fredag 17 december 2010

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!


Idag bloggar jag här för sista gången i år. Nu tar jag paus över storhelgerna för att återkomma i början av nästa år. Det gäller dock bara Manekis Pärlblogg: jag kommer troligen att ta mig tid att skriva lite på så väl min personliga blogg, Wild roses and blackberries, som min nya färgbloggNätverket Inspira, som öppnar portarna idag.

Därför vill jag passa på att önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år samt tacka för alla positiva ord jag fått höra om bloggen under året och ert intresse för att läsa den. Tack också till alla bloggföljare, som är ett roligt tecken för mig på att ni gillar bloggen så mycket att ni vill följa den och visa andra att ni gör så. Tack också till alla er som länkar hit, vare sig det är i en blog roll eller länk på er hemsida eller tips på ett forum. Det är alltid lika roligt att få en indikation på att min blogg är läsvärd och uppskattad.

Vi ses igen 2011!


PS! Skriv gärna en rad här om du har några önskemål kring bloggen för "nästa säsong". All feedback är mycket uppskattad!

Nyhet: Manekis färgblogg på Inspira

Jag är väldigt förtjust i färg, men vill inte att det ska få överhanden på Manekis Pärlblogg där jag har så mycket annat att skriva om. Därför har jag i och med Nätverket Inspiras födelse valt att skriva en färgblogg för pärlare där. Just nu finns där bara ett inlägg och förvänta er inte samma bloggtakt som här (jag siktar på ett inlägg per vecka till att börja med). Men jag hoppas den kommer att bli lika intressant för pärlare att läsa som jag tycker det är kul att skriva om färg. Min förhoppning är även att varje inlägg kan leda till någon liten diskussion kring "dagens tema".

Vill du läsa min färgblogg finner du den här.

Teknik: Pearl embroidery

Mary Tudor and Charles BrandonAnneboleyn2


Med renässansen kom en ny världsbild till Europa. Medan medeltiden hade handlat om att försaka det jordiska började renässansmänniskan upptäcka sin omvärld och det vackra i materiella ting. Bland annat innebar det att klädedräkt och smycken blev mer och mer överdådiga. Även under medeltiden kunde kungligheter ha äkta pärlor broderade på t ex en mantel eller infattade i en krona, även om sådana lyxmaterial ofta var mest kyrkan förunnad: där användes guld och pärlor på kyrkliga textilier som mässhakar och altardukar. Broderierna utfördes av en speciell yrkesgrupp, pärlstickarna. Bland svenska pärlstickare är kanske kyrkomålaren Albertus Pictor (Albert Målare på svenska), som också kallades för Albert Pärlstickare. Men det var alltså med renässansen som det blev vanligare att brodera äkta pärlor, söt- och saltvattenspärlor, på klädedräkten.

Mot slutet av 1500-talet var kläderna överdådiga med lyxiga pärl- och guldtrådsbroderier, spetsar och till det hörande pärlsmycken. Detta bidrog bl a till Gustav Vasas ökade intresse för pärlfiske i Sverige för att tillgodose den kungliga familjens, adelns och kyrkans behov av dessa vattnets ädelstenar. Faktum är att äkta pärlor kunde vara så dyrbara och svårfunna att det på vissa platser vid vissa tider enbart var de kungliga förunnat att bära äkta pärlor -- och det gällde även pärlimitationer! Mer om pärlimitationernas historia kan du läsa här.

Notera: rubriken är på engelska för att jag vill klargöra att detta enbart handlar om broderi med pearls (odlade -- äkta, dvs ej odlade söt- och saltvattenspärlor, är näst omöjliga att finna idag -- eller pärlimitationer), inga andra typer av pärlor (eng. beads, bead embroidery).


Margot 001Elizabeth I Unknown Artist 1570s


Guldbroderi med pärlor
Pärlbroderi på kläder förekom som sagt ofta som accent i guldtrådbroderi (eng. goldwork), vilket du kan läsa mer om på Wikipedia. Jag kommer dock inte gå närmare inpå denna utsökta typ av broderi. Det finns en del information på nätet och även ett flertal engelskspråkiga böcker att läsa i ämnet, bl a utmärkta Goldwork av Hazel Everett. Föredrar du instruktioner på svenska så kan du finna grundläggande tekniker beskriva i encyklopediska broderiböcker. I Sverige kan du köpa material till guldtrådsbroderi bl a från Canvas.


Pärlbroderi
Att brodera på kläder skiljer sig inte nämnvärt från att brodera på andra underlag. Använd relativt stadiga tyger, som klarar av tyngden, och använd en sybåge om tyget blir för sladdrigt eller du har svårt att hålla det sträckt. Låt inte långa trådar löpa på baksidan utan fäst tråden och börja om på nytt om det är långt mellan pärlorna. Ett foder innanför tyget kan vara bra så att inte trådarna ligger direkt mot kroppen. Se t ex Hemslöjden och Pärlplatsen för grundläggande info om pärlbroderi.

Instruktioner till pärlbroderier inspirerade av ovan nämnda tidsåldrar kan du finna på hemsidor dedikerade till anakronism, historiska lajv, reenactments etc. Där finns nämligen personer som tillverkar kläder på ett så tidstypiskt sätt som möjligt. Mouse's Guide to Beading handlar just om en introduktion till pärlbroderi (bead embroidery) på kläder för anakronister.

Hos Racaire's Embroidry & Needlework finns bl a en diskussion kring att använda pärlorna lösa eller på sträng. Naergi visar hur du broderar fast pärlor en och en med tunna pärlhattar. Här visar hon även hur du kan göra en typ av pärldekor hon kallar "kvadruplar". Hos All Things Russian kan du lära dig att brodera pärlor i rysk stil. Innehåller en hel del information om hur ryskt pärlbroderi gjordes och användes på 1500-talet. Notera hur tjock tråd fästs under pärlorna. Lite mer modernt är kanske denna artikel om att sy smocksöm med sötvattenspärlor.

Exempel på medeltida och yngre kläder och accessoarer med pärlbroderier kan du se i denna pdf-fil. Se även Roxelana för en diskussion om pärlor på kläder i historisk tid.


Fiskfjällsbroderi
Som jag nämnt här har många pärlimitationer skapats genom åren. En imitation, som var populär på 1800-talet och användes som substitut för pärlor i broderi, var fiskfjäll. Fjällen användes för att framställa essence d'Orient, som gav pärlimitationer den rätta pärlemorglansen, men de kunde alltså även användas i sig själv, rengjorda och torkade. Läs mer om fiskfjällsbroderi direkt från en viktoriansk källa här. Fiskfjällsbroderi kunde i vissa fall även kombineras med någon äkta eller imiterad pärla, t ex som pistill i en ros, vilket nämns hos Victoriana.


Modern tolkning
Jag har här främst fokuserat på broderier inspirerade av historiska klädedräkten, men du kan självklart använda så väl tekniker som mönster för att göra broderade smycken eller moderna pärldbroderier på kläder. Se t ex jeansen nedan. Tänk dock på att äkta pärlor, inte minst färgade sötvattenspärlor, inte är så förtjusta i tvättmaskiner och tvättmedel. Använd hellre pärlimitationer om klädesplaggen behöver kunnat tvättas noggrannt och kontrollera att pärlorna tål en tvätt (se Att tvätta pärlbroderade textilier). Pärlbroderier på kläder kan ev. göras i form av applikation, viket beskrivs precis nämnda artikel.

Bead embroidery jeans


Foton: Alla foton är tagna från Wikimedia Commons -- klicka på respektive bild för mer information om motivet samt ev. fotograf. Där kan du även se dem i större format, vilket ger möjlighet att bättre studera pärlbroderierna.

torsdag 16 december 2010

Mönstertips: Vinglas- och muggmarkörer

Idag blir det ett ganska kort tips, som inte rör sig om någon direkt nyhet, men som kan vara praktiska att ha ibland. De kallas ofta vinglasmarkörer, men de kan även hängas på örat på en mugg eller kopp. En del personer använder även vinglasmarkörer vid stickning som stickmarkör (vissa modeller kan dock fastna lite i garnet). Flera av projekten nedan har julanknytning.

Det finns färdiga låsbara ringar av metall att köpa, men du kan också göra dina markörer av memory wire (ringstorlek) eller creolringar. Hur du gör ringar av memory wire kan du läsa på Artbeads -- se även deras påskinspirerade markörer. De har också har ett projekt, Winter Holiday Mug Charms, där ringarna tillverkas av färgad koppartråd. Som Al McLeary visar finns det många olika sätt att göra "fästanordningen" på.

Oftast används berlocker, pärlor och/eller knappar, men det går även att använda andra material -- bara din fantasi sätter gränser. Inspireras av t ex Evil Mad Scientist Laboratories och Squidoo.

Fler inspirerande vinglasmarkörer finner du hos FusionBeads, som bland sina många "markörprojekt" bl a har markörer med jultema. Andra ställen att kika på är M&J Trims (som använder strassknappar istället för pärlor), Not Martha, One Project Closer, Cut Out + Keep, The Artful Crafter, Ink Stains, Beadwork.about.com, Crafty Daisies, Rings & Things, Stampin with Julie (krympplast), Ljc's Projects (mer krympplast), Hostess with the Mostess, Elizabeth Ann Designs, Yarn Tomato (metalltrådsvirkning), HGTV (bl a polymerlera), Tangarang, A Big Slice och JoAnn.

Även små motiv i pärlsömnad kan användas som berlocker på på vinglasmarkörer, se t ex projekten Wine Charm Peyote Panels och Christmas Teddy. Eller varför inte göra små minipärlbollar, pärlkluster (=pärlor fastsurrade i ett "trassel" med tunn metalltråd) osv?

Olika sätt att göra markörerna personliga, t ex genom att använda initialer, finner du hos Finding my Aloha, Michaels, FusionBeads (även detta projekt) och Beadwork.about.com.


Mer inspiration? Bildgoogla vinglasmarkörer eller wine glass charms så kan du hitta många inspirerande exempel. Jag brukar inte så ofta tipsa om länkar som inte innehåller instruktioner, men ville ändå visa denna gran med matchande vinglasmarkörer. Ett kul sätt att presentera markörerna med en matchande display.


Tips: Har du inga glas i behov av markörer? Det kan även finnas andra tillfällen då det kan vara praktiskt att kunna skilja olika dricka åt. Stampin Hot in Arizona har instruktioner inte till vinglasmarkörer, men väl vattenflaskemarkörer: Water Bottle Charms.

onsdag 15 december 2010

Teknik: Electroforming och elektroplätering

Double Acorn NecklaceJasper and Copper Pendantelectroformed butterfly wing


Electroforming är en teknik som uppmärksammats på sistone bland inte minst amerikanska smyckesmakare. Det är en typ av elektroplätering där ett föremål täcks med metall genom elektrolys (samma princip som används för att etsa metall med salt: du kan använda samma typ av utrustning för saltvattensetsning som elektroplätering).


Vad är electroforming?
Elektropläterade smyckesdelar känner de flesta pärlare till, men vad skiljer dessa från electroformed komponenter? I strikt mening är skillnaden mellan electroforming och electroplating att man bygger upp ett tjockare lager av metall än vid plätering och det på en form, som sedan kan tas bort. Formen/stommen behöver inte vara av metall: till exempel kan den göras av vax, som sedan smälts bort när den pläterats. Metallagret är så starkt att det klarar av hålla formen utan stöd från någon inre struktur.

Men det är också vanligt att inte ta bort det objekt som metallen lagts på utan helt enkelt kapsla in det i ett starkt hölje av metall. Inte minst populärt är att göra så med torra/torkade dekorativa naturmaterial som ekollon, löv, fröställningar, lönn"näsor" etc (se bilderna ovan). Processen skapar ett metallhölje som in i minsta detalj följer formen på objeketet under det. Även pärlor av olika material såsom glas, sten, plast och polymerlera kan helt eller delvis beläggas med metall för spännande effekter.

Det vanligaste bland smycksmakare och pärlare är att kopparplätera föremålen, kanske inte minst som koppar är en billigare metall än ädelmetallerna men ändå vacker att titta på. Med några få undantag kan enbart grundämnen pläteras, inte legeringar.


Instruktioner
Först och främst vill jag betona att tekniken ställer krav på både specialutrustning och säkerhetstänkande. I tekniken ingår att arbeta med så väl hälsovådliga kemikalier som elström. Ingetdera passar den som saknar respekt för dem. För mer information om säkerhetsriskerna, se Lapidary Journals artikel om säkerhet i studion.

Korfattat går electroforming till så att du målar ditt valda objekt med en konduktiv färg (dvs en färg som leder ström) och sänker ned den i en behållare, som fyllt med en speciell kemikalielösning som bl a kan innehålla cyanid. Objektet kopplas till likström och fungerar som en katod samtidigt som också en anod, kopplad till samma strömkälla, sänks ned i behållaren. Joner av silver, guld, koppar eller vilken metall du nu valt att plätera med dras pga av sin elektriska laddning till katoden, dvs ditt objekt och fäster sig som en beläggning på det.

Steg-för-steginstruktioner till tekniken kan du finna på Gankosin (se även artiklarna Notes from an Electroforming Workshop och Recent Developments in Elctroforming), Art Jewelry, Etsy Metal Blog och Sherri Haab (pfd-fil). Electroforming på lampworkpärlor beskrivs hos Vickie Hallmark och Lapidary Journal. Hur du silverpläterar dina egna plastpärlor -- tänk CCB-pärlor -- finns det bl a en kort beskrivning på hos eHow.

YouTube finns det också en del filmsnuttar, som visar hur electroforming och elektroplätering går till.


De vackra fotona kommer från Tigerlilyshop: klicka på bilderna för att se fler av hennes alster i electroforming. Fotona använda här i enlighet med Creative Commons 2.0.

tisdag 14 december 2010

Tävlingstips: Januariutmaning hos Vintaj

Nytt år, nya designutmaningar för dig som vill skapa med Vintajs smyckesdelar -- för en chans att vinna det samma. Temat för deras januariutmaning på bloggen är New Beginnings. Utmaningen omfattar inte bara smycken utan även andra alster så länge de innehåller artiklar från Vintaj.

Fullständiga regler och övrig information hittar du här. Sista dag att maila in ditt bidrag är 7 januari 2011, kl. 12 lokal tid.

Övrigt: Säkerheten först!


På min lista över tekniker att snart skriva om ligger just nu ett par som inkluderar kemikalier, elektricitet och/eller hög värme. Det känns därför på sin plats att påminna om vikten av säkerhet vid vissa typer av smyckestillverkning. Det kan inte sägas för många gånger!

Arbetar du enbart med enklare pärltekniker så behöver du inte vidta några speciella säkerhetsåtgärder, men så fort du börjar arbeta med verktyg, kemikalier med mera så bör du fundera över vilka risker det kan finnas och hur du förebygger dem.


Säkerhet -- från barnsäker förvaring till skyddskläder
Vissa tekniker och material kräver att du tänker på vilken skyddsutrustning du kan behöva, kläder du bör undvika och vad som krävs av din arbetsplats. Bara att arbeta med metalltråd kan ibland kräva skyddsglasögon då en bit avklippt metalltråd lätt kan bli en projektil som med otur kan träffa ditt öga. Andra tekniker inkluderar kemikalier som kan vara frätande eller hälsovådliga att inandas. De kan kräva så väl personlig skyddsutrustning (handskar, inandningsskydd, visir/skyddsglasögon, hårsnodd) som krav på din arbetsplats. Att barn och husdjur inte ska ha tillträde är en självklarhet -- även om de inte skulle skada sig själva så kan de råka göra något som distraherar dig, något som kan vara farligt om du arbetar med t ex en öppen låga. Bra ventilation är också väsenligt: ibland kan det t o m vara bäst att arbeta utomhus.

Kemikalier och brandfarliga ämnen ska förvaras säkert, både för att undvika olyckor vid brand etc och för att barn eller husdjur inte ska kunna komma åt dem. Vissa saker bör inte förvaras tillsammans, t ex får en gasbrännare inte förvaras tillsammans med gasflaskor. En del kemikalier bör förvaras i välventilerade utrymmen. Det kan också finnas begränsningar för hur mycket gasflaskor du får förvara hemma beroende på hur du bor: glöm inte att kolla upp detta samt ev. varningsskyltar.

Graden av fara varierar stort mellan olika material och verktyg. Från de mindre farliga, som att arbeta med metalltråd eller en multimaskin, det de potentiellt livsfarliga. Det kan handla om vassa handverktyg (som är farligast när de inte underhålls och verkligen hålls vassa!), elverktyg (multimaskin/"dremel", polermaskin, borr, sågklingor osv), gasbrännare och kemikalier av olika slag. Från lim till flussmedel till syra. En del material kan avge otrevliga ångor om de upphettas, t ex vissa plaster och tennlod. Vissa "varma tekniker" kan också kräva specialskyddsglasögon eftersom ögonen kan irriteras eller skadas av att t ex stirra på en glaslåga eller in i en brännugn. Det viktigaste är att inte undervärdera riskerna -- eller frestas att tumma på säkerheten för att "jag ska bara".


Rekommenderad läsning
Viktigast är att alltid läsa instruktionerna till ett nytt verktyg, tillbehör eller material eftersom ev. risker finns beskrivna där. Till material kan det även finnas något som kallas för säkerhetsdatablad där du kan läsa om risker och rekommenderade skyddsåtgärder (på engelska förkortat MSDS). Lyssna till de råd som står skrivna, även om det känns som att de beter sig som hönsmammor. Tänk också på att inte använda något verktyg eller ämne när du t ex är trött eller sjuk eftersom det gör det svårare att koncentrera sig, vilket kan leda till slarv och olyckor.

Några bra artiklar på nätet, som tar upp frågan om säkerhet kring en mängd olika verktyg och ämnen, som en smyckesmakare kan stöta på, är: Playing It Safe in the Jewelry Studio, Potentially Harmful Substances Encountered by the Metalsmith, Goldsmithing Health Hazards och A Jewelry Workshop Saftey Report: Safety and Substitutes. Inlägg på denna blogg där säkerhet kring specifika verktyg diskuterats inkluderar Avbitare, Butangasbrännare, Gjut med epoxiharts, Etsa sten och glas och Oxidera metall.

På Giftinformationens hemsida kan du bl a hitta Kemikalielistan, som ger kortfattad information och risker, symptom och åtgärder vid olyckor med några av de vanligare kemikalierna man kan komma i kontakt med. Det inkluderar bl a lödvätska, lim, rengöringsmedel osv. Ett förstahjälpenkit är bra att ha i närheten, med t ex förband och koksaltslösning som kan användas om du råkar på något frätande ämne i ögat.

Glöm inte brandsläckare, anpassad för kemikalier, och andra typer av brandskydd (brandfilt, brandvarnare, skyltar). Läs mer om att förebygga bränder hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (som numer ersatt Räddningsverket).


Med tanke på miljön
Att tänka på vilka farliga ämnen man använder är inte bara en fråga om den egna hälsan: hälsovådliga ämnen är också miljöpåverkande. Att byta ut farliga kemikalier mot snällare kan vara bra både för dig själv och miljön. Detta har bl a diskuterats i Art Jewelry (May 2009). En tabell över skonsammare substitut för vanliga kemikalier för lödning, betning och rengöring av metall fanns i tidningen. Du kan ladda ned denna tabell gratis på Art Jewelrys hemsida. Där finner du även lite grundläggande säkerhetstips.

Men det är inte bara vid användning som vissa material utgör en fara. Det är lika viktigt att tänka på vad du ska göra med t ex kemikalier när du använt dem eftersom det är miljöfarligt avfall. Även elverktyg och batterier ska omhändertas på rätt sätt. För frågan om säker avfallshantering av restprodukter, se Vad gör du med ditt avfall?


Fotnot: En förklaring till de farosymboler du ser ovan finns hos bl a Kemikalieinspektionen.

måndag 13 december 2010

Noterat: Årets färg 2011 x3


Som vanligt vill trendspanarna på färgföretagen utnämna en symbolisk färg för det kommande året. För 2010 rådde mer eller mindre konsensus kring ljusblå och turkos nyanser, som skulle representera ny frihet, dagdrömmeri och längtan efter renhet. I år är det lite större variation i de utvalda nyanserna från Pantone och Colour Futures.

Ovan syns Pantones utsedda färg: Honeysuckle Pink, som på deras hemsida beskrivs som "Courageous. Confident. Vital. A brave new color, for a brave new world. Let the bold spirit of Honeysuckle infuse you, lift you and carry you through the year. It’s a color for every day – with nothing “everyday” about it." Medan förra årets turkos var mer drömmande, en tankeflykt, är årets färg dynamisk. Istället för att meditera sig bort från problemen är den aktiv och vill istället uppmuntra oss att tas oss an allt det där med ett positivt sinnelag och kraft.



Colour Futures (AkzoNobel) har å sin sida valt en gröngul citrusnyans vid namn Lime Twist som symboliserar "freer spirit, sense of fun and positive energy" och ingår i det de ser som nästa års stora trend: appreciation (uppskattning). De förklarar: "This clear, clean and translucent yellow encapsulates a mood of hope and optimism – a carefree, vitamin packed shot of purity and freedom. It conveys a feeling of fizzy sherbet, new growth, relaxed fun and the goodness and vitality of sunshine. Given these associations and the fact that it is a cheering color it will always create a mood of freshness and welcome." Färgen är mycket flexibel och fungerar med allt från neutraler och pasteller till exempelvis mörka lila toner. Läs mer om färgen på deras hemsida.

De båda färgerna fungerar för övrigt ganska bra ihop, med sötsyrliga nyanser som påminner om marknadskarameller.



En tredje part, som valt ut en färg för det kommande året är amerikanska företaget Benjamin Moore, som givit titeln till nyansen Vintage Wine. En färg som synts på modevisningar i New York, Paris och Milano. Den beskrivs som en "rich hue with a deep brown base and a hint of smoky violet is just as magnificent in the home. As an undertone in many of the latest wood finishes, leathers, and other textiles, vintage wine, and its lighter variations, will make a great paint color pick for many applications over the coming years. " Personligen får den mig att tänka på Swarovskis Burgundy Pearl (dvs en nyans på deras pärlimitationer, ej kristallpärlorna).


Vad är årets färg?
Det bör nämnas att årets färg inte direkt är kopplat till modetrenderna för kommande år: de brukar oftast finnas med bland trendfärgerna, som är betydligt fler än bara en nyans, men det ska inte tolkas som att årets färg är den enda trendfärgen för kommande säsonger. Trendfärgerna brukar dessutom delas in i vår/sommar och höst/vinter, även om några färger går igen under hela året. Men årets färg har också en mer symbolisk sida, som också relaterar färgen till världsläget. Exempelvis var de ljusa, fräscha färgerna förra året associerade med önskan om en ny början efter de svåra ekonomiska åren samt en länk till klimatfrågan. Och året dessförinnan utsåg Pantone mimosagul, en varm nyans som skulle ge positiv energi och omsorg under det ekonomiskt tungt år.

Det finns även andra sätt att utse årets färg. Inom astrologin kan olika år och zodiaktecken associeras med vissa färger. T ex inleds den tredje februari 2011 Kaninens (i Vietnam: Kattens) år enligt kinesisk astrologi. Mer precist metallkaninen. Zodiakdjuren kanin associeras med grönt och aqua (ljus blågrön) medan elementet metall associeras med vitt.

Teknik: Emaljera på koppar med gasbrännare



Att emaljera innebär att smälta glaspulver på metall. Ofta används en brännugn/emaljugn, men om du vill emaljera på koppar så går det även bra att smälta emaljen över/i en gaslåga. På engelska kallas detta för torch-fired enamelling. Du kan inte göra allt som går att göra med en ugn och resultatet blir annorlunda, men du kan skapa dina egna emaljerade smycken och pärlor.


Vilken typ av brännare?
När jag gick i mellanstadiet så emaljerade vi koppar genom att lägga kopparämnena på ett stålnät på en trefot över en bunsenbrännare. De flesta instruktioner jag tar upp här använder sig dock av en handhållen gasbrännare. En lite butangasbrännare (s k microtorch) kan fungera för småprojekt, men oftast rekommenderas propan- eller acetylenbrännare.


Instruktioner och projekt
Ett exempel på projekt där en butangasbrännare är allt som behövs är Jill Ericksons Easy Torch-Fired Enamel Necklace -- ett av de mest nedladdade e-projekten från Art Jewelry. Där skapar du hattpinnar med färgglada droppar av emalj, vilka du även kan använda till andra smyckes- och berlockprojekt.

Men troligtvis är du mer intresserad av att emaljera berlocker, hängen, pärlor med mera, vilket kräver lite mer i form av brännare och arbete. En artikel om torch-firing finner du på Ganoksin, som tar upp för- och nackdelar, begränsningar, instruktioner med mera. För en videotutorial om tekniken, se Torch Enameling med Steven James på Beaducation. (Han lär f ö använda butangasbrännare.) En person som annars på senare tid skapat intresse för tekniken, för att tillverka så väl pärlor som andra smyckeskomponenter, är Barbara Lewis. På hennes hemsida Painting with Fire kan du köpa såväl tutorials som material. Ett av hennes projekt har även publicerats i Belle Armoire Jewelry (winter 2010/11, s. 24). Hon har även skapat ett community för de som vill emaljera på detta vis och hon har en bok i ämnet på väg.

Barbara Lewis lärare var Joseph Spencer, mannen som utvecklade tekniken för multi torch fired enamel (MTF) under många år. På hans hemsida kan du också köpa instruktioner för tillverkning av dina egna emaljpärlor. Där finns även bilder på hur han emaljerar med flera brännare samtidigt, vilket MTF innebär.

Vill du tillverka emaljerade kopparpärlor så finns det några ytterligare källor att ösa ur. Thompson Enamel säljer ett häfte av Carol & Bob Oliver (1972). Else Quainjer-Meijerink har på sin hemsida en video, som visar hur emaljeringen går till, ackompanjerat med lite text. Det finns även en video på DIY Network, men den fungerar tyvärr inte för mig i alla fall.


Fotot är © Beaducation, hämtat från Steven James tutorial, och här använt med vänligt tillstånd.

fredag 10 december 2010

Mönstertips: A round tuit


Round tuit är en amerikansk ordlek som anspelar på uttrycket att göra något "when I get around to it" för något man vill skjuta upp. Som bekant är det något som allt för sällan lyckas. Ur det har "myten" om den sällsynta runda tuit uppkommit, som säljs i form av bl a berlocker och andra typer av runda objekt. Med en rund tuit kan du äntligen göra allt det där som annars inte blir gjort för att du inte "get a round tuit". Mer om tuits kan du läsa på t ex Squidoo, som även tar upp lite andra användsbara tuits som stick tuit samt närbesläktade moovons.

Vill du pärla din egen tuit så har Suzanne Cooper ett gratismönster till dig, som du kan använda själv eller ge till någon som är i behov av det.

Nyhet: Terra -- ny custom coating på Swarovski


Det är ingen hemlighet att jag är förtjust i olika yteffekter och distributören E. H. Ashley är en av de butiker som erbjuder olika specialbeställda finishar på swarovskikristaller, som applicerats av en tredje part. Deras senaste effekt är Terra.

Terra beskrivs som en subtil finish, "a warm brown coating with a pumpkin base, hints of light peach and a touch of metallic copper", som trivs bra tillsammans med andra färger. Den kan med fördel kombineras med andra nyanser, från kopparpärlemor, guld och ljusbrun topas till olivgrön, montanablå, zirkon, peacockgrå och mörklila.


Notera att företaget enbart sysslar med partihandel och försäljning till grossiter och detaljister. Fråga efter Terra i din pärlbutik, om du är intresserad av färgen.

Bilden är © E. H. Ashley & company, Inc.

torsdag 9 december 2010

Mönstertips: Ätbara pärlhalsband av kakor


Jag är nog inte den enda, som gillade godishalsband och -armband när jag var liten: smycken av ihåliga sockerkarameller på elastisk tråd. På bloggen Daily Mixer kan du lära dig att göra något som tar dessa barnsliga, ätbara smycken till en ny nivå. Cookie Necklaces görs av färgglada småkakor som läggs samman två och två med likaledes färgglad fyllning emellan -- och så lite strössel på det. Kakorna är runda med ett hål i mitten så de kan träs upp på tråd som pärlor. Som mellanpärlor används karameller från godishalsband/-armband.

Notera att instruktionerna inte innehåller recept på vare sig kakdegen eller fyllningen utan du uppmanas att använda dina egna favoritrecept. Grundrecept på mördeg hittar du i de flesta bakböcker och baksajter på nätet. Till fyllning används royal icing, vilket är det samma som kristyr (= mix av florsocker och äggvita).

Vill du göra smycken med kakmotiv, men föredrar med hållbara och mindre ätbara material? Se Söta bakelser och efterrätter av polymerlera samt Bakverk med pärlor och smyckesdelar.


Via.

Fotot är © Layer Cake Shop.

onsdag 8 december 2010

Ros eller ris -- tyck till om blogginnehållet!


Nästa vecka, v. 50, är sista veckan jag kommer att blogga för det här året. Sedan tar jag julledigt, vilket jag ser mycket fram emot, och när jag återkommer är det ett nytt år. Nytt år, nya tag. Vilket innebär att jag också funderar på bloggens utformning. Inför pausen undrar jag därför vad ni som läsare vill se eller inte se på bloggen nästa år. Tidigare har jag gjort enkäter, vilket givit mig mycket intressant feedback och jag fick positiva omdömen från personer som annars inte kommenterar på bloggen, men denna gång vill jag först testa att bara fråga rakt ut.

Finns det något du, som bloggläsare, saknar? En kategori eller ett ämne, som inte tagits upp? Någon underlättande funktion eller "finess", som du gillar på andra bloggar och gärna sett här? Är bloggskrivartakten för hög eller för låg? Är texterna intressanta? Är jag för dålig på att svara på kommentarer?

Vill du t ex se fakta och tips kring försäljning, gästbloggare, annonser, mer recensioner, tävlingar, utmaningar (utan vinster, men där resultatet visas upp på bloggen, ev som en blog hop), intervjuer, svensk-engelsk pärlordlista, mer interaktion mellan läsare, läsa mer kulturartiklar, smyckeskonstnärer/smyckeskonst, smyckesutbildningar, pärlande i svenskt historiskt perspekiv, donationsknapp, uppmärksamma mindre pärlträffar, trendspaning -- bara skriv vad du vill se. Det kan vara något allmänt som t ex önskan att se gästbloggare eller något specifikt som "jag vill se mönstertips på påfågeltema".

Av rent ekonomiska skäl finns det begränsningar för vad jag kan göra. Liksom det faktum att vissa saker är mer tidskrävande än andra och därmed svårare att genomföra för mig ensam. Jag kommer inte att göra någon förändring som jag inte själv trivs med, men lovar att titta seriöst på alla förslag jag får. Du kan lämna en kommentar nedan (det går bra att vara anonym) eller skicka ett meddelande genom att klicka på fliken kontakt under bloggrubriken.

Så jag hoppas du kan ta en kort stund att skriva någon rad -- jag vill gärna veta vad du tycker!

Nyhet: Interaktiv e-tidskrift från Interweave

Handcrafted Jewelry heter en specialtidskrift från Interweave, som kanske är mest kända som utgivarna av Beadwork, Stringing, Jewelry Artist/Lapidary Journal och Step by Step Wire Jewelry. Handcrafted Jewelry, som hittills kommit ut med två nummer (2009 och 2010), fokuserade på det ökade intresset för smyckestillverkning i s k mixed media, vilket bl a innebär att arbeta med epoxiharts, collage, lera med mera. Nu har Handcrafted Jewelry Studio släppts och medan inriktning är den samma som på papperstidningen så är formatet annorlunda.

Handcrafted Jewelry Studio är ett s k e-mag, alltså en digital tidskrift. Det finns redan exempel på papperstidningar, som även ges ut i e-format (Bead, Beads Etc, Bead Trends), men denna tidskrift skiljer sig genom att det inte bara är en digitaliserad version av papperstidningen utan detta är en separat utgåva. Det nya formatet utnyttjas genom att versionen innehåller videosekvenser, inzoomingsbara foton, bildspel, nedladdningsbara shoppinglistor och hyperlänkar. Med andra ord finns här ett fokus på e-formatets interaktiva möjligheter.

Handcrafted Jewelry Studio kan köpas från Interweaves webbutik där den erbjuds i versioner för PC eller Mac. Klicka på någon av versionerna för att se en videosnutt samt förhandstitt på e-tidskriften. Du kan också läsa mer om den på Beading Daily.

Tävlingstips: Bead Mavens vårutmaning


Så här i vintertider har Bead Mavens utlyst sin nya utmaning, inspirerad av vårdagjämningen: Vernal Visions Challenge. Ditt bidrag ska till största delen skapas i pärlsömnad och/eller -broderi. Verket ska var gjort speciellt för denna utmaning och vara ditt eget originalverk, dvs du får inte använda andras design eller mönster, ej heller variationer på dessa. Dock har de nu infört en speciell kategori där du kan bidra med ett alster, som du gjort utifrån någon av Bead Mavens tutorials. Notera dock att du måste antingen kombinera mönster eller variera grundmönstret så du tillför någon grad av egen design till det.

Sista dagen att maila in din "vårvision" är 21 mars 2011. Glöm inte att bifoga en kort beskrivning av vad som inspirerat din design. Du får bidra med max två alster. Utöver specialpriset för bästa "Bead Maven Adaption" delas tre priser ut.

Du kan läsa mer om utmaningen på Bead Mavens hemsida. På deras blogg kan du också läsa om utmaningen samt de fem inspirationsinlägg om hur våren firas på olika sätt (geografiskt och historiskt), som bloggarna just nu skriver.

måndag 6 december 2010

Övrigt: Vad betyder UFO -- och vad ska man göra med dem?



Nej, UFO är inte alltid flygande tefat. I detta sammanhang står UFO för UnFinished Objects, alltså alla de där projekten du påbörjat, men som av en eller annan anledning inte blivit färdiga. De flesta pärlare har åtminstone ett UFO undangömt någonstans. Varför detta fenomen uppstår kan ha många svar:

Det kan vara för att en designidé inte fungerade och pärlaren därför ger upp det hela: en modell som inte blev lika snygg i verkligheten som i huvudet eller problem som dyker upp (t ex pärlor som inte lägger sig som tänkt, lås som inte kan fästas som planerat). Dåligt humör kan också vara en orsak om det får alla försöka att pärla att gå åt skogen. Det kan handla om att materialet tog slut (och med det lusten). Det kan vara något annat som kommit emellan -- nya spännande pärlprojekt som slukar all tid och motivation eller något helt annat i livet. Eller så kan det helt enkelt bero på att pärllusten försvunnit. Allra vanligast är nog att det är nya projekt som dykt upp: pärlare gillar många gånger att arbeta med olika saker samtidigt och slukas snabbt upp av nyheter i form av häftiga projekt i senaste pärltidningen eller en ny teknik de just lärt sig. Då får allt annat stå tillbaks ett tag. Eller så är det beställningsjobb och tillverkning för marknader, smyckespartyn eller liknande som måste prioriteras för stunden.

fredag 3 december 2010

Tidsfördriv: Nya pärlpussel

Idag kan du finna två nya virtuella små pärlpussel i mitt Jigzonegalleri. Förutom de två tidigare pusslen med japanska millefioripärlor respektive shell pearls finns där nu ett pussel med tjeckiska blompärlor respektive keramikpärlor och -hängen.

Lägg pusslen genom att klicka på en av bilderna nedan, vilket tar dig till respektive pussel på Jigzones hemsida. Där kan du även välja hur många och vilken form på pusselbitar du vill ha genom att klicka på Change Cut. Jag valde att inte bädda in hela pusslen denna gång då det kan ta lite lång tid att ladda, speciellt om du har en långsam uppkoppling.


Click to Mix and Solve

Click to Mix and Solve

Click to Mix and Solve

Click to Mix and Solve

*

Jigzones hemsida finner du fler pussel, om du är pusselsugen. Dessa kan du även "klistra in" på din egen blogg eller hemsida om du har lust.

Tävlingstips: Art Bead Scenes decemberutmaning


För årets sista månadsutmaning hos Art Bead Scene Blog finns det inte en utan två sagolika konstverk du kan inspireras av. Du kan välja det av dem, som inspirerar dig mest, eller göra två alster (eftersom stilen är densamma i båda kan du ju också inspireras av bägge verken i samma alster). I övrigt är reglerna de samma, vilket bl a innebär att ditt alster ska innehålla minst en art bead, tillverkad av en pärlmakare eller dig själv.

En annan nyhet denna gång är att utmaningen kommer att avslutas med en "blog tour" bland alla de bloggar om sina inskickade bidrag. För att delta i bloggrundan så ska du blogga om ditt bidrag senast 30 december och bifoga en länk till ditt blogginlägg i en kommentar till utmaningsinlägget. Själva utmaningen pågår som vanligt till 31 december då även länkarna till alla bloggarna kommer att presenteras. Ett bonuspris kommer att delas ut bland de som deltar i rundan.

Fullständig information, inklusive definition av art bead, hittar du på ABS blogg. Månadens priser finner du presenterade här.

torsdag 2 december 2010

Övrigt: Pärlförvaring


Hjälp, hur ska jag organisera och förvara mina pärlor? Det är en fråga många pärlare ställer till sig själv eller andra pärlare. Förvaringen är viktig. Det handlar inte bara om att rent fysiskt ha plats till allt material i sitt hem utan att förvara det på ett sätt som gör det enkelt att ta fram, lätt att hitta det man söker efter osv. Eftersom pärlförråden har en tendens att hela tiden utöka sig så är det dessutom en fråga om att man då och då får se över sina förvaringslösningar och kanske hitta nya, mer passande sätt att organisera.


Planera sin förvaring
Hur man väljer att förvara och ordna sin pärlor är i slutänden en fråga om personligt tycke och smak. Vad som är idealt skiljer sig från person till person beroende på allt från estetik till hur stor plats du har till vad du har för pärlor. Det kan också helt enkelt vara så att vissa lådor och väskor etc kan vara svårare eller enklare att få tag på där du bor (det blir ofta dyr frakt att köpa förvaringslösningar på postorder, men det kan löna sig ibland).

Tips och inspiration kan du få genom att kolla i pärlbutiker och butiker som Jula, Clas Ohlson och Biltema, höra med dina pärlande kompisar hur de gör, surfa på nätet efter idéer och diskussioner i ämnet och fundera på hur du kan utnyttja olika prylar som förvaringslösningar. Se även slutet av denna text för lite länktips.

Det finns några punkter som kan vara bra att reflektera över när du ska skaffa ny förvaring:

Arbets- och fövaringsplats
Har du en fast pysselhörna eller ett hobbyrum där din förvaring kommer att stå permanent i anslutning till din arbetsplats eller måste du förvara dina pärlor på ett ställe skilt från den plats där du arbetar med dina pärlor? Om det senare är fallet är det viktigare att din förvaringslösning åtminstone delvis är portabel så du kan ta med dig pärlboxar från förvaringen till din arbetsplats t ex vid matbordet eller tv-soffan. Gärna med säkra lock så inte pärlorna råkar ut för någon olycka under "transport". Lite större förvaringar kan gärna ha hjul och handtag så du kan rulla eller bära dem fram och tillbaks.

Har du en pysselhörna eller ett helt rum till förfogande kan du lättare arbeta med t ex väggfasta moduler, verktygshållare på bordet och lite större lådor.

Slutligen kan de vara bra att ha små portabla lösningar även om du har en fast arbetsplats eftersom det ger dig möjligheten att resa med dina pärlor (något som är värt en egen text längre fram). Även om du kanske just nu inte tänkt tanken att ta med dig pärlorna någonstans så kommer det troligen att hända.


Förvara projekt
Många har UFO:n, ofärdiga projekt, och speciellt om du inte har en fast arbetsplats kan förvaring av pärlor också inkludera förvaring av halvfärdiga pärlarbeten eller smycken. Då kan det vara bra att ha lite mindre brickor eller speciella "pärlväskor" där du på ett mer eller mindre säkert sätt kan förvara pärlor tillsammans med pärlarbetet och ev. verktyg. Det finns speciella förvaringslösningar för resor, som även passar när du bara vill kunna förvara projektpärlor på ett säkert sätt (till skillnad från att helt enkelt bara förvara det i en hög på pärlbordet). Ofärdiga projekt förvaras med fördel väl synliga i anslutning till din arbetsplats för att inte glömmas bort.


Kvantiteter
I början har du troligtvis inte så mycket pärlor. Då kan det räcka med en enkel förvaringslösning som de sortimentaskar och småburkar du finner i pärlbutikerna eller småaskarna för skruvar och fiskeflugor som säljs av olika butiker. Dessa kan också vara bra att ha om du vill ta med dig en mindre mängd pärlor från en plats till en annan. Eller om du har specialpärlor, som du vill förvara separat från de andra.

I början kan också allt material få plats i en enkel skolåda eller glassburk och du behöver inte tänka så mycket på att organisera och sortera eftersom allt ändå är lättöverskådligt. Förvaringen kan vara mycket enkelt (och billig).

Men ju mer pärlor du har, desto större måste förvaringen vara och desto större blir behovet av att organisera/sortera pärlorna. Du kanske också har olika mycket av olika pärlor så du t ex vill ha en mindre förvaringslösning för alla dina seed beads och en annan större modul för dina övriga pärlor och material.

Men framförallt är det bra att planera för framtiden: köpa förvaring med plats för mer pärlor än du har när du köper den. Se alltid till att köpa förvaring med med plats än du har pärlor för av någon underlig anledning så har lådorna en förmåga att snabbt bli överfulla. Vill du ha en enhetlig förvaring kan det här också vara på sin plats och undersöka om din förvaring kan "byggas ut" eller ej. T ex moduler som kan staplas ovanpå varandra. Om du vill ha en väggmonterad modul kan det vara viktigt att planera var den ska monteras om du måste köpa ännu en längre fram eller komplettera med någon annan förvaring som också ska få plats på samma ställe.


Sortering
Innan du köper förvaring så kan det vara bra att reflektera över hur du vill sortera dina pärlor. Behöver du t ex många småfack eller räcker det med lite större lådor utan indelning? Tänker du sortera efter färg, material, form eller en kombination av detta? Hur många pärlor vill du få plats med i samma låda för att passa ditt val av sortering?

Använder du en typ av pärlor -- t ex kristallpärlor eller pressglas -- mycket så kanske du har större behov av att sortera dem efter färg då du har många olika nyanser av samma pärla medan ovanligare material kan sorteras efter just material.


Behov av närhet
Pärlor och material som du använder väldigt ofta är viktigare att ha nära till hands än saker du använder mer sällan. Verktyg gör sig bäst alldeles i anslutning till din arbetsplats -- på väggen eller i en hållare på bordet -- och det samma gäller ofta pärlor du använder regelbundet. De har högre prioritet. Har du ingen fast arbetsplats är det bra att ha de vanligaste pärlorna och tillbehören i en och samma låda/förvaring så du lätt får med dig allt du behöver på en gång.

Det kan också vara en fråga om ergonomi: om du sitter på din arbetsplats ska det vara lätt att nå det du behöver ofta utan att behöva sträcka och/eller böja på dig på ett sådan sätt att du i längden får ont eller på annat sätt överanstränger delar av kroppen.


Behov av synlighet
Många pärlare uttrycker ofta ett behov av att kunna se sina pärlor och halvfärdiga projekt (UFO:n). Antingen för att bli inspirerade att pärla eller för att inte glömma bort att de har dem. Ibland tar det en stund att inse att man har detta behov så köp inte på dig en "opak" förvaring för snabbt. Har du ett behov att synlighet bör du prioritera transparenta glaslådor, glasburkar med lock etc där du kan se dina pärlor utan att behöva öppna lock.

Fundera också på om du inte ska ha en väggförvaring liknande den i pärlbutikerna där strängar med pärlor hänger i krokar och pinnar på väggarna. Kedjor mm kan även de förvaras hängande, men tänk på att silver och silverpläterade föremål med tiden gulnar och oxiderar om de förvaras i en syrerik miljö.

Även rullar med t ex smyckesvajer kan enkelt förvaras synligt, exempelvis uppträdda på en pappershållare vid ditt arbetsbord.

En anslagstavla kan vara bra. Inte bara för att du kan fästa/rita skisser och designidéer på den för att inte glömma bort dem, utan även för att du kan fästa påsar med UFO:n där för att inte glömma bort dem i någon låda du inte tittar i så ofta.


Pålitlighet
En sak som är lätt att glömma när man börjar köpa sortimentaskar och burkar är hållfastheten och hur säkra låsmekanismerna är.

Har du husdjur -- eller kanske små barn -- är det viktigt att tänka på vad de kan ställa till med: en katt kan t ex hoppa upp i hyllan där du har dina pärlor och välta ned dem. Det kan även vara så att du själv råkar tappa lådan eller asken när du bär den, t ex om du skulle råka snubbla eller bär många saker på en gång. Om det händer vill du ha lock som inte går upp när de faller i golvet, vilket ofta är fallet med de små sortimentaskar med "snäpplås" som säljs i vissa pärl- och hobbybutiker. Det är inte roligt att städa upp efter en sådan soppa!

Och även om låsmekanismen håller locket på vid en olycka så finns det lådor där väggarna mellan facken inte går ända upp till locket, vilket gör att pärlorna kan blandas om lådan/asken hålls upp och ned, skakas eller tappas. Det är speciellt viktigt att tänka på om du vill förvara seed beads lösa i askar. För seed beads, som är så små, är det kanske bäst att i så fall välja askar där varje fack har ett separat lock eftersom det minskar risken att pärlorna blandar sig. Med lite tur så har du också bara ett lock öppet om olyckan är framme och asken knuffas ned från bordet medan du pärlar, vilket drastiskt minskar mängden pärlor som ska plockas upp från golvet och rensas från dammtussar.

En viktig samt, inte minst med småpärlor som seeds, är att tänka på att de vanliga plastpåsar som du får pärlorna i från butiken inte alltid håller så bra. Det är lätt hänt att en söm brister och pärlorna sipprar ut i lådan. Det är också något som man inte alltid upptäcker förrän det är alldeles för sent. Med maximal otur har mer än en påse brustit så att man får sitta och sortera i den nya pärlsoppan. För att förhindra detta väljer vissa att köpa små askar (inte minst flip-top) eller tuber att förvara sina seed beads i eftersom de är säkrare.

OBS! Glöm inte att alltid trycka till locken och säkra låsmekanismerna rejält. Vissa lock är lite bedrägliga och det är svårt att se om de stängts helt förrän olyckan är framme. Det är också en bra vana att stänga lådor, burkar och askar varje gång man tagit pärlor för att minimera skadan om förvaringen skulle råka åka i golvet. Jag säger detta vis av erfarenhet...


Originalpåsar
Med seed beads finns det en nästan oändlig mängd nyanser att köpa. Därför väljer många att förvara sina seed beads i den förpackning de kom från butiken då där oftast finns ett beställningsnummer eller färgnamn antecknat, vilket gör det lätt att hitta rätt nyans när man behöver beställa nytt. Det kan vara zippåsar, fliptopaskar eller tuber/rör.

Andra föredrar att ha en enhetlig förvaring och pytsar över pärlorna i rör eller askar. Detta gör det framför allt enklare att hitta en förvaring eftersom man inte måste anpassa den efter flera olika storlekar och former -- det gör också att man slipper risken med plastpåsar som spricker. Det finns lådor och ställ speciellt utformade för flip-topaskar respektive rör. Tänk på att rör kommer i olika längder, vilket vissa av speciallösningarna är anpassade för, men vilket kan vara mer komplicerat om man förvarar dem i Rör passar även i pennförvaringar av den typ som håller fast pennorna en och en med ett resårband.


Budget
En viktig faktor är alltid den ekonomiska. Hur mycket vill eller kan du lägga på förvaring? Är det viktigare för dig att förvaringen är snygg och enhetlig eller vill du främst ha något enkelt och billigt? Pärlförvaring kan vara allt från att använda tomma godisburkar, som du får gratis hos butiker som säljer lösgodis, eller urdiskade glass- och kakburkar till tjusiga färgmatchande lådor av papp från en finare butik eller dyra verktygslådor. Ja, kanske t o m specialdesignade byråer och skåp som de från The Orginal Scrapbox.

En billig förvaringslösning kan vara nog så praktisk som en dyr. I början, när du har få pärlor och kanske ännu inte vet hur mycket du vill investera in din nya hobby, är de billigaste lösningarna ofta perfekta. Ju mer du arbetar med pärlor och ju fler pärlor du har, desto större krav kommer du troligen att sätta på dina förvaringslösningar.

Ett sätt att hålla kostnaderna nere men ändå skapa anpassade förvaringslösningar är att tillverka hela eller delar av det själv -- eller låta någon annan familjemedlem göra det åt en. T ex snickra lådor med plexiglasfönster som passar perfekt på ditt arbetsbord eller gör en plattform med hjul av överblivet material så du kan rulla runt dina tunga pärlboxar eller göra en hållare för smyckesvajerrullar. Du kan också modifiera saker du köpt billigt, men som egentligen har andra ändamål, så som muffinsplåtar, lådor, boxar för fiskelinor osv.

Slutligen får du vara beredd på att såväl sortera om dina pärlor som behöva köpa mer förvaring då och då. Pärlor har som sagt en förmåga att föröka sig, men framför allt kommer du troligen att få smak för nya pärlor så då ska sorteras in på ett logiskt sätt bland de andra. Då blir det lätt en dominoeffekt där många av dina pärlor får flytta runt för att ge plats.



Inköpsställen
Mindre verktygslådor av plast, "dramaten"-varianter för hobbymaterial, sortimentaskar, skruvburkar (se bilden) etc säljs i hobby- och pärlbutiker. Pärlbutikerna, speciellt de större, kan också ha förvaringslösningar speciellt gjorda för pärlare, t ex resekit, pärlrörshållare, pärlväskor osv. Breda sortiment med olika förvaringar, från väggmonterade moduler till verktygslådor till hållare, finner du hos kedjor som Jula, Biltema och Clas Ohlson. Här hittar många pärlare sina favoriter (t ex Raaco Handybox). Större lådor, skåp, kartonger, hållare etc har även Ikea. Ibland går det även att hitta intressanta prylar i andra butiker som har en avdelning för förvaring och kontorsmaterial (Lagerhaus, Ordning & Reda etc).

För budgetalternativ kan du fråga efter gratis tomma godislådor hos din lokala mataffär eller godisbutik, leta på loppis/second hand eller tigga oanvända sortimentaskar från närmaste händige hemmafixare. Är du kreativ kan du också hitta material för egna förvaringslösningar i det mesta. Ovan syns t ex en enkel förvaring av pärlrör: en hund-/kattmatskål från lågprisbutiken.


Kreativt kaos och att rensa i röran
En sak du också bör tänka på angående förvaringslösningar är om du har ett behov av "var sak på sin plats" eller föredrar ett kreativt kaos. Har du lätt att slarva bort saker kan det vara bra att ha förvaringen nära till hands, inte minst verktygsförvaringen, och vara noga med att sätta tillbaks saker där du tagit dem direkt. En smidig förvaring, som finns där du når den direkt, gör att man inte så lätt börjar låta allt ligga framme tills det blir en röra man drar sig för att försöka städa upp i. Om det tar tid från pärlandet och du blir frustrerad över att inte hitta det du behöver så är det inte ett kreativt kaos utan en röra som behöver struktureras upp.

Men många trivs också bäst med ett visst mått av kreativt kaos. UFO:n (dvs ofärdiga pärlprojekt), pärlor och material som ligger framme på arbetsplatsen kan vara den kreativa miljö vissa pärlare behöver för att få inspiration eller den där kicken att göra färdigt ett tidigare pausat projekt. Så länge du hittar i röran, har ett system som du själv ser, så är det inte ett dåligt kaos som måste städas upp. Det hör samman med det behov vissa har av att behöva se sina pärlor.

Även ett kreativt kaos kan dock gå över styr och det kan behöva röjas bland UFO:n (vilket du kan läsa om här) och annat för att inte pärlor ska gömmas och glömmas i högarna. Ibland är det också en fråga om att skapa ny energi genom att rensa upp bland pärlor som aldrig kommer till användning och projekt som aldrig blir klara. Som jag skrivit om här så kan en upprensning och sortering av pärlor har en rent terapeutisk effekt när inspirationen försvunnit. Ibland räcker det att bara sitta och plocka med pärlorna, snygga till förvaringen och kanske organisera om förvaringen. Du får bättre koll på vilka pärlor du faktiskt har på så vis. Att städa upp och sortera bort det gamla för att ge plats för det nya kan också vara skönt då vissa saker har en förmåga att bara ta plats. Då kan det vara bättre att sälja eller ge bort det gamla för att istället köpa något nytt (vilket i sin tur kan skapa ett behov av omorganisering).


Läs mer om förvaringslösningar och organisation
Det finns många artiklar och texter på nätet som handlar om att organisera och förvara pärlor. Likaledes är det en fråga som diskuteras återkommande på pärlforum (se t ex denna tråd). För dig som vill läsa mer att inspireras av, se bl a Beadwork.about.com, Bead Style, Jill McKay (seed bead storage), FMG, Home Jewelry Business Success Tips (scrolla ned till Beads), Ganoksin, Robin Atkins, Beading Daily, Art Bead Scene, CraftStylish, -- ja, bara en enkel sökning på bead organzing kommer att ge ännu fler träffar på nätet.

I sin blogg har Eni beskrivit hur hon förvara sitt material i separata askar, som sorteras in i lådor, vilket bl a gjorde det lätt för henne att plocka fram det material hon behövde då hon var sängliggande och inte kunde pärla vid sin arbetsplats. Det är en sak som man kanske inte tänker på så länge man är frisk, men det kan vara bra att tänka på att portabla lösningar kan komma väl till pass vid många olika tillfällen även om man har en fast arbetsplats.

onsdag 1 december 2010

Tävlingstips: Alkemi -- Smyckestillbehörs vintertävling


Smyckestillbehör.se har presenterat sin vintertävling, som går under namnet Alkemi. Nyckelordet för tävlingen är kontraster, att "kombinera motsatser, strida mot det uppenbara, skapa skönhet av kaos och trolla fram det vackraste smycket ut av de mest oväntade elementen".

Denna gång består tävlingen av två olika kategorier: Allmän alkemi och Seed beads-alkemi. I den förra är alla material och tekniker tillåtna medan den senare kategorin enbart är för verk gjorda med seed beads/rocaillepärlor. I båda kategorierna kommer en vinnare att koras, som får en presentcheck på 1 000 kr att handla i butiken för. Vill du delta i tävlingen så måste du handla i butiken minst en gång under perioden 1/12-22/2: du får delta med lika många bidrag som du gjort beställningar. Minst hälften av ditt material ska komma från butiken och vara en synlig del av alstret.

Tävlingen stängs 28 februari och därefter kommer vinnarna att utses av juryn. För med information, se Smyckestillbehör.se:s tävlingssida.
Related Posts with Thumbnails