Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

lördag 24 januari 2009

Noterat: "Epoxilera" för smyckestillverkning


När jag tittade in på Fire Mountain Gems igår såg jag att de hade en annorlunda nyhet: Ferido Epoxy Adhesive. Jag vet inte hur ny produkten egentligen är, men för mig var det något nytt. Detta är epoxilim i en form som påminner om färgglad polymerlera -- fast med limmets egenskaper. FMG säljer produkten i förpackningar om 50 gram (2x25).

Från början skapades produkten för att fästa folierade smyckesstenar i infattningar, men den breddades och nu finns den i ett stort antal färger, vilket gör att den passar både till att användas "osynligt" för att fästa stenar och helt synlig. Liksom med epoxilim består massan av två komponenter som knådas samman och kan bearbetas lite som polymerlera. Massan fäster vid exempelvis metall, trä, plast, glas, cement och sig själv. Massan härdar i rumstemperatur på 5 -- 10 timmar och kan sedan sandas, borras, snidas och målas. Det säger nog sig själv också att du bör skydda dina händer med handskar när du blandar ihop massan -- och hålla den borta från små barn.

För mer information om produkten samt exempel på smycken gjorda med den, se Feridos hemsida.

Jag känner i nuläget inte till om det finns någon butik som säljer produkten i Sverige eller inom EU.


Bild använd med tillstånd från Fire Mountain Gems and Beads.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails