ja, tänka sig!

Tävling: De fyra elementen nytt tema hos Sirlig

Populaire wetenschap

Sirlig har presenterat en ny designtävling med det spännande temat De fyra elementen (luft, eld, vatten och jord). Du ska fritt tolka temat och utifrån det skapa ett bidrag, som ska vara inskickat senast 15 maj för din chans att vinna ett av tre hemliga pärlpaket (värde 150-500 kr). Läs mer om tävlingen på Sirligs hemsida.


Foto: Originals by Lars Lentz, MarcusObal, Jorgebarrios & Omniii. This version by Ischa1 at nl.wikibooks [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons.

torsdag 14 april 2011

Tävling: Skapa smycke utifrån Gerbera


Perle4U, som förra året höll en tävling kring ett annat pärlmönster, har presenterat en ny tävling med samma upplägg: Skapa ett smycke som består av minst en komponent gjord enligt mönstret till Gebera (se bilden ovan) och du har chansen att vinna presentkort i butiken eller ditt val av mönster. För att delta måste du köpa/ha köpt mönstret och följa det när du skapar din Gebera. Du får inte använda dig av några av de färdiga kiten utan själv komponera färgerna. I övrigt är det fritt skapande som gäller.

Fram till och med 19 juni (OBS! nytt datum) har du på dig att maila in ditt bidrag. Läs mer om tävlingen på Perle4U:s blogg. Mönstret Gerbera finner du här.

Pärlsort: Godispärlor


Dagens pärlsort är kanske mer nostalgi och något för den med barnasinne än något som du kommer att använda i dina smycken. Vem minns inte godishalsbanden och -armbanden, som man efter lite tjat på föräldrarna kunde få köpa från godisdisken i kiosken? Det är inte helt lätt att hitta någon konkret information om godishalsbandens och därmed godispärlornas historia på nätet. I USA verkar de ha dykt upp i slutet på 1950-talet, då importerade från Nederländerna. De säljs nu bl a som "retrogodis", inte bara för barn utan alltså även för vuxna som minns godiset från när de själva var små.

"Pärlorna" är små ihåliga flerfärgade godisbitar som främst består av sammanpressat druvsocker, vilket ger dem deras karaktäristiska söta smak. De är vanligtvis trädda på elastiskt snöre antingen i form av halsband eller armband i barnstorlek. Idag finns det även specialvarianter som extra stora halsband och hela smyckes-/pärlkit med godispärlor och tråd för kreativa och sötsugna barn.

Kreativa barn kan göra pärlor av andra typer av godis också. En hel del har hål och vi har ju till och med godissnöre att trä upp dem på. Det går även att göra "kakpärlor", vilket jag skrev om i Ätbara pärlhalsband av kakor.

onsdag 13 april 2011

Pärlsort: Toho SuperNova Hybrids


Toho SuperNova Hybrids -- eller bara Toho hybrids som de ofta kallas -- är en populär pärlsort, som skapat ha-begär hos många. Grunden är seed beads, triangles, magatamas, cubes och stavpärlor från japanska kvalitetsmärket Toho. Dessa pärlor har på beställning av amerikanska företaget Styarman Inc sedan fått ytfinishar applicerade i Tjeckien, ett annat framstående land inom tillverkning av glaspärlor. På samma sätt som t ex Swarovskis pärlor och kristallstenar ibland skickas iväg av grossisten för att få s k custom coatings.

Färgerna matchar många av de vanligaste finisharna på fire-polished och andra tjeckiska pärlor och kan därför med fördel användas tillsammans med dem. Det finns även tjeckiska seed beads i liknande finishar, men eftersom dessa har en lite annorlunda form och storlek finns det ändå ett stort sug efter japanska pärlor med tjeckiska yteffekter.

Liksom med många (kvalitets)rocaillepärlor varierar priset stort beroende på vilken finish pärlan har. Toho hybrids är inte de billigaste pärlorna du kan köpa, men priserna varierar som sagt stort -- apollo gold som syns på två av pärlorna ovan är bland de dyraste -- och färgerna gör att det kan vara värt att unna sig en lite påse någon gång. Eftersom upplagan är begränsad och pärlorna tar lite längre tid än normalt att tillverka (pga transporterna) så är det inte alltid helt enkelt att få tag i alla färger och former som konsument.

Du kan läsa mer om hybrids och se en färgkarta över alla tillgängliga former och finishar på Starmans hemsida Czechbeads.com.

tisdag 12 april 2011

Nyhet: Dags att anmäla sig till PUSS 2011

Från och med nu kan du anmäla dig till PUSS, en årlig pärlträff som hålls i Täby utanför Stockholm varje höst sedan 2007. I år är datumet att lägga på minnet 7-9 oktober. Information om workshops, tävlingar och övrigt angående schema för träffen kommer att meddelas senare.

Anmälningarna brukar ramla in fort och de 130 platserna ta slut snabbt så det gäller att inte tveka för länge. Tänk dock på att anmälan är bindande. Arrangörerna varnar också för att det kan finnas risk för att hemsidan kollapsar eller hakar upp sig om rusning uppstår. I sådana fall: avvakta och försök igen. Anmäla dig gör du på PUSS hemsida här.

Som butiksägare eller liknande kan du även bidra till träffen som sponsor -- läs mer om det här.

Hållbar utveckling: Läder -- välj rätt och undvik miljögifter




Skinn och läder kan vara mycket populära materialval för smycken. De är estetiskt tilltalande, håller bra och passar inte minst för unisexstilar och herrsmycken. Men som med så mycket annat finns där moment i beredningen av materialet, som kan vara tveksamt ur miljö- och hälsosynpunkt. När Naturskyddsföreningen undersökte vanliga skinnskor förrförra året så fann de rester av arsenik, kvicksilver och bly. Miljöpartiet lade vid ett tillfälle fram en motion till riksdagen om att kromgarvat läder och skinn borde klassas som miljöfarligt avfall.


Miljörisker med konventionellt läder
Problemet ligger inte minst i garvningsprocessen. Skinn (läder, mocka, nubuck osv) måste garvas innan det används för att materialet ska konserveras, men också bli mjukt och följsamt. En snabb och billig metod för detta är kromgarvning, som är den vanligaste metoden idag. Den ger ett läder som är mjukt, töjbart och lätt att färga. Men krom är en tungmetall och som sådan kan den inte brytas ned i naturen utan följer antingen med i avloppsslammet från garveriet eller hamnar i naturen när skinn- och läderprodukterna kastas. På soptippen kan kromet omvandlas till ett cancerframkallande ämne. Det är för övrigt inte ovanligt för människor att vara allergiska mot krom, som finns i många metallverktyg men även t ex vissa mässingspärlor och förkromade stålprodukter som smyckeskedjor, vilka ytbehandlas med krom för att få en bättre glans. Förutom krom förekommer även andra tungmetaller i kromgarvningsprocessen.

Vissa färgade skinn- och läderprodukter är dessutom färgade med så kallade azofärger, en typ av färgämnen som förbjöds i livsmedel i Sverige på 1970-talet på grund av de ansågs vara både allergi- och cancerframkallande (idag hittar du dem, tack vare EU, åter i godishyllan och färgglad cupcakes). Idag anses azofärgerna även ha samband med hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter hos barn. Azofärgerna kan tas upp genom huden från skinnprodukter, enligt Naturskyddsföreningen.

Slutligen kan vi även få i oss giftiga bekämpningsmedel som bromerad fenol -- vilken misstänks vara hormonstörande precis som bisfenol a, som idag sätts i samband med sådana folksjukdomar som diabetes, cancer och fetma -- då läder och skinn ibland besprutas för att förhindra mögelangrepp vid lagring och transport.

Kritik från miljörörelsen har sakta fått industrin att börja se över hur läder framställs. Det innebär dock inte att kromgarvningen helt försvinner -- faktum finns att vissa säljare lanserar sig sin produkt som miljövänlig trots att de använder sig av krom! De menar att produkten är miljövänligare eftersom de numer tar hand om  sitt restavfall på ett bättre sätt. Det förändrar dock inte problemet med exponering vid användning och risker när läderprodukterna kastas.


Miljövänliga val
För att undvika att bidra till miljöbelastningen och eventuella hälsorisker finns det dock ett alternativ, som dessutom inte är särskilt svårt att finna: naturgarvning eller vegetabilisk garvning. Vid denna process används biologiskt nedbrytbara vegetabiliska garvämnen, som finns i t ex ekbark, istället för tungmetaller. En process som bland annat används av många svenska garverier. Gör du tenntrådsarmband så lär renskinnet du använder med stor sannolikhet vara vegetabiliskt garvat. Naturgarvning är inte helt utan negativa miljöeffekter, men med god avloppshantering är det ändå ett betydligt miljövänligare alternativ.

Naturskyddsföreningen tipsar om att du som konsument har en laglig rätt att få veta om en produkt innehåller ämnen som är tillståndsskyldiga inom EU. Om du frågar köparen ifall lädret är kromgarvat ska denne alltså kunna svara på din fråga -- annars bryter de mot lagen.

Ännu ett miljöproblem kan vara var eller snarare hur djuret, som gett oss lädret, växt upp. Exempelvis säljer Tandy Leather Factory läder från sydamerikanska nötdjur, som inte bara är naturgarvat, men också garanterat inte kommer från djur som växt upp i regnskogen där denna viktiga naturresurs skövlas för att ge plats för storskaliga betesmarker. Det går inte att bortse ifrån att all djurhållning inte är i samklang med naturen och varifrån lädret kommer påverkar hur miljövänligt man kan se det som. Eftersom mycket läder kommer från kor hamnar vi i en diskussion kring exempelvis hur nötboskap påverkar växthuseffekten -- en fråga som expertisen inte är helt ense kring och som inte minst förs fram av grupper som av etiska skäl vill minska djurhållningen i världen. Nötboskap kan också ha positiv effekt på t ex biologisk mångfald då naturbetesmarker är otroligt artrika om de betas i enlighet med den traditionella hävden. Med renskinn så är djurhållningen en del av ett traditionellt levnadssätt. Till skillnad från många arter inom pälsindustrin så kommer läder och skinn från djur som föds upp främst för sitt kött eller sin mjölk.


Återvinning och syntetläder
Ett sätt att minska miljöbelastning är att återanvända läder från t ex en jacka eller väska när du gör smycken. Om lädret redan har använts under en tid så har troligtvis många av miljögifterna dessutom lakats ur det, vilket gör hälsoriskerna lägre än om du använt nyinköpt kromgarvat läder. Exempel på kreativ återvinning av skinn hittar du på bloggen At Second Street.

Det finns också alternativ till äkta läder och skinn, vilka inte minst marknadsförs som billigare alternativ eller veganvänliga sådana. Pläder är ett inte helt ovanligt namn på dessa alternativ. Dessa är oftast oljebaserade produkter som vinyl, vilka dels har negativ miljöpåverkan vid tillverkning och deponi -- och dels inte håller lika länge som äkta skinn och läder (det finns tunna skinn som inte håller för samma slitage, men mycket "riktigt" läder håller år ut och år in om du väljer kvalitet och typ efter användningsområde). Syntetiska läderprodukter, som inte håller lika länge, slits ut och då ersätts det med något nytt. När man jämför syntet och naturlig vara måste man alltså tänka på flera saker så som att ta hela livscykeln i beaktande och tänka på helhetsperspektivet (kor och renar blir inte bara läder utan även livsmedel, hornknappar med mera; betet kan ha positiva miljöeffekter). Det behöver dock inte innebära att det inte kan finnas syntetiska alternativ som är jämförbara med läder i en livscykelanalys eller i fråga om ekologiskt fotavtryck.

Vinyl kan för övrigt läcka bisfenol A, ett otrevligt hormonstörande ämne som sätts i samband med stora folksjukdomar som prostata- och bröstcancer, fetma och diabetes likväl som det har en negativ påverkan på fertiliteten och fosterutvecklingen.

Som alternativ till lädersnören används ibland vaxad bomull, men konventionellt odlad bomull har stora negativa effekter på både miljö och människa, vilket jag redan nämnt i Ett ekologiskt alternativ. Som artikeln berättar om finns det dock ekologisk bomull.


Vegetabiliskt garvat -- ett måste för vissa tekniker
Det är inte bara en fråga om miljö -- kromgarvat läder passar sig inte för alla typer av läderarbeten så som punsning (att stansa/stämpla mönster i läder) och pyrografi/glödritning. Personer som arbetar i läder kräver allt som oftast ett naturgarvat skinn utan ytbehandling för att få ett lyckat resultat.



Huvudsakliga källor:
Naturskyddsföreningens Grön Guide: Läder -- en giftig modetrend.
Wikipedia: Garvning

måndag 11 april 2011

Pärltillverkning: Blomklockor av krympplast

Om du gillar akryl-/luciteblommor så kanske Cathes Shrinky Dinks Flowers and Leaves är något för dig. Hon visar hur du kan skapa din egna kupade små blompärlor av krympplast -- med tillhörande lövpärlor/-berlocker. Med figurstansar går det enkelt och snabbt att skapa blommor och blad.


För fler projekt med krympplast, se Smycken av krympplast.

Projekt och mönster: Armband blir festfina skärp

Bijouterier kan återanvändas på många olika sätt för att skapa nya smycken och accessoarer -- och därmed ge nytt liv till smycken som annars riskerar att slängas. Till exempel har jag nämnt hur broscher kan konverteras till halsbandshängen här.

Martha Stewart tipsar om hur du kan sy fast vackra satin- eller grosgrainband i glittriga armband och använda dem som skärp. Passar inte minst bra till finklänningen. Artikeln innehåller även tips som hur du gör armband av broscher, pins av örhängen och s k bib necklaces av halsband.

Se även Göra om smycken är modemedvetet, Kreativ återvinning och återanvändning och Fynda på loppis, second hand och rea, som delvis tar upp just idén att återanvända gamla smycken. Annars är det kanske än vanligare att pärlare slaktar smycken än återanvänder dem i mer eller mindre intakt tillstånd. Ett annat sätt att återvinna bijouterier som broscher -- passar inte minst trasiga sådana -- finner du i Collage och tavlor av gamla bijouterier.

fredag 8 april 2011

Tävling: Tävla med Katiedids smyckesdelar


OBS! Ny deadline: 16 maj.



Katie Hacker och Beadalon har tillsammans presesterat Katiedids Design Contest, en tävling där du ska skapa med de av Hacker designade smyckesdelar som går under namnet Katiedids. Förutom att använda just dessa smyckesdelar får du också enbart använda tråd/vajer/kedja från Beadalon. Dessa komponenter från inte komma från något konkurrerande märke. I övrigt är det fritt fram att skapa. Tävlingen går ut på att du ska utforska möjligheterna med Katiedids: ledorden är kreativitet och originalitet.

En vinnare och två hedersomnämnande kommer att utses, vilka får priser som inkluderar signerade exemplar av Katies bok, Katiedids och andra Beadalonprodukter. Vinnarens alster kommer även att synas i Beadalons monter på Bead & Button Show 2011.

Senaste dagen att skicka in bidrag är 16 maj. Läs mer om tävlingen här.

Noterat: Läderrem med kedja

Lacet cuir 10 mm Noir chainette x30cm
Ett fint sätt att dekorera läder- och skinnremmar är att sy fast smyckeskedjor längs kanterna. Perles & Co har nu också tagit in en läderrem som kommer med kedjor redan fästade på kanten. Remmen är 10 mm bred och knappt 2 mm tjock. Den säljs i längder om 30 cm. Förutom svart läder, som på fotot ovan, finns den även i "leopard", flerfärgat läder med päls kvar. Klicka på bilden för att gå direkt till produkten där du även finner ett exempel på hur remmen ser ut i ett färdigt smycke.

Det kan för övrigt nämnas att butiken även tagit in många lås, som passar till just läderremmar.

torsdag 7 april 2011

Hållbar utveckling: Sveriges Natur om "miljösmarta" smycken

I senaste numret av Sveriges Natur (nr. 2/11), Naturskyddsföreningens medlemstidskrift, finns två artiklar på temat smycken. Här följer ett referat, men om du vill läsa hela artiklarna och inte har tidningen så finns de på tidskriftens hemsida: Kvicksilverfritt guld och Smartare smycken.

Mats Hellmark skriver hur kvicksilvret håller på att försvinna från norra Filippinernas guldbrytning tack vare en proaktiv gruvarbetarorganisation. Kvicksilver används i den småskaliga utvinningen då det är en enkel och billig metod för de enskilda guldgrävarna, men priset är miljöförstöring och hälsoproblem. Speciellt allvarligt har detta setts på då även barn, som reagerar fortare på miljögifter, är iblandade i arbetet. Nu har landets gruvarbetarorganisationer lyckats få ned användningen med 90 % och målsättningen är att kvicksilveranvändningen helt ska ha försvunnit 2015.

Fortfarande överskuggar dock de mer direkta farorna livet för gruvarbetarna: bl a uppskattas 7-10 personer dö under varje tyfonsäsong då hålen i bergssidan kollapsar över dem. Säkerheten är ibland bristande då en stor del av guldgrävarna saknar tillstånd, men den småskaliga utvinningen är viktig för den lokala befolkningens försörjning. De ansvariga för organisationerna hoppas på en framtid som säkrar småskaligheten och styr utvinningen mot säkrare, miljövänligare metoder. Se även detta bildspel.

Cecilia Bertilsson skriver under rubriken Smartare smycken om vilka alternativ det finns till miljöfarliga guldsmycken (det är inte bara en fråga om kvicksilver i Filippinerna utan guld ger upphov till stora mängder avfall). Hon tar bl a upp vintagesmycken, rättvisecertifierade Kazurismycken samt smycken tillverkade i återvunna material som porslin, tygspill, afrikanska flip-flops, bänkskivor med mera. Flera av materialen har jag redan tipsat om i bloggen så googla gärna för mer inspiration.

Lina Söderström från märket Florin, som bl a gör smycken av gammalt stött porslin, intervjuas och sätter fingret på något viktigt när hon ser en framtid för "schysta smycken":
"Vi konkurrerar med klädaffärernas bijouterier som säljs för några tior. Men för många börjar det bli uppenbart att det inte finns några billiga smycken. Det är alltid någon som betalar priset, genom låg lön eller usel miljö." (s. 69)
Artikelförfattaren nämner även "det allra senaste": kulbytardag. Det innebär att man tar några gamla smycken, som man tröttnat på, och klipper upp dem. Pärlorna samlas i en burk och byts med andra, som sedan skapar nya smycken av dem. Ett miljövänligt swaptema, med andra ord.

Teknik: Kombinera sydda tekniker

Inom pärlsömnad finns många olika tekniker. De kan användas för sig eller kombineras. Hur du kan gå från ett sömsätt till ett annat i ett och samma pärlarbete kan du få några tips kring i bl a Beading Dailys artiklar Indulge yourself with favorite bead stitches samt Tips for building bead structures. Hur du kan sy en rad brick stitch på peyote för att undvika den klurigare varianten odd-count peyote beskrivs för övrigt här.

I sin populära teknikbok Creative Bead Weaving ägnar Carol Wilcox Wells ett helt kapitel (kap. 7) åt just tillvägagångssätt när du ska gå från en teknik till en annan. Förutom de som nämns på Beading Daily får du bl a lära att gå från square stitch till peyote, från brick stitch till square och från chevron till (3-drop) peyote. Du kan se några av sidorna i kapitlet i Google Books begränsade förhandsvisning av boken här.

För några exempel på smycken där övergångar skapas från en teknik till en annan -- till skillnad från där olika tekniker används i olika delar av smycket eller sys samman i efterhand -- se t ex Pacific Discoveries, Elegant Mesh Bag, Hoopla och Bead Play. Rachel Nelson-Smith har i sin bok Seed Bead Fusion ett kapitel med projekt, som just kombinerar olika sydda tekniker.

onsdag 6 april 2011

Noterat: Mer färgstark patinerad metall


Jag har tidigare nämnt både LillyPillys nya MeTaL-serie och Missficklemedias handpatinerade pärlor och smyckesdelar samt -- tror jag -- Patina Queen. Men det finns förstås än mer spännande smyckesdelar där ute för dig som gillar looken med färgstarka patinor. Vissa av dem på närmare håll än Staterna. På bilden ser du 0,4 mm tjocka mässingstags i fina färger från Smyckestillbehör.se. De säljs i flera olika nyanser, men dock enbart i en form: runda. Du hittar dem alla här.



Den typ av patina som avses här är färger som appliceras på metall och upphettas -- vanligt bland skulptörer -- snarare än de oxidlager som man får fram vid oxidering med svavellever eller ärgning, som smyckesmakare annars ofta använder sig av. Ytan blir "levande" genom att patinan ofta är något flammig och ojämn precis som oxid kan vara.

PS! För fler säljare, som själv patinerar smyckesdelar och i vissa fall även tillverkar dem från grunden, sök på t ex patina copper eller patina brass på Etsy. Välj supplies och sedan 'handmade' för de mest relevanta resultaten. Notera att patina kan betyda mycket, ibland "bara" att metallen blivit behandlad med akrylfärg.


Foton är
© Smyckestillbehor.se.

tisdag 5 april 2011

Övrigt: Sötvattenspärlor blir garn

Att sötvattenspärlor, som inte håller tillräckligt hög kvalitet för att passa i smycken, mals ned är inget nytt. Detta pulver används bl a i kosmetika och för att tillverka pärlimitationer. Men pärlorna kan numer även användas för att ta fram ett fiber genom att mycket finmalt pärlpulver tillsätts vid spinning av viskos. Viskos -- även känt under namn som rayon och konstsilke -- framställs av cellulosa från träd eller andra växter som bambu, sockerrör och Sheng Ma. Det finns även en modernare, mer miljövänlig variant av cellulosafiber som kallas lyocell och är mest känt under varumärket Tencel.

Exempel på stickgarn, som innehåller dessa pärlfibrer, är Treisur Purlescent (15 % pärlfiber, 30 % Tencel, 55 % Sheng Ma-fiber) och Sublime Bamboo Pearls DK (70 % bambuviskos, 30 % pärlfiber). Garner med pärlfiber beskrivs ofta som mjuka, lätta och glansiga med vackert fall. De andas och har en fuktabsorberande förmåga, som gör kläderna de används i behagliga att bära. Men de beskrivs ibland även med ytterligare positiva egenskaper som att de, liksom bambuviskos, skyddar huden mot direkt uv-strålning (och därmed minskar hudens åldrande). Ja, faktum är att någon källa t o m menar att fibrerna kan minska risker för inflammationer och infektioner.

Garnerna tillverkas främst i Kina, vilket är föga förvånande med tanke på att de har en generös tillgång på just råmaterialet sötvattenspärlor.

måndag 4 april 2011

Utmaning: Aprilutmaningar


Ny månad betyder nya utmaningar på bloggarna. Som vanligt har vissa av utmaningarna priser involverade, medan andra (Margie and Me) är personliga utmaningar utan tävlingsmoment.


Art Bead Scene Monthly Challenge
ABS låter denna gång en tuschmålning från songdynastins Kina, Finkar och bambu, vara månadens inspiration (se bild ovan). Som vanligt har du månaden ut på dig att lägga upp ditt bidrag, men om ditt bidrag kommer in tidigt har du chans att bli uppmärksammad som Featured designer of the week under månadens gång. Priser kommer att presenteras imorgon, tisdag. Deadline för dig som vill delta i månadens blog tour är 28 april.


La Bella Joya: Margie and Me
Som vanligt får du två paletter, en skapad av Marcie och en från Margies bok, att välja mellan -- eller använd båda två. Temat för månaden är Hollywood glamour. 30 april visar Marcie vad hon har skapat och du kan lämna en länk till ditt utmaningsalster. 18 april är det "inspirationsdelardag".


Operation Tackle The Bead Stash: April Moodboard
Månadens inspirerande bilder innehåller en tuff, nästan lite "rå", vinkling på klassiska färgkombon rött, svart och vitt. För denna utmaning har du även friheten att välja bort en av de tre färgerna i din kreation. Sista dag att skicka in ditt bidrag är 30 april.


Vintaj blog Design challenge
Och som vanligt är fredag sista dagen att delta i Vintajs månadsutmaning för april, vilken denna gång har temat Woodland Blush. Föredrar du att redan nu börja på maj månads utmaning är temat för den My Favorite Things.

Om bloggen: Nya sätt att bläddra i bloggen


Nyligen har Blogger lanserat något som kallas för Dynamic Views eller dynamiska vyer på svenska. Detta är en funktion som bara fungerar på nyare webbläsare som Firefox 3.5+, Internet Explorer 8+, Chrome eller Safari. Funktionen är tillgänglig på alla blogspotbloggar, som är öppna för allmänheten och tillåter fullständiga feeds samt som inte avaktiverat dynamiska vyer i inställningarna.

För att se dessa dynamiska vyer lägger du till /view i slutet på bloggadressen. Vill du kika på Manekis Pärlblogg går du alltså in på manekisparlblogg.blogspot.com/view. Där kan du välja mellan fem olika alternativ för att titta på/bläddra bland blogginlägg eller bilder: flipcard, mosaic, snapshot, sidebar och timeslide. Exakt vad detta innebär kan du läsa i Bloggers hjälpartikel All about Dynamic Views for Readers.

Notera att en del bilder -- de som är länkade från externa webbplatser -- inte syns i dessa lägen, vilket gör bloggen bildfattigare än vanligt. Däremot är det enklare att bläddra mellan blogginläggen eftersom du får en större överblick med små sammanfattningar i ord eller bild av varje inläggen. Hittills är flipcard det läge som jag tycker gör bloggen mest överskådlig.

Dynamiska vyer är alldeles nytt och kommer att "finputsas" de närmaste månaderna. Det innebär att det kan finnas saker som förändras med tiden eller små detaljer som just nu inte fungerar som de ska.

fredag 1 april 2011

Pärltillverkning: Paljettpärlor

Det finns färdiga paljettpärlor att köpa, men du kan även göra din egna genom att linda in träpärlor eller styrolitbollar i paljettband. Instruktioner till detta finner du hos Martha Stewart. Resultatet är glittriga pärlor som du kan använda i smycken, accessoarer och heminredningsprojekt.

Material: Hartslera -- epoxikitt

Det finns många typer av lera att arbeta med inom fältet smyckes-/pärltillverkning. En typ av lera, som du kan hitta under varumärken som Crystal Clay, Apoxie, Ferido, Vitrium, DeCoRé, KlayResin, Epoxy Resin Clay, Sukerukun, Cosmos, Lumina, Milliput med flera, är hartslera eller epoxilera. Den kallas ibland även epoxikitt och används då i så väl modellbygge som lagning av exempelvis båtar och motorfordon. Liksom epoxilim (flytande epoxiharts) består den av två komponenter: harts plus härdare, som måste blandas. Detta gör du genom att ta en del av varje "lera" och knåda samman dem. När leran är blandad kan den formas och torkar sedan i rumstemperatur. Hartsen kommer i en "naturlig" vit nyans eller färgsatt med olika pigment. Det går också att själv färga vissa typer av hartslera med akryl- eller oljefärg på samma sätt som du kan göra med flytande epoxiharts.

Det finns två varianter av hartslera: en lite stadigare som kan användas för att skapa t ex hängen samt en mjukare variant (kitt), vilken inte minst används för att klä in pärlor med den eller fästa den i infattningar för att sedan trycka fast smyckestenar i leran. Det kallas ibland för pavé efter den typ av stenfattning inom ädelsmide som det efterliknar (se förklaring av fattningen här). Medan leran är nyblandad är den klistrig och fungerar som ett tjockt lim. När den fått härda en stund försvinner den klistriga ytan och den kan bearbetas som lera (du måste dock ändå använda non-stickunderlägg och skyddshandskar för att den inte ska fastna på arbetsbänken).

Leran härdar i rumstemperatur. Den är inte lufttorkande per se utan det är en kemisk reaktion mellan de två komponenterna (de innebär att leran även kan härda under vatten till skillnad från lufttorkande pappersleror etc). Liksom med epoxiharts och -lim beror härdningstiden på temperaturen i omgivningen: ju varmare, desto snabbare går det. Därför kan du inte arbeta med leran hur länge som helst: efter en viss tid börjar den hårdna och bli svår att forma till skillnad från leror som härdas i ugn (porslins-, polymerlera etc), vilka håller sig mer eller mindre mjuka tills de bränns. Ett sätt att få längre tid att arbeta med den är att lägga leran i frysen en stund eller arbeta på en sval plats.
Related Posts with Thumbnails