Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 2 december 2009

Mönstertips: Dubbla berlocker


Idag blir det ett kort tips för dig som gillar detaljer, de där små förändringarna som kan göra skillnad.

Ett hänge eller en berlock kan varieras genom att ett annat tunt, gärna enfärgat, hänge fästs bakom det första. Det bakre hänget kan då fungera ungefär som en bakgrund eller en ram. Med andra ord kan det ha ett mönster eller struktur, men detta skall inte dra blickarna från det främre hänget utan endast framhäva motivet i förgrunden.

I det övre exemplet har jag hängt upp en matt metallplatta bakom ett silhuetthänge för att den genombrutna rosformen skulle synas tydligare. Du skulle också kunna hänga ett solitt hänge främst så att den bakre brickan istället blir en "inramning" runt kanten.

Men ett bakre hänge behöver inte täcka hela det främre. Nedan syns en älvaberlock med en djupblå snäckskalsberlock bakom. Den blå färgen symboliserar natten och formen påminner om månen. Något liknande skulle kunna göras exempelvis bakom en änglaberlock där den bakre rundeln -- i lämplig färg -- symboliserar en lysande gloria.

1 kommentar:

  1. Hej på dig!

    Jag jobbar på ett företag i metall branschen och när de stansar blir de kvar olika släta, relativt tunna, metallplattor eller brickor i olika formaten som jag tycker att det är så synd att man inte gör någonting med dem.
    Jag vill gärna komma på något som man kan göra med dem.
    Dem är runda, fyrkantiga i olika metall.

    Jag är tacksam om du har något förslag.

    Mitt mejl är: terezalindgren@gmail.com

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails