Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 13 mars 2009

Noterat: Kul och annorlunda hängen


Idag har jag fastnat på olika typer av hängen, som jag hittat i tre utländska pärlbutiker.




Först ut är de roliga aluminiumfigurerna från Beads Unlimited (England). Här finns katter, grisar och kor likväl som spralliga människor/"ravare". För dig som vill ha lite mer traditionella och non-figurativa hängen så finns även det. Jag har tidigare nämnt företaget då det tillhör dem som arbetar med etiska riktlinjer och dessutom vid olika tillfällen donerar en del av sin vinst till välgörande ändamål.




Hos holländska Sayila fann jag en helt annan sorts hängen. Dessa stora trähängen (50 mm i diameter) har påtryckta mönster med sago- eller new age-aktiga motiv. Finns även några hängen med religiösa motiv och missa inte heller deras tvåhålspärlor med liknande dekor. Detta är lite av Sayilas särprägel, ett intressant utbud med högt och lågt, vanligt och ovanligt, som gör butiken värd ett besök.


Från Europa tar vi sedan språnget till USA där spännande Ornamentea finns. Här finns ett inte allt för stort, men naggande gott utbud av lite ovanligare smyckes- och hobbymaterial. Om du liksom jag fastnat för s k resin bezels (läs mer om det här) så är detta rätt plats att börja. Här finns dels snygga och ovanliga metallhängen i flera former/storlekar och dels Elaine Rays fina, lite rustika keramikfattningar (ceramic bezels). De har dessutom ett litet utbud av Susan Lenart Kazmers infattningar. Se dem alla under kategorin Bits, bobs + charms.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails