Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 8 maj 2011

Nyhet: Pärlbutikskartan uppdaterad, men med problem



Jag har idag ägnat eftermiddagen och kvällen åt att uppdatera pärlbutikskartan. Tyvärr strular Google Maps, vilket inte är första gången, vilket innebär att en del uppdateringar försvunnit, tillagda butiker ibland inte finns där de ska vara, några adresser står med utan att de har någon butiksinfo och info om respektive butik har bytt plats med andra butiker. I något fall verkar rubriken hamnat fel, men jag är till 99 % säker att åtminstone markörernas placeringar med tillhörande butiksnamn är rätt. I övrigt är informationen inte lika tillförlitligt pga av de tekniska felen. Det positiva är att några nya butiker tillkommit -- det negativa är att delar av informationen som finns på kartan numer är uppåt väggarna!

Så det som borde varit en enkel, om än tidsödande, uppgift har slutat med att kartan inte bara är dåligt uppdaterad utan även delvis rent felaktig. Sedan ett tid tillbaks är jag den enda personen som arbetar med kartan -- vid sidan av bloggandet, säsongsarbetandet, jobbsökandet och allt annat jag behöver göra (nej, att pärla var inte uppräknat: när det strular så här får jag inte tid till det). Tyvärr gör sådana här missöden, som Google får för sig ibland, att mitt engagemang för hela uppgiften svalnar eftersom så mycket jobb är i onödan. Att se många timmars slit -- av både mig och Pugglis som var med när kartan föddes fram -- försvinna är frustrerande och gör mig bara trött och less på det hela. När dessutom andra uppgift kräver tid av mig är det svårt att se någon vits med att försöka skapa något som bara förstörs av Googles tekniska fel.

Jag har inte gett upp helt utan kommer försöka imorgon också, men risken är att tiden som vanligt kommer att tryta och nödvändiga uppdateringar i informationen samt korrigeringar av de nya felaktigheterna kommer att dra ut på tiden.

Och om någon har förslag på en mer pålitlig och användarvänlig (gratis) karttjänst tar jag gärna emot det. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails