lördag 31 oktober 2009

Blogginfo v. 45

Nästkommande vecka, 2/11 -- 8/11, har jag bestämt mig för att hålla "bloggfritt". Jag kommer med andra ord inte att skriva några inlägg, utan istället vi jag ta lite tid att ägna mig åt mig egna pärlande och smyckesmakande. Jag är inte bortrest utan det är möjligt att kontakta mig även om jag inte kommer att spendera så mycket tid vid datorn. Vid det här laget har jag skrivit nära 500 inlägg så förhoppningsvis finns där lite äldre saker att läsa medan jag gör uppehåll.

Den 9:e november kommer jag att börja skriva igen.

Om du inte redan gjort det får du gärna klicka dig in på den här enkäten, som jag skrivit om i kolumen till vänster. Det handlar om några frågor angående de nya "finesser" och funktioner som jag lagt in -- och som jag hoppas kan komma till nytta för dig. Din feedback betyder mycket för mig när jag sitter och ändrar i bloggens utformning.


Trevlig helg!

Färger och finishar: Heliotrope


Heliotrope är på engelska benämningen på en rosalila nyans ("vivid lavendar"), uppkallad efter blomman heliotrop. På pärlor är det en dramatisk yteffekt med violett och indigoblå toner. Inte minst används den på kristallpärlor som Crystallized Swarovski Elements eller Preciosa. Heliotrope är också förekommande som s k custom coating.

Återigen har vi här en effekt som ska ses genom glaset för att fånga dessa vackra färgspel. På ytan (se pärlan t v på fotot ovan) så har du bara en silvrig metallisk film helt utan några färger. Därför gör sig heliotrope inte minst bäst på hängen och pärlor, som har en tydlig fram- och baksida. Där kan du kontrollera att rätt sida är vänt mot betraktaren hela tiden. Runda, ovala, biconeformade etc pärlor kommer att snurra om de är uppträdda på hals- eller armband, vilket gör att de ibland kommer att ligga med den metalliska sidan utåt. Något du bör vara medveten om när du designar ett smycke med denna färgeffekt på pärlorna.

fredag 30 oktober 2009

Mönstertips: Tennisarmband



Swarovski Tennis Bracelet in Air Blue Opal



Enligt Wikipedia var 1987 som begreppet tennis bracelet, tennisarmband, skapades. Då spelade tennisstjärnan Chris Evert i U.S. Open med ett tunt diamantarmband om handleden. Armbandet råkade gå sönder under matchen, som avbröts för att ge henne möjlighet att samla ihop sitt dyrbara armband igen. Incidenten ledde både till ett nytt namn för denna typ av armband, som har en rad av diamanter satta i ett symmetriskt mönster, och en modetrend.

Äkta tennisarmband har nog många av oss inte råd med, men det finns flera pärlmönster inspirerade av dessa armband. Oftast ersätts diamanterna här med kristallpärlor och basen utgörs ofta, men inte alltid av seed beads.

Ett vanligt sätt att göra sydda tennisarmband är att göra i bas av RAW med seed beads och sedan sy fast kristallbicones över detta. Några varianter på sådana armband finner du hos Sandra Halpenny, Lirigal (obs! dubbel bredd), Anna Nehs och Auntie's Beads. Notera att de två sistnämnda armband arbetas på diagonalen. Halpenny skiljer sig från övriga två genom att sy fast sina bicones direkt och inte i efterhand. Föredrar du fyrkantsteknik, som också baseras på RAW, så passar tjusiga Rose des Sables nog dig.

Hos Juniper Creek Designs hittar du ytterligare en variant. Celia Martin använder bara seeds i sitt arbete som baseras på potawatomi.

Du kan även använda infattade kristaller/strass (s k chaton montée), vilket du ser hos Kiwa, Artbeads.co.kr, Parts Club och av Jane Tyson (metalltråd) i olika varianter. Tekniskt sett är Kiwas armband inte ett tennisarmband då det har tre rader diamanter, men å andra sidan använder vissa begreppet ganska löst. Infattade kristaller är idealiska då de både kan användas för trädda och sydda armband. Dessutom glittrar de mycket. Artbeads.co.kr använder även strasspärlor respektive strasskedja för lite bredare "diamantarmband".

För ett stelt armband, se FusionBeads.


Foto: Mannia & Titta [via Flickr.com], CC BYND 2.0

Teknik: Right-angle weave spiral

Sedan årets PUSS så har RAW-spiraler dykt upp lite här och var. För oss som inte var där så kan jag tipsa om att du finner instruktioner till dessa fina och lätta spiraler hos Suzanne Cooper. RAW spiral är en form av embellished RAW, vilket börjar snurra sig då de snedgående raderna av seeds (själva "the embellishment") är kortare än rutornas längd på diagonalen. En RAW spiral dekoreras även på båda sidor, vilket skiljer tekniken lite från många av de vanligare embellished RAW.

En sådan RAW-spiral som ovan kan även göras med lite större pärlor, vilket du får instruktioner till i Chris Franchetti Michaels halsbandsprojekt.


Förutom denna RAW-spiral så finns även andra sätt att skapa spiraler med just RAW (right-angle weave). Necklace DNA ger en annan typ av "öppen spiral" medan Corkscrew Curliecue Fringe ger korkskruvsspiraler. I den senare skapas spiralformen genom en variation av hur tråden träs genom pärlorna. Andra spiraler baseras på någon form av tubulär RAW eller, som NanC Meinhardt, av diagonal RAW (se även Chis Prussing Right Angle Bangle).

Inte en RAW-spiral, men spiral RAW kan även dekoreras med RAW, som i Serpentine Brocade av Janel Gradowski.

torsdag 29 oktober 2009

Mönstertips: "Berries and vines"


Jag har valt att presentera detta mönster som "berries and vines", men denna klassiska variant av RAW-kedja går oftast inte under det namnet. Jag tyckte dock att det på ett bra sätt beskriver hur mönstret ser ut -- en slingrande längd av seed beads med runda pärlor som smyckar den på sidorna likt bär på rankor.

Tips: Med vita vaxpärlor, shell pearls eller liknande så skapar du snabbt ett enkelt och romantiskt halsband till bruden.

Modellen är som sagt ett allmänt och utbrett "mönster", som du kan finna på många håll. Självklart betydde det är när jag väl blev inspirerad att skriva om den så fann jag ingen bra hemsida med instruktioner. Mitt favorithalsband hade t ex försvunnit från hemsidan där den fanns beskriven tidigare (Beadsmania). Därför ska jag istället själv beskriva hur du syr denna kedja och det på två olika sätt: i 2-needle Right-angle weave (RAW)/cross-weaving, som är det vanliga sättet, samt i single-needle RAW.

Som vanligt kan du klicka på fotona för en förstoring.


Beskrivning: 2-needle RAW


Mät upp en lagom trådlängd. Använder du en tunn tråd så trär du på en nål i varje ände. Med Illusion cord och liknande trådar behöver du inte nålar. Börja med att trä upp ett antal pärlor, som ska bilda öglan i änden av ditt armband eller halsband. Hur stor ögla du vill ha beror på bl a val av lås. Här har jag använt 9 pärlor. För pärlorna till mitten på tråden och sy igenom yttersta pärlan på höger sida med nålen i din vänstra hand så att trådarna korsas i pärlan. Dra åt.

Nu börjar du att sy din kedja:

Trä upp seed beads på vänster nål. Hur många beror på storleken på dina runda pärlor. Till en 6 mm pärla är 6 stycken japanska seeds lagom, men vill du ha en längre slinga är 7 st också ok. Öka eller minska antalet om du använder runda pärlor i en annan storlek. Till 4 mm pärlor är t ex 4 seeds lagom.

Trä upp en rund pärla på höger nål och för sedan nålen genom den sist påträdda seed beaden på vänster sida så att trådarna korsas.

Trä upp seed beads på nålen, som nu befinner sig på din vänstra sida. Trä upp en rund pärla på höger nål och korsa genom den sista seed beaden.

Upprepa tills du nått smyckets längd. Varannan gång träs den stora pärla på till höger och varannan gång till vänster.


Beskrivning: single-needle RAW


Börja med att trä upp lagom med pärlor för att göra en ögla i början av ditt smycke. Gå igenom alla pärlor en gång till och gör en knut (kirurgknut). För nålen genom ännu en pärla och dra lite i tråden så att knuten döljs i pärlan. Nu kan du börja sy slingan.

Börja med att ta upp seed beads (för antal, se ovan) följt av en rund pärla. Sy igenom samma pärla som tråden kom ut ifrån i föregående ögla. Sy i samma riktning som tråden går ut. Dra åt tråden och sy sedan åter igenom alla seeds du nyss plockat upp. Dra åt tråden.

Plocka upp seeds följt av en rund pärla. Sy igenom samma pärla som tråden kommer ut ifrån. Sy i samma riktning som tråden går -- notera att du denna gång alltså syr åt "andra hållet" jämfört med föregående gång. Dra åt tråden och sy sedan åter igenom alla seeds du nyss plockat upp. Dra åt tråden.

Upprepa tills du nått smyckets längd. Notera att du alltså varannan gång kommer att sy i en cirkel motsols och varannan gång i en cirkel medsols.

Om du är osäker på hur du ska sy så finner du instruktioner till single-needle RAW bl a hos Bead & Button (pdf-fil), FusionBeads och Beading Daily. Single-needle kan i början kännas svårare än 2-needle eftersom du måste byta håll för varje omgång du trär på nya pärlor, men när du väl lärt dig det så har tekniken bl a den fördelen att du får ett stadigare och säkrare arbete då du passerar genom flera av pärlorna två gånger, vilket betyder att de hålls samman med dubbelt så mycket tråd som när du syr 2-needle.


Variationer
I sitt grundutförande består kedjan av runda pärlor och seed beads på rad (se blå-turkos armband ovan), men det är en modell som med fördel kan varieras på olika vis. I det orange armbandet ovan har jag t ex gjort picoter mitt på bågarna av seeds och i det juliga röd-vita armbandet har jag istället gjort picoter på hälften av de stora pärlorna. I japanska My Beads Style 12 görs en ring, som påminner om "jularmbandet", men med en andra slinga, som sys i nederkanten av picoterna.

En helt annan variation finner du i armbandet Brio där seed beads bytts ut mot bicones och de runda pärlorna mot brioletter. Du kan även distansera dig mer från grundmodellen genom att använda mer än en storpärla, se Torsade och Vine Ring. Notera att du då får en mycket luftigare design och att det kan sluta med att slingan slutar, ja, slingra sig. För att få en slingra måste ena sidan alltid vara längre än den andra, dvs bågen av seed beads ska alltid vara antingen längre eller kortare än längden på storpärlorna. Smycken som görs efter denna princip, med olika antal pärlor på de två sidorna, hittar du ofta på inte minst japanska mönstersajter.

Teknik: Picoter


Picoter hör kanske vanligen hemma i virkning, frivoliteter och andra liknande handarbeten, men det är också ganska vanligt att picoter används i sydda smycken. Picoterna har precis samma syfte här som i exempelvis virkning, att skapa fina uddkanter och mönster. En enkel rad med pärlor kan få en extra, ofta romantisk, touch genom att den då och då pyntas med picoter. Och picoterna behöver inte göras av seed beads bara för att resten av smycket består av det: även lite större pärlor som 4 mm runda eller kristallbicones passar till detta (testa gärna även andra pärlformer). För ett smycke med picoter inte bara som uddkant, se t ex Rubys Lattice Bracelet. Picoter i seeds blir fina accenter i smycken so sys i större pärlor, se t ex Jeweled Earrings och Boleyn Cuff för exempel på detta -- eller snöflingan nedan.


I smycken kan picoten antingen ha samma färg som övriga pärlor, vilket gör att den smälter in mer i smycket och formen framhävs, eller så kan den ha en accentfärg för att ge lite extra liv åt smycket. Används större pärlor till picoten så kan alla fyra ha accentfärg, men används seeds/rocaillepärlor så är det vanligt att bara de tre pärlor, som ligger ytterst, har en avvikande färg. Här har jag valt att sy med alla fyra pärlorna i grönturkos för att det ska synas tydligare.

Nedan visar jag hur du kan sy två olika typer av picoter samt tipsar om ytterligare två. Picot 1 är vanligast medan picot 2 ger ett något annorlunda utseende. Den tredje picoten används i pärlbroderi, som kantavslut och är i princip en variant av brick stitch, vilket den också kan användas som. Notera att ibland beskrivs även en uddkant i netting, inte minst 3-bead netting, som picoter.

Som vanligt kan du klicka på bilderna för en förstoring.


Picot 1



Detta är som sagt den vanligaste picoten, som också är väldigt lätt att sy. När du kommer till den plats i ditt smycke där du vill ha en picot så trär du på fyra pärlor. Sedan syr du igenom den första pärlan i gruppen igen. Sy på samma håll som tråden går. Om det bildas ett mellanrum mellan picoten och de tidigare pärlorna så är det bara att hålla i tråden, ta tag i picotens nedersta pärla (den första och sista du sydde igenom) och skjuta den mot de övriga pärlorna.

Ibland används större picoter är bara den lilla trepärlsudden. Vill du ha större picoter eller rena öglor så är det bara att trä på ytterligare pärlor. Nedan ser du en picot gjord med fem pärlor i udden (totalt sex pärlor).



Picot 2



Denna picot påminner om ovanstående, men med en stor skillnad: istället för att gå igenom den första pärlan i samma riktning som tråden så går du igenom den från "motsatt håll", tråden går in i picoten från samma håll av pärlan som tråden går ut ur den. Detta gör att hela pärllängden liksom går ned (eller upp) i en v-form mot picoten. Varianten används kanske inte minst i Zulu Flowerette Chain med fint resultat.

Istället för en seed bead så kan den första pärlan du trär på bytas ut mot t ex en blompärlan med hål i mitten: picoten bildar då en pistill i mitten på blomman. En blompärlan är tyngre än seeds, vilket kan göra att v-formen inte blir lika synlig om du inte använder styv tråd eller smyckesvajer.


Picot 3
Denna picot har jag inga egna illustrationer till utan jag tipsar istället om Beadwork.about.com för dess användning i pärlbroderi och exempelvis Hoop Dreams (pdf-fil) för sydda smycken. Du kan göra en liknande uddkant så här (pdf). Du syr då igenom den yttersta raden pärlor istället för att bara sy i trådarna på kanten.


Picot 4
Några olika typer av brick stitch-picoter finner du hos WindyRiver. Som alltid finns det ännu fler variationer av denna sorts uddkanter -- testa dig fram så hittar du säkerligen dina egna favoriter, som passar just dina smycken. Notera att brick stitch-uddar med fördel även kan sys fast på kanten av pärlvävda arbeten genom att tråden sys om trådarna som är exponerade i kanterna.

onsdag 28 oktober 2009

Inspiration: Grupprojekt -- gemenskap, pedagogik och välgörenhet

Grupprojekt kan startas av många olika anledningar och se ut på lika många olika sätt. Den gemensamma nämnare är att det handlar om att arbeta med pärlor eller smycken tillsammans, antingen för att skapa ett gemensamt verk eller utgår från en gemensam startpunkt.


Välgörenhet
En vanlig anledning för att göra grupprojekt är välgörenhet. Ett stort eller litet verk skapas där varje deltagare bidrar till en del. Verket auktioneras eller lottas sedan ut och alla pengar som samlas in går till ett på förhand aviserat ändamål. Sådana projekt kan se ut på många sätt. I USA är pärllapptäcken (bead quilts) vanliga då det är ett lätt sätt för många personer att skapa en lapp som kan fogas samman i ett helt täcke. Se t ex Bead-it-Forward Beast Cancer Quilts, som Jeanette Shanigan står bakom. I England så har UK Beaders under tre år skapat ett årligt berlockarmband där varje deltagare skapat en pärlberlock i sitt val av teknik: här finns trådarbete, sydda tekniker och lampwork representerat i ett och samma armband.

Circle of Hope är Fire Mountain Gems projekt där pärlmakare från hela världen kan donera egentillverkade pärlor, vilka monteras ihop till ett halsband. Varje år trycks ett foto på halsbandet upp i deras nya katalog och sedan säljs pärlorna på hemsidan under Beads for a cure. (Notera att om du vill delta accepterar de pärlor t o m 13 november 2009.)

Även Pink Ribbon Turtles, ett årligt återkommande projekt av Jena Tuntas, har delvis blivit ett grupprojekt där det några år funnit sköldpaddor där en pärlbrodös var skapat en fjärdedel av sköldpaddan.


Till minne/utställningar
Ett grupprojekt kan också skapas till minne av något eller någon. Det kan som ovan användas i en insamlingskampanj, men kan också ställas ut som en del av en museiutställning eller minnesmonument. Ett konstverk med andra ord. Det har t ex gjort med det amerikanska Bead Quilt Project, som hedrar minnet av terrorattackerna i New York 2001.


Pedagogik
Grupprojekt kan också har pedagogiska syften, vilket exempelvis varit tanken bakom Jeanne Leffinwells Million Bead Project. I samarbete med 22 skolor fick barn väva pärlor till bitar som sattes samman till en stor pärlmosaik. Syftet var att åskådliggöra för barnen exakt hur mycket ett så abstrakt stort tal som en miljon verkligen är. Att arbeta med pärlor gjorde också att barnen fick arbeta med geometri när de tillsammans designade mosaiken och räkning när de vävde (visst antal pärlor både på längden och bredden). Och då har jag ännu inte nämnt de rent kreativa och lekfulla sidorna eller hur pärlandet ökar finmotoriken. Projektet innebar också ett samarbete mellan över 2 400 barn på olika skolor.


Gemenskap
Men grupprojekt behöver inte ha några direkta mål utöver att vara roliga och ett trevligt sätt att umgås. Många pärllapptäcken i USA görs t ex i pärlgrupper och -föreningar för så väl egna som välgörande ändamål. Ibland har de gemensamma teman eller mönster, ibland är de helt fria. För inspiration se t ex Beadlust. Vanligen görs rutorna i pärlbroderi eller sydda tekniker.

En annan typ av grupprojekt är de som inte går ut på att skapa ett gemensamt verk utan snarare att man har en gemensam utgångspunkt. Bead Soup Parties/Beading Bees, som jag beskrivit i Ha kul med pärlbyten, är ett exempel på ett kul grupprojekt för ett gäng pärlare som samlas för en träff.

Också bara en sån sak som att sitta i grupp/på workshop och lära sig något nytt eller arbeta med samma kit eller mönster kan vara ett roligt grupprojekt. Att alla sitter med samma sak kan i sig skapa en känsla av gemenskap, inte minst blir det ofta så att olika personer bidrar till de enskilda verken genom att ge hjälp och tips, byta pärlor osv.

Även utmaningar (se Är du redo för en utmaning?) -- och då speciellt grupputmaningar där alla samlas kring samma teman -- kan vara exempel på projekt där gemenskapen står i centrum. Faktum är att grupputmaningar ibland kallas just grupprojekt.

tisdag 27 oktober 2009

Teknik: Image transfers


Image transfers betyder "bildöverföringar", det vill säga olika metoder för att föra över bilder, foton och illustrationer från ett medium till ett annat. Detta är oerhört populära tekniker inte minst bland polymerleraentusiaster, men även andra smyckestillverkare och personer som sysslar med blandteknik (mixed media). Som barn har du säkerligen testa på detta nån gång, t ex i form av "gnuggisar", låtsastatueringar eller genom att droppa stearin på bilder i tidskrifter och tidningar med glatta blad.

Metoderna som används är många och skiftande, men jag ska göra mitt bästa för att presentera ett brett urval. Vissa funkar på många olika material, medan andra är mer specifika. Om du är intresserad av att använda bilder i dina smycken så passar jag även på att tipsa om två tidigare inlägg: Fotosmycken, Decoupagepärlor och Resin bezels. Speciellt i förstnämnda länk finns några bra projekt, som inkluderar transfer -- väl värt en titt!


Dekaler och andra färdiga transfers
Vill du inte göra egna överföringar från grunden så kan du köpa olika typer av produkter, som är färdiga att använda direkt. På fotot ovan syns ett collage transfer sheet, som likt andra vattendekaler fungerar så att du klipper ut ditt motiv och lägger det i vatten, vilket gör att bilden separeras från underlaget. Sedan kan det appliceras på metall eller andra material. Tycker du om tenshapärlor så måste jag nämna FMG:s Tensha water decals -- där visas även steg för steg hur dekaler används. Det kan du även få tips på hos Nunn Designs. Att använda dekaler är inte minst vanligt på porslin och keramik -- du har väl sett de blommiga porslinspärlorna från Kina? Keramikdekaler kan brännas på silverlera, vilket du kan läsa mer om här. Det finns även dekaler för glas.

Förutom collage som de ovan kan du även använda t ex rub-ons/gnuggisar, låtsastatueringar och klistermärken. Även om det sistnämnda stikt talat inte är en image transfer. De är inte ursprungligen tillverkade för smycken, men oftast går de bra att använda på andra material också. Melinda Barta gnuggar t ex fast rub-ons på metallberlocker och täcker med spraylack och när jag var liten brukade jag använda låtsastatueringar, som kom med kalletidningen, på smyckesaskar och liknande av plast.


På egen hand -- introduktion
För personligare transfers så finns det olika sätt att använda egna bilder, foton, tidskriftsillustrationer med mera. Det finns så många tekniker på så många sajter att jag inte kommer gå närmare inpå detaljerna utan bara tipsa om några bra sajter att besöka.

Metoderna är som sagt inte minst använda till polymerlera så många tips hittar du på sajter som Polymer Clay Central och Glass Attic. Några av dem fungerar även på andra material, andra inte. Mer allmänt så kan jag även nämna EBSQ Art, Squidoo, Art-e-zine, Ink Stain och HGTV (projekt), Vintage Indie samt Youtube.

Nedan passar jag på att presentera några olika material eller medier som kan användas.


Med dator och skrivare
Modern teknologi har betytt många nya sätt att överföra bilder från ett medium till ett annat. Du kan ha bildfiler sparade på datorn, som sedan kan skrivas ut på vanligt papper, men även "låtsastatueringspapper", dekalpapper ("water transfer decals"), t-shirtpapper, fotopapper, krympplast med mera. Därifrån kan bilderna sedan överföras på olika sätt, genom att klistras fast, gnuggas av, vätas av, bakas fast och så vidare.

Observera att metoderna ofta kräver en viss sorts skrivare, t ex fungerar många av dem på bilder du kopierat i en kopieringsmaskin, men inte de du skrivit ut på din bläckstråleskrivare hemma. Så var uppmärksam på detta när du gör ditt val! Populära metoder är bl a de som inkluderar användning av gin eller vodka, men om det är för resultatet eller möjligheten att få sig en sup låter jag vara osagt...


Sherri Haab tipsar om att du kan överföra bilder på vegetabiliskt garvat läder genom att skriva ut dem på t-shirtpapper för mörka tyger och sedan stryka fast dem på dina läderbitar.


Flytande medier
Ett vanligt sätt att överföra bilder är också att använda någon form av flytande medium som flytande polymerlera (Translucent Liquid Sculpey [TLS], Fimo deco gel, Kato liquid clay), Omni-Gel, akryl eller Image Transfer Solution (ITS). Den senare kan användas på t ex metall, glas, trä, polymerlera, aluminium och sten.

Hur du använder det senare kan du t ex läsa hos Rings & Things eller se hos Sherri Haab (Youtube) och TLS används här samt hos Sculpey. Se även Image Transfer Technique for Metal. Mer om akryl finns hos tidigare nämnda Ink Stain, ESBQ m fl. Hos Craft Stylish finns instruktioner till en spännande teknik, som påminner lite om bilderna som skapas när man gnider en blyertspenna mot ett papper, som ligger över en yta med struktur eller reliefmönster. Passar dock kanske bäst för lite större bilder.


Tejp
En enkel variant, som använder sig av packtejp finner du på HGTV. Denna teknik passar bäst för tunna papper och matta bilder.


...och slutligen: kalkering
Att kalkera är en gammal metod de flesta nog provat på som barn. Det innebär helt enkelt att du lägger din bild på ett bord eller håller mot ett fönster och sedan lägger ditt medium ovanpå. Detta kan vara papper när man är barn, men för smyckestillverkning kan det även betyda transparent krympplast, glashängen etc. Detta är inte en direkt överföring av bilder, men ett alternativ till dig som är stadig på hand och inte vill använda någon mer komplicerad metod. Använd pennor anpassade till ditt val av material.


Glöm inte upphovsrätten!
Om du gör smycken enbart till dig själv är det inget stort problem att använda bilder någon annan fotograferat eller skapat, men så fort du säljer smycken så är det viktigt att respektera upphovsrätten. Använd bilder du själv gjort eller sök efter illustrationer/foton/bilder/dekaler som du vet är OK att använda kommersiellt. Exempel på detta är dekalerna på fotot, som får användas fritt men inte mångfaldigas, eller gamla illustrationer vars copyright gått ut. Det finns källa, på nätet och utanför, som samlar ihop bilder och illustrationer vilka antingen är royaltyfria (ingen kostnad för att använda dem) eller copyrightfria/copyleft. Exempel på detta är Dover Publications böcker och skivor, som jag nämnt tidigare. Vissa fotografer, konstnärer, illustratörer och andra låter dig använda deras verk fritt i enlighet med Creative Commons (CC), som låter dig göra lite mer än vad upphovsrätten tillåter, men utan att helt släppa rätten till sina verk.

Att du köper t ex klistermärken innebär inte att du fritt får använda dem för kommersiella ändamål om du inte har tillstånd från tillverkaren för det. Titta närmare på förpackningen nästa gång du köper klistermärken -- det kan faktiskt stå tryckt på baksidan t o m.

måndag 26 oktober 2009

Teknik: Färga tigeröga i din egen ugn


För ett tag sedan kom det på Pärlplatsen på tal om att det går att ändra färg på tigeröga i en vanlig hushållsugn. Att utsätta sten och ädelsten med hetta är en vanlig behandling för att antingen intensifiera dess färg eller skifta den. Exemplen på detta är många: kvartser upphettas för att bli citriner (gul kvarts), diamanter, topas och zirkon värmebehandlas även de för att få andra färger och listan på ädla stenar som behandlas för att få en djupare, mörkare eller ljusare -- och därmed attraktivare -- nyans är lång. Soocho jade är upphettad för att få sina färger och bärnsten, slutligen, upphettas för att bli klarare. Men det är stor skillnad på hur processen går till. Vissa stenar kräver mycket höga temperaturer i kombination med kemikalier eller tryck. Medans andra, så som tigeröga, kan behandlas i en vanlig hushållsugn på högsta temperatur.

På fotot ovan syns tre stenar av vanlig gulbrun tigeröga. Stenen längst till vänster är "naturell" medan mittenstenen värmts till en karamellbrun nyans och den högra stenen är mörkare chokladbrun. En sådan rödaktig tigeröga kallas ibland oxöga. Nästan all oxöga är framställd på detta vis, även om det i undantagsfall förekommer naturligt röd tigeröga.

Tigeröga kan även anta en lilabrun ton. Nedan syns åter tre stenar, varav två är 16 mm runda pärlor. Mittenpärlan är röd tigeröga/oxöga. Till vänster syns en oxöga, som antagit en purpuraktig brun ton. Oxögepärlan till höger har inte ändrat färg särskilt mycket utan har bara blivit något mörkare. Resultatet blev inte lika lyckat, vilket delvis visar hur mycket tillfälligheterna styr det hela och hur man får experimentera sig fram till rätt temperaturer och tid.


Hur länge stenarna behöver hettas upp för att byta färg beror många saker, men räkna med minst en halvtimme på 275° C. Tänk på att stenarna inte ska utsättas för allt för extrema temperaturskillnader då det kan få dem att spricka -- läs mer om det här. Jag satte in pärlorna i en kall ugn och lät dem även svalna där. Vill du inte prova dig fram på egen hand så finns det ett "recept" på detta hos t ex Focalstones.com. Notera att stenarna där bäddas in i ren sand och ugnens temperatur ökas stegvis för att minska spänningar i stenen.

Tillbehör: Gel du Soleil -- UV-härdande epoxiharts


Jag har redan tidigare nämnt Gel du Soleil i samband med resin bezels och collagesmycken, men nu har jag också äntligen fått tid att själv testa produkten.


Vad är Gel du Soleil?
Gel du Soleil kommer från JudiKins och tillhör gruppen UV-härdande epoxiharts. Vanlig epoxiharts härdar efter att du blandat hartsen med en härdare, s k tvåkomponentslim. Hur lång tid det tar beror dels på epoxin och dels på rumstemperaturen, men efter en viss tid härdar den oavsett vad du gör. Så fungerar inte GdS. Istället har du här en enkomponentsprodukt, som kommer att hålla sig flytande tills den utsatts för en vis dos UV-belysning. I teorin kan du lägga dina berlocker eller hängen på fönsterkarmen och låta solen sköta jobbet, men i praktiken är det enklaste att använda en UV-lampa. Med en sådan lampa härdar ett lager harts på ca 10-30 minuter. Tiden beror på hur stark lampan är, hur tjockt lager epoxi du använt -- och vem du frågar. Hartsen har härdat när den är helt hård och torr. Är den flytande eller har en klibbig yta måste den tillbaks i UV-ljuset.

GdS säljs i två olika storlekar: 0,3 oz (knappt 9 ml) och 4 oz (ca 118 ml). Den lilla flaskan, som du ser på fotot ovan, är lagom för dig som vill testa på produkten. Den stora flaskan ska räcka till över 60 berlocker, enligt en av försäljarna, men glöm inte att det är stor skillnad i åtgång beroende på om du använder djupa formar/berlocker eller bara täcker med ett lager harts. Båda flaskorna har en praktisk droppkork och hartsen applicerar du alltså helt enkelt genom att droppa vätskan direkt på ditt underlag. Inget spill, som måste slängas om det inte används. Droppandet gör det också lätt att använda GdS på en upphöjd yta, som visas här. Djupa berlocker fylls inte på helt utan du lägger på ett lager, låter det härdar och upprepar sedan proceduren tills du fyllt hela formen.

Bubblor i hartsen tas lätt bort innan den härdas genom att du håller en tändare nära ytan. Värmen får bubblan att flyta upp till ytan och spricka. Repor och märken, t ex efter ett finger där du testat om hartsen härdat helt, fyller du omärkligt igen med ett ytterligare lager.

Liksom med många andra hartser så kan GdS tränga igenom papper och klistermärken, vilket innebär att de blir mörka och ibland fläckiga. Det kan vara bra att tänka på om du använder dig av mönstrade papper eller urklipp. Däremot har jag ännu inte noterat att GdS får färger att blöda. Papper kan förseglas med ett lättflytande decoupagelim eller transparent tejp i förebyggande syfte.



Glöm inte
Precis som med tvåkomponentsepoxi så luktar Gel du Soleil ganska illa och framför allt starkt, vilket betyder att du bör arbeta i bra ventilation. Använd gärna handskar så du slipper få epoxi på dina fingrar och använd ett skyddsunderlag på bordet. Ohärdad epoxi kan tvättas bort med ljummet vatten och tvål. Om du använder en UV-lampa så är det också viktigt att tänka på att du inte ska titta rakt på ljuset eftersom det kan skada ögonen. Även om du inte märker något nu så kan det leda till ögonsjukdomar och nedsatt syn när du blir gammal.


Andra märken och inköpsställen
JudiKins Gel du Soleil är inte den enda UV-härdande hartsen på marknaden. Det finns även en annan harts från Lisa Pavelka som heter Magic-Glos, speciellt använd på polymerlera. Denna harts är enligt tillverkaren luktfri.

Jag har köpt min flaska GdS hos ovan nämnda FusionBeads, men du finner den även i andra amerikanska pärlbutiker. Jag har inte sett produkten i Sverige, men så är den å andra sidan ganska ny på marknaden. PMC.se säljer "magisk glans resin".

fredag 23 oktober 2009

Noterat: Fokus på filt och ull

Filt och ull är mångsidiga material, som kan användas i smycken och accessoarer. Filt är t ex ett enkelt material att brodera på, att dekorera med filtfigurer, garn, pärlor, paljetter etc.

Gillar du filt så kanske du vill ta en titt hos franska Perles & Co, som börjat utöka sitt sortiment. Nyligen inkom t ex Wool felt bracelets set Grey/Paprika/Beige x3, som även finns i några andra färgställningar. Detta är armband i filt, som knyts åt med ett snöre (tittar du noga kan du säkerligen klura ut hur du kan göra dina egna varianter av dem). Till produkter att själv dekorerade lades nyligen också Wool felt Turkish slippers Orange/Fuchsia (finns även i andra färger). Sedan tidigare kan du hitta mobiltelefongömmor, väskor, anteckningsböcker och börsar här.

Hela sortimentet av ull- och filtprodukter finner du här.

Är du mer sugen på filt så har även Panduro ett spännande utbud, främst av Nepal Wool. Till årets nyheter hör de stora garnbroderade ullkulor, som finns i två mönster: sicksack och blomster. Här finns även odekorerade ullkulor/-pärlor i olika färgmixar samt stora filtrosor. Bland filtpodukter att själv dekorera finns framförallt väskor och pennskrin, men numer även tofflor i fem storlekar och en elefant- och hjärtgirlang. Det finns även andra filtfigurer, t ex en fågel, och -blommor. En nyhet är också färdiga rosbroscher för dekoration eller smycken samt ullstrutar i tre färger, som t ex kan bli äggvärmare eller tomteluvor.

Panduros sortiment av ull- och filtpodukter hittar du här. Behöver du inspiration till hur du ska dekorera dina ulltofflor (med pärlor så klart!) så hittar du ett inspirationshäfte här.

Mönstertips: Broscher


Broscher är tacksamma att skapa av flera anledningar. Inte minst är de ofta ett mindre projekt, vilket ger möjligheter att använda enstaka pärlor och andra överblivna material eller spillbitar. Broscher kan göras i en mängd olika material och tekniker. Det finns alltid nåt som passar något eftersom de kan varieras så mycket. Som ett litet projekt är de också perfekta när du ska lära dig nya tekniker eftersom de inte tar så lång tid att göra. De kan vara enkla "mellanprojekt" eller tidsfördriv av samma anledning.

Och inte minst kan broscher användas på så många olika vis. Inte bara klassiskt som brosch på tröja eller jacka, vilka vissa upplever som tantigt -- det finns många användningsområden. För mer om detta, se Broschtips.


Tidigare broschprojekt
Broscher har jag nämnt tidigare. Är du inte en återkommande läsare så passar jag på att åter ta upp några "gamla godingar".

Först ut är broschen som inte är en brosch utan ett pärlbroderi på en jacka: Make an Old Coat New Again with a Beaded Brooch. Carmi återanvänder gamla handbroderade lakan i Vintage Embroidered Brooches. Romantiska är även Giulias säkerhetsnålsbrosch med blå ros. Krympplast, polymerlera och stämplar används i Faux Laquer Brooches. I Pink Flower Brooch limmas glaspärlor fast på en metallplatta och samma teknik används i Infinite Butterfly Brooch av filigran och rivoli.

Broscher av frivoliteter finner du i Swan Brooch, Thistle Do Pin och 3-D Flower. En glittrande tredimensionell brosch av papper finner du hos A Fanciful Twist. Med de klassiska "stjärnpärlorna", plastpärlor för barn, kan du göra en blombrosch. I USA är ett vanligt barnpyssel att göra saftey pin brooches (se även Beadwork.about.com). Barnen kan nog också uppskatta Shamrock pin, som görs av godisklubbor. Eller läskiga spindelbroschen hos Beadjewelrymaking.com.

Brosch broderad med kors-
stygn på mycket finrutig väv.

Broschprojekt -- från pärlvävning till silversmide
Jag har inte gjort någon logisk indelning av dessa projekt, men jag hoppas du ändå kan hitta dina favoriter i denna mix av material och tekniker.

Några ställen har delat upp sina mönster efter typ av projekt, vilket innebär att du hittar alla broscher under en kategori. Interweave (Beadwork, Lapidary Journal, SbS Beads etc), Bead & Button, BeadStyle, Art Jewelry (metall, lera), Beadsmania, Kiwa, Parts Club, Artbeads.co.kr, Bead Pattern Central (mycket pärlbroderi), Sculpey Polymer Clay (sök på pin), Bead-Patterns.com, Michaels, Cut Out + Keep och HGTV.

Notera att t ex HGTV har allt från broderade tygbroscher och pärlor till silversmide och polymerlera. Vill där speciellt lyfta fram Birthrite Brooch, Abalone Shell Brooch och Metal Geisha Pin. Cut Out + Keep å sin sida har mycket tyg och återanvändning som tema.

Tycker du om att sy och skapa tygblommor så har Helen Gibb flera romantiska kit med vintagekänsla. Även Vintage Vouge har kit i liknande stil medan Nostalgia Beads använder handmålade sammetsblommor och pärlor (finns i flera färgställningar). Mer tyg finner du i projekt som Ribbon Flower Brooch (av Helen Gibb), Brodera romantisk brosch (sidenbandsbroderi), Gör din egen spetsbrosch, Crazy Quilt Brooch, enkla och söta hjärtan i Valentine Pins samt Fabric Petal Brooch.

Du kan även göra broscher av applikationer för tyg, som ibland är dekorerade med pärlor och paljetter, vilket bl a görs här. Eller virka blommor som exempelvis görs hos A wee bit knitty eller Katrin Bawah. Föredrar du stickning, se Beaded Knit Puffy Heart Pin eller Dragonfly Pin. Och är du stickare eller känner någon som älskar detta handarbete måste du bara kolla på Needle & Wool Knitters Brooch!

Filt och ull är tacksamma material, som kan användas som de är eller broderas med pärlor eller garn. Ett fint hjärta har Dabbled medan Bugs and Fishes by Lupin gör fjärilar och Strömsö visar hur du nåltovar en rosbrosch. Hos Strömsö finner du även en brosch av träkulor och en brosch av reflexband. Och vill du ha något annorlunda kanske Stef Francis Sushi Brooch, som är delvis gjord av silkesrullar, eller Carmis läderbrosch kan vara av intresse. Fjädrar och tygblomma används i Glam Flower Brooch.

Vill du sy pärlor på silar eller filigran så rekommenderar jag de ovan nämnda japanska sidorna och koreanska artbeads, men missa inte heller Retro Brooch. Se även BiCer, CraftBits och Diane Fitzgerald (pdf-fil) för olika broscher av silar. Är filigree wrapping och trådarbete (wirework) mer din grej så har vi Button Brooch av Jean Campbell, Artistic Wires Beaded Floral Bouquet Brooch och Wire Flower Pin, Fin i formen (virkad) samt denna metalltrådsvirkade rosa bandetbrosch.

I USA är det också en klassiker att göra bottlecap pins av gamla kapsyler och bilder som gjuts in i harts. Gillar du mixed media ska du även se Michelle Machs pärlade Dragonfly pin. På samma sajt ska du heller inte missa Crystal Radiance Brooch som görs i brick stitch.

En kul brosch för ammande mammor görs i Breast Feeding Reminder Brooch.

Och avslutningsvis så visar Myllra på två exempel på hur du kan använda "add-a-bead"smyckesdelar för att göra personliga broscher i Snögubbar och Heart in Hand.



Ja, det finns självklart en uppsjö av ännu fler broschprojekt på nätet, men för denna gång lälmnar jag dig med denna lilla samling av tips. Som vanligt avslutar jag med att säga glöm inte att bildgoogla dig till mer inspiration.

torsdag 22 oktober 2009

Pärltillverkning: Skapa en labyrintpärla


Vid en runda på DeviantART råkade jag snubbla över Labyrinth Tutorial av Don Simpson. Instruktionerna tipsar om hur du kan rita en klassisk labyrint (trojeborg, kretalabyrint) på en en pärla (eller annan tredimensionell yta). Notera att på fotona av benpärlan motsvaras ritningens svarta streck av de upphöjda ljusa partierna.

Labyrinter är urgamla och universella symboler, som människor ritat eller på annat sätt skapat sedan civilisationernas gryning. Mer om deras starka symbolik, utseende och historia finner du i närmaste symbollexikon eller på exempelvis Wikipedia. Missa inte heller The Labyrint Society.

Tips: I vissa nordamerikanska traditioner är I'itoi en återkommande figur, även känd som "mannen i labyrinten". Denne lille figur står i labyrintens ingång. Motivet är idag vanligt använt av speciellt hopisilversmeder (för smycken) och pimakorgmakare. För dig som vill ha något mer än bara ett vanligt labyrintmotiv kan det kanske vara av intresse att lägga till en I'itoi på pärlan.

Teknik: African helix


African helix räknas till sydda tekniker, men på en punkt skiljer denna spiral sig definitivt från andra sydda tekniker: du tar upp pärlor på tråden, men du syr aldrig igenom dem igen. Istället fästs tråden runt föregående rads tråd. Tekniken bildar en spiral med karaktäristiska "ryggåsar" mellan lösa pärlrader. Som namnet antyder är detta en traditionell pärlteknik med afrikanska rötter.

Instruktioner kan du hitta på flera ställen, som Beading Daily, Bead-patterns.com och Beadwork.about.com. Föredrar du en video så finner du det hos Auntie's Beads -- missa inte andra delen här. Glöm inte att du behöver arbeta med viss trådspänning och tajta rader för att tuben inte ska kollapsa så välj inte en penna eller annan stomme som är för tjock.

Notera att du kan göra spiralen med tre, fyra eller fem sidor -- eller fler. Fyra är dock vanligast i grundbeskrivningar och räknas som enklast att lära. African helix kan också med fördel täckas med pärlor, så som görs i t ex Embellished African Helix Bracelet eller Harlequin Bracelet. Se även projektet i nya boken Seed Bead Fusion (scrolla nedåt för bilder). En helt annan typ av variation finner du i Triple Helix Bracelet där större pärlor kapslas in i spiralen. Och i Omega Connector blir spiralen en bas för ett maffigt halsband. Förutom seed beads kan kan det vara tjusigt att använda stavpärlor eller större pärlor mellan ryggåsarna.

Ibland kallas inte tekniken för just african helix utan du kan finns beskrivningar på "triple helix" och "quadruple helix" -- men ska då inte förväxlas med den typ som görs på som russian spiral. Det finns också en variant av dutch spiral, som påminner om african helix i utseende, men där tråden sys genom pärlorna istället.

onsdag 21 oktober 2009

Noterat: Circle of Hope -- handgjorda pärlor i kampen mot bröstcancer


Den kända amerikanska pärlbutiken Fire Mountain Gems skapar varje år ett annorlunda grupprojekt som en del av bröstcancerkampanjen. Circle of Hope är namnet på detta arrangemang där pärlmakare från hela världen kan skapa en unik fokalpärla. Pärlan monteras ihop till ett eklektiskt halsband, som fotograferas för butikens årliga katalog (den är gratis att beställa). Därefter säljs pärlorna för sig under oktober, bröstcancerkampanjens månad, under benämningen Beads for a Cure. Där hela förtjänsten går till bröstcancerforskningen.

hemsidan kan du inte bara läsa mer om projektet och hur du kan bidra, men även se foton på tidigare års Circle of Hope-halsband.


Gör du egna pärlor och vill delta? Donationer tas emot under hela oktober så där finns några dagar kvar. Och är du för sent ute för att delta i år så kommer möjligheten att återkomma nästa år.

Teknik: Tvinnade flerradiga halsband

Flerradiga halsband med vridna pärllängder är mycket elegant, men det är inte alltid helt lätt att få till ett halsband som håller sig vridet. Det klassiska sättet är helt enkelt att göra ett flerradig halsband och sedan helt enkelt bara snurra det några gånger varje gång det bärs. Fördelen med detta är att du dels kan variera hur tvinnat du vill ha halsbandet och dels är det enkelt att göra. Och du får två olika halsband då de har helt olika karaktär beroende på om de bärs snurrade eller ej -- se bilderna här. Men ibland vill pärlare göra snurrade halsband som håller sig snurrade.


Olika tekniker
Det finns lite olika sätt att åstadkomma detta på. Den teknik jag själv använt de få gånger jag gjort tvinnade halsband har varit att först trä alla strängar och avsluta dem med öglor. I ena änden fästs alla rader i låset (med en motring) och i andra änden fästs hälften av raderna i en annan motring. Denna ring fästs någonstans, t ex träs på en krok på väggen, nålas fast med en säkerhetsnål i soffan etc. Sedan håller jag i de sista lösa ändarna och sträcker ut halsbandet så att det nu hänger med låset i mitten. Trådarna tvinnas tillsammans. När de är tillräckligt tvinnade så tar jag tag i motringen -- håller hårt med en nypa i var ände! -- och för de två ändarna mot varandra så de snurrar ihop. Fäst de lösa ändarna i motringen. Dra med handen över raderna för att släta ut eventuella bubblor och sneda rader där trådarna tvinnat ihop sig ojämnt eller slagit en lov om sig själv istället för de andra raderna.

I denna video visas en annan variant där två rader tvinnas åt gånger och sedan avslutas med att flera sådana strängar reds ut och tvinnas samman.

Ett annorlunda sätt, med ett accentrad som slingrar sig mot resten av halsbandet, finns beskrivet hos Bead Studio.

Ger du helt upp efter misslyckade försök att tvinna så kanske Anna Draegers lösning faller dig i smaken istället. Hon gör helt enkelt ett stelt halsband med metalltråd och en spiralformad bas. Basen kan du tillverka själv, men finns även att köpa färdig. Till skillnad från tråd, snöre och smyckesvajer så behåller ju metalltråden sin form när den väl en gång snurrats.


Alternativ till tvinning
Ett alternativ till tvinnade halsband är att fläta längderna löst. Läs mer om detta under "Fuskflätning" på två sätt. Du kan även fläta på mer traditionellt sätt eller t ex använda dig av samma teknik som för japanska snoddar/kumihimo. Det finns många instruktioner på nätet till "twisted necklaces" som egentligen bara är flätade på något vis.

Ännu ett alternativ hittar du i Tigris Twisted Steel där pärlraderna delvis träs genom samma pärlor i två kedjor, vilket ger ett halsband som ser flätat eller tvinnat ut. Och som synes i detta halsband kan spiral rope användas för ett halsband som nästan ser tvinnat ut.

tisdag 20 oktober 2009

Övrigt: Armbandshjälpen

Man behöver inte ha problem med händer eller fingerfärdighet för att ibland tycka att armband är svåra att ta på. Men du vet väl att det finns ett speciellt hjälpmedel för att knäppa armband med klo- eller springlås (framför allt). Som inte innebär att du måste låta någon annan öppna och stänga låset.

Hjälpmedlen kan skilja sig lite i designen, men principen är den samma. De består av ett handtag med en krokodilklämma i ena änden. Bland de mer designade varianterna finns Bracelet Buddy och Jewelry Wand, som har nylonklädda käftar samt en specialkäft som håller låset öppet. På toppen har den en ögla för pekfingret, vilket kan göra det lättare att "styra" verktyget. På hemsidan finns även en video och bildsekvens som visar hur den används.

Handtagen kan göras mycket eleganta, som synes på exempelvis denna hemsida. Men det finns också betydligt enklare varianter, som du i princip skulle kunna skapa själv av en krokodilklämma och rundstav. Exempel på detta är ClaspMaster och The Hooker.

Exakt hur du skapar egna armbandhjälpar med en klämma och ätpinne i plast kan du läsa på eHow. En annan uppsättning instruktioner fann jag här (pdf-fil). Notera tipset om att doppar käftarna i Tool Magic (Plastidip) för att de inte ska skada smyckena. Och i Kanada fann jag även en butik, som säljer bland annat kit för dig som vill göra egna bracelet helpers.

Tillbehör: Pärlmattor

Pärlmattor finns i de allra flesta svenska pärlbutiker och är mycket billiga. Har du tur kanske du t o m hittar en butik som ger bort dem gratis, som bonus när du handlat för en viss summa.

En pärlmatta är ett fyrkantigt stycke av tyg med hög lugg av tunna syntetfibrer. Denna höga lugg är väldigt effektiv på att hålla kvar pärlor. Lägger du en pärla, speciellt en rund sådan, på bordet vill den gärna rulla iväg. Något du slipper med en pärlmatta. För många pärlare är mattorna därför ett oumbärligt hjälpmedel och tillbehör.

Pärlmattor finns i flera ganska neutrala färger. Många gånger säljs de i 3-pack med tre olika nyanser. Det kan vara bra att ha pärlmattor i mer än en färg, speciellt om du tycker det är svårt att urskilja olika färger. Min egen pärlmatta är ljusblå, vilket är bra -- så länge jag inte vill ha ljusblå småpärlor. Om kontrasten mellan matta och pärlor blir för liten så kan det i längden bli jobbigt att se riktigt små pärlor. Då är det bara att att byta ut mot en pärlmatta i annan färg.

Beadalon har också lanserat en helt annan typ av pärlmatta: Tacky Bead Mats. Till skillnad från klassiska pärlmattor så håller dessa inte kvar pärlorna i sin långa lugg utan genom att den har en "klistrig" yta. Det är inte något som fastnar på pärlorna och om mattan blir för smutsig så kan den fräschas upp genom att spolas av med vatten. Fördelen med mattan är att ytan får pärlorna att ligga kvar på ett säkrare sätt, t o m om du lutar mattan något, men nackdelen är att vissa upplever klistrigheten som irriterande eller för bra. Mattan är inte särskilt stor så om du vill få en yta motsvarande en vanlig pärlmattas så måste du lägga samman flera tacky mats.

Har du ingen pärlmatta kan mocka, sammet, frotté, fleece och andra textilier med lugg fungera som alternativ. Vellux är populärt i USA då det är samma material som i de flesta pärlmattorna.

Tävlingstips: En ny kategori

Tips om pärl- och smyckestävlingar flyttar nu från Nyheter och noterat till nya kategorin Tävlingstips så de ska bli lättare att hitta. Här kommer jag att lista aktuella svenska och utländska tävlingar inom pärlor och smyckestillverkning. Några gamla inlägg har redan fått sin nya etikett. Då har jag försökt välja ut sådant som antingen är aktuellt eller handlar om återkommande tävlingar.


Tävlingspåminnelse
Sist vill jag passa på att ge en liten påminnelse till dig som är tävlingssugen: idag (20/10) är sista dagen att skicka in bidrag till Sirligs tävling på tema höstfärger. Bidraget måste innehålla pärlor från butiken. Du kan läsa mer om detta på Sirligs hemsida.

måndag 19 oktober 2009

Noterat: Vackra kinesiska fjärilar


Hösten är här, men det är ingen anledning att glömma sommarfägringen och bara fokusera på höst- och vintermotiv. Fjärilen -- den universella symbolen för odödlighet (liv efter döden) och en människas själ -- är en fin sommarvarelse som gärna får stå i centrum året om. Och om det inte passar dig så kan du se det som en förberedelse för nästa års sommarsmycken.

Fjärilar är vanliga motiv på cloisonnépärlor, vilket kanske inte är så konstigt då de i kinesisk tradition står för odödlighet, men även skönhet. I kombination med krysantemum betyder den "skönhet på gamla dagar" (krystanemum är en höstblomma) och tillsammans med plommonblom "långt liv".


Det stora och sirliga hänget (ca 44 x 55 mm) överst kommer från engelska Beadsneeds, som säljer två modeller i olika färger. Stilen på just denna fjäril påminner om motiv på kinesiska tyger. Ovan syns en stor hjärtpärla på 45 mm, som kommer från norska Perlebutikken. De säljer även de små fjärilshjärtan, som du ser nedan till höger, samt lite större fjärilsformade pärlor.


Fina cloisonnépärlor har även Sirlig -- missa inte denna lite ovanligaremörka pärla. Och fjärilar i samma stil som den blåvita samt den runda vita pärlan ovan har Perles & Co. För fina ovala pärlor, berlocker och lyxiga hängen i vermeil, se Fire Mountain Gems. Även Shipwreck Beads har många vackra pärlor, stora som små, vilka är väl värda en titt.

Mönstertips: Råbandsknopen i centrum


Råbandsknopen och dess "kusin" kirurgknuten används ofta i smyckessammanhang, men ofta har den bara rollen att hålla ihop trådar eller -- när det gäller makramésmycken -- vara en ganska anonym knut mellan pärlor och hängen. Men råbandsknopen är också en av alla dessa knopar och knutar som kallas för kärleksknut (love knot) samt även känd som Herakles/Herkules knut (symbol för äktenskap och styrka, skydds- eller lyckoamulett), vilket bidragit till att den ibland också får stå i centrum. Smycken med råbandsknopar som fokalpunkt passar alla men kan speciellt vara en kul present till någon som tycker om knopar, såsom sjömän, båtägare, scouter, friluftsmänniskor, hantverkare med flera. Eller användas som en kärleksförklaring.

Först och främst så måste du veta vad en råbandsknop är och hur den knyts. Det gör nog de flesta, men är du osäker så kika på detta inlägg.



Enkla råbandsknopslänkar, som inte knyts samman så som råbandsknopar oftast görs, hittar du hos WigJig. De använder dem för så väl örhängen som armband. Ett matchande lås finns det beskrivning till hos M.A.I.L. En stor knut kan också bli ett dekorativt armband, som i Love Knot Bracelet. och Wire Artist Journal sept 2000. I Wire Artist Journal aug. 2002 så görs en ring med flera råbandsknopar, som knyts på rad (påminner lite om de klassiska makraméknutsarmbanden fast utan "kalvarna").

I senaste numret av Art Jewelry (nov. 2009) finns en kedja med heraklesknutar och kungskedja (byzantine chain) av Howard Siegel: Craft a Time-Honored Heracles Knot Necklace. Projekt av denna typ brukar efter ett tag säljas separat på hemsidan, om du inte är intresserad av hela tidningen. Smycken med "heraklesknutar" var populära under Antiken. För exempel på antika smycken med sådana knutar som motiv, se Runeberg.org, The British Museums diadem och Metropolitan Museum of Arts armband. Det senare museet säljer även halsband med heraklesknut -- ännu ett exempel på hur knopen kan användas i smycken. Ett pärlvirkat halsband i liknande stil finner du i Crochet a versatile rope necklace.

I ovanstående exempel har råbandsknopen hållts "ren", men den kan också pyntas med pärlor, vilket du finner exempel på i Square Knot Ring eller Reef Knot Bracelet (se förhandsvisningen längre ned på sidan, som även finns att bese här). Du kan också coila metalltråden för en lite grövre stil, jämför Wrapped Wire Drop Pendant.

Är inte metalltråd din stil så kan du även skapa fina smycken med snören, pärlsträngar eller sydda "pärlrep", som knyts samman i en råbandsknop precis som vanligt. Det kan t ex vara snyggt att länka samman två korta halsband eller kedjor med en råbandsknop på mitten (jämför WigJigs länkar) för att skapa ett långt halsband.


Tips: Gör smyckena med tvinnad metalltråd för en känsla av äkta tågvirke eller rep. För den som gillar den stilen kan även andra knopar bli fina smycken, t ex en pålstek blir ett tjusigt hänge hos Kingfisher Designs. Notera "taglingen", en detalj som får smycken att likna äkta sjömansarbeten.

fredag 16 oktober 2009

Mönstertips: Pärlmuddar


När det börjar bli kallt och ruggigt ute är det skönt att ha ett par varma muddar runt handlederna, vare sig de är långa eller korta. Och extra fina blir de förstås om du dekorerar dem med pärlor. Muddar -- även kallade handleds-, vrist- eller pulsvärmare -- kan göras av flera material och i flera tekniker. Gemensamt är att det är bra nybörjarprojekt då muddar har en så enkel form.


Stickade
Det kanske allra vanligaste sättet att göra pärlmuddar är att sticka dem. Instruktioner till detta finner du exempelvis på Pärlplatsen. Mer mönster hittar du hos Elviras garn, LjungqvistGarn, Litet nystan (pdf), Yarn Market, KattQarina (Rosa Bandet), Dockmamman (paljettgarn), Perdita, Rani, Mrs Beeton, Katrin Bawah (kompisarmband), . Även Slöjd o Hantverk i Färila har haft mönster, men deras webbutik är just nu under ombyggnad så jag kan inte länka till specifika mönster just nu. Vackra materialsatser hittar du hos Helylle (kolla även med hemslöjden i ditt län). För många fler mönster utan pärlor, se Garnstudio, Mönster-arkivet, Cut Out+Keep och Sticka Meras länklista.


Tovade
Stickade muddar kan sedan tovas, vilket även "slaktade" ylletröjor kan (ärmarna), men jag vet inte hur bra det fungerar ihop med olika pärlor. Främst syftar jag på att de inte ska "filtas in" utan synas, men tänk även på att alla pärlor inte tål en tvätt. Vissa glaspärlor kan t ex förlora färg. Ett bättre alternativ kan vara att först sticka och tova muddarna för att sedan brodera fast pärlorna efteråt. Läs mer om pärlbroderi på exempelvis Pärlplatsen.


Virkning
Även virkning är en populär metod. Instrukstioner och fina mönster, med och utan pärlor, finner du exempelvis i Maria Gullbergs böcker Tid att virka och Virka muddar och Birgitta Adolfssons bok Pulsvärmare (även stickning och andra tekniker). För grunderna i tekniken, se tidigare inlägget Pärlvirkning.


Påtning/QuickKnit
Är inte vanlig virkning och stickning din grej så kanske påtning med påtringar är det. Så är muddarna på fotot gjorda. Mer om detta kan du läsa hos Panduro (utan pärlor) och under Påta med pärlor.


Tyg och filt
Muddar kan även göras i mjukt och varmt tyg eller filt, av ett eller flera lager. Några fina pärlbroderade sådana finner du i boken Nu är det jul igen av Helene S Lundberg. På nätet hittar du dessa broderade filtmuddar, dock utan pärlor, men de visar hur du gör själva mudden/armbandet. Tunna tygmuddar kan göras av "slaktade" tights/strumpbyxor eller sys i tyg.

Muddar kan även göras i skinn och päls.

torsdag 15 oktober 2009

Övrigt: Fyra sätt att förlänga halsband

På Beading Daily diskuterar Jean Campbell om fyra olika sätt att förlänga halsband så de passar olika personer i artikeln 4 Ideas for Necklace Extensions. Förutom klassikern förlängningskedja -- som jag ska gå närmare inpå en annan gång -- så tar hon upp att sy längre "rep", att göra korta sektioner av pärlor på smyckesvajer vid låset samt att använda ett matchande armband som förlängare. Det senare har jag givit mer tips kring i Armband blir halsband.

Andra tips värda att nämna är togglelås med flera sammanlänkade ringar (finns att köpa, men du kan också göra egna i metall eller seeds) samt kommersiella halsbandsförlängare, som passar när du vill förlänga ett redan färdigt halsband. Rings & Things har två varianter av dessa, ett mer avancerad och justerbart alternativ samt ett enkelt kedja-med-lås. Sådana förlängare, inköpta eller egentillverkade, kan vara en service till kunder som äger för korta halsband.


PS! Förutom att förlänga så kan man förkorta halsband. Mer om hur halsbandsförkortare/twisterlås fungerar kan du läsa om under Olika sätt att bära långa halsband och Knutna eller trädda halsband "utan ände".

Färger och finishar: Azuro och bermuda blue


För er som tycker det är för lite blått i den här bloggen så ville jag idag skriva några rader om en dramatiskt blå finish, Azuro.

Azuro är en finish som används på såväl färgat som ofärgat glas. Ovan ser du den på klara fire-polished och röda löv. Azuro är en blå effekt med vissa inslag av gröna toner och som tonar nästan mot svart längs kanten. Detta är en effekt som helst ska ses på ytan -- till skillnad från effekter som exempelvis bermuda blue, som ska ses genom glaset/kristallen och bara har en silveraktig finish på ytan.


Bermuda blue (bb) är en annan fin blå effekt, som kanske främst förknippas med kristalltillverkarna Swarovski och Preciosa. Liksom flera kristalleffekter är den gjord för att ses "genom glaset" och passar därför bäst på kristaller med en definitiv baksida. På runda och biconeformade pärlor syns den blå effekten bara på ena sidan då effekten på ytan är silvrig snarare än blå. Bermuda blue är en blå effekt med inslag av ljusare havsblå och nästan gröna toner. På små pärlor kan bermuda blue vara lätt att förväxla med blålila effekten heliotrope.


Andra blå eller delvis blå effekter värda att nämna, vilka jag inte ska gå närmare inpå här, är metallic blue 2x (Swarovski), lagoon (Preciosa), meridian blue, glacier blue, titan, ice, 2x AB på jet och vissa andra mörka pärlor samt sky blue, star shine och volcano på white opal.

onsdag 14 oktober 2009

Teknik: Hippy twist -- enkla infattningar för stenar och kristaller




Hippy twist är ett namn som ibland används på en metalltrådsteknik för att göra enkla hängen av stenar, keramikskärvor, strandglas och liknande material utan hål. Den är både lätt och billig: du behöver endast två metalltrådar för att snurra ihop hänget. Namnet kommer sig troligtvis av att det ofta används till kristallspetsar, en "stapelvara" bland hippies och new-ageare.

Hippy twist beskrivs exempelvis här, men se även Beading Arts samt Beads & Things wire wrapping 1 och wire wrapping 2. Dale "Cougar" Armstrong gör en lite mer arbetad variant i Caged Beach Glass.


Extra: WigJig, Wire-Sculpture, HGTV, The Sea Glass Journal och Sharilyn Miller beskriver inte hippy twists, men är exempel på ännu några ganska enkelt sätt att göra en sten, hajtand, kristall etc till ett hänge. Detta inlägg är besläktat med Pärlburar, Cabochoninfattningar del 2 och Infattning av slipade stenar med metalltråd, så om du tycker om att skapa hängen av pärlor, stenar och kristaller utan hål kan även de inläggen vara av intresse för dig.
Related Posts with Thumbnails